Урок природознавства в 2 класі
Тема: Кругообіг води в природі
Мета: поглибити знання учнів про властивості води,про три стани води , познайомити з кругообігом води в природі, розвивати логічне мислення, спостережливість, вчити міркувати на запропоновану тему, самостійно робити висновки, вдосконалювати навички роботи в парах та групах, з додатковою літературою, виховувати любов до природи, бережне відношення до неї.
Обладнання: відео презентація, схема кругообігу води в природі, предметні малюнки, ілюстрації.
Хід уроку
І Організаційний момент
Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок,
Будем гарно працювати,
Щоб усе на світі знати.
- А щоб гарно працювати, треба мати хороший настрій.
Я всміхаюсь сонечку:
Здрастуй золоте!
Я всміхаюсь квіточці –
Хай вона цвіте!
Я всміхаюсь дощику:
Лийся, мов з відра!
Друзям усміхаюся, зичу їм добра!
ІІ Фенологічні спостереження
Рубрика «Наші синоптики повідомляють».
Сьогодні добре знають люди,
яка погода завтра буде,
бо теле- й радіопрогноз
підкаже – спека чи мороз.
-Як ми можемо описати сьогоднішній день?
ІІІ Актуалізація опорних знань.
Метод «Мозковий штурм».
- Що таке явища природи?
-Які зміни в природі можна спостерігати з настанням осені?
- Чому у лісі так тихо?
-Чому осінь називають щедрою?
ІV. Оголошення теми і мети уроку.
Фрагмент мультфільму «Капітошка»
- Діти, хто це потрапив до нашого класу? (Капітошка).
- А насправді це що? (Краплинка води).
- Про що йтиме мова на сьогоднішньому уроці? (Відповіді дітей).
Вправа «Очікування»
-Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
Дійсно, ми поговоримо про воду.
- Як ви вважаєте, чи все ми знаємо про воду?
- Навіщо нам щось знати про неї?
Сьогодні ми спробуємо відповісти на ваші деякі запитання.
Відгадування загадки
Я і хмара, і туман, струмок, і океан,
І літаю, і біжу, і скляною бути можу! (Вода)
Запитання від Капітошки:
- Чи замислювалися ви над тим, чому в народі говорять: « Хліб – батько, вода – мати.», « Будь здоровий, як вода!»?
- Так, дійсно, вода - колиска життя на землі, безцінний дар природи. Де немає води, там немає життя. А ще вода - чарівниця. Вона може змінюватися з одного стану в інший. Не вірите, тоді спробуйте її розпізнати.
Відгадування загадок.
- Намистиночки нові
Ніч згубила у траві.
Вранці сонечко устало –
Намистинки підібрало. (Роса)
Чим вата нижче, тим дощик ближче. (Хмари)
Прокрадається норою.
Та й до моря утіка
Через лози по ярках.(Джерело)
Я білий-білий, волохатий.
Я прилипаю вам до ніг
І називаюсь просто…(сніг).
І стріляє галушками.(Град)
Сивий дід біля воріт
Усім очі заволік.
(Туман)
-Отже, вода-це град і сніг, туман і роса, іній та лід.
Вправа «Асоціативний кущ»
-Діти, з чим у вас асоціюється слово вода?
Рубрика «Наші дослідники повідомляють».
Практична годинка « Диво – вода». Робота в групах.
Учні у трьох групах проводять досліди, які доводять властивості води-рідини.
Перша група доводить, що вода – текуча;
Друга група, що вода безбарвна, без запаху і смаку
Третя група, що вода прозора. Висновок.
- Отже, дощі, які випадають з хмар, напувають нашу землю. А уявіть собі, що з усіх хмар зійдуть дощі, хмари розтануть, їх не буде, звідки ж тоді все живе отримуватиме воду? Чи може таке статись? (висновки дітей щодо можливості зникнення хмар)
- Для того, щоб дати відповідь на це питання, чи можуть колись зникнути хмари, нам треба знати, як вони утворюються, з’ясувати, що таке хмари.
- А що станеться з дошкою, коли її помити?
Висновок: вода при нагріванні випаровується.
При охолодженні-перетворюється на лід. А коли лід розмерзається, він знову перетворюється на воду.
, з’ясувати, що таке хмари
2. Робота з підручником.
3. Метод «Прес».
- Як відбувається випаровування?
- Як утворюються хмари?
- Чому з хмари іде дощ? (Конденсація)
- А чому взимку іде сніг, а не дощ?
Фіхвилинка
4. Розповідь вчителя про кругообіг води в природі. (За малюнком)
- Повернувшись на землю у вигляді опадів, вода збігає… . Шлях води в природі є безперервним і називається КРУГООБІГОМ ВОДИ В ПРИРОДІ. (бесіда про утворення слова кругообіг).
VIII . Закріплення вивченого на уроці.
Демонстрація мультфільму.
1. Робота біля дошки.
- Скласти ланцюжок зі слів: хмара, пара, дощ, поверхня землі, хмара.
2. Вправа «Конверт проблем». Робота в групах.
- А зараз ми з вами проведемо наукове дослідження. Кожен ряд-команда отримає завдання. Через дві хвилини капітан команди доповідає про результат обговорення проблеми.
Проблеми:
3. Пояснити прислів’я «Хліб - батько, вода - мати». (Бесіда про ставлення українців до води.)
- Вода завжди була символом чистоти й родючості. Люди здавна шанують її. На знак пошани чоловіки знімали шапки, коли пили воду. А жінки зранку одягали чисте вбрання та йшли за водою. Приносили стільки, щоб вистачило на весь день. Після цього перевдягалися. У робочій одежі жінки виконували господарські роботи.
Прислів'я про значення води :
1. Без води і ні туди, і ні сюди.
2. Щоб спрагу вгасити, треба води попити.
3. Без води й каші не звариш.
4. Куди водиця тече, там травиця росте.
Хвилинка реклами:
Вода – краса всієї природи. Вона жива, біжить, рухається та дає життя і рух усьому, що її оточує. Вода – найцінніший дарунок природи. Справжня природна вода є запорукою нашої сили й енергії (демонструється мінеральна вода).
Інформаційна хвилинка «Це цікаво»(Від Капітошки)
Поетична хвилинка.
Життя без неї неможливе.
Без запаху й смаку вона,
Корисна і завжди важлива.
Оазис там, де є вода.
А де нема – пустеля дика.
Там, де волога пропада.
У тім краю біда велика.
З водою квітка зацвіте.
У небі райдуга весела.
Вода – це є саме життя,
Що живить і міста і села.
Іван Гувол
IX. Підсумок уроку.
Прийом «Багата уява»
Уявіть нашу планету без води. Опишіть картини, які ви намалювали в своїй уяві.
- Давай, мій юний друже,
Розправим крила дужі:
На мить пташками станем,
З-під хмар на землю глянем –
Ми вод земних простори
побачим неозорі.
Щодня ви чуєте про них:
Озера, ріки, болота,
Льодовики, ставки й струмочки,
Підземна і морська вода
І та, що з хмари випада:
Це сніг, і град, і теплий дощик.
Одна турбота в них завжди –
Як воду в світі берегти.
Отже, вода три стани має.
В газоподібному - літає:
Ось уяви - із самовара
Гаряча з свистом рветься пара,
Та тільки пару остуди -
Враз стане краплею води;
В рідкому - вже перетікає,
З високих гір мерщій тікає,
Збігає з пагорбів в долини
І до морів широких лине.
Коли вода в твердому стані -
Це сніг і лід при замерзанні.
На полюсах Землі холодних
Лежать запаси снігу й льоду.
З роси, з морів, річок і плес
Вода, як перейде у пару,
Одразу ж лине до небес,
Щоб утворити в небі хмари.
І впасти з хмар на ниви
Як сніг, як град, як злива.
Знов перейти у пару
І повернутись в хмару,
І впасти з хмар на ниви
Як сніг, як град, як злива.
Цей шлях, що вона робить,
І зветься кругообіг.
Поглянь біжать річки блакитні,
Довкола них міста і села.
Там, де вода, - живе все й квітне,
А де безводдя - там пустеля.
То ж воду шанувати слід –
Вона собою поїть світ.
А ще вам, друзі, радо
Дамо таку пораду:
Коли не знаєш броду,
То не ходи у воду.
Вмивайтеся частіше –
І будете чистіші.
Не сипте в річку бруду,
Вам річка вдячна буде.
Ти вранці личко умиваєш,
У синій хвилі риба грає
Йде дощ і шелестить трава:
-Жива, жива, жива, жива...
Запам'ятай же назавжди:
2. Вправа «Мікрофон.
- Чи сподобався вам сьогоднішній урок?
- Що нового дізналися?
- Що найбільше сподобалось на уроці?
- Чи можуть колись назавжди зникнути хмари і перестане йти дощ?
Урок природознавства у 2 класі на тему: «Кругообіг води в природі»
Вчитель: Торкотюк Л.П.
2016р.