КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
уроків зарубіжної літератури
7 клас
(70 годин / 2 години на тиждень)
Складено відповідно до програми: ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 6 – 9 класи. Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти. Затверджено та надано гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 03 серпня 2022 року № 698)
Усього – 70 годин (2 години на тиждень)
Текстуальне вивчення творів – 56 годин
Розвиток мовлення – 4 години
Позакласне читання – 4 години
Резервний час – 6 годин
№ з/п |
Тема уроку |
Дата |
Теорія літератури |
ДЗ (орієнтовне) |
Примітки |
ВСТУП (2 год) Ключові компетентності Учень (учениця): усвідомлює багатство української мови, яка слугує засобом міжкультурного спілкування (НЛ-2). Предметні компетентності Учень (учениця):
розуміє значення опанування творів в оригіналі (іноземною мовою), роль художніх перекладів у розвитку культури, взаємин між народами, становленні особистості. |
|||||
1. |
Оригінал і переклад. Витоки й основні етапи української перекладацької традиції. |
|
(ТЛ) Поглиблення понять про оригінал і переклад. (УС) Основні відомості про розвиток української перекладацької традиції. Майстри художнього перекладу |
Опрацювати теоретичний матеріал підручника |
|
2. |
Види перекладів (прямий, точний, повний, вільний та ін.). Специфіка художнього перекладу. Переклад і переспів. |
|
(ТЛ) Переспів (ЛК) Роль художніх перекладів у розвитку культурного діалогу, дружніх взаємин між народами. (ЕК) Основні принципи аналізу та інтерпретації оригіналу й художнього перекладу. Переклад і переспів: схожість і відмінність. |
|
|
Жанр балади у європейських літературах (10 год) Ключові компетентності Учень (учениця): поважає загальнолюдські чесноти, родинні цінності, героїзм і відданість вітчизні (НЛ-2); самокритично оцінює власні рішення та поведінку (НЛ-3). Предметні компетентності
Учень (учениця):
|
|||||
3. |
Балада як жанр фольклору та літератури. Характерні ознаки балади. |
|
|
Скласти таблицю про різницю між фольклорним і літературним твором. |
|
4. |
«Як Робін Гуд став розбійником». Ідеї свободи і служіння народові. Презентація |
|
Підготувати питання до літературної гри « Так чи ні». |
|
|
5. |
«Поєдинок Робіна Гуда з Гаєм Гізборном». Образ народного захисника Робіна Гуда. Аудіокнига |
|
Дати письмову відповідь на питання «Чому саме Робіна Гуда було обрано ватаком?» |
|
|
6. |
Фольклорні балади. Англійська балада «Король Лір і його дочки». Моральний урок у творі. Король Лір як вічний образ. Презентація |
|
Підготувати розповідь про те, як ви любите своїх батьків, тих, хто про вас піклується, у чому виражається ця любов і пошана. |
|
|
7. |
Літературні балади. Йоганн Крістоф Фрідріх Шиллер. Образ справжнього лицаря, його мужність, відвага, людська гідність у баладі «Рукавичка». Презентація |
|
Підготувати доповідь про життя та творчість А.Міцкевича |
|
|
8. |
Адам Міцкевич. Утвердження любові до батьківщини й героїзму в баладі «Світязь». Презентація |
|
Намалювати ілюстрації до твору.
|
|
|
9. |
Символічні образи, елементи фольклору у творі |
|
Підготувати 10 цікавих фактів про Р.Л.Стівенсона |
|
|
10. |
Роберт Льюїс Стівенсон. Основний конфлікт «Балади про вересовий трунок»: батько і син – король, свобода – рабство. Презентація |
|
Зобразити зміст твору за допомогою символів, малюнків. |
|
|
11. |
Утвердження духовної сили пиктів, їхнього героїзму в захисті національних цінностей в «Баладі про вересовий трунок», її символіка. Презентація https://vseosvita.ua/library/prezentacia-r-l-stivenson-utverdzenna-duhovnoi-sili-piktiv-66557.html |
|
Відтворити «ланцюжок подій» у творі |
|
|
12.
|
Розвиток мовлення 1 (усно). Висловлювання про одну з балад із приведенням прикладів та цитуванням. |
|
Підготуватися до контрольної роботи Підготувати проєкт за вивченими творами |
|
|
13. |
Контрольна робота № 1 на тему «Вступ. Жанр балади у європейських літературах» (тести, відповіді на запитання) |
|
Підготувати доповідь про Вальтера Скотта |
|
|
ІСТОРиЧНЕ МИНУЛЕ В ЛІТЕРАТУРІ (10 год) Ключові компетентності Учень (учениця): усвідомлює загрозу зникнення людства внаслідок війн на планеті Земля (НЛ-1); цінує любов до ближнього, виявпатріотизму (НЛ-2); висловлює судження щодо переваг мирного співіснування народів світу (НЛ-3) усвідомлює важливість креативності та переваги спільної дільності задля досягненні мети (НЛ-4) Предметні компетентності Учень (учениця):
висловлює враження про ліричні твори про Другу світову війну. |
|||||
14. |
Вальтер Скотт– засновник історичного роману. Історія і художній вимисел у романі «Айвенго». Презентація |
|
(ТЛ) Поглиблення понять про роман (історичний роман), повість. Початкові поняття про художній час, художній простір. (ЛК) Культура проти війни (твори живопису, музики, кіно, у яких викривається війна). (УС) Висловлювання українських митців про В. Скотта, його вплив на розвиток історичного роману. (ЕК) Порівняння образів персонажів (Бріан де Буагильбер і Айвенго, леді Ровена і Ребекка). Зіставлення літературних творів із їхніми втіленнями в інших видах мистецтва (кіно, театр, ілюстрації та ін.). (МЗ) Історія, музичне мистецтво. |
Намалювати ілюстрації до твору |
|
15. |
Утілення в образі Айвенго кодексу лицаря, художні засоби створення образу. Зіткнення добра, краси й справедливості із жорстокістю і підступністю. Презентація |
|
Підготувати питання до літературної гри «Так чи ні» |
|
|
16. |
Образи Бріана де Буагильбера, принца Джона, Фрон де Бефа, Моріса де Брасі, Ровени, Ребекки. Робочий аркуш Вікторина |
|
Відтворити зміст твору за допомогою малюнків або символів. |
|
|
17. |
Історичний колорит роману «Айвенго» та засоби його створення. Динаміка сюжету твору і гумор. Бліц-опитування |
|
Підготувати доповідь про другу світову війну. |
|
|
18 |
Друга світова війна у європейській поезії. К.І. Галчинський «Лист з полону», Пісня про солдатів Вестерплятте». Презентація https://vseosvita.ua/library/prezentacia-druga-svitova-vijna-u-evropejskij-poezii-380880.html |
|
Скласти сенкан до слова «Окуджава», «Мир» |
|
|
19 |
А. Марґул-Шпербер «Про назву концтабору Бухенвальд». І. Вайсґлас («Круки»). Зображення трагедії Другої світової війни з різних боків Європи. Презентація
|
|
Скласти психологічний портрет головного героя |
|
|
20. |
Зображення трагедії Другої світової війни з різних боків Європи. Джон Бойн (народ. 1971). «Хлопчик у смугастій піжамі». Зображення Другої світової війни крізь долі дітей і дорослих. Теми нацизму та Голокосту в повісті. Фільм |
|
Написати міні-твір «Як би ви змінили закінчення твору?» |
|
|
21. |
«Хлопчик у смугастій піжамі». Образи дітей (німецький хлопчик Бруно, єврейський хлопчик Шмуль), їхня дружба і взаємодопомога.
Інтерактивна гра «Так чи ні» |
|
Написати есе на тему «Чи потрібно читати твір Д. Бойна «Хлопчик у смугастій піжамі» дітям? |
|
|
22. |
Ідея рівності представників різних рас, націй, національностей і народів у творі «Хлопчик у смугастій піжамі». Трагічний фінал як відображення злочинів фашизму. |
|
Прочитати «Діти Ноя» |
|
|
23. |
ПЧ № 1 Е.Е. Шмітт (народ. 1960) «Діти Ноя». Доля дітей у період Другої світової війни. Духовний подвиг священика Понса, його турбота про дітей. Тема культури у творі. Біблійні мотиви
Презентація https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-pozaklasnogo-chitannya-e-e-shmitt-ditya-noya-310180.html |
|
Підготуватися до контрольної роботи |
|
|
24.
|
Урок контролю та корекції за темою «Історичне минуле в літературі». Контрольний твір. Твір-роздум за вивченими текстами |
|
Підготувати цікаві факти з біографії Д.Олдріджа |
|
|
Духовне випробування людини Ключові компетентності Учень (учениця): аналізує трагічні наслідки ризикованого втручання людини у світ природи (НЛ-1); набуває навичок ухвалювати життєво важливі рішення, усвідомлює цінність родинних стосунків (НЛ-2); цінує професіоналізм, навчається долати труднощі, критично оцінює ризики підприємницької діяльності в екстремальних умовах (НЛ-4). Предметні компетентності Учень (учениця):
висловлює власне ставлення до порушених у творах філософських і моральних проблем. |
|||||
25. |
Джеймс Олдрідж. Проблема взаємин між батьками й дітьми в оповіданні «Останній дюйм». Символічність назви твору.
Презентація |
|
(ТЛ) Поглиблення понять про баладу (літературну), оповідання, вірш. (ЛК) Утілення творів Дж. Олдріджа, Р. Кіплінга в мистецтві (кіно, ілюстрації тощо). (УС) Дж. Олдрідж і Україна. Українські переклади творів митців. (ЕК) Порівняння оригіналів і художніх перекладів (фрагментів) творів митців (за умови володіння учнями іноземною мовою). (МЗ) Історія, іноземна мова. |
Дібрати цитати до характеристики головних героїв |
|
26. |
Образи Бена і Деві, художні засоби їхнього створення. Утвердження сімейних цінностей в оповіданні «Останній дюйм». Вікторина |
|
Скласти сенкан або діаманту |
||
27. |
РМ (п) Висловлювання власного ставлення до проблем, порушених у творах (написання есе за прочитаними творами) |
|
Прочитати «Пригоди олівера Твіста» |
|
|
28 |
|
Написати твір-роздум на тему «Чи варто боротися за «останній дюйм»?» |
|
||
29. |
Редьярд Кіплінг. Протистояння і примирення Сходу й Заходу, ідеї миру і дружби в «Баладі про Схід і Захід». Антитези у творі. Динаміка образів головних героїв (Камаль, Полковничий син). |
|
Написати есе на тему «Що, на вашу думку, може зупинити війну» |
|
|
30. |
Редьярд Кіплінг. Проблема духовного випробування людини, її моральної стійкості у вірші, його провідна ідея (людина повинна бути стійкою у життєвих випробуваннях, вірною моральним принципам) у вірші «Якщо…», його сюжет і композиція. Художні особливості твору, його провідна ідея (людина повинна залишатися собою у різних життєвих випробуваннях, зберігати вірністьморальним принципам). |
|
Підготуватися до контрольної роботи |
|
|
31.
|
Контрольна робота № 3 з теми «Духовне випробування людини» (тести, відповіді на запитання)
|
|
|
|
|
ІІ семестр ДРУЖБА І КОХАННЯ Ключові компетентності Учень (учениця): висловлює судження щодо важливості духовного й емоційного збагачення людини (НЛ-1); усвідомлює красу високих почуттів, висловлює критичну думку щодо вияву меркантилізму, прагматизму у людських стосунках (НЛ-2); цінує віру у власні здібності, здатність ухвалювати нестандартні рішення для втілення мрії (НЛ-4).
Предметні компетентності Учень (учениця):
виразно читає вірші зарубіжних авторів про кохання, висловлює враження від прочитаних творів, порівнює оригінали та переклади віршів (за умови володіння іноземною мовою). |
|||||
32. |
Вірші зарубіжних поетів про дружбу і кохання. П’єр Ронсар (1524-1585) «До того, як любов у світ прийшла…»
|
|
(ТЛ) Поглиблення понять про вірш, повість, образ автора. (ЛК) Екранізації, ілюстрації, театральні вистави за творами митців. (УС) Шолом-Алейхем і Україна. Літературні музеї Шолом-Алейхема. (ЕК) Порівняння образів персонажів. Зіставлення літературних образів із кінообразами. (МЗ) Іноземна мова, історія. |
Вивчити напам’ять улюблений вірш про кохання |
|
33 |
Р. Бернс (1759– 1796) «Моя любов…», Г. Гейне (1797–1856) «Коли настав чудовий май…»
|
|
Скласти кроссенс |
||
34 |
Адам Міцкевич (1798-1855) «Непевність». Поетизація високого почуття кохання, розкриття у віршах його впливу на людину. Презентація
|
|
Підготувати доповідь про життя та творчість Ульфа Старка |
||
35 |
Ульф Старк (1944-2017). «Маленька книжка про любов». Різдвяна історія в контексті історичного минулого.
Презентація https://naurok.com.ua/prezentaciya-ulf-stark-2malenka-knizhka-pro-lyubov-318307.html
|
|
Намалювати ілюстрації до улюблених епізодів твору. |
||
36 |
|
Скласти кросворд або комікс |
|||
37 |
Родинні та шкільні стосунки у творі. |
|
Написати міні-твір на тему «Історія Ельси та фреда мене навчила…» |
||
38 |
Ідеї підтримки й любові, які допомагають людям вижити й морально встояти в скрутних обставинах
|
|
Прочитати «Диваки і зануди» |
||
39 |
ПЧ № 3 Ульф Старк. «Диваки і зануди». Доля дівчинки Симони, її проблеми в родині та у школі. Стосунки Симони з однолітками. Складний шлях героїні до усвідомлення власної сутності. Вікторина https://learningapps.org/view2195081
|
|
Підготуватися до контрольної роботи |
||
40.
|
Урок контролю та корекції за темою «Дружба і кохання». Контрольний твір |
|
Підготувати доповідь про жанрове розмаїття детективів |
|
|
ЛІТЕРАТУРНИЙ ДЕТЕКТИВ Ключові компетентності Учень (учениця): розуміє невідворотність покарання злочину (НЛ-2); висловлює судження щодо переваг фізичної витривалості, здорового способу життя (НЛ-3); усвідомлює необхідність набуття знань для успішної професійної діяльності (НЛ-4).
Предметні компетентності Учень (учениця):
порівнює оригінали й художні переклади творів письменників (за умови володіння іноземною мовою). |
|||||
41. |
Детектив як жанр літератури, характерні ознаки жанру. Жанрове розмаїття детективів. |
|
(ТЛ) Оповідач і розповідач. Початкове поняття про точку зору. (ЛК) Екранізації творів Е. А. По і А. Конана Дойла. Музеї Е. По в США (Балтимор, Річмонд), Шерлока Холмса у Великобританії (Лондон). Пам’ятники письменникам та їхнім героям. (УС) Українські письменники – майстри детективного жанру. (ЕК) Порівняння оригіналів і художніх перекладів. Порівняння літературних детективів з екранізаціями. (МЗ) Українська література, біологія. |
Підготувати 10 цікавих фактів про Е.А.По |
|
42. |
Едгар Аллан По – засновник жанру детективу у світовій літературі. Захопливий сюжет повісті «Золотий жук». Літературний пазл https://learningapps.org/view29039802 |
|
Дібрати цитатний матеріал до характеристики головних героїв |
||
43. |
Особливості композиційної будови повісті «Золотий жук», її художнє значення. Образи Вільяма Леграна, Джупітера, оповідача в повісті. Вікторина https://learningapps.org/view29236504 |
|
Ознайомитися з творчістю А.К.Дойла |
|
|
44. |
Артур Конан Дойл – відомий автор детективних циклів, популярність його героїв Шерлока Холмса і доктора Ватсона у різних країнах. |
|
Намалювати ілюстрації до твору |
|
|
45. |
Сутність «дедуктивного методу» Шерлока Холмса, сила його інтелекту і моральні якості у розв’язанні сімейного конфлікту в оповіданні «Пістрява стрічка». |
|
Написати питання до літературної гри «Так чи ні» |
|
|
46. |
А.К. Дойл «Спілка рудих» Іронічне зображення пристрасті людини до легкого збагачення в оповіданні «Спілка рудих». |
|
Прочитати на вибір будь-яке оповідання про Шерлока Холмса. Підготувати про нього доповідь. |
||
47. |
Вікторина https://learningapps.org/view6697016 |
|
Скласти власну детективну історію |
||
48. |
РМ № 3 (у) Створення віртуальної екскурсії (презентації, відеофільм та ін.) до музею літературного героя (Шерлок Холмс, Лондон, Великобританія).
|
|
|
Підготувати повідомлення про О Генрі |
|
СВІТОВА НОВЕЛА Ключові компетентності Учень (учениця): висловлює судження щодо моральної відповідальність за свої вчинки та утвердження справедливості; цінує щирість людських стосунків (НЛ-2); усвідомлює цінність життя (НЛ-3); шанобливо ставиться до мистецького хисту (НЛ-4).
Предметні компетентності Учень (учениця):
знає про втілення сюжетів новел у різних видах мистецтва, висловлює ставлення до них (1-2 твори за вибором). |
|||||
49. |
Новела як літературний жанр, її характерні ознаки, різновиди. О. Генрі – майстер новели. |
|
|
Створити ілюстрації за змістом новели |
|
50. |
Моральні цінності в новелі О. Генрі «Дари волхвів». Біблійні мотиви у творі, художні деталі. Вікторина https://learningapps.org/view24743955 |
|
(ТЛ) Поглиблення понять про оповідача і розповідача, про точку зору. Новела та її різновиди. (ЛК) Біблія («Поклоніння волхвів»). Особливості вірувань японців. (УС) Українські письменники – майстри новели. (ЕК) Порівняння образів героїв новел О. Генрі. Порівняння оригіналів і художніх перекладів новел О. Генрі, Г. Дж. Уеллса (окремих фрагментів творів). (МЗ) Іноземна мова, географія, образотворче мистецтво. |
Написати твір-мініатюру «Найкращий подарунок у моєму житті» |
|
51. |
Новела О. Генрі «Останній листок» – гімн людині, яка здатна на самопожертву заради ближнього. Образ Бермана (непримітна зовнішність, невдаха, найкращий «шедевр» митця). |
|
Заповнити інтерактивний аркуш https://www.liveworksheets.com/w/uk/zarubizhna-literatura/2226206 |
|
|
52. |
|
Підготувати доповідь про життя та творчість Герберта Уеллса |
|
||
53. |
Герберт Джордж Уеллс – видатний англійський фантаст. Точка зору дорослого і дитини в новелі «Чарівна крамниця». |
|
Написати твір на тему «я господар чарівної крамниці» |
|
|
54. |
«Дива» та їхнє сприйняття персонажами новели «Чарівна крамниця». Роль елементів фантастики у новелі. Вікторина https://learningapps.org/view28479814
|
|
Інтерактивний аркуш https://www.liveworksheets.com/w/uk/zarubizhna-literatura/891042 |
|
|
55. |
Вікторина https://learningapps.org/view10870982 |
|
Намалювати ілюстрації до твору Скласти кросворд |
|
|
56. |
Філософський зміст новели «Павутинка». Підтекст. Художні образи новели (Будда, Кандата). |
|
Підготуватися до контрольної роботи |
|
|
57. |
Урок контролю та корекції за темами «Літературний детектив» та «Світова новела». Тести, розгорнуті відповіді. |
|
Підготувати аповідомлення про Айзека Азімова |
|
|
СУЧАСНА ЛІТЕРАТУРА Я І СВІТ Ключові компетентності Учень (учениця): прогнозує загрози для розвитку інтелекту людини, пов’язані з науково-технічним прогресом (НЛ-1); розуміє важливість самостійного мислення, цінує свободу (НЛ-2); аналізує ступінь ризику під час прийняття життєво важливого рішення, усвідомлює цінність життя (НЛ-3); виявлє здатність оперативно та адекватно реагувати на технологічні зміни у житті суспільства (НЛ-4). Предметні компетентності Учень (учениця):
виявляє початкові вміння розрізнення художньої вартості сучасних творів. |
|||||
58. |
|
(ТЛ) Поглиблення понять про оповідача, розповідача роман, повість, фентезі. Поглиблення уявлень про категорію «художність» в оцінці творів масового мистецтва. (ЛК) Коло читання сучасних підлітків. (УС) Бібліотеки України. (ЕК) Порівняння образів підлітків у творах. (МЗ) Іноземна мова. |
Написати міні-твір на тему «Якою я бачу школу майбутнього» |
|
|
59. |
Образ Джорджа Плейтена. Розуміння сутності культури й освіти, призначення людини в сучасному світі. |
|
Намалювати ілюстрації до твору Скласти паспорт-анкету головного героя твору |
||
60. |
|
Підготувати повідомлення про Діану Вінн Джонс |
|||
61. |
Діана Вінн Джонс. «Мандрівний Замок Хаула». Поєднання елементів казки та детективу у творі. Образ Софі, світ її мрій, бажань, жахів. Кросворд https://learningapps.org/view7291158 |
|
Намалювати замок Хоула |
|
|
62. |
Значення художнього прийому чаклунства у творі «Мандрівний Замок Хаула». Інтерактивний аркуш https://www.liveworksheets.com/w/ru/zarubezhnaya-literatura/159603 |
|
Підготувати 10 цікавих фактів про Корнелію Функе |
|
|
63. |
Корнелія Функе. «Чорнильне серце». Тема «оживлення» книги у творі. Дидактичний матеріал |
|
Скласти стислу пам'ятку-рекомендацію від імені героя щодо читання книжок. |
|
|
64. |
Образ Меґі – дівчинки, котра любить читати. Її пригоди й духовне випробування. |
|
Поміркувати над питанням «Наскільки актуальним є твір сьогодні?» |
|
|
65. |
Поєднання уявного і реального світів у творі «Чорнильне серце». |
|
Підготуватися до контрольної роботи |
|
|
66. |
Урок контролю та корекції за темою «Сучасна література». Тестові завдання. |
|
|
|
|
ПІДСУМКИ Ключові компетентності Учень (учениця): розкриває взаємозв’язки людини і навколишнього середовища (НЛ-1); цінує здатність до ненасильницького розв’язання конфліктів (НЛ-2); усвідомлює переваги здорового способу життя та безпечної поведінки (НЛ-3); розуміє роль ініціативності та підприємливості в суспільстві (НЛ-4). Предметні компетентності Учень (учениця):
демонструє вміння порівнювати твори різних видів мистецтва, твори українських і зарубіжних авторів (в окремих аспектах – теми, ідеї, образи, жанри та ін.). |
|||||
67 |
Позакласне читання №4. «Хроніки Нарнії» К. С. Льюїса – яскравий приклад сучасного фентезі. Фільм https://eneyida.tv/7154-khroniky-narnii-lev-chaklunka-i-charivna-shafa.html |
|
(МЗ) Українська література |
|
|
68. |
Розвиток мовлення №4 (усно). Відгук на твір сучасної фантастичної літератури або літератури фентезі у вільній формі. |
|
Повторити вивчене |
|
|
69. |
Гра «Літературний калейдоскоп». Узагальнення і систематизація навчального матеріалу. |
|
Підготувати проєкт |
|
|
70. |
Підведення підсумків. Завдання для літнього читання. |
|
Література на літо |
||
Для вивчення напам’ять Р. Бернс. «Любов» Г. Гейне. «Коли настав чудовий май…» Кіплінг «Якщо…».
|
1