Конспект уроку «Рослинний світ України»

Про матеріал
Конспект інтегрованого уроку географії. Мета уроку - сформувати в учнів знання про основні типи рослинного покриву України та стан рослинних ресурсів; познайомити їх із матеріалами Червоної книги України; визначити основні закономірності поширення основних типів рослинності в Україні; навчити аналізувати карту рослинності України; характеризувати вплив господарської діяльності на рослинний покрив; продовжувати розвивати навички образного, абстрактного та критичного мислення; спонукати учнів до об’єктивного аналізу, синтезу, оцінки; сприяти формуванню екологічної культури учнів, дбайливого ставлення до рослинних ресурсів України, розуміння взаємозв’язків між усіма природними компонентами.
Перегляд файлу

Тема: «Рослинний світ України»

 

Інтегрований урок географії, 8 клас

 

Мета: формування предметних компетентностей:  сформувати в учнів знання про основні типи рослинного покриву України та стан рослинних ресурсів; познайомити їх із матеріалами Червоної книги України; визначити основні закономірності поширення основних типів рослинності в Україні; навчити аналізувати карту рослинності України; характеризувати вплив господарської діяльності на рослинний покрив; продовжувати розвивати навички образного, абстрактного та критичного мислення; спонукати учнів до об’єктивного аналізу, синтезу, оцінки; сприяти формуванню екологічної культури учнів, дбайливого ставлення до рослинних ресурсів України, розуміння взаємозв’язків між усіма природними компонентами.

формувати ключові компетентностіспілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами - давати тлумачення

географічним поняттям та явищам, обговорювати проблеми географічного змісту.

основні компетентності у природничих науках і технологіях - виховувати інтерес до

предмету, пояснювати явища в живій природі, використовуючи наукове мислення; самостійно чи в групі досліджувати живу природу, аналізувати й визначати проблеми довкілля; оцінювати значення географії для сталого розвитку.

інформаційно-цифрова  компетентність - використовувати сучасні циф-рові технології та

пристрої для спостереження за довкіллям, явищами й процесами живої природи; шукати, обробляти та зберігати інформацію біологічного характеру, критично оцінюючи її; уміння вчитися впродовж життя - організовувати й оцінювати свою навчально-

пізнавальну діяльність, зокрема самостійно чи в групі планувати й проводити спостереження та експеримент, стимулювати ведення пошуково-дослідницької роботи школярів з вивчення природи свого краю; ставити перед собою цілі й досягати їх, вибудовувати власну траєкторію розвитку впродовж життя.

ініціативність і підприємливість - генерувати ідеї й ініціативи щодо проектної та винахідницької діяльності, ефективного використання природних ресурсів; прогнозувати вплив біології на розвиток технологій, нових напрямів підприємництва; соціальна і громадянська компетентності - прищеплювати школярам комунікативні

якості, вчити співпраці, а також вмінню творчо працювати в різних групах; співпрацювати в команді під час виконання географічних завдань і проектів; відстоювати власну позицію щодо ухвалення рішень, готовність брати участь у природоохоронних заходах;  екологічна грамотність і здорове життя - ефективно співпрацювати з іншими над реалізацією екологічних проектів, розв’язувати проблеми довкілля, залучаючи місцеву громаду; застосовувати набутий досвід задля збереження власного здоров’я та здоров’я інших.

Тип уроку: формування компетентностей 

Методи: пояснювально-ілюстративний, евристичний, репродуктивний. Наскрізні змістові лінії:

Екологічна безпека та сталий розвиток (усвідомлює необхідність збереження тварин, тваринних ресурсів та їхню роль у господарській діяльності людини); 

Здоров`я і безпека (усвідомлює необхідність використання тваринних ресурсів та їхню роль для профілактики здоров`я);

Громадянська відповідальність (сприяє формуванню відповідального члена громади, суспільства, який розуміє необхідність раціонального використання тваринних ресурсів).

Обладнання: карта рослинності України, атласи ,схема «Рослинність України», комп’ютерна презентація

Основні поняття та назви:рослинність, флора, лісова, лучна, болотна, степова рослинність, природна рослинність, рослинні ресурси, Червона книга України, Зелена книга України.

 

 

Хід уроку І. Організаційний момент.

Позитивне налаштування на урок. «Якого кольору твій настрій?»

 

                  Спокійний                         Приємний                        Захоплений 

image

 

ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів.

Шукаючи цифри у зростаючому порядку сказати про що йде мова у даній загадці.

 

Шукаючи цифри у зростаючому порядку сказати про що йде мова у даній загадці.

image

То про що йде мова у даній загадці?     (про грунт)

 

Бесіда за запитаннями.

1.    Що таке ґрунт. 

2.    Назвати ґрунтотвірні чинники (клімат, води, рельєф, материнська порода, рослинність, тваринний світ, господарська діяльність людини).

3.    Які чинники зумовлюють широтне чергування ґрунтів на рівнинній території України?

4.    Чим зумовлюється вертикально-зональний розподіл ґрунтів у горах?

5.    Якими особливостями характеризується певний тип ґрунту?

6.    Які типи ґрунтів поширені в Україні, в області?

 

Географічний диктант

1.    Чинники, що впливають на процес ґрунтотворення. 

2.    Акумулятивне скупчення гною, тобто органічних речовин.

3.    Система заходів, спрямованих на підвищення родючості ґрунту і боротьбу з несприятливим водним та повітряним режимом.

4.    Співвідношення в ґрунті мінеральних часток різної величини або співвідношення в ґрунті піску і глини.

5.    Основоположник науки ґрунтознавство.

6.    Здатність ґрунту розпадатися на різні за формою і розмірами частинки.

7.    Гірські породи, на яких утворюються ґрунти.

8.    Найбільш родючі ґрунти України.

9.    Найбільш цінна властивість ґрунту.

10.                       Родючий верхній шар землі, на якому ростуть рослини.

 

 

І варіант

Термін

ІІ варіант

 

1

Родючість

10

2

Меліорація

9

3

Структура ґрунту 

8

4

Механічний состав ґрунту 

7

5

Ґрунтотвірні чинники

6

6

Материнська порода

5

7

Гумус

4

8

Чорнозем

3

9

Ґрунт 

2

10

Докучаєв

1

 

 

Код для перевірки (взаємоперевірка в парах)

Питання

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

1 варіант

5

7

2

4

10

3

6

8

1

9

2 варіант

6

4

9

7

1

8

5

3

10

2

 

ВПРАВА “МІЙ НАСТРІЙ”

 

Прийом «Групування слів»

Розгляньте хмаринку і спробуйте визначити до якого виду природних ресурсів належать ці слова, тобто згрупуйте їх в одне поняття.

image 

 

 

 

 

рослини

 

 

Чорна скринька. Відгадайте, що знаходиться у чорній скриньці   

Що оточує нас у житті, а живе своїм життям? ( рослини).

Тема нашого уроку – «Рослинність України»

Ми будемо працювати за ось таким планом:

1.     РІЗНОМАНІТНІСТЬ РОСЛИННОСТІ.

2.     ЛІСОВА РОСЛИННІСТЬ

3.     СТЕПОВА РОСЛИННІСТЬ

4.     ЛУЧНА Й БОЛОТНА РОСЛИННІСТЬ.

5.     РОСЛИННІ РЕСУРСИ.

6.     ОХОРОНА РОСЛИН.

На формування рослинності України впливають такі чинники, як це геоморфологічні, кліматичні, грунтові, історичні умови розвитку території, антропогенні. Рослинний покрив є найбільш уразливим природним компонентом, тому що його розміщення і формування залежать від складу гірських порід, рельєфу, клімату, грунтів. Якщо змінюється хоча б один компонент – змінюється і видовий склад рослинності.

 

ШКАЛА АКТУАЛЬНОСТІ

Наскільки актуальною для кожного з вас є дана тема?

Озвучте показник за 5 бальною шкалою: де 0 – зовсім не важлива, 5 саме те, що хочу знати (вміти, розуміти) в найближчий час

 

УЧИТЕЛЬ БІОЛОГІЇ:

Прийом «Здивуй»

Вони відіграють важливу роль у житті людини. Щоб довести це пропоную вам виконати таке завдання. Подивіться навколо себе і знайдіть предмети, що мають пряме відношення до рослин і поясніть їх значення для людини.

(Учні роблять висновок про роль рослин у житті людей і їх господарській діяльності).

Сьогодні ви матимете змогу ще більше дізнатися нового про рослинний світ України. 

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

УЧИТЕЛЬ БІОЛОГІЇ:

Рослина створена природою з користю, а завдання людини – це зрозуміти їх призначення, оскільки рослинний світ – це величезна аптека для всіх живих організмів.

Ще древні римляни навесні відзначали спеціальне свято на честь богині Флори яка відповідала за цвітіння колосся, квітів і садів. Дещо пізніше на її честь називали весь рослинний світ. І тепер флора – це вся сукупність видів рослин, яка склалася історично. Рослинність, в свою чергу, – це сукупність рослинних угруповань нашої планети загалом або окремих регіонів чи місцевостей.

Землю заселяє величезна кількість рослин. Нині на території України рослинний покрив налічує 30 тисяч видів. Чи завжди ці види були у нас? Заглянемо у минуле.

Що впливає на формування рослинного покриву?

-                           Сонячна радіація;

-                           Волога;

-                           мінеральні солі, що є в ґрунті; -      ґрунт .

 

УЧИТЕЛЬ ГЕОГРАФІЇ:

Поширення рослин і тварин як одного з компонентів природи залежить і від складу гірських порід, рельєфу місцевості, клімату, внутрішніх вод, типів ґрунтів. Якщо змінюються властивості хоча б одного з цих компонентів, змінюється й рослинність. А разом зі змінами рослинності змінюється і склад тваринного світу певної місцевості.

Певний тип рослинності, як правило, відповідає певному типу ґрунтів, і навпаки. Тому за поширенням ґрунтового покриву можна встановити райони поширення природної рослинності.  

Лісова, лучна, степова, болотна, прибережно-водна, водна — це основні типи рослинності, які виділяють у межах України.

Завдання: за допомогою карти атласу «Рослинність» знайдіть райони поширення названих типів рослинності в межах України.

 

УЧИТЕЛЬ БІОЛОГІЇ:

Кожна рослина має своє місце зростання.  

Сукупність рослин, що ростуть на певній території пристосувались до однакових природних умов утворюють рослинні угрупування. Наявність тих чи інших рослинних угрупувань залежить від зволоженості, освітленості, теплового режиму, ґрунтів.

Ще 15 – 12 тис. років тому під час останнього зледеніння в Європі майже вся територія України була вкрита трав’яною рослинністю. На півночі утворилася холодна тундра, а на півдні – не надто тепліший степ. Ліси й теплолюбні рослини зберігалися лише в затишних долинах на півдні і в Кримських горах. Після закінчення льодовикової епохи наприкінці антропогенового періоду сформувалася сучасна рослинність. Її видовий склад і поширення залежали від зміни кліматичних умов. Теплі вологі періоди сприяли поширенню листяних лісів з бука, дуба, каштана, граба, клена, а в епохи похолодання з’являлися сосново-березові ліси. В південній ж частині України сотні тисяч років панувала степова рослинність.

Нині в рослинному покриві нашої країни є види рослин, які залишилися від давніх геологічних епох. Їх називають реліктами. В Україні реліктовими є тис ягідний, рододендрон жовтий, меч-трава болотна, ломикамінь болотний та і

На території нашої країни близько 600 видів рослин є ендеміками. Ендеміки – види живих організмів, які зустрічаються лише на певній території, тобто майже обмежений ареал існування. Найбільше рослин-ендеміків в Криму -  майже 300 видів, а також у Карпатах – приблизно 100, найменше на Поліссі – 10 . Прикладами кримським ендеміків рослин є вовче лико кримське, борщівник пухнастий. Прикладами карпатських ендеміків рослин є дзвоники карпатські, дельфіній карпатські 

 

УЧИТЕЛЬ ГЕОГРАФІЇ: 

Найбільш типові в Україні є такі рослинні угрупування:

-   лісові;

-   степові; - лучні;

-   болотні.

Типи рослинності. 

Постараймося розглянути кожний тип окремо: і заповнюємо таблицю.

а) лісова рослинність – 15% території України – північ, Полісся, гірські

райони, 4% - на сході і півдні.

Хвойні: сосна, ялиця, смерека, модрина.

Субтропічні види: лавр, кипарис, магнолія, віялова пальма(Південний берег Криму).  

Листяні: бук, дуб, граб, липа, ясен, клен, береза, тополя – рівнини України. 

Лікарські: калина. глід, малина, шипшина, обліпиха , валеріана, конвалія, подорожник, звіробій, барвінок, чистотіл 

     

Завдання: За картою атласу знайдіть та покажіть території, у яких поширені ліси. Спробуйте пояснити, чому саме на цих територіях.( пов’язано з кліматом).

 

б) Степова рослинність.

До сільськогосподарського розорення степова рослинність займала 2/3 площі.

Лучні степи: типчак, ковила, пирій, тонконіг, костриця, шавлія, конюшина. Полиново-злакові степи: житняк, ковила, полин.   

    

в) Лучна рослинність.

Заплавні луки: конюшина, жовтець, деревій, вівсяниця, мітлиця, тонконіг.

     

Суходільні луки: кульбаба, костриця, волошка, пирій, тимофіївка, біловус.

      

Гірські луки: карпатські полонини і кримські яйли - костриця, біловус, щучник, конюшина, арніка, тирлич, зозулинець.

Запитання: чи знаєте ви, чому саме луки є найбільш цінними для пасовищного тваринництва? (Важливою властивістю лучної рослинності є здатність відростати після скошування або поїдання тваринами. Тому луки використовують у сільському господарстві як сіножаті й пасовища.)

 

г) Болотна рослинність.

Полісся мохові болота: сфагнові мохи, зелені мохи, журавлина, багно, росичка, зірочник, підмаренник.

Лісостеп, заплави травяні болота: осока, очерет. Рогіз, хвощ болотяний.

 

Фізкультхвилинка для м’язів шиї

Нахиляємо голову – на південь, північ, захід, схід, а потім крутимо головою проти годинникової стрілки і навпаки. 

 

УЧИТЕЛЬ БІОЛОГІЇ:

Рослинні ресурси

Без рослин не існує життя. Чому?

Що дають рослини людині? (Діти перелічують, вчитель доповнює)

а) кисень: 1га паркових насаджень протягом одного дня поглинає 220-280кг

СО2, виділяє 180-220 кг О2;

б) очищають повітря: 1га шпилькових дерев затримує протягом року 40т, а

листяних – до 100т пилюки;

в) продукти харчування людині, тваринам;

г) цінні лікарські засоби, будівельні матеріали, сировина для різних галузей

промисловості.( меблі, сірники, тара, шпалери, папір, олівці,).

д) вони здавна були паливом (рослинного походження вугілля, нафта, газ,

торф);

ж) рекреаційне значення;

з) насолода, натхнення.

 

УЧИТЕЛЬ ГЕОГРАФІЇ: 

Особливу цінність мають ліси: (Так само перелік учнів) а) пом’якшують клімат;

б) зменшують швидкість вітру;

в) довше зберігають вологу;

г) чисті джерела;

д) лісовий ґрунт – сильний фільтр (В. Вернадський)

е) деревина;

є) лікарські рослини;

ж) гриби;

з) коріння дерев утримує грунт проти зсувів;

к) відпочинок.

Отже, рослинний світ забезпечує людину надзвичайно різноманітними  ресурсами:

а) продовольчими;

б) лікувальними;

в) промисловими;

г) сільськогосподарськими (пасовища і сіножаті);

д) рекреаційні.

Назвіть рослини лісу. Де поширені ліси в Україні?

 

Степ із давніх часів заселяли різні народи, проте тривалий час ці території були малолюдними і не охоплені господарською діяльністю. Кочівники займалися переважно полюванням, випасанням худоби та рибальством.. Аж до 17 ст. через малолюдність і небезпеку степ називали Диким полом. Із створенням Запоріжської Січі його освоїли українські козаки. Найінтесивніше освоєння степу відбулося в 1920 ст. з початком освоєння покладів вугілля та заліза. Суцільне розорювання цілинних земель призвело до знищення природної степової рослинності та збіднення тваринного світу. Цьому сприяв і план створення водосховищ на Дніпрі. Назвіть рослини степу. Де поширені степи в Україні.

 

РЕЛАКС «ЗВУКИ ДОЩУ»

 

УЧИТЕЛЬ БІОЛОГІЇ:

Охорона рослин

Зрозуміло, що людина використовує рослинні ресурси і не завжди до розумної межі: (Учитель пропонує ситуацію, учні складають ланцюжок)

а) до чого веде вирубування лісу → зміни в кліматі, часті дощі призвели до

паводків, спека; (Навести приклади повеней і зсувів у Карпатах)

б) осушення боліт = меліорація → обміління річок, висихання джерел і

криниць;

в) надмірне розорення степів → зникнення природних рослинних угрупувань;

г) руйнування ПК гірничодобувною діяльністю →  зсуви, обвали, терикони.

Негативне, необдумане ставлення до рослинного світу стало справжньою проблемою для природи, зникають види рослин і тварин. Ця проблема стала міжнародною, що зумовило створення в 1948 році при Міжнародному союзі охорони природи постійної Комісії  по зникаючих видах рослин і тварин. Відтоді почався світовий перепис зникаючих видів, дані якого лягли в основу одного із найважливіших міжнародних документів сучасності – Червоної книги.

Ідея створення Червоної книги належить англійському зоологу Пітеру Скотту.

Червона книга України була створена у 1980 році.  До 1-го видання занесено 150 видів рослин.3-є видання у 2009 році. Занесено 826 видів рослин. Серед них є добре знайомі: підсніжник звичайний, сон-трава, первоцвіт звичайний, цибуля ведмежа, рододендрон(червона рута), білотка альпійська(едельвейс0, тис ягідний і інші.

До Червоної книги України заносяться види тварин і рослин, які зникли або перебувають під загрозою зникнення. Занесені до Червоної книги України види тварин і рослин підлягають особливій охороні на всій території України.

Вони поділені на такі категорії: 1) зниклі; 2) що зникають; 3) рідкісні; 4) невизначені; 5) недостатньо відомі; 6) відновні.

Зелена книга України - зібрання інформації про рідкісні і типові рослинні угрупування, які також потребують охорони. Вони містять типові зональні угрупування, а також унікальні для України види, які збереглися після освоєння територій і площі яких зменшуються. Усього до Зеленої книги занесені 127 типових, рідкісних , ендемічних, реліктових рослини, ті що потребують охорони, наприклад дубові ліси, ліщинові в лісостепу; грабово-дубові, плющові ліси Подільської височини; унікальні, які ніде не зустрічаються – модриново-кедрово-ялинові чорницеві ліси Карпат; ті що перебувають на межі зникнення (ліси із сосни кримської). 

Рослинність охороняють та відтворюють, створюють заповідники, національні парки, дендропарки, ботанічні сади. Окремі дерева ( наприклад дерева довгожителі) оголошують памятками природи. 

1.   Дуб Залізняка (хутір Буда, Черкаський район) ...

2.   Липа Максимовича (с. Богуславець, Золотоніський район) ...

3.   Дуб Шевченка (с. Будище, Звенигородського району) ...

4.   Сосна Гоголя (с. Прохорівка, Черкаський район) ...

5.   Дерево кохання (дорога до с. Мошни, Черкаський район)

 

VI.Узагальнення та систематизація знань.

Гра «Впізнай мене»

-                У нас немає плодів і квітів, а насіння дозріває в шишках. (Хвойні рослини).

-                Ми розмножуємося спорами і маємо листя схоже на пір’я. (Папороті).

-                Ми – найбільше царство рослин, ми маємо всі органи. (Квіткові рослини).

 

Відгадати загадки  

Що цвіте без цвіту ? ( Папороть) 

Ніхто її не лякає, а вся тремтить (Осика) 

І не дівка, а червоні стрічки носить. (Калина) 

Сини в шапках, а батько – ні (Дуб і жолуді) 

Стоять красуні на воді, вінки на них білі й золоті (Латаття).

 

  Прийом «5 речень».

За допомогою 5 речень підведемо підсумок уроку

1. Основними рослинними угрупованнями в Україні є ліси, степи, луки, болота.  2. На рівнинній частині України рослинний покрив змінюється залежно від географічної широти, а в горах – з висотою.

3.   Рідкісні та зникаючі види рослин з метою охорони занесено до Червоної книги України.

4.   Рідкісні рослинні угруповання занесено до Зеленої книги України.

5.   Рослинний світ України зазнав значних змін через господарську діяльність та потребує відтворення, дбайливого ставлення та охорони. Прийом «Знайди пару».

1.             Учитель називає рослину, а учні вказують до якого рослинного угруповання вона належить.  

Ялина, дуб, ряска, конюшина, береза, тис ягідний, бук, липа, клен, ковила, кульбаба, жовтець, росичка, сфагнум, очерет, осока, аїр, рогіз, полин, деревій, щавель, сосна, , латаття, волошки, щавель кінський, тимофіївка, лисохвіст, тонконіг. Довідка:Ліси: ялина, дуб, береза, тис ягідний, бук, липа, клен;

Болото: ряска, сфагнум, очерет, осока, аїр, рогіз, латаття; Степи: конюшина, ковила, кульбаба, полин, деревій, тонконіг; Луки: волошки, щавель кінський, тимофіївка, лисохвіст, жовтець.

 

2.             Завдання: Перевірте, чи знаєте ви рослини Українських Карпат. Виберіть з нижче зазначених рослин ті, що ростуть в Карпатах. Запишіть їх назви в табличку:

Довідка: едельвейс, тис, дуб, граб, бук, клен, липа, смородина, брусниця, явір, ялиця, ялина (смерека), бузина, модрина, чорниця, ялівець, вільха, малина, сосна, бузина, яблуня, нарцис.

 

Прийом «Картографічна лабораторія»

Учні за допомогою карти «Рослинність» шкільного географічного атласу виконують завдання:

2.    Назвіть рослини, занесені до Червоної книги України.

3.    Назвіть найбільш поширені в українських лісах породи дерев.

4.    Назвіть лікарські рослини, що ростуть у межах України, знайдіть території їх поширення на карті.

5.    Охарактеризуйте склад рослинності, характерної для нашої території.

 

Завдання: заповнити таблицю

Рослинні угрупування

Типи угрупувань

Види рослин

Ліси 

Хвойні

Листяні

Субтропічні

 

Степ 

Лучні

Полиново-злакові

 

Луки

Заплавні

Суходільні

Гірські

 

Болота

 

 

Рослини Червоної книги України

 

 

 

VI. Підбиття підсумків.

Рефлексія «Ранець-м’ясорубка-кошик».   

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:

1.   Савочка, Ю.О. Рослинні ресурси: проводимо урок: географія, 8 клас / Ю.О.

Савочка // Географія. – 2019. - № 23-24. – С. 24-27.;

 

2.   Білоус, Л.І. Рослинність України. Червона та Зелена книги України.

Рослинні ресурси: презентація до уроку: географія, 8 клас. – електронний ресурс. – адреса джерела: https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-geografiya8-klas-tema-roslinnist-ukra-ni-chervona-ta-zelena-knigi-ukra-ni-roslinni-resursi142021.html;

 

3.   Брижик, Н.І. Рослинність. Різноманітність рослинності. Закономірності поширення: конспект уроку з географії, 8 клас . – електронний ресурс. – адреса джерела: https://naurok.com.ua/roslinnist---konspekt-uroku-z-geografi-8-klas332691.html;

 

4.   Кононенко, І.О. Рослинний покрив України: урок у 8 класі. – електронний ресурс. – адреса джерела:  https://vseosvita.ua/library/urok-u-8-klasi-roslinnijpokriv-ukraini-175355.html;

 

5.   Корнюхіна, А.В. Рослинний світ України: матеріали до уроку, презентація: географія, 8 клас. – електронний ресурс. – адреса джерела: 

https://naurok.com.ua/prezentaciya-na-temu-roslinniy-svit-ukra-ni-242428.html;

 

6.   Кукурудзяк, М.І. Рослинний покрив України з його особливостями та проблемами: розробка уроку: географія, 8 клас. – електронний ресурс. – адреса джерела: https://urok.osvita.ua/materials/geography/63633/.

 

7.   Літній дощ: звуки природи для дітей: аудіозапис. – електронний ресурс. – адреса джерела: https://deti-online.com/pesni/zvuki-prirody/zvuki-dozhdya-grozydlya-detey/;

8.   Лукашенко, Є.Л. Земля - наш дім: презентація до позакласного заходу. – електронний ресурс. – адреса джерела: https://naurok.com.ua/prezentaciya-dopozaklasnogo-zahodu-do-dnya-zemli-zemlya---nash-dim-242141.html;

 

9.   Чернишов, В.М. Рослини України: презентація: матеріали до уроків:

географія, 8 клас. – електронний ресурс. – адреса джерела: https://naurok.com.ua/prezentaciya-roslini-ukra-ni-266522.html.

 

 

pdf
Додано
1 березня
Переглядів
107
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку