Тема: Сюжетний розвиток музики, музичний діалог, життєвий і творчий шлях С. Гулака - Артемовського
Мета: На прикладі уривку з опери Гулака-Артемовського «Запорожець за Дунаєм» ознайомити учнів з сюжетним розвитком музики
Музичний матеріал: С. Гулак – Артемовський. Опера «Запорожець за Дунаєм». Дует Карася та Одарки.
Хід уроку
І. Музичне привітання
ІІ. Актуалізація опорних знань
На попередніх уроках ми ознайомилися з різними прийомами розвитку музики. Пригадаємо, які це прийоми:
виконавський;
динамічний;
жанровий;
ладовий;
темповий;
тембровий;
інтонаційно-мелодичний.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
Сьогодні ми познайомимося з сюжетним прийомом розвитку музики. А допоможе нам уривок з опери «Запорожець за Дунаєм» видатного українського композитора Семена Степановича Гулака-Артемовського.
IV. Опрацювання нового матеріалу
На початку своєї творчої діяльності Семен Степанович Гулак-Артемовський був відомий як прекрасний співак. Саме через спів відбулося його знайомство з великим російським композитором Михайлом Івановичем Глінкою. Він був вражений співацьким талантом і в майбутньому докорінно змінив життя Гулака-Артемовського. Славу композитора Гулаку-Артемовському принесла опера «Запорожець за Дунаєм». Добре знаючи закони театральної сцени, він зміг створити цільний художньо довершений твір. Сюжет опери пов'язаний з історією. Події відбуваються на турецькій території, за Дніпром, де після зруйнування Запорізької Січі опинилася значна частина запорізьких козаків.
2. Слухання музичного твору
Одним із головних персонажів опери «Запорожець за Дунаєм» є Іван Карась та його дружина Одарка. На початку твору між ними відбувається розмова. При слуханні зверніть увагу, як розвивається музичний діалог.
Діалог – це розмова між двома або кількома людьми. Прослідкуємо, який характер мають інтонації Карася та інтонації Одарки.
Дует Карася та Одарки з опери С. Гулака-Артемовського «Запорожець за Дунаєм».
3. Аналіз прослуханого твору
Дует Карася та Одарки з опери С. Гулака-Артемовського «Запорожець за Дунаєм» є прикладом сюжетного розвитку музики, що йде від словесного тексту. Він має комедійний характер. Хоробрий козак Карась ніяковіє перед настирливою атакою своєї жінки, яка вкрай збуджена і
сердита. Він не знає, що відповісти, і наспіх придумує причину своєї відсутності.
Музичний діалог розвивається таким чином: активні, вимогливі, гнівні інтонації Одарки переходять до сліз і голосінь, а інтонації Карася є невпевненими, запобігливими, простодушно-хитруватими. Він намагається виправдатися перед дружиною.
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Завдання.
Тестове завдання 1.
Виберіть один варіант відповіді.
Твір, який є прикладом принципу сюжетного розвитку в музиці -
1) Г. Майборода. «Гуцульська рапсодія».
2) М. Глінка. «Арагонська хота».
3) С. Гулак-Артемовський. Опера «Запорожець за Дунаєм» (дует Карася та
Одарки)
Тестове завдання 2
Виберіть один варіант відповіді.
Композитор, який вплинув на кар'єру С. Гулака-Артемовського як професійного
оперного співака
1) М. Глінка.
2) М. Лисенко.
3) М. Леонтович.
Тестове завдання З
Виберіть один варіант відповіді.
Характер дуету Карася та Одарки з опери С. Гулака-Артемовського «Запорожець за Дунаєм»
1) урочисто-святковий.
2) комічний.
3) ліричний.
2. Повторення вивчених пісень
« Чому ведмідь взимку спить»
« Верховино, світку ти наш»
« Грицю, Грицю, до роботи»
V Підсумок уроку
На сьогоднішньому уроці до ланцюжка прийомів розвитку музики ми додали сюжетний розвиток, а його втілення побачили на прикладі уривку з опери Гулака-Артемовського «Запорожець за Дунаєм».