Тема: Роальд Дал «Чарлі і шоколадна фабрика.» Доброта і щирість головного героя
Мета: розкрити доброту і щирість Чарлі Бакета шляхом аналізу твору, перегляду окремих епізодів фільму, дати поняття учням про повість-фентезі, формувати навички виразного читання та аналізу тексту, розвивати критичне мислення, творчу уяву; виховувати щирість почуттів.
Тип уроку: урок-дослідження з елементами художньо-естетичного сприйняття.
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань
Учитель. Ми в Англії ІІ половини ХХ століття.
Основою для написання книги «Чарлі і шоколадна фабрика» стали дитячі враження письменника під час перебування його в школі-інтернаті. Дал та інші хлопчики одержали цікаві подарунки: у сірій картонній коробці від великої шоколадної фабрики «Кедбері» були шоколадні «новинки для дітей.»
Які факти свідчать, що «Чарлі і шоколадна фабрика» - найпопулярніший твір Дала? (Відповіді учнів.)
За 5 днів після І публікації книги продаж досягнув 125000 екземплярів. Твір перекладено багатьма мовами світу. За твором Р. Дала у 1971 році знято фільм «Віллі Вонка і шоколадна фабрика» режисером М. Стюартом, а в 2005 році – режисером Т. Бертоном. Крім того, існують мультфільми, ігри, мюзикл за повістю «Чарлі і шоколадна фабрика.»
ІІ. Оголошення теми та мети урока
Учитель. Щоб справитися з цими завданнями, заслухаємо учнів-літературознавців, а також самі активно включимо в дослідження тексту твору
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Робота за сюжетом твору з елементами дослідження, розвитку мовлення та художньо-естетичного сприйняття.
Літературознавець №1.
Твір Р.Дала «Чарлі і шоколадна фабрика» приголомшив нас. І фантастика і сувора правда життя…
Словник
Реальний – справжній, дій сний. (Запис у зошит.)
Словник
Фентезі – жанр фантастичної літератури, заснований на використанні казкових та міфологічних мотивів. (Запис у зошит.)
Літературознавець №2.
Досліджуючи даний твір, наша група лінгвістів прийшла до висновку, що перед нами − повість.
Пригадайте, Що таке повість. (Підручник, стор. 267.)
Чи могли б ви, ознайомившись з головними героями і пригадавши сюжетні лінії, довести, що «Чарлі і шоколадна фабрика» − це повість.
Використати ілюстрації, виконанні учнями. Головні герої твору.
Літературознавець №3.
Як ви пам’ятаєте, саме в тяжкий період життя, коли у письменника захворів син, померла дочка, він хотів підтримати своїх дітей (у нього було їх п’ятеро) і почав придумувати казки, в яких було дуже багато не тільки фантастичного, але й правдивого, навіть жахливого. А діти просилися: «А можна дізнатися продовження історій?»
Учитель
Учитель
1). Що вам відомо про життя сім’ї Чарлі Бакета?
Р.1 «А ось і Чарлі»
2). З якою пропозицією виступив неперевершений винахідник понад 200 видів шоколаду, майстер фантастичних цукерок та морозива Віллі Вонка?
Р.5 «Золоті квитки». Монолог Віллі Вонки, директора шоколадної фабрики.
Робота з підручником. Монолог, с. 267
Р.6 «Два перші щасливці» ( Епізоди фільму про Августа Глупа, Веруку Солт режисера Т. Бертона 2005 рік.); 17-19.50 хв
4) Як ви думаєте, автор на боці цих дітей? Чому?
Р.7 «День народження Чарлі».
Інсценівка.
Автор . Чарлі з шоколадним батончиком, на якому написано «Високочудесний зефірмелад Вонки.»
Чарлі . Як хочеться мені шоколаду? Але лише раз в рік ,на день народження, мені дарують плитку шоколаду .
Пані Бакет . Не переживай, синку, якщо не знайдеш під обгорткою того, що шукаєш. Не сподівайся, що тобі аж так пощастить.
Пан Бакет . Це правда. Зрештою, в цілому світі залишилося всього три квиточки.
Автор. Усі вони знали, що смішно було сподіватися знайти чарівний квиток у жалюгідному маленькому батончику, тому намагалися лагідно й м’яко підготувати Чарлі до розчарування. Але надія, хоч маленька, та все ж була.
Пані Бакет . Не барися, розгортай, бо спізнишся до школи.
Пан Бакет . Скоріше.
Автор. Чарлі з напруженням роздирає обгортку просто посередині… і йому на коліна впав світло-коричневий шоколадний батончик
Чарлі . Беріть, мамо, візьміть шматочок. Поділимося. Хай усі покуштують.
Пані Бакет . Нізащо! Нам таке й не снилося. Він увесь твій.
Записи в зошит.
Чарлі – добрий, скромний, щедрий хлопчик з бідної сім’ї, який любить та поважає батьків, дідусів, бабусь.
Р.10 «Родина починає голодувати.» ( Учні цитують.)
7) Яке диво сталося з хлопчиком одного страшенно холодного дня?
Р.13. « Настав щасливий день» …
Учитель – учні. Діалог «Юрба про щасливчиків.» ( Кадри фільму 35-37хв.)
IV. Підсумок. Удари годинника, 10 годин ранку.
Учитель. Ми перед фабрикою містера Віллі Вонки.
Яку ж екскурсію проведе він для дітей?
Про це дізнаєтеся, прочитавши р.15,17,21розділи
V. Домашнє завдання
Розповідь про пригоди дітей на шоколадній фабриці.
* Ілюстрація до твору.