Конспект уроку природознавства у 5 класі з компьютерною підтримкою "Вступ. Науки про природу"

Про матеріал
Дана розробка уроку допомагає зацікавити учнів вивчати природу. Емоційне налаштування, загадки, тести роблять урок яскравим і продуктивним. Протягом уроку учні мають змогу повторити, узагальнити та систематизувати знання про природу, які отримали у початковій школі, сформувати загальні уявлення про природничі науки, об’єкти їхнього вивчення, внесок у вивчення природи; Урок сприяє розумінню ролі природничих знань у повсякденному житті людини, розвиває допитливість, спостережливість; виховує відповідальність за майбутнє природи
Зміст архіву
Перегляд файлу

Природознавство, 5 клас                                                                          Урок №1

Тема. Науки, що вивчають природу.

Мета:

 навчальна: повторити, узагальнити та систематизувати знання  про природу ,які отримали учні у початковій школі, сформувати загальні уявлення про природничі науки, об’єкти їхнього вивчення, внесок у вивчення природи; 

розвивальна: сприяти розумінню ролі природничих знань у повсякденному житті людини, розвивати допитливість, спостережливість;

 виховна: виховувати відповідальність за майбутнє природи

Обладнання: підручники, зошити, бібліотечні книги по темі уроку, мультимедійна презентація

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань

 

ХІД УРОКУ

і. Організація класу.

  • Прийом  «Знайомство»

Вчитель.  Назвіть по черзі своє і ім’я так,  як ви хочете щоб я вас називала. Посміхніться один одному і мені.      (Слайд №2)

Один поет сказав:

      Вважай, ти втратив день,

      В який не посміхнувся.

       А  що б не був він  втраченим, подивіться один на одного і посміхніться,  подумки побажайте успіхів .

  успіх  - це

У – уміння   навчатись і    працювати

С – співробітництво   в парах, в групах

П – подолання     труднощів

І    ініціативність

Х -  хороший настрій

   Всі ці складові  необхідні для нашого   уроку .

    Я  вам бажаю  гарного настрою, посмішок і успіху.

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ  ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.

 

  • Прийом «Відгадай загадку» (Слайди №3-5)

Біле покривало 
весь світ обійняло (Сніг)

 

Квітка ця на сонце схожа, 
На олію вона гожа, 
Жовті пелюсточки має, 
Їх до сонця повертає. (Соняшник)

 

В нього крила, в нього вуса, 
Трохи я його боюся. 
Як летить – так чути звук. 
Бронзовий великий ... (жук)

 

Ця маленька трудівниця
Мед збирає як годиться: 
Все у вулик, все у соти, 
Не цурається роботи! (Бджілка)

 

Не гіркий і не солоний,
А солодкий і червоний.
Як же зветься цей товстун?
Здогадалися? ...(Кавун)

 

Я вода і на воді плаваю. (Крига)

 

Гарне, добре, на всіх дивиться, а людям на себе дивиться не дозволяє. (Сонце)

 

Ніг нема, а ходжу, рота нема, а скажу, коли обідати, коли спати, коли роботу починати. (Годинник)

 

 Висить груша, а не з'їсти. (Лампочка)

 

 Язика не має, а розуму навчає. (Книга)

 


 

  • Прийом «Творча лабораторія»

Згрупуйте всі названі тіла природи у схему «Тіла живої і неживої природи» (Слайд №6)

 

 

 

 

 

 

 

 

А тепер перегрупуйте у схему «Тіла природи і тілі, зроблені людиною» (Слайд №7)

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Прийом  «Мікрофон»

Перегляньте медіа презентацію  (Слайд № 8) і скажіть, які тіла природи ви побачили, які явища природи, проблеми взаємовідносин людини і природи.

 

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.

Світ, в якому ми живемо, цікавий і різноманітний. Людина завжди хотіла знайти відповідь на  запитання: як цей світ влаштований? Багато сотень років знадобилось людині, щоб побувати у всіх куточках планети, дізнатися, із чого складаються хмари, ґрунт, звідки тече річка, чому росте ліс, який вік має Всесвіт, яке місце займає Земля у Всесвіті. 

Вивчаючи елементи природознавства в курсі «Я і Україна» у початковій школі, ви вже відкрили для себе багато цікавого в світі, що нас оточує, зробили перші кроки в розгадуванні таємниць природи. Природознавство, яке ви вивчатимете у 5 класі дасть змогу сформувати у вас уявлення про цілісність природи та місце людини в ній, засвоїти знання про Землю та інші небесні тіла, склад та властивості повітря, води, форми поверхні Землі та інші чинники, що впливають на життя на нашій планеті.

 

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ (Слайд №9)

Вивчення матеріалу за планом §1 підручника:

  1. Природа – усе, що оточує людину і виникло без її втручання.
  • Прийом «Хвилинка підручника»

Учні працюють з текстом підручника

 

  1. Цілісність природи полягає у тому, що всюди діють закони природи, наприклад, сила тяжіння діє на всі компоненти живої і неживої природи.
  • Прийом «Мозковий штурм»

За допомогою тексту підручника дайте відповідь на запитання:

  1. Які закони природи сприяють цілісності природи?

 

Фізкультхвилинка (Слайд №10)

Трава низенька-низенька, ( Всі присіли) 

Дерева високі-високі.(Піднімають руки вгору) 

Вітер дерева колише-гойдає(Обертаються) 

То вліво, то вправо нахиляє (Нахил вправо, вліво) 

То вгору, то назад, (Потягуються вгору, назад) 

То вниз нагинає. (Нагинаються вперед) 

Птахи летять – відлітають, (Махають руками) 

А учні тихенько за парти сідають.(Всі сідають).

 

 

  1. Природничі науки: фізика, біологія, хімія, географія, астрономія, екологія. (Слайд №11)
  • Прийом «Слово вчителя»

Розповідь учителя про природничі науки за допомогою схем. (Слайд № 12-15)

Кожна людина має власний погляд на світ, але яким би він не був, людина завжди милувалася красою природи і намагалася зрозуміти: чому це саме так? Чому небо синє? Чому тече річка? Куди зникає вода після дощу? Чому трава зелена?

    Природа постійно змінюється. Усі ці зміни в природі називаються явищами. Приклади явищ природи: іде дощ, світить сонце, дує вітер, жовкне листя…Явищ багато. Людина намагалася їх пояснити, передбачити, щоб їх не боятися і жити в злагоді з навколишнім світом. Для полегшення вивчення природи її явища розділяють на групи, поясненням яких займаються різні науки.

Отже, природознавство—це сукупність наукових знань про природу. Знання про природу люди накопичували з давніх-давен і передавали з покоління в покоління. Без них вони просто не змогли б жити. Наприклад, чумаки (зорі), корисні копалини для будівництва, зброї, добування солі тощо.

В результаті пізнання людиною природи виникли різні науки, які називаються природничими. Зараз ми з вами завітаємо в гості до кожної науки. Здійснюючи навколосвітню подорож по природничим країнам, ми познайомимось із місцевими жителями-вченими, дізнаємось чим вони займаються у своїх країнах, що вони досліджують. Отже, поїхали!!!

Перша зупинка «Фізика». У перекладі з грецької означає «природа». В цій країні вчені-фізики вивчають фізичні процеси, які пов'язані з переміщенням тіл, зміною їх форм, температури тощо. Наприклад, рухається автомобіль, нагрівається вода, летить м'яч, горить світло, діє магніт.

  • Давайте пригадаємо, з курсу початкової школи, а які ще фізичні явища ви можете назвати? (відповіді учнів)

     Першим жителем країни був давньогрецький вчений Арістотель, який стверджував, що тіла рухаються тільки тоді коли на них діє яка-небудь сила. А ось завдяки англійському вченому Ісааку Ньютону почала розвиватись наука Механіка. Поважними жителями країни Фізики були Альберт Енштейн, Ю. Кондратюк, С. Корольов, І. Сікорський, які допомогли розвиватись науці Фізиці.

Їдемо далі і наступною нашою зупинкою буде країна «Хімія». Хімія—це наука про речовини та їхнє взаємоперетворення. Наприклад, іржавіє залізо, горить вугілля, гниє листя.

  • Давайте пригадаємо, а які ще хімічні явища ви знаєте? (відповіді учнів)

 Засновником сучасної хімії вважається англійського вченого Роберта Бойля. Першими жителями країни «Хімії» є Демокріт, Джозеф Пріслі, Антуан Лавуазьє, Михайло Ломоносов, Дмитро Менделєєв. З їх допомогою та багато інших вчених-хіміків наука Хімія розвивається і наше сучасне життя не можна уявити без неї.

Наступною зупинкою у нашій подорожі буде країна «Біологія». У перекладі з давньогрецької мови дослівно означає «наука про життя». В країні вчені-біологи вивчають біологічні явища, які відбуваються з живими організмами.

Наприклад, проростає насіння рослини, людина дихає, трава відмирає. 

  • Назвіть мені, будь ласка, які ви знаєте біологічні явища? (відповіді учнів)

Засновником Біології вважають давньогрецького лікаря Гіппократа. Він був також основоположником медицини. Почесні жителі країни «Біології» є  Аристотель, Ібн Сіна (Авіцена), Чарльз Дарвін, Іван Павлов, Володимир Вернадський та багато інших, які працювали над розвитком  біології.

Четвертою нашою зупинкою буде країна «Географія». У перекладі означає «наука про землю». Явища, які вивчає географія характерні для певних місцевостей Землі. Наприклад, вітер, землетрус, виверження вулкану.

  • А хто пригадає, які географічні процеси ви вивчали в початковій  школі? (відповіді учнів)

Засновником науки географії вважають Ератосфена. Започаткували географію (самі того не підозрюючи) купці-мореплавці, які відкривали  нові шляхи та держави, вигідні для торгівлі. Це такі, як Марко Поло, Христофор Колумб, та багато інших. А ось уже з ХVІ ст. починаючи з експедиції Фернана  Магеллана, який довів кулястість Землі, починається ера дослідження.

    Наступною зупинкою  буде країна під назвою «Астрономія», яка в перекладі означає «наука про космос». Жителі цієї країни досліджують і вивчають астрономічні явища, які пов'язані з рухом небесних тіл. Наприклад, зміна дня і ночі, рух комети, падіння метеориту.

  • А які ви можете назвати мені явища пов'язані з космосом? (відповіді учнів)

Першим мислителем цієї країни був польський вчений Микола Коперник, який стверджував, що Земля обертається навколо Сонця, а не навпаки. Найбільш відомими жителями країни Астрономії вважають Джордано Бруно, Галілео Галілея, а також Юрій Гагарін і Леонід Каденюк.

І ось ми з вами наблизились до останньої країни нашої подорожі, яка останнім часом нам з вами дуже необхідна. Це країна «Екологія». Вона виникла зовсім недавно. Вивчає і досліджує Екологія взаємозв’язки організмів між собою та навколишнім середовищем. Знання цієї науки допомагають захистити організми від негативного впливу як природних явищ, так і господарської діяльності людини. Засновником «Екології» вважають Володимира Вернадського.

Наша подорож дійшла кінця. Ми з вами відвідали країни, про які ви знали, які ви вивчали у молодшій школі, але не знали їх імена.

 

  1. Люди, професія яких пов’язана з природничими науками: фізики, біологи, хіміки, географи, астрономи, екологи. (Слайд №16)

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

  • Прийом «Експрес-тест» (Слайд №17-18)
  1. Яка із названих наук не відноситься до природничих?
  • Історія;
  • Географія;
  • Хімія;
  • Фізика.

2. Яка з наук відноситься до природничих?

  •  Математика;
  •  Астрономія;
  •  Література;
  •  Етика.

3. Які з тіл відносяться до живої природи;

  •   Річка;
  •   Ластівка;
  •   Автомобіль;
  •   Береза;
  •   Метелик
  1. Яка з наук займається питаннями охорони довкілля.
    •  Астрономія;
    •  Фізика;
    •  Біологія;
    •  Екологія.
  2. Люди якої професії займаються пошуком корисних копалин?
  •   Фізик;
  •   Хімік;
  •   Астроном;
  •   Геолог.

 

VI. РЕФЛЕКСІЯ. ПІДСУМОК УРОКУ (Слайд №19)

Оцінити ступінь реалізації мети, що була поставлена на початку уроку.

Оцінювання учнями ходу і результатів роботи:

Мені сподобалось…, Мені не  сподобалось…,

Я не зрозумів (ла)…, Я дізнався (лася)… Мені було важко

Оцінювання учителем участі учнів на уроці.

 

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (Слайд №20)

1. Читати і переказувати §1 підручника.

2. Принести з дому або взяти в бібліотеці дитячі енциклопедії, атласи для 6 класу, літературу для допитливих природознавців.

  1. Почати готувати міні-проект на вибрану тему:

“Вчені-натуралісти” (Підібрати матеріал про одного вченого)

“Загадки про пори року”;

“Мої улюблені тварини”;

“Рослини лікують”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема 2. Джерела знань про природу. Практичне заняття №1 «Ознайомлення з довідковими виданнями природничих наук різних типів»

Мета: навчальна: навчити учнів самостійно орієнтуватися у світі інформації, користуватися словниками, довідниками, енциклопедіями, поглибити навички роботи учнів з періодичними виданнями, системним каталогом; розвивальна: сприяти усвідомленню необхідності читати, спонукати до підвищення інтелектуального рівня учнів;виховна: допомогти проникнути у світ нового, цікавого, прищепити любов до навчальної літератури.

ЗП2. Джерела знань про природу.

Обладнання: підручники, зошити, довідкова література, енциклопедії, дошка з написаними матеріалами для уроку.

І. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Вивчення матеріалу за планом §2 підручника та додатковими матеріалами:

1.Джерела інформації: довідкові видання (енциклопедії, словники, довідники, визначники рослин, тварин, атласи),музеї, Інтернет, відеоінформація (фільми).

2. Як працювати з енциклопедіями та словниками.

3. Інтернет як джерело природничих знань.

4. Каталог – список-перелік книг в бібліотеці.

5. Каталожна картка містить основну інформацію про книгу, зокрема, класифікує книги по певним напрямам, наприклад, предметам.

6. Прийом «Проблемне питання»:

- Які книги потрібні людству: художні чи наукові ?

- Що необхідно зробити, на вашу думку, щоб піднести роль книги?

- Чи потрібна людині книга у час високого розвитку техніки?

7. Прийом «Практична теорія»:

- Учитель дає декілька невеликих практичних завдань залежно від бібліотечного фонду. За допомогою книжкових джерел потрібно знайти відповіді на цікаві питання

ІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

 Бесіда за питаннями до §2 підручник (ст. 11).

АП3. Практичне заняття №1 «Ознайомлення з довідковими виданнями природничих наук різних типів»

 ВИКОНАННЯ ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ

Виконання роботи з використанням підручника (ст. 11, завдання 1-2):

Довідкове видання

Назва

Видавництво

Рік видання

Кількість сторінок

Атлас

Атлас «Загальна географія».6 клас

Картографія

2012

40

Довідник

Комплексний довідник «Моя Україна»

Ранок

2009

400

Енциклопедія

Популярна енциклопедія школяра «Дивосвіт»

Освіта

2007

240

Завдання (по 2) відповідно до кожного видання:

1.Скільки великих водосховищ на Дніпрі (ст.24,25)-6

2.Скільки великих за площею адміністративних територій в Україні - областей і АРК? (ст.38,39)-6

3. Сонце – це (ст.27) – найближча до нас зоря

4. Термометр – це (ст.144) – прилад для вимірювання температури

5. Балобан – це (ст.51) – великий сокіл з розмахом крил до 130 см і масою до 1300 г

6. Терен – це (ст. 95) –дика слива, чагарник висотою до 2 м

Д. з.: §1

          §2, ст.11

 

ПРИ БМ 3-4

Тема 1. Методи вивчення природи. Організація спостережень за тілами живої та неживої природи

УМ1. Методи вивчення природи. Організація спостережень за тілами живої та неживої природи.

Мета: навчальна: знайомити учнів із методами пізнання природи, а саме – спостереження, експеримент, вимірювання, формувати уміння і навички користуватися ними у повсякденному житті та для отримання нових знань; розвивальна: сприяти розумінню ролі природничих знань у повсякденному житті людини, обґрунтовувати цінність знань з природознавства; виховна: виховувати повагу до наукових надбань людства

Обладнання: підручники, зошити, дошка з написаними матеріалами для уроку, надруковані на кожну парту тести по перевірці домашнього завдання.

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Вчитель знайомиться з учнями класу, повідомляє про необхідність мати на уроках природознавства постійно зошити, підручники, щоденники. Робить  зауваження щодо ведення зошитів (після перевірки їх минулого тижня)

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ  ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.

1. Пригадаймо, що ви дізналися на уроках природознавства минулого тижня. Прийом «Бліцопитування» з використанням питань до §1,2 підручника.

2. Тестові завдання по матеріалу §1,2 підручника (записати правильні відповіді в зошиті):

1) Природа – це все, що створила людина; усе, що виникло навколо нас без втручання людини; все живе і неживе навколо нас.

2) Природничі науки (3 відповіді): математика, географія, біологія, історія, фізкультура, фізика

3) Сукупність знань про природу: географія; фізика; природознавство

4) Джерела інформації (2): енциклопедії, прилади, Інтернет, речовини

5) Інтернет – це: комп’ютер; всесвітня комп’ютерна мережа; системний блок; монітор

6) До джерел знань про природу можна віднести (2): довідники; атласи; комп’ютерна миша; клавіатура

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.

