Відомості з синтаксису й пунктуації . Урок 4
Речення з одним головним членом.
Мета: систематизувати знання учнів про речення; удосконалювати вміння відрізняти словосполучення від речення; розширити поняття про граматичну основу речення, її функції та способи вираження; удосконалювати навички синтаксичного розбору речення; виховувати любов до рідного слова.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент
О мово, диво калинове,
Солодкий щебет ранніх солов’їв,
Твоя, дитино, пісня колискова
І материнське тепле й ніжне слово.
Добрий день , діти! Сьогодні ми з вами продовжуватимемо подорожувати країною Синтаксису, розкривати її ще незвідані нами таємниці.
ІІ. Активізація опорних знань.
Опитування проводиться методом «Інтерв’ю». (Діти, передаючи умовний мікрофон, проводять опитування з теми «Речення, його граматична основа: підмет і присудок»).
ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.
IV. Мотивація навчальної діяльності.
Запис речень на дошці і визначення у них підмета і присудка.
Дерево пізнається за плодами. Кора дерево береже. Дерево з корінням менше боїться вітру. По голках судять про корінь дерева. Горобину пізнають по листю.
Діти порівнюють 1,2,3 з 4,5 реченням роблять висновки.
Робота з підручником
Опрацювання теоретичного матеріалу.
Речення, граматична основа яких складається з підмета і присудка, називаються двоскладними.
Речення, які мають граматичну основу з одного головного члена (тільки підмета або тільки присудка), називаються односкладними.
Порівняйте:
Двоскладне речення Односкладне речення
Пахнуть сонцем дині спілі. Пахне липою медово.
(Б. Олійник). (В. Сосюра).
Мов хазяєчка хороша, Всі стежки
замела усе пороша. й дороги замело.
(Г. Демченко). (А. Рибачок).
Пів-Полісся вода залила. Залило водою луки.
(Д. Фалькінський). (В. Сосюра).
Ранок застає пароплав у Ранок. Туман.
вільному морі. (Ю. Шешуряк).
(Ю. Яновський).
V. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.
Прочитайте речення, визначте у кожному головні члени. Які з речень мають один головний член речення? Як називаються такі речення?
1. Світає. Край неба палає. Соловейко в темнім гаї сонце зустрічає. (Т.Шевченко).
2. Ледь-ледь на сході і на півдні світлішає. 3. Співають півні. (Л. Вишеславський).
4 Подвір'я. Степ. Вкраїна. Русь. (В. Бровченко).
5. Задумалось поле. Утихло кругом... (Л. Боровиковський).
6. Замовкає річ. Вечір. Ніч. (П. Тичина).
Дослідження – реконструювання.
Перебудувати речення з одним головним членом на речення з повною граматичною основою.
Наприклад: На галявині пахло свіжою травою. – На галявині пахла свіжа трава.
Лексична робота (Отава – трава, що відростає на місці скошеної).
Народознавча хвилинка.
Прослуховування тексту.
«Що це є Батьківщина?» - раз питалась Оля, а батько радо відповів на це питання: «Знай Батьківщина – це ріка, що серед поля, поза селом, ген попід лісом, тихо плине.
Це в нашому саду дерева, зілля, квіти. Це на ланах пшениця златокоса. Це той, що віє з піль, пахучий теплий вітер. Це на левадах скошена трава в покосах. Це наші всі пісні і молитви щоденні. Це рідна мова – скарб, якого ти не згубиш. Це небо, синє вдень, а серед ночі темне. Це, моя Олю, все що ти так щиро любиш.»
(Б.І. Антонович)
Діти, дайте відповідь на питання: «Що є для нас Батьківщина?», використовуючи матеріал тексту. («Ланцюжок асоціацій»).
У записаних реченнях виділити граматичну основу.
Батьківщина – це ріка серед поля.
Батьківщина – це ….
Пояснення вчителя.
Якщо обидва головні члени речення виражені іменником або дієсловом у неозначеній формі, між ними ставиться тире.
VI. Систематизація й узагальнення знань.
Комп’ютерне тестування.
Інструктаж щодо роботи з ПК. Пам'ятка користувача-початківця
1) Увімкніть монітор.
2) Завантажте файл («Таблиця»/«Тест»).
3) Виконайте завдання.
4) Оцінювання.
5) Закрийте «вікно».
6) Вимкніть монітор.
Тестові завдання.
В роботі використана тестуюча оболонка TEST, призначена для перевірки теоретичних знань учнів з будь-якого предмету, де в текстовому вигляді задаються питання і дається до п’яти (краще від 1до 3) варіантів відповідей. Кожне питання виводиться на екран окремо, після відповіді на нього з’являється наступне питання.
Вираження почуттів;
Називання предмета, дії, їх ознак;
Вираження думки.
Головне слово;
Підмет і присудок;
Присудок.
Прикметником;
Іменником;
Дієсловом;
Числівником.
Хто?, Що?
Кого?, Чого?, Кому?, Чому?;
Що робить?, Що зробить?;
Який?, Чий?, Котрий?.
Або підмет, або присудок;
Підмет і присудок.
Лише підмета;
Лише присудка;
Підмета і присудка.
Чужим добром не забагатієш;
Лежачого хліба ніде нема.
Без труда не виловиш і рибку із пруда.
Роботящі руки гори звернуть.
Не міряй усіх на свій аршин;
Язик до Києва доведе.
На похиле дерево й кози скачуть;
Скрипуче колесо довго їздить.
Чужий кожух не гріє. (нар творчість)
Перше;
Друге;
Третє;
Четверте.
10) Визначте, яке за порядком слово виступає в реченні в ролі присудка.
Без труда нема плода (нар. творчість).
Перше;
Друге;
Третє;
Четверте.
VII. Підсумок уроку.
І на закінчення уроку мені б хотілося почути ваше враження від сьогоднішнього заняття.
( Метод « Рефлексія », діти по черзі відповідають.
На сьогоднішньому уроці я:
- дізнався…
- зрозумів…
- я не знав, а тепер знаю…
- мені найбільше сподобалось…
- я змінився (і т.д.))
VIII. Домашнє завдання.
Визначте межі речень, поставте потрібні розділові знаки, виділіть граматичну основу.
Осінь вона настає з тихим шелестом дерева скидають листя і оголюють сувору красу стовбурів і гілок скидають літнє вбрання калина й берізка шипшина й барбарис дивлячись на золотаво-багряне листя ми кажемо що прийшла золота осінь.
**Доповнюючи або переробляючи подані речення та словосполучення, написати коротку розповідь «Моя матуся».
Учила говорити перші слова. Над колискою співала. Навчила робити перші кроки. Відкривала світ. Що можна, а чого не слід. Навчила любити. Працювати чесно. Любити Україну.