Каліграма – вірш (або інший за жанром твір), записаний у вигляді малюнка, це своєрідна графічна загадка, яка стимулює образне мислення, розвиває спостережливість і вміння концентруватися. Створення каліграм за власними творами про природу - це один із цікавих видів роботи, пов'язаних із візуалізацією навчання.
Українська література 7 клас
Тема. Розвиток мовлення. Створення каліграм про природу.
Мета. Ознайомити учнів із історією виникнення каліграм, учити складати каліграми; розвивати творчу уяву, естетичні смаки; удосконалювати культуру усного мовлення; прищеплювати любов до природи, до мистецтва.
Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.
Обладнання: дидактичний мультимедійний матеріал, зразки учнівських каліграм, кольоровий папір, олівці, фломастери, клей.
Методи і прийоми: інтерактивна вправа «Незакінчене речення», слово вчителя, робота в групах, словникова робота, складання акротексту, рефлексія (прийом «Три М + Д»).
Перебіг уроку
Продовжіть речення: «Я хочу, щоб моя творча робота була…»
Методична ремарка. Каліграма – вірш (або інший за жанром твір), записаний у вигляді малюнка. Каліграма — це графічна загадка, яка стимулює образне мислення, розвиває спостережливість і вміння концентруватися.
Історична довідка. Слово «каліграма» придумав французький поет Гійом Аполлінер, який частину своїх віршів виконував у вигляді малюнків, що й складені зі слів віршів чи інших творів на певну тему.
Гійом Аполлінер народився в Італії у 1880 році. Справжнє ім’я Вільгельм-Альберт-Володимир-Аполлінарій Костровицький. Пізніше переїхав до Франції у Париж. У мистецьких колах відомий як поет, художник, критик. Його творчість пов’язана і з Україною. Так, за українськими мотивами Аполлінер написав поетичний твір «Відповідь запорізьких козаків турецькому султанові», вміщений у одній зі збірок (1913).
Алгоритм презентації роботи групи
До кожної літери слова доберіть дієслово, що спонукало вас сьогодні до творчості.
Орієнтовний текст
К – кличе
А – аналізує
Л – ловить
І – інтригує
Г – грає
Р – розповідає
А – акцентує
М – мотивує
А - активізує
Прийом «Три М + Д»: назвіть три моменти, які у вам вдалися добре на уроці, і одну дію, яка покращить вашу роботу на наступному уроці.
Створити каліграму до улюбленої поезії про природу.