Прийом «Дивуй». З давніх часів люди спостерігали за повенями чи паводками на різних річках, за небесними тілами. При цьому вони часто не могли пояснити причини природних явищ і часто пояснювали їх дією надприродних сил чи богів. Поступово з накопиченням знань про природу люди знаходили природні пояснення різних явищ, а згодом почали свідомо використовувати різні методи вивчення природи.

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Вивчення матеріалу за планом §3 підручника:

1. Метод – спосіб пізнання природи.

2. Методи вивчення природи: спостереження, експеримент, вимірювання.

3. Спостереження – пізнання тіл і явищ природи у звичних для них умовах існування за допомогою органів чуття.

4. Експеримент – це вивчення тіл і явищ у спеціально створених умовах.

5. Вимірювання – зіставлення або порівняння з еталоном.

6. Еталон – це мірило, зразок.

7. Еталони та одиниці вимірювання певних характеристик (ст.13).

8. Організація спостережень (правила) – ст. 14.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Бесіда за питаннями до §3 підручник (ст.15).

2. Розгляд окремих завдань 1-2 «Станьте дослідниками природи»(ст. 14-15) з пропозицією виконати окремі ці завдання або подібні інші дома, наприклад завдання на тривалість власного нічного сну або сну домашньої тварини протягом тижня.

День тижня

Початок сну

(вечір), год. і хв.

Кінець сну

(ранок), год. і хв.

Тривалість сну

в год. і хв.

Загальна

кількість

часу протягом

семи днів,

год. і хв.

Середня тривалість сну протягом доби

(розділити загальну кількість на 7),

год. і хв.

П’ятниця

 

 

 

Субота

 

 

 

Неділя

 

 

 

Понеділок

 

 

 

Вівторок

 

 

 

Середа

 

 

 

Четвер

 

 

 

 

 

 

Тема 2. Обладнання для вивчення природи. Практичне заняття №2 «Ознайомлення з простим обладнанням для природничо-наукових спостережень та дослідів». Дослідницький практикум №1 «Складання переліку побутових приладів та здійснення вимірювань за допомогою одного з них».

Мета: навчальна: навчити учнів працювати з простим обладнанням, дати поняття про прилади, що використовують у дослідженні явищ та об’єктів природи;розвивальна: розвивати спостережливість та дослідницькі навички, вміння публічного виступу, показати значущість процесу вивчення природи людиною в її житті та діяльності, цінність знань та правил поведінки в природі; виховна: виховувати акуратність, послідовність у діях, організованість, толерантність.

Обладнання: підручники, зошити, дошка з написаними матеріалами для уроку, конкретні зразки обладнання для вивчення природи.

ЗП2. Обладнання для вивчення природи.

І. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Вивчення матеріалу за планом §4 підручника та додатковими матеріалами:

1. Обладнання – спеціальні прилади і пристрої.

2. Три групи обладнання: вимірювальні прилади, збільшувальні прилади, лабораторне обладнання.

3. Вимірювальні прилади – прилади, які порівнюють характеристики тіл і явищ з певним еталоном.

4. Приклади вимірювальних приладів (ст.16).

5. Збільшувальні прилади – прилади, які збільшують зображення віддалених або дуже малих тіл.

6. Приклади збільшувальних приладів (ст.17).

7. Лабораторне обладнання – лабораторний посуд, спеціальні пристрої, меблі, інструменти.

ІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

 Бесіда за питаннями до §4 підручник (ст. 19-20).

АП3. Практичне заняття №2 «Ознайомлення з простим обладнанням для природничо-наукових спостережень та дослідів». Дослідницький практикум №1 «Складання переліку побутових приладів та здійснення вимірювань за допомогою одного з них».

І. ВИКОНАННЯ ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ

Виконання роботи з використанням підручника (ст. 19) за завданнями 1-2.

ІІ. ВИКОНАННЯ ДОСЛІДНИЦЬКОГО ПРАКТИКУМУ

1. Учні складають перелік побутових приладів для вимірювання або збільшення.

2. Вимірювання за допомогою лінійки довжини та ширини підручника, довжини та ширини учнівського стола.

Предмет

Довжина, см

Ширина, см

Підручник

 

 

Стіл

 

 

3. Учні здають зошити вчителю на перевірку.

Д. з.: §3, спостереження-таблиця (ст. 14-15)

          §4, завдання для міні-проекту №1 (підібрати матеріали про одного з вчених-натуралістів з §5)

 

zip
Додано
29 грудня 2019
Переглядів
3531
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку