Розробка уроку з природознавства
«Явища природи. Фізичні явища, їх різноманітність»
Підготувала вчитель Оленич Алла
Тема. Явища природи. Фізичні явища, їх різноманітність
Мета: формувати в учнів знання про явища природи (біологічні, хімічні, фізичні: механічні, теплові, електричні, магнітні, звукові, світлові);навчити класифікувати природні явища, ознайомити з групами фізичних явищ; розвивати аналітичні здібності, вміння використовувати наукові та народні знання, виховувати повагу до природознавчих народних знань та народної творчості; цікавість та уважність до вивчення навколишнього світу
Обладнання: електрофорна машина, полосовий магніт, магнітна стрілка, камертон, лінза, металеві кульки, сірники, штатив , сода харчова, оцет
Тип уроку: формування нових знань
I. Організаційний момент
II. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
Тане сніжок, зеленіє лужок,
День прибуває — коли це буває? (Навесні)
Сонечко пече, липа цвіте,
Жито дозріває — коли це буває? (Влітку)
Голі поля, мокне земля,
Дощ поливає — коли це буває? (Восени)
Лід на річках, сніг на полях,
Віхола гуляє — коли це буває? (Взимку)
IIІ. Актуалізація опорних знань
Прийом «Інтелектуальна розминка»
Завдання. Пригадайте основне, що ми вивчали з теми «Тіла, речовини та явища навколо нас»
Учитель. Ми з вами ознайомилися з тілами, які нас оточують. Знаємо з чого вони складаються. Сьогодні ми розпочинаємо вивчати явища, які нас супроводжують у повсякденному житті. Навколо нас відбувається багато цікавого і дивовижного та таємничого. Щоб зрозуміти чому відбуваються такі зміни в довкіллі треба мати певні знання, які допоможуть нам орієнтуватись у дивовижному світі явищ природи. Ці знання не лише задовольняють цікавість людини, але й сприяють розвитку людства в цілому.
Отже, починаємо подорож до дивовижного світу явищ.
Клас ділиться на три групи: перша група отримує картинки на яких зображено ріст і розвиток тварин та рослин. Вони описують, що вони спостерігають і приходять до висновку, що це біологічні явища.
Зміни, що відбуваються у неживій та живій природі, називаються явищами.
Прийом «Проблемне питання»:
Явища, які відбуваються у живій природі, називаються біологічними.
До біологічних явищ належать: приліт птахів, народження і вигодовування кошенят, ріст дерев, об’єднання вовків у зграю.
Метод «Мікрофон». Учні наводять приклади біологічних явищ.
Другій групі запропоновано провести досліди.
Явища, під час яких відбувається перетворення речовин, називаються хімічними.
Прикладами хімічних явищ є: утворення іржі, поява осаду, гниття листя.
Прийом «Асоціації». Завдання : запишіть асоціації, які виникають у вас до понять «горіння» та «гниття».
Третій групі запропоновано провести наступні досліди.
Зміни, що відбуваються з тілами, називаються фізичними явищами. Розрізняють механічні, теплові, світлові, звукові, електричні, магнітні явища.
Механічні явища
Чи можемо ми уявити своє життя без руху? Течія води в річці, водоспад, морські хвилі, рух потягу або авто, рух планет по своїх орбітах, застосування важеля при будівництві — все це прояви механічних явищ. Чому падає яблуко з дерева? Чому авто продовжує рухатися, коли вимкнули двигун? Про це ви дізнаєтеся на цьому уроці.
Уявіть, ніби ви сидите у човні, що пливе за течією ріки. Якщо заплющити очі, то не можна визначити, чи рухається човен відносно берега, чи стоїть на місці.
Чому так відбувається? Мабуть, тому, що, заплющивши очі, ти не бачиш, чи переміщається човен відносно нерухомих об’єктів, розташованих на березі. Для того щоб це визначити, необхідно вибрати на березі нерухоме тіло, наприклад дерево, і поспостерігати, чи переміщається човен відносно цього тіла. Нерухоме тіло (дерево), відносно якого спостерігається рух іншого тіла (човна), називається тілом відліку. Отже, щоб зрозуміти, рухається тіло чи ні, треба вибрати тіло відліку й подивитися, чи змінюється положення розглянутого тіла відносно тіла відліку.
Процес зміни положення тіла відносно тіла відліку називається механічним рухом.
Прийом «Проблемне питання»:
Теплові явища
Явища пов’язані з нагріванням і охолодженням тіл, називаються тепловими.
Прийом «Власний досвід». Кожна група на листочках записує приклади теплових явищ, з якими ми зустрічаємось в побуті.
Прикладами теплових явищ є: танення снігу, випаровування води, випадання граду.
Прийом «Проблемне питання». Учні в групах обговорюють відповіді на наступні запитання і один з групи дає відповідь, якщо відповідь неповна , то учасник із іншої групи може доповнювати відповідь.
Електричні явища
Явище електризації ми спостерігаємо коли розчісуємо волосся пласмасовим гребінцем, прикладом електричного явища є блискавка.
Звукові явища. Шелест листя, шум дощу, спів птахів, плач дитини –звукові явища.
Явище розповсюдження коливань , які сприймає наше вухо називають звуковими явищами.
Прийом «Проблемне питання».
Світлові явища. Проблемне запитання: «Звідки береться світло?»
Джерела світла - сильно нагріті тіла: Сонце, зорі, свічка, багаття. Їх називають гарячими джерелами світла, є ще холодні джерела світла: медузи, полярне сяйво, бактерії.
Світло поширюється прямолінійно, воно не може проникати через непрозорі предмети( там утворюється тінь). Світло в різному середовищі поширюється неоднаково.
Магнітні явища. Нещодавно ми розділяли суміш ошурок за допомогою магніту.
V. Закріплення знань
1. Які з наведених нижче слів означають тіло, а які — явище: алюміній, світанок, грім, літак, нафта, місяць, мідь, стілець, срібло, хуртовина, залізо, райдуга, ножиці?
2. Які з наведених нижче явищ є механічними, тепловими, звуковими, електричними, магнітними, світловими: йде дощ, працює праска, кулька падає, мерехтять зірки, співає пташка, працює компас, настає світанок, летить горобець, тане сніг, пливе човен, блискавка, рухаються хмарки, працює комп’ютер, шелестить листя, магніт притягує скріпку, електромагніт притягує вантаж? Відповідь запишіть у вигляді таблиці.
3. Відгадайте загадки та скажіть, про які явища природи йдеться.
♦ По морю йде, а до берега дійде — одразу пропаде. (Хвиля)
♦ Зимою спить, а літом шумить. (Річка)
♦ Сам із неї народжується, і сам її народжує. (Вода і лід)
4. Прийом «Павучок» З’єднайте стрілками приклади явищ та їхні назви.
5.Прийом «Третій зайвий» .Завдання: оберіть зайве явище.
1.Вітер, котиться яблуко, іржавіє цвях.
2.Кипить вода, мерехтить лампочка, світиться медуза.
VI. Підсумок уроку. Рефлексія.
Прийом «Роблю висновок». Учні по черзі говорять про те, що вони запам’ятали на уроці, а потім ставлять запитання (використовуємо прийом «Ти мені, я тобі»). Запитання можуть бути такими:
1. Що називається явищами природи?
2. Чим фізичні явища відрізняються від хімічних і біологічних?
3. Наведіть приклади хімічних і біологічних явищ.
4. Наведіть приклади механічних, теплових, електричних, звукових, світлових, магнітних явищ.
5. Які явища ми спостерігаємо, коли нагрівається вода у чайнику?
Учитель на даному етапі коригує запитання та відповіді учнів.
VIІ. Домашнє завдання: опрацювати §10, підготувати повідомлення про цікаві фізичні явища.