Тема уроку. Складнопідрядне речення.
Мета уроку: узагальнити набуті знання про складнопідрядне речення; закріпити навички синтаксичного розбору складнопідрядних речень; розвивати пунктуаційну грамотність, творче мислення, уважність, пам'ять; формувати комунікативну й інформаційну компетентність учнів; сприяти вихованю почуття прекрасного.
Очікувані результати
Учні повинні знати:
Учні повинні уміти:
Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок.
Форми організації пізнавальної діяльності: групова, фронтальна.
Методи та прийоми: взаємоопитування, мовний аналіз, творча робота
Обладнання: картини К. Білокур, робоча картка учня.
Хід уроку
І. Організація класу.
- Доброго ранку, діти! Сідайте. Я сподіваюсь на вашу доброзичливість, взаєморозуміння, активність і працездатність.
ІІ. Ознайомлення дев’ятикласників з темою, метою і завданнями уроку.
1. Учитель читає текст, лунає музика та демонструються на екрані картини
К. Білокур.
Велика чарівна земля України. Ми любимо її неозорі степи і поля, високі гори, задумливі ліси, тихі береги річок та озер. І куди б не пішли: чи то у ліс, чи на луки, чи в поле – скрізь нас привітно зустрічають усмішки рідної землі – чарівні квіти. Їх стільки на землі, скільки зірок на небі.
Квіти – одне з найпрекрасніших творінь природи. Нехай вони супроводжують нас сьогодні і милують своєю красою і ніжністю.
Людьми створено багато символів, але квіти – найприємніший, найчарівніший з них.
Найзаповітніше, довірене лише мріям, те, що живе в душі, люди пов’язують із квітами.Квіти ваблять наші очі дивовижною красою, зігрівають наші серця своєю надзвичайною ніжністю і тендітністю. Квіти – неповторний дарунок природи. Їхнє безкінечне розмаїття, витончена гама барв і пахощів позитивно впливають на наші емоції і загальний психічний стан. Вирощування рослин, складання букетів і композиції створюють гарний настрій. Допомагають розвивати естетичний смак, краще розуміти світ прекрасного.
Давайте сьогодні на уроці «поговоримо» з квітами.
- Квіти на землі! Як їх багато! Вони є окрасою життя. Квіти нас чарують найтоншими пахощами, милують наше око багатющою гамою кольорів.
Уявіть себе серед квітучого лугу, поруч ніжно-білих ромашок, принишклих дзвіночків, голубооких незабудок, серед колосся, стиглого жита. Вдихніть їх ніжний запашний аромат. Які почуття у вас виникли?
2. - Квіти, як і люди, живі, мають душу,- так сказала авторка картин, які вам демонструвалися. Саме ці слова стануть епіграфом уроку.
Деякі люди, потрапивши в полон квітів, відчували на своїх щоках сльози. Але це були щирі сльози радості і щастя. До числа таких людей належить і Катерина Василівна Білокур (показую портрет , слайд 1) - видатна українська художниця, з життям і творчістю якої ми вже частково знайомилися на попередніх уроках.
-Яку тему ми опрацьовували ? (СПР)І сьогодні на уроці узагальнимо та систематизуємо набуті знання.( Записують дату ,тему в зошит). Перед кожним з вас лежить робоча картка, де записані цілі уроку.Оберіть та озвучте саме ті, які ви ставите перед собою.Можливо, хтось хоче доповнити цей перелік власними.
ІІІ. Узагальнення й систематизація теоретичних положень з теми.
-А розпочнемо із мовної розминки. Ви заздалегідь підготували дома питання, що розкривають теоретичні засади даної теми і тепер зможете їх задати один одному.
1. Мовна розминка «Інтерв’ю напарника» .
1. Складним називається речення, яке…
2. Граматична основа речення – це…
3. ССР називається речення, яке…
4. СПР називається речення, яке…
5. ССР від СПР відрізняється тим, що…
6. Підрядна частина у СПР по відношенню до головної може займати таку позицію:…
7. Частини СПР з’єднуються за допомогою…
8. Питання у СПР ставиться від …
9. СПР поділяється на такі види…
10. СПР з підрядними означальними відповідають на питання…
11. СПР з підрядними з’ясувальними відповідають на питання…
12. СПР з підрядними обставинними поділяються на такі види…
13. Між частинами СПР ставиться розділовий знак…
ІV. Виконання системи практичних завдань.
Виконання завданнь на робочих картах.
1.А зараз перейдемо до виконання практичних завдань. Пограємо в лінгвістичну гру « Знайди помилку».
У кожному з 5 тверджень про СПР учні знаходять помилки і записують в зошити правильні варіанти.
1.СПР – це таке речення, у якому прості речення незалежні одне від одного.
2. У СПР на питання відповідає головне речення.
3. Підрядне речення з’єднується з головним підрядності.
4. Підрядні речення стоять завжди після головного.
5. Є два види підрядних речень – означальні та обставинні.
2.Далі на робочій картці вміщено текст. Прочитайте його мовчки.
1.Квіти Катерина Білокур любила над усе, і їм вона проспівала барвистий гімн. 2.У цієї жінки, мабуть,душа бджоли, бо звичайна людина не змогла б побачити світ таким, яким бачила його художниця.3.Із квітки на квітку в пошуках божественної поживи, все життя в обіймах квітів – уявляєте це? 4.Спробуйте відчути себе бджолою разом з Катериною Білокур, відчути подих вітру, прислухатись до тихої розмови квітів. 5.Квіти справді починали розмовляти,коли тонким пензлем , виготовленим власноруч, Катрина торкалася полотна. 6.Коли наставала тиха, сповнена романтики українська ніч, барвисті очі землі розкривали художниці свої таємниці. 7.Тому квіти, які увіковічнила жінка з душею бджоли, нікого не залишають байдужими.
Один учень виразно читає його вголос.
- До якого стилю слід віднести даний текст?
- Ви помітили, що він не має назви? Доберіть заголовок так, щоб він відобразив тему тексту.
- Також ви, мабуть, звернули увагу, що у тексті є різні речення: складні і прості.Тож розглянемо їх детальніше.Перед вами 3 схеми
1. [ ].
2. [ ] , і [ ].
3. [ ] , [ ] – [ ] .
За 3 хвилини знайдіть і прочитайте з тексту речення, які відповідають кожній з них.Як називаються ці речення?До якого виду належить решта речень?
- Прочитайте п’яте речення . Визначте вид СПР і намалюйте схему.Чим воно
ускладнене ?
- Прочитайте шосте та сьоме речення і самостійно зобразіть їх схематично, визначаючи вид підрядного.
-Подивіться на схеми і зробіть висновок про місце підрядного речення відносно головного.
-Яке з речень ми оминули увагою? Чим воно цікаве?( Друге, СПР з кількома підрядними.)
3. Лінгвістична гра « Четверте зайве». Знайдіть зайве речення, озвучте його, починаючи відповідь словами: « Я вважаю, що зайвим є….речення, тому що…».
1.Стоїть на полу старенька швейна машинка, якою користувалася Катерина Василівна: себе, родичів, сусідів обшивала, вчила інших людей кравецькому ремеслу.2.Побували в гостях у талановитої художниці, побачили,як вона жила. 3.Стоять на лаві натягнуті на підрамники заґрунтовані і затоновані полотна, які так і не дочекалися доторку пензлів.4.Про життєвий і творчий шлях Катерини Білокур розповідалося у документальному фільмі, який нам запропонували до перегляду.
4. Взаємоперевірка «Аналіз письмової роботи партнера».
На картці текст, у якому пропущено розділові знаки в середині складнопідрядних речень. Треба вставити пропущені розділові знаки. Після виконання роботи учні обмінюються зошитами та роблять взаємоперевірку за зразком на екрані. Максимальна оцінка за цей вид роботи 10 балів. Кожна помилка – 2 бали мінус. Учні оцінюють роботу свого сусіда по парті, виставляючи йому оцінку.
Зразок тексту
Під кінець 1920-х на початку 1930-х років у хаті Катерини Білокур було більш як десять художніх полотен які художниця намалювала олійними фарбами. Її батьки що були простими селянами не розуміли таке захоплення дочки. Усяку роботу за яку вона бралася виконувала старанно. Малювання що приносило їй величезне задоволення любила над усе. Мисткиня усвідомлювала, що малює картини які є надзвичайними.
Правильна відповідь
Зразок тексту
Під кінець 1920- на початку 1930-х років у хаті Катерини Білокур було більш як десять художніх полотен, які художниця намалювала олійними фарбами. Її батьки, що були простими селянами, не розуміли таке захоплення дочки. Усяку роботу, за яку вона бралася, виконувала старанно. Малювання, що приносило їй величезне задоволення, любила над усе. Мисткиня усвідомлювала, що малює картини, які є надзвичайними.
5. Творча робота.Дайте відповіді на питання (3-5 складнопідрядних речень).
- Які три питання ви задали б К. Білокур при зустрічі?
- Що мене найбільше вразило в картинах К. Білокур? Чому?
- Чи справді квіти живі і мають душу?
V. Підсумки уроку, оцінювання.
- Виконання яких завдань викликало труднощі?
VІ. Домашнє завдання.
Домашні завдання вчитель роздає надрукованими на кольорових квітках.