Тема . Розділові знаки в реченнях із прямою мовою
Мета: систематизувати знання учнів про пряму і непряму мову як засоби передачі чужої мови; удосконалювати вміння знаходити слова автора і пряму мову, будувати речення із прямою мовою, правильно ставити розділові знаки; розвивати усне та писемне мовлення, культуру мовлення, навички самоконтролю; виховувати любов до рідної мови.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Наскрізна лінія «Екологічна безпека і сталий розвиток»
Методи і прийоми навчання: бесіда, метод вправ, метод роботи з підручником, робота в групах,«вільний мікрофон».
Обладнання: підручник, картки для індивідуальної роботи.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Бесіда.
— Що таке пряма мова й слова автора?
— Які розділові знаки слід ставити при прямій мові?
— Наведіть приклад речення з прямою мовою.
— З якою інтонацією потрібно читати речення з прямою мовою?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку.
Спостереження над мовним матеріалом.
♦ Доберіть і запишіть заголовок до поданого тексту. Виконайте завдання.
«Без верби і калини нема України», — каже образне народне слово.
Важко уявити нашу землю без верби. У нас її росте близько 30 видів. Говорять: „Де вода, там і верба”. Вона своїми коренями скріплює береги, очищає воду. Коли копали криницю, то кидали шматок вербової колоди для очищення води. У відро з водою клали вербову дощечку, а на неї ставили кухлик для пиття води. Це була своєрідна народна гігієна.
Під вербами молодь призначала побачення, освідчувалася в коханні.
Про тиху, скромну вербу народ склав багато пісень.
♦ Знайдіть речення з прямою мовою.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Робота з підручником. Опрацювання таблиці про розділові знаки при прямій мові.
2. Опрацювання теоретичного матеріалу. Робота в групах.
1). Пряма мова береться з обох боків у лапки…
2). Якщо слова автора стоять перед прямою мовою…
3). Якщо слова автора стоять всередині або після неї…
4). Коли пряму мову передають у формі діалогу…
3. Представлення роботи в групах. Обов’язкове наведення прикладів.
1). Пряма мова береться з обох боків у лапки. Причому в лапки беруться також знак питання, знак оклику і три крапки. Крапка і кома виносяться за лапки.
2). Якщо слова автора стоять перед прямою мовою, то після них ставиться
двокрапка, а якщо всередині або після неї, то виділяються комою й тире і пишуться з малої букви.
3). Якщо слова автора розривають пряму мову на межі двох речень, то після
слів автора замість коми ставиться крапка.
4). Коли пряму мову передають у формі діалогу, тоді кожну репліку починають з нового рядка, перед нею ставлять тире і не вживають лапок.
Інші розділові знаки ставлять, як при прямій мові.
ІV. Закріплення набутих знань.
1. Робота з підручником. Виконання вправи з підручника (усно).
2. Тренування правильно ставити розділові знаки та малювати схеми речень.
Слова автора: «Пряма мова! (?)» А: «П!(?)« Під'їхав юнак на коні і сказав: «Дай, дівчино, напитись мені!» (В. Сосюра). Питають друзі: «Що шукаєш ти?»
(А. Малишко ).
Слова автора: «Пряма мова». А: «П». Я прощаюся з літом, і воно мені каже: «Прощай». (Л. Костенко).
«Пряма мова!(?)» — слова автора. «П!(?)» - а. «Беріть черешні!» — звернувся хлопчак до Богдана. (М. Стельмах). «Куди ти йдеш?» — журилась мати. (А. Семенюк ).
«Пряма мова», — слова автора. «П», — а. «Добрий вечір вам», — заспівав позаду дівочий голос. (М. Стельмах ).
3. Вправа на картках.
Прочитайте, визначте пряму мову і слова автора. Поясніть уживання розділових знаків. Перепишіть. Накресліть схеми речень.
1. Пита земля мене, питають ріки: «Чи ти Вкраїні син, чи син навіки?» (Д.Пилипчук). 2. «Ти до землі всім серцем прихились», — мені шепоче рідна Україна. (І. Гончар). 3. «Чи ж буває Вкраїна без верби й калини?» — дивуються наші земляки. (В. Супруненко). 4. А мати кличе нас Дивіться діти он воду із Дніпра веселка позича. (А. Малишко).
♦ Визначте в реченнях звертання. Поясніть, чому вони найчастіше трапляються в реченнях із прямою мовою.
4. Усна вправа
Прочитайте речення. Усно перебудуйте їх на речення з прямою мовою. Новостворені речення вимовте з належною інтонацією.
1. Мати каже, що найбільше див у світі робиться на світанні. (М. Стельмах). 2. І сонечко тихенько запитало, чи тепло у душі моїй сьогодні. (О. Омельченко). 3. Із гордістю сина кажу я про те, що мати мені Україна. (М. Луків).
5. Вправа на картках та творча робота
Прочитайте речення. Визначте етикетні формули («слова ввічливості»). Складіть і запишіть три речення з прямою мовою, використайте в них формули етикету.
1. «Добрий ранок, тітко Ганно!» — гукає Мар'яна. (М. Стельмах). 2. «Здорові були!» — пробасив Василь. (О. Миронюк). 3. «Доброго здоров'ячка!» — скоромовкою відповіла молодиця. (М. Стельмах). 4. До косарів знімав шапку і кричав на все поле: «Бог на поміч вам!» (В. Земляк). 5. Встала вона, пирогів напекла, мандрівника до воріт провела... Ще й уклонилась: «Щасти тобі, доле!» (Л. Костенко).6. «Добрий вечір вам!» — проспівав знайомий голос. (М. Стельмах). 7. Шапку узяв і почав її м'яти: «Що добраніч, пора вирушати...» (Л. Костенко). 8. «Ходи здоровий, ходи здоровий, ходи здоровий!» — тричі сказав садівник. (М. Стельмах).
♦ Поясніть лексичне значення слова етикет.
♦ Яких формул етикету найчастіше вживають сучасні школярі? Запишіть п'ять із них. Яка роль етикетних формул у мовленні?
V. Підсумки уроку
- На сьогоднішньому уроці ми з вами розглянули, як правильно розставляти знаки при прямій мові. Що нового ви дізналися, що вам запам’яталося?
«Вільний мікрофон».
VІ. Домашнє завдання.
Виконати вправу з підручника.