конспект уроку "Речення з одним головним членом"

Про матеріал
Пропоную для використання в роботі конспект уроку української мови для 5 класу з теми "Речення з одним головним членом". Використовуються такі види роботи : робота з текстом, дослідження- реконструювання, « Лінгвіс-тичний феєрверк», народознавча хвилинка, «Ланцюжок асоціацій", комп’ютерне тестування. Буду рада , якщо розробка стане Вам у нагоді.
Перегляд файлу

Відомості з синтаксису й пунктуації .                                  Урок 4

 

Речення з одним головним членом.

Мета: систематизувати знання учнів про речення; удосконалювати вміння відрізняти словосполучення від речення; розширити поняття про граматичну основу речення, її функції та способи вираження; удосконалювати навички синтаксичного розбору речення; виховувати любов до рідного слова.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

О мово, диво калинове,

Солодкий щебет ранніх солов’їв,

Твоя, дитино, пісня колискова

І  материнське тепле й ніжне слово.

Добрий день , діти! Сьогодні ми з вами продовжуватимемо подорожувати країною Синтаксису, розкривати її ще незвідані нами таємниці.

ІІ. Активізація опорних знань.

Опитування проводиться методом «Інтерв’ю». (Діти, передаючи умовний мікрофон,  проводять опитування з теми «Речення, його граматична основа: підмет і присудок»).

ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.

IV. Мотивація навчальної діяльності.

Запис речень на дошці і визначення у них підмета і присудка.

Дерево пізнається за плодами. Кора дерево береже. Дерево з корінням менше боїться вітру. По голках судять про корінь дерева. Горобину пізнають по листю.

Діти порівнюють 1,2,3 з 4,5 реченням роблять висновки.

Робота з підручником

Опрацювання теоретичного матеріалу.

Речення,  граматична  основа  яких  складається  з  підмета  і присудка, називаються двоскладними.

Речення, які мають граматичну основу з одного головного члена (тільки підмета або тільки присудка), називаються односкладними.

Порівняйте:

Двоскладне речення                  Односкладне речення

Пахнуть сонцем дині спілі.             Пахне липою медово.

(Б. Олійник).                                          (В. Сосюра).

Мов хазяєчка хороша,                      Всі стежки

замела усе пороша.                          й дороги замело.

(Г. Демченко).                                         (А. Рибачок).

Пів-Полісся вода залила.                 Залило водою луки.

(Д. Фалькінський).                                          (В. Сосюра).

Ранок застає пароплав у                   Ранок. Туман.

вільному морі.                                                 (Ю. Шешуряк).

(Ю. Яновський).

V. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.

Прочитайте речення, визначте у кожному головні члени. Які з речень мають один головний член речення? Як називаються такі речення?

1. Світає. Край неба палає. Соловейко в темнім гаї сонце зустрічає. (Т.Шевченко).

2. Ледь-ледь на сході і на півдні світлішає. 3. Співають півні. (Л. Вишеславський).

4 Подвір'я. Степ. Вкраїна. Русь. (В. Бровченко).

5. За­думалось поле. Утихло кругом... (Л. Боровиковський).

6. Замовкає річ. Вечір. Ніч. (П. Тичина).

Дослідження – реконструювання.

Перебудувати речення з одним головним членом на речення з повною граматичною основою.

Наприклад: На галявині пахло свіжою травою. – На галявині пахла свіжа трава.

  1.       У лісі мені дихалось вільно.
  2.       Вітром нанесло гори піску.
  3.       На луках батьком скошено отаву.
  4.       Сьогодні чогось не спалось хлопцеві.

Лексична робота (Отава – трава, що відростає на місці скошеної).

Народознавча хвилинка.

Прослуховування тексту.

«Що це є Батьківщина?» - раз питалась Оля, а батько радо відповів на це питання: «Знай Батьківщина – це ріка, що серед поля, поза селом, ген попід лісом, тихо плине.

Це в нашому саду дерева, зілля, квіти. Це на ланах пшениця златокоса. Це той, що віє з піль, пахучий теплий вітер. Це на левадах скошена трава в покосах. Це наші всі пісні і молитви щоденні. Це рідна мова – скарб, якого ти не згубиш. Це небо, синє вдень, а серед ночі темне. Це, моя Олю, все що ти так щиро любиш.»

(Б.І. Антонович)

Діти, дайте відповідь на питання: «Що є для нас Батьківщина?», використовуючи матеріал тексту. («Ланцюжок асоціацій»).

У записаних реченнях виділити граматичну основу.

Батьківщина – це ріка серед поля.

Батьківщина – це ….

Пояснення вчителя.

Якщо обидва головні члени речення виражені іменником або дієсловом у неозначеній формі, між ними ставиться тире.

 

 

 

VI. Систематизація й узагальнення знань.

Комп’ютерне тестування.

 Інструктаж щодо роботи з ПК. Пам'ятка користувача-початківця

1) Увімкніть монітор.

2)  Завантажте файл («Таблиця»/«Тест»).

3)  Виконайте завдання.

4)  Оцінювання.

5)  Закрийте «вікно».

6)  Вимкніть монітор.

                                       Тестові завдання.

В роботі використана тестуюча оболонка TEST, призначена для перевірки теоретичних  знань учнів з будь-якого  предмету, де в текстовому вигляді задаються питання і дається до п’яти (краще від 1до 3) варіантів відповідей. Кожне питання виводиться на екран окремо, після відповіді на нього з’являється наступне питання.

  1.       Речення є засобом:

Вираження почуттів;

Називання предмета, дії, їх ознак;

Вираження думки.

 

  1.       Граматична основа речення – це:

Головне слово;

Підмет і присудок;

Присудок.

 

  1.       Підмет найчастіше виражається:

Прикметником;

Іменником;

Дієсловом;

Числівником.

 

  1.       Присудок відповідає на питання:

Хто?, Що?

Кого?, Чого?, Кому?, Чому?;

Що робить?, Що зробить?;

Який?, Чий?, Котрий?.

 

  1.       У односкланому реченні є:

Або підмет, або присудок;

Підмет і присудок.

 

 

 

  1.       Двоскладним називається речення граматична основа якого складається з:

Лише підмета;

Лише присудка;

Підмета і присудка.

 

  1.       Укажіть речення, у якому граматична основа складається з підмета й присудка.

Чужим добром не забагатієш;

Лежачого хліба ніде нема.

Без труда не виловиш і рибку із пруда.

Роботящі руки гори звернуть.

  1.       Визначте односкладне речення:

Не міряй усіх на свій аршин;

Язик до Києва доведе.

На похиле дерево й кози скачуть;

Скрипуче колесо довго їздить.

 

  1.       Визначте, яке за порядком слово виступає в реченні в ролі підмета.

Чужий кожух не гріє. (нар творчість)

Перше;

Друге;

Третє;

Четверте.

 

10) Визначте, яке за порядком слово виступає в реченні в ролі присудка.

Без труда нема плода (нар. творчість).

Перше;

Друге;

Третє;

Четверте.

 

VII. Підсумок уроку.

І на закінчення уроку мені б хотілося почути ваше враження від сьогоднішнього заняття.

( Метод « Рефлексія », діти по черзі відповідають.

       На сьогоднішньому уроці я:

    -   дізнався…

-    зрозумів…

-    я не знав, а тепер знаю…

-    мені найбільше сподобалось…

-    я змінився (і т.д.))

 

 

 

VIII. Домашнє завдання.

Визначте межі речень, поставте потрібні розділові знаки, виділіть граматичну основу.

Осінь вона настає з тихим шелестом дерева скида­ють листя і оголюють сувору красу стовбурів і гілок скидають літнє вбрання калина й берізка шипшина й барбарис дивлячись на золотаво-багряне листя ми ка­жемо що прийшла золота осінь.

**Доповнюючи або переробляючи подані речення та словосполучення, написати коротку розповідь «Моя матуся».

Учила говорити перші слова. Над колискою співала. Навчила робити перші кроки. Відкривала світ. Що можна, а чого не слід. Навчила любити. Працювати чесно. Любити Україну.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Надточа Інна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Яцишин Ірина Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
10 лютого 2019
Переглядів
24318
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку