Конспект "Утілення міфу про Прометея у трагедії Есхіла

Про матеріал
Конспект уроку розкриває особливості вивчення навчального матеріалу із зарубіжної літератури з теми "Утілення міфу про Прометея в Трагедії Есхіла "прометей закутий".
Перегляд файлу

Тема. Утілення міфу про Прометея у трагедії «Прометей закутий». Основний конфлікт трагедії. «Дари» Прометея людству. Ідеї служіння, самопожертви, свободи.

Мета: на прикладі трагедії Есхіла «Прометей закутий» дослідити особливості його поетичної спадщини, провідну тематику; розкрити провідні ідеї трагедії «Прометей закутий», показати їх тісний зв'язок із життям грецьких полісів та ідеалом зразкового громадянина; розкрити сенс зображення конфлікту Прометея і Зевса; розвивати навички виразного читання драматичних творів; сприяти формуванню естетичних смаків учнів та виробленню бажання спілкуватися з театральним мистецтвом як одним із засобів розвитку гармонійної особистості.

 

Обладнання: увертюра симфонії Ф. Ліста «Прометей», відео «Прометей закутий» (до уроку літератури).

 

Перебіг уроку

 

  1. Організаційний момент
  2.        Перевірка д/з

- Усне опитування з теми: «Театр Давньої Греції».

 1.З іменем якого бога було пов’язано виникнення театру? (Діоніс)

2.Що означає грецьке слово «театр»?(«місце, де відбувається видовище»)

3.Як називалася частина театру, де були розташовані місця для глядачів? (Тетрон)

4.Як називався майданчик, на якому відбувалася дія вистави? (Орхестра)

5.Як називалося місце, де переодягалися актори? (Скена)

6. Що таке комедія? (Комедія – драматичний жанр, що висміює негативні суспільні явища, людські вади)                                                                               

7.Що таке трагедія? (Трагедія – драматичний жанр, в основу якого покладений дуже гострий непримирений суспільний конфлікт, який часто завершується смертю героя.)

8. Хто виконував ролі в театральних виставах? (актори-чоловіки).

9. Назвіть деталь костюма актора. (Театральна маска – деталь давньогрецького театрального костюма, яка закривала обличчя актора.).

10. Назвіть деталь костюма актора. ( Котурни – взуття на високій підошві)

11. Кого називають «батьком трагедії»? (Есхіл)

12. Хто були героями драматичних спектаклів? (Боги, герої міфів, прості люди )

13. Хто з міфічних героїв став героєм трагедії Есхіла? ( Прометей )

І сьогодні на уроці мова буде йти саме про цього героя трагедії Есхіла «Прометей закутий», ми спробуємо зрозуміти, у чому ж сила його, чому він став вічним образом.

- Який внесок зробив Есхіл у розвиток античного театру? ( вивів на сцену другого актора : у драматургів з’явилася можливість скоротити партії хору, розширити діалоги, увести в сюжет більшу кількість дійових осіб, а отже, - збагатити сюжет подіями. Есхіл завів моду на розкішні костюми, маски, котурни й різноманітні технічні пристрої. Сценічну дію він урізноманітнював танцями, для яких сам придумував фігури.)

  1.     Актуалізація опорних знань учнів.

Пояснити вислів з трагедії Есхіла «Від Прометея – всі в людей умілості».

  1. Оголошення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

 

 Аналітико-інтерпретаційне дослідження в просторі трагедії Есхіла «Прометей закутий»

Звучить фрагмент увертюри з симфонічної поеми Ференца Ліста «Прометей». Учитель пропонує учням вслухатися у величну й сповнену трагізму музику, поміркувати, наскільки співзвучним є музичний мотив до трагедії Есхіла «Прометей закутий». Тема Прометеєвого подвигу надихнула на створення музичних шедеврів не тільки відомого угорського композитора Ференца Ліста, до музичної розробки цього вічного образу зверталися видатний німецький композитор Людвіг ван Бетховен (балет «Творіння Прометея») й відомий  український  композитор  Станіслав  Людкевич,  який  у  1905  році  написав  кантату-симфонію «Прометей».

Робота із матеріалом підручника: розділ «Коментар філолога», засвоєння поняття «Вічний образ» та його формулювання.

 Розповідь про трагедію Есхіла «Прометей закутий»

«Прометей закутий»— найвідоміший твір Есхіла. Ця трагедія належала до тетралогії разом із трагедіями «Прометей вогненосний і «Визволений Прометей», які, на жаль, не збереглися. Основний конфлікт трагедії Есхіла "Прометей закутий" розгортається між богом-громовиком Зевсом і титаном Прометеєм. У Есхіла Зевс зображений тираном, несправедливим правителем, який свого часу за допомогою Прометея зумів захопити владу і стати головним серед олімпійських богів. Картка Згодом, знехтувавши законами вдячності, Зевс покарав Прометея за те, що він насмілився допомогти жалюгідним смертним людям. На думку громовержця, люди — подібні до нікчемних комах, вони не варті уваги богів. Уособленням тиранії Зевса є абстрактні образи Влада та Сила, які приводять титана на скелю, де він мусить зазнати страшних мук.

Абстрактні образи — це образи понять, явищ, почуттів, вчинків тощо, на противагу конкретним образам людей, тварин, рослин. Вчинок Прометея демонструє найкращі риси душі, які можуть бути притаманні  розумній істоті.

 

 Аналіз композиції трагедії

 

Трагедія Есхіла «Прометей закутий»: композиція і сюжет

Композиційний елемент

Сюжетн фрагмент

Пролог

Влада і Сила та бог-коваль Гефест виконують волю Зевса - приковують Прометея до скелі на страждання

Парод (складається 3 двох строф та двох антистроф й діалогу хору й Прометея)

Океаніди висловлюють своє співчуття Прометеєві. Прометей нарікає на свою долю та жорстокість Зевса, передбачає, що з часом Зевс знову буде шукати союзу з Прометеєм

Епісодій перший

Діалоги океанід, а згодом і Океана з Прометеєм, в яких розкриваються причини страждань Прометея та сутність його конфлікту із Зевсом.

Океан і його доньки вмовляють Прометея скоритися

Стасим перший (складається з двох строф та двох антистроф)

Океаніди співають пісню, в якій висловлюють співчуття Прометеєві та характеризують владу Зевса і її наслідки для людей

Епод

Містить монолог Прометея, в якому він розкриває сутність своєї допомоги людям, в результаті чого відбувся цивілізаційний розвиток людства

Стасим другий

У двох строфах і антистрофах хор океанід співає про невдячність

людей, жорстокість Зевса та Прометеєву недолю. Діалог Іо (діви- телиці) з Прометеєм чергується зі строфою та антистрофою хору. Іо розповідає про нещастя, які випали на її долю (страждання Іо пов’язані із любовними домаганнями Зевса та помстою його ревнивої дружини Гери (згадайте долю Геракла).Тренос - у цій частині Прометей передбачає долю Іо, діва-телиця нарікає на свої страждання. Прометей говорить і про свої страждання та пророкує народження в роду Іо (аргоських царів) свого визволителя (Геракла). Божевільна Іо втікає

Стасим третій

Містить в собі строфи й антистрофу хору. Це благання милості від долі

та страх і жаль, викликані стражданнями Іо. В еподі йдеться про невизначеність долі океанід та свавілля могутніх богів

Ексод

Діалог Прометея з Гермесом, який намагається вивідати у Прометея долю Зевса. Гермес застерігає океанід від нещасть, що можуть на них впасти за співчуття Прометеєві. Хор співає пісню про огидність зради. Прометей стійко приймає удари долі

 б)  дослідження  тексту  трагедії  Есхіла  «Прометей  закутий»  із  застосуванням  аналізу  «слідом за   автором»

  • Зверніть увагу на дійових осіб трагедії Есхіла «Прометей закутий». Поміркуйте, чому ім’я головного героя, титана Прометея, не стоїть першим у цьому ряду.  ( Картка )

Пам’ятайте, що в Есхілових трагедіях могли діяти тільки два актори (протагоніст ідевтерагоніст) і хор хорі - хоревти і корифей), не забувайте про статистів і ляльок, яких використовували у ті часи.

 

  • Висловіть своє ставлення до подій, зображених у пролозі. Чому, крім бога-коваля Гефеста, волю Зевса виконують його слуги Влада і Сила? Як ви вважаєте, чому Сила весь час мовчить? Схарактеризуйте Владу. Аргументуйте текстом.
  • Поміркуйте, чому Гефестові важко виконувати наказ Зевса. Схарактеризуйте суперечливість його становища.
  • Порівняйте, як називають Прометея Гефест і Влада. Як це характеризує самих Гефеста і Владу? (Влада про Прометея: «оцього міцно прикувать зухвалого», «на усе придатного», «повинен кари він богів зазнати», «щоб научився Зевсові коритись», «злочинець». Гефест про Прометея: «високодумний сину велемудрої Феміди», «очам нестерпно бачить те видовище».)
  • Поміркуйте, чому Прометей не промовив жодного слова, поки біля нього знаходилися слуги Зевса та Гефест.
  • Розпочніть складання порівняльної характеристики Прометея та Зевса. (Для виконання цієї форми роботи пропонуємо в робочих зошитах виокремити по сторінці для відбору й запису з тексту цитатних характеристик. Наприклад, як Зевса характеризують Влада, Гефест, Прометей, Океан, океаніди, Іо, Гермес. Якими є ці характеристики? На чому засновані? Цей вид роботи може бути запропонований і як частина письмового домашнього завдання й ускладнений необхідністю дати оцінку кожному з персонажів (таким чином, перевіривши виконання завдання, учитель забезпечує накопичення поточних оцінок), а під час уроку виконується усно.)

 

  • Поміркуйте, чому Зевс діє у трагедії, як і в міфі, опосередковано?

 

  • Виразно прочитайте перший монолог Прометея (або перегляньте відео «Прометей закутий», що містить цей монолог). Подумайте, чому Прометей, лише залишившись на самоті, починає говорити. Чи можна ридання Прометея вважати виявом слабкості? Обгрунтуйте.
  • Як у монолозі Прометея з прологу підтверджується віра давніх греків у невідворотність долі?
  • Чому Прометей не хоче, щоб його бачив будь- хто у стані покараного?
  • Схарактеризуйте ставлення океанід до Прометея. Аргументуйте відповідь, спираючись на текст.

Робота з текстом монологів Прометея. Яке значення у розкритті характеру Прометея мають монологи про допомогу Зевсу і людям?

  • Чому Прометей нехтує порадами Океана та океанід?
  • Чи можемо ми стверджувати, що у протистоянні з верховним богом Олімпу титан Прометей переміг? Поясніть.
  • З якою метою з’явився до титана Гермес? Як і чому ці персонажі характеризують один одного?
  • Прочитайте в особах фрагмент діалогу Гермеса і Прометея. Поміркуйте над інтонаціями і спробуйте їх утілити під час читання. Як ви розумієте слова Прометея: «Свого нещастя на негідне рабство я не проміняю...»?
  • Виразно прочитайте монолог Прометея з ексоду: «Не в розмовах нікчемних...» Як цей монолог характеризує героя? Випишіть із монологу епітети й метафори, розкрийте їх роль у створенні образу Прометея.

 

ІV. Рефлексія.

 

  • Уточніть, в чому полягає сутність основного конфлікту трагедії Есхіла «Прометей закутий». Чому він є непримиренним? Обгрунтуйте висновки.
  • Спробуйте сформулювати провідні ідеї трагедії «Прометей закутий». Запишіть їх у зошит як висновок. (Провідні ідеї трагедії Есхіла «Прометей закутий»:

засудження тиранії; уславлення сили духу й самопожертви непересічної особистості у боротьбі з деспотичною владою; уславлення цивілізаційного розвитку людства; критика самодержавної влади.)

 

  • Яке значення і вплив на жителів Афін, по-вашому, мала трагедія Есхіла «Прометей закутий»? Поміркуйте, чим пояснюється те, що афінянина Есхіла особливо приваблював образ тираноборця Прометея.. У чому полягає нове витлумачення міфу про Прометея Есхілом? (Міфічний образ Прометея ще з античних часів став символом людського пориву до прогресу, до істини, до боротьби за неї. Прекрасний, благородний і гордий страдник! На сцені зображувалася його історія в трагедії Есхіла. Страшним був вирок Зевса. Можна уявити собі афінян, що зібралися в театрі. Для них усе, що відбувалося на сцені, мало значення ритуального дійства. Вони вірили в міф як у реальність. Хор був виразником почуттів глядачів. Есхіл навряд чи беззаперечно вірив у релігійну основу міфу. Наукова думка вже пройшла на той час досить великий шлях і вкарбувалася у свідомості освіченої частини грецького суспільства після наївного світорозуміння Гомера. У тих благах, які дарував Прометей людям, а це насамперед розум (символічне значення поняття «вогонь Прометея»), Есхіл, найвірогідніше, описав історичний шлях людства від дикунства до цивілізації. Зі сцени Прометей розповідає про це. Безумовно, тут наявна філософська алегорія, що представлена у художній конкретиці образу. Глядач спостерігає не оголену ідею, а особистість із плоті й крові, могутню й вразливу, що любить, мислить, страждає. Прометей постає як друг, благодійник і покровитель людей.)
  • Найбільші відмінності міфу й трагедії Есхіла ми спостерігаємо у трактуванні образу Зевса. Який же Зевс, цей володар Олімпу?

(Зевс - тиран. Прометей допоміг йому здобути владу, але Зевс відразу забув про це. Така сумна логіка тиранії. І коли гордий титан Прометей проголошував у відповідь на погрози Гермеса сповнені гідності слова: «Свого нещастя на негідне рабство я / Не проміняю, - це запам’ятай собі», - це було абсолютно співзвучним зі святинею святинь для афінян, гордих усвідомленням своєї свободи, політичної свободи. Безумовно, це стосувалося лише вільних громадян полісу. Про рабів мова не йшла. Вони у свідомості вільного грека на той час були лише живими речами, виконавцями волі господаря- рабовласника.

Усе в трагедії Есхіла істинно свідчить проти Зевса (доля смертних, доля Прометея, доля Іо).

 

  • Наскільки глибше після опрацювання трагедії Есхіла «Прометей прикутий» ви зрозуміли сенс символічного вислову «вогонь Прометея»? Поміркуйте над запитанням, що означає термін «прометеїзм»? Доведіть, що Прометей є вічним образом в мистецтві, скористайтесь для цього матеріалом підручника стор. 96-97.

3. Літературний диктант за трагедією Есхіла "Прометей закутий"(одна правильна відповідь – 1 бал)

1. Хто такі Влада й Сила? (слуги Зевсові)

2.Ким був Прометей? (титаном)

3.Де, за уявленнями греків, був край Землі? (у Скіфії)

4. За що карали Прометея? (тому що дав людям вогонь, не корився Зевсові

й прихильно ставився до людей)

5.За що Влада лаяла Гефеста? (що він співчував Прометеєві)

6. Яким даром володів Прометей? (передбачення)

7. Хто журився за долю Прометея? (Океаніди)

8. Про що розповів Прометей Океанідам? (про те, що він добре зробив людям)

9. Кому належать слова: «Від Прометея — всі в людей умілості»? (самому Прометеєві)

10. Кого ЗЕВС послав до Прометея, щоб довідатися про свою долю? (Гермеса)

11. Які слова з трагедії близькі до головної думки твору («свого нещастя

на негідне рабство я не проміняю...») .

12. Хто приносив щодня Прометеєві тяжкі муки за непокору Зевсові? (орел кривавий)

 

V. Домашнє завдання:

Прочитати С. 91-98, дати відповідь на питання «У чому сила Прометея?»*

 

1

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 8 клас (Паращич В.В., Фефілова Г.Є.)
Додано
6 лютого 2020
Переглядів
10926
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку