Раз добром нагріте серце
вік не прохолоне...
Т.Г.Шевченко
Тема уроку. Розділові знаки між частинами складносурядного речення.
Мета: поглибити знання учнів про складносурядні речення, формувати вміння правильно розставляти розділові знаки та інтонувати складносурядні речення: розвивати творчі вміння моделювати складносурядні речення, використовувати їх в усному й писемному мовленні, спонукати виявляти ініціативність і самостійність, сприяти самореалізації творчого мислення: виховувати повагу до загальнолюдських моральних цінностей.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Обладнання: таблиця «Розділові знаки в складносурядному реченні»
Хід уроку
I. Перевірка домашнього завдання
II. Мотивація навчальної діяльності учнів
• Прочитайте слова, записані на дошці.
• Назвіть ключове слово. (Добро).
• Антонім до слова добро. (Зло)
• Чому саме людське серце, на вашу думку, містить у собі ці два антиподи, дві протилежності?
Прийом «Асоціативне мислення».
У народі поняття Добра і Зла пов'язувалися з такими важливими категоріями, як людина, рід. розум, доля, душа, серце.
Прослухайте два уривки музичних творів. З якими словами й поняттями асоціюється перший уривок, а з якими - другий? Чому? Яка відповідність існує між музикою й словом? (Учні слухають два уривки музичних творів: перший - ліричний, другий -тривожний).
Коли в серці звучить музика добра, щастя й любові, мимоволі па думку спадають слова Т.Г.Шевченка, які й стануть епіграфом до панюго уроку.
III. Повідомлення геми її мені уроку
Прочитайте та обдумайте завдання уроку, виділіть серед них те. що вам уже частково відоме, що невідоме.
IV. Сприймання й усвідомлення учнями навчального матеріалу
Лінгвістичне дослідження
Записати речення, підкреслити в кожному граматичні основи. Пояснити розділові знаки.
1. Я принесу тобі свою надію і подарую смуток і біду. 2. Ми ростемо у височінь, і правда наша кривду поборола. 3. Добро пам'ятається довго, а зло - ще довше. 4. Або не сокіл я, або спалила мені неволя крила. 5. Доброта - не наче руки мами, і на них тримається життя.
Дослідити, чи всі речення є складносурядними. Свою відповідь аргументувати. Колективне опрацювання таблиці
Розглянути таблицю. Сформулювати правила вживання розділових знаків у складносурядному реченні.
V. Виконання системи практичних завдань, спрямованих на формування пунктуаційних умінь.
Пунктуаційний практикум. Записати речення, розставляючи розділові знаки. З'ясувати, у яких реченнях можна здійснити заміну сполучників синонімічними. Зробити синтаксичний розбір 8 речення.
1. Нове століття вже на видноколі і час новітню створює красу. 2. Наука вчить багато а життя ще більше. 3. Несімо правди непогасний стяг і кривда в нашу долю не поцілить. 4. Хай наше слово не вмирає і наша правда хай живе. 5. Життя іде і все без коректур і час летить не стишує галону. 6. Без слова немає обнови і часу мертвіє відлік. 7. Проходять покоління по землі та кожне творчий слід свій залишає. 8. Плекаймо вміння віддавати любов тепло зустрічний крок і завжди будемо багаті в щедрості серця і думок. 9. Зі мною друг і знов душа розкрита на чисте все на світле на живе.
Робота в парах. Скласти й розіграти діалог на тему «Вірю завжди в широчінь океану серця вразливого, серця людського» (Л.Забашта). Використати складносурядні речення.
Творче моделювання. Скласти складносурядні речення за схемами на тему «Доброта й милосердя врятують світ». Пояснити розділові знаки.
1. [ ], і[ ]
2. То [ ] , то [ ]
3. [ ], але [ ]
4. Не тільки [ ] , а й [ ]
5. [ ],та й[ ]
Зробити синонімічну заміну сполучників. З'ясувати стилістичну функцію змодельованих речень.
VI. Систематизація й узагальнення знань учнів з теми
Скласти зв'язну розповідь про складносурядне речення, смислові зв'язки та розділові знаки між його частинами.
VII. IIідсумок уроку.
• Висловлюють власні враження від уроку та власних досягнень.
• Самооцінювання.
«Монолог добра»
Я - добро.
Я живу...
Я мрію...
Я роблю...
Я знаю...
Я бажаю...
Учитель. Тож ніколи не забувайте робити добро. 1 нехай вогник добра, любові, милосердя зігріває вас усе життя. Нехай добрими й милосердними будуть наші серця!
Творіть добро - і буде осяйним Усе життя і день ваш кожен - гожим Живіть щодня в ладу зі словом Божим. Творіть добро і опікуйтесь ним. Даруйте іншим радощі свої. Сприймайте болі інших, наче власні, і буде небо ваших мрій прекрасним.
Мов цвіт троянд і щебет солов'їв.
Творіть добро, цей Божий заповіт
Віддайте в спадок, як беззастережність.
Краса душі, душевна ваша щедрість.
Хоч би там що — таки врятує світ.
VIII. Домашнє завдання
Підготувати лінгвістичне повідомлення про складносурядне речення.
1 варіант. Вправа з підручника (поставити пропущені розділові знаки).
2 варіант. Написати есе «Добро починається з людського доброго серця»