План-конспект уроку
Із зарубіжної літератури
8 клас
Тема: Література і культура. Роди літератури та їх ознаки. Стилі.
Мета:
Навчити учнів розрізняти роди літератури.
Виховувати любов до літератури, до читання.
Розвивати аналітичні та комунікативні навички.
Робота над наскрізною лінією громадська відповідальність.
Обладнання: аркуші для блогу, картки, склянки, малюнки, музика, відео.
Хід уроку
І організаційний момент (10 хв)
Відзначення присутніх.
Ми з вами вже знайомі та сьогодні розпочнемо спілкування у трохи новому форматі. Тож, я пропоную вам написати схвальний коментар про себе у віртуальний блог. Кожен з вас отримає свою сторінку. Напишіть там усе найкраще, що у вас є. в кінці року, ми разом із вами додамо ще багато класних речей, яким ви навчитеся протягом цього часу.
(написання блогу)
ІІ мотивація навчальної діяльності. (3 хв)
Що зображено на цьому малюнку?
Із яким твором пов’язана музика?
Уривок якого твору ми побачили?
Усе це мистецтво, яке тісно пов’язане з літературою. Вона наштовхнула на створення цих творів.
Сьогодні ми поговоримо про значення літератури та її основи.
Чи потрібна літератур?
Яке її призначення?
ІІІ пояснення нового матеріалу. (10хв)
Література – це скарб кожного народу, адже вона відображає його історію, становлення, періоди розвитку та занепаду. Вона висвітлює усю красу слова. Саме тому так багато літературних творів, і щоб упорядкувати їх у своїй голові, розділимо їх за родами та жанрами.
Впродовж нашої розмови ви будете складати таблицю, яка вам знадобиться і надалі.
Тож, перед вами холодильник. Де для кожного виду продуктів є своя поличка. (м'ясо, овочі, молочні продукти) так і в літ. Холодильнику є свої полички. Вони мають назву «РОДИ». Їх три. Лірика, епос, драма. На поличку лірика ми поставимо гімн, пісню, сонет, верлібр. До епосу – оповідання, новелу, роман, казку. До драми - комедію, трагедію, драму, водевіль.
Та що робити, якщо ми приготували салат куди його? Для нього окрема поличка – ліро-епос – байка, поема, дума.
2. А зараз ви отримали картки із назвами родів та жанрів, а також їх визначення. Пропоную вам поєднати їх.
. Як ви вважаєте, що таке стиль? (2 хв)
ДЛЯ ВЧИТЕЛЯ
Стиль – сукупність ознак, які характеризують мистецтво певного часу та напряму або індивідуальну манеру художника стосовно ідейного змісту й художньої форми.
Розрізняють стилі загальні (епох, напрямів, течій) та індивідуальні (стилі письменників).
Стиль письменника – ідейно-художня своєрідність його творів, зумовлена особливостями таланту, світоглядом, життєвим досвідом, характером, загальною культурою, орієнтуванням на певні зразки.
ІV Практична робота (10 хв)
Написати коротке висловлення про літо у певному стилі та жанрі.
До якого жанру належать ваші висловлювання?
V Підсумок уроку (5 хв)
Скільки родів літератури?
Які існують жанри?
Чи важлива література?
1. Оберіть літературні роди:
А) Драма; Б) роман; В) Епос; Г) трагедія; Д) Лірика: Е) Ліро-епос.
2. До ліри відносять такі жанри:
А) Сонет, хоку, роман. Б) Баладу, поему, пісню. В) Хоку, поему, верлібр
3. Визначити, до якого роду та жанру належить цей уривок.
«Гребінці коштували дорого, вона знала це, і її серце давно вже нило від того, що не було ніякої надії купити їх. Тепер вони належали їй, але де ж ті коси, що їх прикрасили б ці довгождані гребінці. А проте вона міцно притисла їх до грудей, підвела нарешті затуманені сльозами очі, усміхнулась і промовила:
— У мене дуже швидко росте волосся, Джиме!
Делла підскочила, як ошпарене котеня, і вигукнула:
— О Господи!
Джим ще не бачив свого чудового подарунка. Вона хутенько подала йому на долоні ланцюжок. Матовий коштовний метал, здавалося, засяяв відбитим світлом її гарячої і щирої радості.
А) епос. Роман. Б) драма. Трагедія. В) Епос. Новела
4. Визначте рід і жанр за уривком.
П а н Жу р д е н. Ви мені прислали такі вузькі шовкові панчохи, що я ледве в них вліз. Ось маєте: аж дві петельки луснуло.
К р а в е ц ь. Вони ще розтягнуться.
П а н Жу р д е н. Так, так, коли всі петельки луснуть. Та ще й черевики, що ви їх замовили для мене, страх як муляють мені ноги.
К р а в е ц ь. Зовсім не муляють, пане.
П а н Жу р д е н. Як то не муляють?!
К р а в е ц ь. Ні, вони зовсім вам не муляють.
П а н Жу р д е н. А я вам кажу, що муляють.
К р а в е ц ь. Це вам тільки так здається.
П а н Жу р д е н. Того й здається, тому що я таки добре те відчуваю. Не боліло б, то не здавалося б!
А) драма. Трагедія. Б) Драма. Комедія. В) епос. Роман.
5. Визначте рід та жанр за уривком.
Мандрівник – і все:
це тепер моє ім’я.
Йде осінній дощ.
(Мацуо Басьо. Хоку)
А) Лірика. Хоку. Б) лірика. Рубаї. В) лірика. Поема.
VІ домашнє завдання
(2 хв)
1. Ви помінялися аркушами. І тепер вам необхідно буде переробити текст, який у вас є в іншому стилі.
2. Повторити та укласти у зошитах жанрову табличку.