Конспект уроку "Р.Л.Стівенсон «Балада про вересовий напій». Утвердження духовної сили піктів, їх героїзму в захисті національних цінностей. Символіка та основний конфлікт твору"

Про матеріал
Конспект уроку в 7 класі на тему "Р.Л.Стівенсон «Балада про вересовий напій». Утвердження духовної сили піктів, їх героїзму в захисті національних цінностей. Символіка та основний конфлікт твору"
Перегляд файлу

Тернопільський ліцей №21 –

спеціалізована мистецька школа імені Ігоря Герети

 

 

 

 

Конспект уроку на тему:

«Р.Л.Стівенсон «Балада про вересовий напій». Утвердження духовної сили  піктів, їх героїзму в захисті національних цінностей. Символіка та основний конфлікт твору»

 

 

Підготувала вчитель

зарубіжної літератури

Буяк О.М.

 

 

ТЕРНОПІЛЬ

 

 

 

        Тема: Р.Л.Стівенсон «Балада про вересовий напій». Утвердження духовної сили  піктів, їх героїзму в захисті національних цінностей. Символіка та основний конфлікт твору.

Мета: подати короткі відомості про життя і творчість Р.Л.Стівенсона, ознайомити учнів зі змістом балади, її композицією, жанровою своєрідністю та ідейним спрямуванням, розвивати навички вдумливого виразного читання, коментування та аналізу прочитаного,  творчу уяву дітей; виховувати загальнолюдські моральні цінності: патріотизм, гідність, мужність та інші.

Тип уроку:  урок сприймання і засвоєння нових знань.

Випереджувальні завдання. Розповідь учня про Шотландію і підбір слайдів про природу цієї країни, повідомлення про життя і творчість Р.Л.Стівенсона.

Обладнання: портрет Р.Л.Стівенсона, мапа світу, тексти балади, словник літературознавчих термінів, презентації « Природа Шотландії», «Життєвий і творчий шлях Р.Л.Стівенсона», схема, мультиплікаційний фільм «Вересовий мед».

 

 

Свого нещастя на негідне рабство не проміняю.

Есхіл

 

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань.

  1. Розповідь з елементами бесіди.
  • Що об‘єднує Ф.Війона , Й.К.Ф.Шіллера, Й.В.Гете, О.С.Пушкіна? (Всі вони писали літературні балади)
  1. «Мозковий штурм».
  • Що таке балада? (Балада – це ліро-епічний твір фантастичного, історико-героїчного чи соціально-побутового змісту)
  • Які літературні балади ви читали?
  • У чому відмінність між фольклорною та літературною баладою? (Літературна балада створена автором)

ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

1.Робота з епіграфом.

  •                Прочитайте епіграф. Як ви його розумієте?
  •                Цей вислів належить герою давньогрецької трагедії Есхіла «Прометей закутий» титану Прометею. Згадайте символом чого є Прометей? (Символом незламності духу. Він не скорився Зевсу, обрав муки, але не видав таємниці, за що був приречений на довічне страждання)
  •                Чим пожертвував Прометей заради істини?

Над цими питаннями поміркуємо сьогодні на уроці.

2.Запис у зошитах теми й епіграфа уроку.

IV. Підготовка до сприйняття та усвідомлення учнями навчального матеріалу.

  1. Розповідь учня про Шотландію. (додаток №1)
  2. Слово вчителя.

Шотландія подарувала нам відомого письменника, автора роману «Острів скарбів», який став найпопулярнішим пригодницьким твором та чудової балади про героїчне минуле шотландського народу.

  1. Презентація життєвого і творчого шляху Р.Л.Стівенсона. (додаток №2)
  2. Слово вчителя.

В графстві Галлоуей, на південному заході Шотландії, існувала давня легенда «Останній із піктів», сюжет якої і використав Р.Л.Стівенсон у своїй баладі про вересовий напій.

  1. Розповідь учня балади «Останній із піктів». (додаток №5)

V. Cприйняття та усвідомлення учнями навчального матеріалу.

  1. Робота з текстом.

Виразне читання балади вчителем.

  1. Словникова робота.

Верес – низенький кущик з дрібними листочками та рожевими, або червоними квіточками.

Бровари – пивовари.

Пучина, нурт – вирт.

  1. Бесіда з питаннями.
  •         Як ви гадаєте, про що цей твір?
  •         Які ваші враження від нього?
  •         Назвіть героїв балади.
  •         Хто із них є головними?
  •         Як описує автор шотландського володаря? Які епітети використовує для його характеристики?
  •         Як ставилися завойовники до піктів?
  •         Чому можновладець-завойовник був похмурим? Що турбувало його після винищення піктів?
  •         Знайдіть у тексті характеристику двох піктів. Які епітети використовує, зображаючи їх?
  •         Що вимагає від піктів шотландський володар?
  •         Чи отримав він рецепт напою?
  •         Чим для старого пікта був рецепт напою?
  •         Чому він пожертвував заради нього самим найдорожчим, що є у людини?
  •         Чи можна назвати батька героєм?
  1. Завдання «Обери позицію»
  •    Чи правильно батько вчинив із сином?
  •    Чи варте життя обох таємниці виготовлення напою?
  1. Продовження бесіди з учнями.
  • Назвіть якого кольору найбільше використав автор у творі? (Червоного.)
  • Чому? (Червоний колір є символом життя і пролитої за незалежність крові. Це відповідає головні думці балади.)
  • Визначте ідею твору.(Героїчна боротьба піктів за незалежність, вірність своїм ідеалам.)
  1. Робота з літературознавчим терміном

Конфлікт (з лат. зіткнення, сутичка) – зіткнення, протиборство протиставлених інтересів і поглядів, зображене в літературному творі.

  1. Проблемне питання.
  •    Як ви зрозуміли, композиція цієї балади побудована на гострій конфліктній ситуації.  У чому її сутність? (З одного боку – це пікти, свобода, любов до Батьківщини, з іншого – володар, рабство, смерть)
  1. Схематичне зображення конфлікту учнями самостійно за допомогою вчителя. (додаток №3)

 

Конфлікт у творі

 

 

 

 

 

 

  1. Перегляд уривків з мультфільму «Вересовий мед». (додаток №4)

VІ. Узагальнення та систематизація знань.

1. Слово вчителя.

В кожного народу  і в кожної людини є своя рослина – янгол-охоронець. Цим охоронцем для піктів був верес. Він уособлював безстрашність, невибагливість, упертість, загадковість. Саме ці риси втілив Стівенсон в образах своїх героїв. Верес, на думку автора, символізує душу народу, якою вороги не здатні заволодіти.

2. Складаємо сенкан.

1. Верес.

2. Невибагливий, витривалий.

3. Зачаровує, надихає, оберігає.

4. Готують дивовижний хмільний напій.

5. Символ.

 

VІІ. Підсумки уроку.

  1. Рефлексія.

«Незакінчене речення»

Продовжити речення: -  Сьогодні на уроці…

  • я дізнався (дізналася) про…
  • найцікавішим для мене було…
  • найбільше мене вразило…
  1. Оцінювання й мотивація навчальних досягнень. 
  2. Завершальне слово вчителя.

Р.Л.Стівенсон дуже любив свою Батьківщину та її минуле. Мандруючи рідним краєм, він збирав героїчні перекази та легенди. Багато із почутого і побаченого лягло в основу майбутніх творів. Так і легенда про піктів та їх чудовий напій з вересу перетворилася у прекрасну баладу. І саме життя поета можна порівняти з вересом – красивою, гордою і невибагливою квіткою, яка росте всупереч життєвим негараздам.

VІІІ. Повідомлення домашнього завдання.

  1. Опрацювати статтю підручника про Р.Л.Стівенсона.
  2. Виразно читати баладу.
  3. Записати «ланцюжок подій» у творі.

 

docx
Додав(-ла)
Буяк Олена
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
11 липня 2023
Переглядів
713
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку