Урок-проект для 5 класу
ТЕМА: « Народні інструменти»
МЕТА:
Дидактичний матеріал:
Демонстраційний матеріал: мультимедійна презентація уроку, учнівська презентація, публікація, квест-презентація «Що? Де? Коли?».
Обладнання: фортепіано, ноутбук, екран, проектор.
Тип уроку: комбінований.
Форма уроку: урок з використанням проектних технологій та мультимедійних засобів.
ХІД УРОКУ
Вхід учнів до класу під звучання твору Лева Колодуба «Старосвітські гуцульські награвання».
Музичне вітання «Пролунав дзвінок»
1.Який твір пролунав? (звучить фрагмент із «Варіацій на тему української народної пісні «Їхав козак за Дунай» Людвига ван Бетховена).
2.Розповісти про особливості жанру «варіації».
3.Розповісти про творчість Людвига ван Бетховена.
4.Розповісти про історію пісні «Їхав козак за Дунай».
5.Виконання української народної пісні «Їхав козак за Дунай».
III. Оголошення теми уроку. Вивчення нового матеріалу. 25хв. Учитель. Сьогодні ми знайомимось з українськими народними інструментами. Кожний із народних музичних інструментів, як і голос людини, має свій тембр. Він залежить від матеріалу, з якого виготовлений інструмент - дерева чи металу, від розміру та форми корпусу, способів видобування звуків. За цими ознаками утворилися певні групи інструментів.
Основне питання уроку- довести потрібність існування народних інструментів в житті людини.
Сьогодні на уроці ми познайомимося із властивостями та особливостями звучання народних інструментів. Подивимось які питання розглядала кожна з груп:
Під час роботи над проектом було створено чотири творчі групи, кожна з яких отримала завдання:
І група «Музикознавці» : зібрати інформацію про групи українських народних інструментів.
Результати роботи представити у вигляді презентації.
ІІ група «Аналітики»: довести, що українські народні музичні інструменти потрібні, як засіб для творчості професійних композиторів, як невід'ємна від народу частина музичного мистецтва.
Результати роботи представити у відео.
ІІІ група «Дослідники»: дослідити біографії українських композиторів Мирослава Скорика, Євгена Адамцевича та Лева Колодуба.
Результати представити у вигляді учнівської публікації.
ІV група «Ігротехніки»: підготувати питання до гри з теми «Українські народні інструменти».
Результати роботи представити у вигляді квест-презентації.
1.Виступ групи «Музикознавці»-презентація «Народні музичні інструменти. Групи інструментів.» 3хв.
2. Учитель. Ми познайомилися з групами народних інструментів. Дізналися, на які групи вони поділяються та про історію їх виникнення.
Духові інструменти мають різні тембри, які легко розпізнати на слух: ніжний звук сопілки, закличний сигнал сурми або густий і надзвичайно сильний звук трембіти.
Багатоголосна волинка — колоритний народний інструмент, що складається з декількох трубок, які кріпляться до торби або міхура з повітрям. Побутував переважно серед пастухів і набув значного поширення у середньовічній Європі.
В Україні з’явився приблизно у XVI ст. та отримав багато синонімічних назв: «дуда», «коза», «баран», «міх». Цікаво, що волинка входила до полкового оркестру Війська Запорозького.
На струнних інструментах звук утворюється по-різному: бандура, кобза і домра потребують щипкового дотику, на басолі й гудку грають смичком, а на цимбалах звук видобувають ударами паличок по струнах
.
IV.Сприймання музики.
3.Виступ групи «Дослідники»- представлення відео інструментальних творів українських композиторів Лева Колодуба, Євгена Адамцевича, Мирослава Скорика 3хв.
Учитель.
Запитання:
Група «Журналісти» підготувала інформацію про композиторів.
4.Виступ групи «Журналісти» - публікація «Українські композитори: Лев Колодуб, Євген Адамцевич, Мирослав Скорик». 3хв.
V. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія. 7хв.
1.Група «Ігротехніки»- питання до теми «Народні інструменти». Квест-презентація «Що?Де?Коли?».
VI.Форми оцінювання.
1.Захист проектів
2.Усне оцінювання
3. Вокально-хорова робота
VІI. Домашнє завдання
Чи є серед них народні інструменти? Які?
VIII. Музичне прощання. Вихід з класу під «Запорізький марщ».