Тема. Складнопідрядне речення, його будова, засоби зв’язку в ньому.
Мета: націлити на усвідомлення, осмислення й засвоєння відомостей про СПР, розвивати уміння і навички розпізнавання СПР серед інших видів складних речень, з’ясувати відмінності між сполучниками і сполучними словами; формувати навички аналізу; удосконалювати уміння створювати висловлювання за опорною схемою на лінгвістичну тему, уміння ставити запитання за темою; виховувати культуру мовлення, уміння бачити перспективу.
Очікувані результати
Учні повинні знати:
Учні повинні уміти:
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Форми організації пізнавальної діяльності: групова, фронтальна.
Методи: «гронування», робота з підручником, мовний аналіз, «мікрофон».
Обладнання: підручники; ватмани; маркери.
ХІД УРОКУ
І.Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. «Гронування»
- Запишіть посередині словосполучення «складне речення».
- Навколо словосполучення запишіть ті поняття і терміни, що пов’язані з ним.
- Встановіть зв’язки між поняттями.
2. Фронтальна бесіда
Виділіть з «грона» відоме. Чого ще не знаємо?
ІІІ. Оголошення теми та мети і завдань уроку.
ІV. Актуалізація опорних знань.
Колективна робота з текстом.
Прочитати текст, визначити тип і стиль мовлення. Аргументувати свою думку. Поділитися враженнями, доповнюючи подане висловлювання.
КАЗКА
А що то сумне дитятко, то не дивуйте, добрії люди. Коли його впіймали чорногузи, вони зігнули два соняшники, зв'язали їх червоною стрічкою, потім нарвали, накидали чудових квітів. І із тих квітів звили гніздечко, та й положили туди те дитятко.
Сміялись соняшники, раділи квітки, що з'явилась на світ людина, малесенька дитина.
Спершу і дитятко те було веселе, сміялось, раділо, бо воно бачило, яка земля багата і яку можна на ній створить КРАСУ.
Але коли чорногузи підняли те гніздечко із квітів, то сумне дитятко, то не дивуйте, добрії люди. Коли його впіймали чорногузи, вони зігнули два [...], в якому було дитя, і полетіли, понесли туди, кому вже було треба принести... От дорогою чорногузи йому і розказали: і як воно, і що, які на землі. Що, мовляв, уже не хто-небіть, а люди до того, що вже видумали теж на людей таку зброю страшну: зветься вона атомна та воднева.
То вже де воно гупне, то, лічи, на віки-вічні все загине, все живе: людина, тварина і рослина.
І заплакало тоді дитятко те, засумувало і слова такі до всіх людей, до всього світу проказало: "Ой люди добрії, дорослі! Ой люди, ті, хто видумує оте страхіття! Ой, припиніть його, пожалійте нас, діток маленьких, бо ми хочемо ЖИТИ, чуєте - ЖИТИ! Ми не хочемо бути знищеними, або каліками, сліпими, безногими, безрукими чи ідіотами...
Та пожалійте ж нас, діток, і пожалійте сиру землю, МАТІР НАШУ-ГОДУВАЛЬНИЦЮ, і не руйнуйте, не паліть отим страхіттям її грудей багатих, бо вона ж годувала давно минувших і недавно наших предків, годує вас і годуватиме нас, ваших діток, і всі, і всі прийдешні покоління" (К.Білокур. Квітень, 1958 р.)
Вчитель: Діти! Зверніть увагу на автора цієї казки. Чи знайоме вам це ім'я? Так, це видатна самобутня художниця України. Вивчаючи складнопідрядне речення, на уроках ми будемо використовувати матеріал про її життєвий і творчий шлях. Тому ваше завдання на наступний урок підготувати повідомлення про цю художницю.
V. Закріплення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення мовленнєвих і пунктуаційних умінь з теми.
1.Лінгвістичне дослідження. Прочитати речення і визначити, якій із поданих схем відповідає його структура.
Варіант 1. До листа можу додати, що відповісти їй не встигла.
Варіант 2. Листи жінки, яка не навчалася навіть у початковій школі, дуже талановиті.
2. Практичний синтаксис. Об’єднати прості речення у складнопідрядні і записати їх.
- Катерина Білокур ішла у поле. Воно знаходилося неподалік дому.
- Проста селянська дівчина вміла передавати красу природи. Все виглядало живим.
- Найбільше мене вражає. Катерина Білокур була терпляча.
- Одного разу Катерина Білокур почула пісню. Вона їй сподобалася.
3.Творче моделювання.
Дібрати антоніми до виділених слів і скласти з ними складнопідрядні речення.
4.Робота з підручником. Виконання вправи на вибір вчителя.
VІ. Підсумок уроку, оцінювання.
1. Відповіді на питання за темою.
Поставте запитання за даною темою товаришам, скорегуйте неточні відповіді.
2.Інтерактивна вправа «Мікрофон».
На уроці я дізнався (дізналася) про …
Труднощі у мене викликало …
Знання, що отримали на уроці, можна використати …
VІІ. Домашнє завдання: вивчити теоретичний матеріал підручника с. 62-63;
підготувати повідомлення про Катерину Білокур; скласти три
складнопідрядні речення про її творчість.