Тернопільський ліцей №21 –
спеціалізована мистецька школа імені Ігоря Герети
Конспект уроку на тему:
«Р.Л.Стівенсон «Балада про вересовий напій». Утвердження духовної сили піктів, їх героїзму в захисті національних цінностей. Символіка та основний конфлікт твору»
Підготувала вчитель
зарубіжної літератури
Буяк О.М.
ТЕРНОПІЛЬ
Тема: Р.Л.Стівенсон «Балада про вересовий напій». Утвердження духовної сили піктів, їх героїзму в захисті національних цінностей. Символіка та основний конфлікт твору.
Мета: подати короткі відомості про життя і творчість Р.Л.Стівенсона, ознайомити учнів зі змістом балади, її композицією, жанровою своєрідністю та ідейним спрямуванням, розвивати навички вдумливого виразного читання, коментування та аналізу прочитаного, творчу уяву дітей; виховувати загальнолюдські моральні цінності: патріотизм, гідність, мужність та інші.
Тип уроку: урок сприймання і засвоєння нових знань.
Випереджувальні завдання. Розповідь учня про Шотландію і підбір слайдів про природу цієї країни, повідомлення про життя і творчість Р.Л.Стівенсона.
Обладнання: портрет Р.Л.Стівенсона, мапа світу, тексти балади, словник літературознавчих термінів, презентації « Природа Шотландії», «Життєвий і творчий шлях Р.Л.Стівенсона», схема, мультиплікаційний фільм «Вересовий мед».
Свого нещастя на негідне рабство не проміняю.
Есхіл
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань.
ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
1.Робота з епіграфом.
Над цими питаннями поміркуємо сьогодні на уроці.
2.Запис у зошитах теми й епіграфа уроку.
IV. Підготовка до сприйняття та усвідомлення учнями навчального матеріалу.
Шотландія подарувала нам відомого письменника, автора роману «Острів скарбів», який став найпопулярнішим пригодницьким твором та чудової балади про героїчне минуле шотландського народу.
В графстві Галлоуей, на південному заході Шотландії, існувала давня легенда «Останній із піктів», сюжет якої і використав Р.Л.Стівенсон у своїй баладі про вересовий напій.
V. Cприйняття та усвідомлення учнями навчального матеріалу.
Виразне читання балади вчителем.
Верес – низенький кущик з дрібними листочками та рожевими, або червоними квіточками.
Бровари – пивовари.
Пучина, нурт – вирт.
Конфлікт (з лат. зіткнення, сутичка) – зіткнення, протиборство протиставлених інтересів і поглядів, зображене в літературному творі.
Конфлікт у творі
VІ. Узагальнення та систематизація знань.
1. Слово вчителя.
В кожного народу і в кожної людини є своя рослина – янгол-охоронець. Цим охоронцем для піктів був верес. Він уособлював безстрашність, невибагливість, упертість, загадковість. Саме ці риси втілив Стівенсон в образах своїх героїв. Верес, на думку автора, символізує душу народу, якою вороги не здатні заволодіти.
2. Складаємо сенкан.
1. Верес.
2. Невибагливий, витривалий.
3. Зачаровує, надихає, оберігає.
4. Готують дивовижний хмільний напій.
5. Символ.
VІІ. Підсумки уроку.
«Незакінчене речення»
Продовжити речення: - Сьогодні на уроці…
Р.Л.Стівенсон дуже любив свою Батьківщину та її минуле. Мандруючи рідним краєм, він збирав героїчні перекази та легенди. Багато із почутого і побаченого лягло в основу майбутніх творів. Так і легенда про піктів та їх чудовий напій з вересу перетворилася у прекрасну баладу. І саме життя поета можна порівняти з вересом – красивою, гордою і невибагливою квіткою, яка росте всупереч життєвим негараздам.
VІІІ. Повідомлення домашнього завдання.