Урок з природознавства на тему "Явища природи. Фізичні явища, їх різноманість"

Про матеріал
В розробці використано інтерактивні методи навчання учнів, такі як: "Асоціації", "Ти мені, я тобі", "Павучок", "Третій зайвий" та інші. Для розвитку критичного мислення на уроці, учнам ставляться проблемні питання.
Перегляд файлу

 

 

                       

 

 

 

Розробка уроку з природознавства

«Явища природи. Фізичні явища, їх різноманітність»

 

 

 

Підготувала вчитель Оленич Алла

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Явища природи. Фізичні явища, їх різноманітність

Мета: формувати в учнів знання про явища природи (біологічні, хімічні, фізичні: механічні, теплові, електричні, магнітні, звукові, світлові);навчити класифікувати природні явища, ознайомити з групами фізичних явищ; розвивати аналітичні здібності, вміння використовувати наукові та народні знання, виховувати повагу до природознавчих народних знань та народної творчості; цікавість та уважність до вивчення навколишнього світу

Обладнання: електрофорна машина, полосовий магніт, магнітна стрілка, камертон, лінза, металеві кульки, сірники,  штатив , сода харчова, оцет

Тип уроку: формування нових знань

Хід уроку

I. Організаційний момент

     II. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

Тане сніжок, зеленіє лужок,

День прибуває — коли  це буває? (Навесні)

          Сонечко пече, липа цвіте,

Жито дозріває — коли це буває? (Влітку)

Голі поля, мокне земля,

Дощ поливає — коли це буває? (Восени)

Лід на річках, сніг на полях,

Віхола гуляє — коли це буває? (Взимку)

     IIІ. Актуалізація опорних знань

Прийом «Інтелектуальна розминка»

Завдання. Пригадайте основне, що ми вивчали з теми «Тіла, речовини та явища навколо нас»

Учитель. Ми з вами ознайомилися з тілами, які нас оточують. Знаємо з чого вони складаються. Сьогодні ми розпочинаємо вивчати явища, які нас супроводжують у повсякденному житті. Навколо нас відбувається багато цікавого і дивовижного та таємничого. Щоб зрозуміти чому відбуваються такі зміни в довкіллі треба мати певні знання, які допоможуть нам орієнтуватись у дивовижному світі явищ природи. Ці знання не лише задовольняють цікавість людини, але й сприяють розвитку людства в цілому.

Отже, починаємо подорож до дивовижного світу явищ.

 IV. Вивчення нового матеріалу

Клас ділиться на три групи: перша група отримує картинки на яких зображено ріст і розвиток тварин та рослин. Вони описують, що вони спостерігають і приходять до висновку, що це біологічні явища.

Зміни, що відбуваються у неживій та живій природі, називаються явищами.

Прийом «Проблемне питання»:

  • Які зміни в природі ви спостерігаєте протягом року?
  • Наведіть приклади явищ у живій природі.

Явища, які відбуваються у живій природі, називаються біологічними.

До біологічних явищ належать: приліт птахів, народження і вигодовування кошенят, ріст дерев, об’єднання вовків у зграю.

Метод «Мікрофон». Учні наводять приклади біологічних явищ.

Другій групі запропоновано провести досліди.

  • Демонстрація досліду. Горіння сірника (аналізуємо, що було до горіння і, що утворилося)
  • До харчової соди додали оцет (аналізуємо побачене)

Явища, під час яких відбувається перетворення речовин, називаються хімічними.

Прикладами хімічних явищ є: утворення іржі, поява осаду, гниття листя.

Прийом «Асоціації». Завдання : запишіть асоціації, які виникають у вас до понять «горіння» та «гниття».

Третій групі запропоновано провести наступні досліди.

  • Демонстрація явищ: рух візка, електрична іскра (за допомогою електрофорної машини), взаємодія магніту з магнітною стрілкою, отримання зображення за допомогою лінзи,  звучання камертона
  • Що спільного у цих прикладах? (Відбуваються зміни з тілами)

Зміни, що відбуваються з тілами, називаються фізичними явищами. Розрізняють механічні, теплові, світлові, звукові, електричні, магнітні явища. 

Механічні явища

Чи можемо ми уявити своє життя без руху? Течія води в річці, водоспад, морські хвилі, рух потягу або авто, рух планет по своїх орбітах, застосування важеля при будівництві — все це прояви механічних явищ. Чому падає яблуко з дерева? Чому авто продовжує рухатися, коли вимкнули двигун? Про це ви дізнаєтеся на цьому уроці.

  Уявіть, ніби ви сидите у човні, що пливе за течією ріки. Якщо заплющити очі, то не можна визначити, чи рухається човен відносно берега, чи стоїть на місці.

Чому так відбувається? Мабуть, тому, що, заплющивши очі, ти не бачиш, чи переміщається човен відносно нерухомих об’єктів, розташованих на березі. Для того щоб це визначити, необхідно вибрати на березі нерухоме тіло, наприклад дерево, і поспостерігати, чи переміщається човен відносно цього тіла. Нерухоме тіло (дерево), відносно якого спостерігається рух іншого тіла (човна), називається тілом відліку. Отже, щоб зрозуміти, рухається тіло чи ні, треба вибрати тіло відліку й подивитися, чи змінюється положення розглянутого тіла відносно тіла відліку.

Процес зміни положення тіла відносно тіла відліку називається механічним рухом.

  • Дослід. На столі демонструємо рух  кількох кульок. Вони під час руху стикаються між собою та міняють напрям руху та швидкість.

Прийом «Проблемне питання»:

 

  • Чому так відбувається?
  • Що є результатом їх взаємодії?
  • Дослід. На столі котиться одна кулька, інші не завжають їй рухатися. Але чому змінюється швидкість? (Взаємодія з поверхнею столу) Від типу поверхні залежить швидкість руху кульки. Продемонструйте цей дослід на гладенькій поверхні та шорсткуватій. Рух кульки уповільнюють нерівності поверхні.

Теплові явища

Явища пов’язані з нагріванням і охолодженням тіл, називаються тепловими.

Прийом «Власний досвід». Кожна група на листочках записує приклади теплових явищ, з якими ми зустрічаємось в побуті.

Прикладами теплових явищ є: танення снігу, випаровування води, випадання граду.

Прийом «Проблемне питання». Учні в групах обговорюють  відповіді на наступні запитання і один з групи дає відповідь, якщо відповідь неповна , то учасник із іншої групи може доповнювати відповідь.

  • Що відбувається з рухом молекул двох тіл, якщо вони стикаються одне з одним?
  • Чи правильно казати, що шуба гріє?

Електричні явища

  • Демонстрація дослідів електризації тіл (з коментарем та поясненням)

Явище електризації ми спостерігаємо коли розчісуємо волосся пласмасовим гребінцем, прикладом електричного явища є блискавка.

Звукові явища. Шелест листя, шум дощу, спів птахів, плач дитини –звукові явища.

Явище розповсюдження коливань , які сприймає наше вухо називають звуковими явищами.

  • Дослід. Утворення звуку  коливанням металевої лінійки ( пояснення спостережуваного явища), звучання камертона.

Прийом «Проблемне питання».

  • Що є джерелом звуку?
  • Чи може поширюватися звук у рідкому чи твердому середовищі?

Світлові явища.     Проблемне запитання: «Звідки береться світло?»

Джерела світла - сильно нагріті тіла: Сонце, зорі, свічка, багаття. Їх називають гарячими джерелами світла, є ще холодні джерела світла: медузи, полярне сяйво, бактерії.

Світло поширюється прямолінійно, воно не може проникати через непрозорі предмети( там утворюється тінь). Світло в різному середовищі поширюється неоднаково.

Магнітні явища. Нещодавно ми розділяли суміш ошурок за допомогою магніту.

  • Демонстрація взаємодії магніту та магнітної стрілки, двох магнітів. (Пояснення спостережуваних явищ) Магніти притягуються різнойменними полюсами і відштовхуються однойменними. Притягання тіл до магніту дістало назву магнітних явищ.

 V. Закріплення знань

1. Які з наведених нижче слів означають тіло, а які — явище: алюміній, світанок, грім, літак, нафта, місяць, мідь, стілець, срібло, хуртовина, залізо, райдуга, ножиці?

2. Які з наведених нижче явищ є механічними, тепловими, звуковими, електричними, магнітними, світловими: йде дощ, працює праска, кулька падає, мерехтять зірки, співає пташка, працює компас, настає світанок, летить горобець, тане сніг, пливе човен, блискавка, рухаються хмарки, працює комп’ютер, шелестить листя, магніт притягує скріпку, електромагніт притягує вантаж? Відповідь запишіть у вигляді таблиці.

3. Відгадайте загадки та скажіть, про які явища природи йдеться.

♦ По морю йде, а до берега дійде — одразу пропаде. (Хвиля)

♦ Зимою спить, а літом шумить. (Річка)

♦ Сам із неї народжується, і сам її народжує. (Вода і лід)

4. Прийом «Павучок» З’єднайте стрілками приклади явищ та їхні назви.

 https://subject.com.ua/lesson/nature/5klas/5klas.files/image010.jpg

5.Прийом «Третій зайвий» .Завдання: оберіть зайве явище.

     1.Вітер, котиться яблуко, іржавіє цвях.

      2.Кипить вода, мерехтить лампочка, світиться медуза.

 VI. Підсумок уроку. Рефлексія.

Прийом «Роблю висновок». Учні по черзі говорять про те, що вони запам’ятали на уроці, а потім ставлять запитання  (використовуємо прийом «Ти мені, я тобі»). Запитання можуть бути такими:

1. Що називається явищами природи?

     2. Чим фізичні явища відрізняються від хімічних і біологічних?

3. Наведіть приклади хімічних і біологічних явищ.

4. Наведіть приклади механічних, теплових, електричних, звукових, світлових, магнітних явищ.

5. Які явища ми спостерігаємо, коли нагрівається вода у чайнику?

Учитель на даному етапі коригує запитання та відповіді учнів.

       VIІ. Домашнє завдання: опрацювати §10, підготувати повідомлення про цікаві фізичні явища.

 

docx
Додано
11 січня 2020
Переглядів
3976
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку