Природні зони.
Вертикальна поясність в горах материка
І. Організаційний етап.
ІІ. Повторення вивченого матеріалу.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
IV. Вивчення нового матеріалу.
V. Узагальнення і систематизація вивченого.
VІ. Домашнє завдання.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
Доброго дня! Чи всі присутні на уроці? З яким настроєм ви прийшли на урок?
ІІ. Повторення вивченого матеріалу.
Показати на карті: Кордильєри, Аппалачі, Мексиканську затоку, Каліфорнійську затоку, Аляскинську затоку, пів-ви Аляска, Лабрадор, Флорида; о. Гренландія, о. Ньофаундленд.
Дати відповіді на запитання:
- Скількома океанами омивається Північна Америка?
- У яких кліматичних поясах простягається Північна Америка?
- Найбільша річка Північної Америки.
- Річки басейну Північного Льодовитого океану.
- Річки басейну Тихого океану.
- Річки басейну Атлантичного океану.
- Які озера належать до Великих Американських озер?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (проблемне запитання).
Ви любите дивитися американські фільми? А чи звертали коли-небудь увагу на те, які пейзажі потрапляють у кадри? Мабуть, бачили пустельні території, коли дивилися фільми про ковбоїв, або гірські і лісисті, де жили індійці – корінне населення тощо. Північна Америка – це материк, природа якого значно відрізняється від тих, які ми вже вивчали. Пропоную вам в цьому переконатися.
IV. Вивчення нового матеріалу.
Учні укладають таблицю. Початок таблиці вчитель зображує на дошці, за допомогою презентації ознайомлює учнів із природними зонами Північної Америки. Учні за допомогою тексту слайдів заповнюють таблицю.
Природна зона |
Розміщення |
Клімат |
Рослини |
Тварини |
Інші природні характеристики |
Зона арктичних пустель |
Більша частина Ґренландії і Канадського арктичного архіпелагу. |
У довгу полярну зиму температури повітря знижуються до -40...-50 °С, які в поєднанні із сильними вітрами створюють дуже суворі умови життя. |
Протягом короткого літа на прогрітих ділянках кам’янистих пустель з’являється бідна рослинність — мохи й лишайники. |
Життя тварин — тюленів, моржів, білих ведмедів — пов’язане з морем. На суходолі зустрічаються полярні лисиці, зайці, лемінги. |
На сході зони величезні простори зайняті крижаними, а на заході — кам’янистими пустелями. |
Тундра і лісотундра |
Північне узбережжя материка і прилеглі до нього острови. |
Холодне літо і багаторічна мерзлота. |
Мохи, лишайники, болотні трави. Сухіші ділянки вкриті чагарниковою тундрою з карликової берези, багна, лохини. Улітку тундра покривається квітками яскравого забарвлення |
На лишайникових пасовищах пасуться череди північних оленів карибу. Тільки на Американській Півночі зберігся вівцебик (мускусний бик) — велика травоїдна тварина, релікт льодовикового періоду. |
Тундрово-болотні і тундрово-глеєві ґрунти. |
Тайга |
Широкою смугою розкинулася на півночі помірного поясу від Кордильєр до Атлантичного океану, а також на західному узбережжі материка приблизно між 40 і 60° пд. ш. |
Прохолодне літо, надлишкове зволоження. |
Хвойні ліси з чорної і білої ялини, бальзамічної ялиці, сосни й модрини. |
Ведмеді, вовки, лисиці, рисі, олені, цінні хутрові звірі — єнот, ондатра, бобер, норка. |
Мерзлотно-тайгові і підзолисті ґрунти. |
Мішані та широколистяні ліси |
У східній частині материка змішані ліси, поширені в області Великих озер і в басейні річки Св. Лаврентія. У східній частині материка лежать широколисті ліси, які займають майже всі Аппалачі та рівнини аж до півдня від Великих озер. |
Вологий, м’який клімат. |
Разом із хвойними ростуть широколисті дерева, серед яких поширені береза, ясен, в’яз, бук, липа і, звичайно, клен. Дуби, липи, клени, тюльпанове дерево, магнолії, чорний горіх, західний платан. Багато фруктових дерев: дикі яблуні, груші, вишні. |
Вергинський олень, сіра лисиця, скунси, куниці, зустрічається бурий ведмідь. Поширені білки-летяги. На озерах і болотах багато водоплавних птахів. |
Бурі лісові ґрунти. |
Степи та лісостепи - прерії |
На захід від зони лісів. |
М’який клімат з малою кількістю опадів. |
Злакові. |
Бізони, койоти, лисиці, тхори, лучні собачки. |
Багаті й родючі чорноземні та каштанові ґрунти. Вигляд прерій значно змінений людиною — вони розорані або перетворені на пасовища для худоби. |
Пустелі і напівпустелі |
Розташовані в помірному, субтропічному тропічному поясах, займаючи внутрішні плоскогір’я Кордильєр і більшу частину півострова Каліфорнія. |
Умови незначного зволоження |
Зарості чорного полину і лободи. Рослинний покрив пустель субтропічного поясу набагато різноманітніший: кактуси, юки, агави, зустрічаються акації. |
Багато видів гризунів, ящірок, змій і птахів. Зустрічаються і представники південноамериканської фауни — броненосці, ягуари і пума. |
У ґрунтовому покриві пустель переважають сіроземи, бурі ґрунти та різновиди солончаків. |
Перемінно-вологі ліси |
На північному узбережжі Мексиканської затоки на Примексиканській та Приатлантичній низовині, на півострові Флорида. |
Теплий мусонний субтропічний клімат. |
У лісах переважають сосна, дуб, магнолія, бук, багато ліан, карликова пальма, болотний кипарис. |
Карликовий папуга, білодзьобий дятел, ібіс, фламінго й пелікани. У водоймах поширені великі алігаторові черепахи, алігатори, а з великих звірів — видра, ондатра. |
Червоноземні і жовтоземні ґрунти. |
Твердолисті вічнозелені ліси |
Південна частина материка та острови Карибського моря |
Жаркий клімат |
Природна рослинність змінена. Території зайняті плантаціями тропічних культур. |
|
|
Савани і рідколісся |
|
|
Учитель: «На північному заході в Кордильєрах Аляски нижні частини гір укриті хвойними лісами до 1000-1500 м, вище починається гірська тундра, сніги та льодовики. Під час просування на південь на схилах з’являються більш теплолюбні породи дерев та ділянки, укриті альпійськими луками. У межах помірного поясу Кордильєри сягають найбільшої ширини. Саме тут спостерігається найбільше розмаїття природних умов. На схилах високих хребтів поширені пояси гірських соснових лісів, хвойних рідколісь та альпійських луків. Низькі берегові хребти вкриті реліктовими лісами з секвої та дугласії, які постраждали через вирубки та пожежі. У внутрішніх частинах Кордильєр помірного поясу поширені напівпустельні ландшафти».
V. Узагальнення і систематизація вивченого.
1. Які природні зони Північної Америки ми вже зустрічали при вивченні попередніх материків?
2. Про які природні зони ви овідалися вперше?
3. Які природні зони є найбільш зміненими людиною?
4 Чому, на вашу думку, саме ці природні зони є найбільш зміненими людиною?
VІ. Домашнє завдання.
Опрацювати §39. Дати відповіді на запитання вкінці параграфу.