Матеріал розрахований для вікової категорії учнів 5-7 класів. Сценарій містить розробку виховного заходу. Його мета: вшанувати пам'ять великого Кобзаря, поглибити знання учнів про життєвий шлях Т. Г. Шевченка, зацікавити його творчістю.
Літературно-музична композиція
«Життя як легенда», присвячена
Т. Г. Шевченку
(для учнів 5 – 7 класів)
Мета: вшанувати пам'ять великого Кобзаря, поглибити знання учнів про життєвий шлях
Т. Г. Шевченка, зацікавити його творчістю.
У центрі сцени – заквітчаний портрет Т. Г. Шевченка, ілюстрації до його творів та вислови про Кобзаря. Посередині сцени журнальний столик, застелений вишитим рушником. На столику - свічка зі свічником, аркуші паперу, збірка «Три літа», «Щоденник», «Кобзар».
Звучить запис пісні «Шлях до Шевченка» у виконанні В. Зінкевича.
Слово вчителя. 9 березня – день народження великого поета, людини світлого розуму, чистих помислів і трагічної долі – Тараса Григоровича Шевченка.
10 березня – це той день, коли людство вшановує пам'ять генія, що увійшов у безсмертя.
Ці дві дати злилися в одну – Шевченківські дні. Протягом недовгих літ життя Тарас Григорович зорав свою ниву і засіяв її словами добра, любові, правди та волі.
Тож давайте і ми кинемо чисті зерна великої вдячності на Шевченкову ниву .
Щовесни, коли тануть сніги
І на рясті просяє веселка,
Повні сил і живої снаги
Ми вшановуєм пам'ять Шевченка.
На сцену виходять учасники свята в українському одязі.
1-й ведучий. В народі його звуть батьком, просто Тарасом, Кобзарем – такими простими і разом з тим такими багатозначними словами. А такі слова в народі – тільки для найулюбленіших, тільки для тих, хто усім серцем належить народові, невідривний від нього.
Сьогодні в наш неспокійний, буремний вік нам, може, як ніколи, потрібні сила духу Шевченка, його віще слово, яке будить , підтримує і зміцнює у кожному безмежну любов до Вкраїни. Сьогодні нам потрібна незламна віра Шевченкова в те, що «буде правда між людьми».
Відеоматеріал «Шевченко і сучасність» (ТСН)
Виконується пісня «Реве та стогне Дніпр широкий».
1 учень: Слухайте, слухайте голос,
Голос безсмертний Тараса.
Він – наша гордість і слава,
Рідного слова окраса.
2 учень: Він народився в неволі,
Виріс борцем проти гніту,
Бився за щастя народу,
Бивсь проти рабського світу.
2-й ведучий. Т. Г. Шевченко народився 9 березня 1814 року в селі Моринцях Звенигородського повіту на Київщині в сім’ї селянина – кріпака.
3 учень : Народився на світ білий
Тарас у кайданах.
Ой, нелегко бути змалку
У неволі, в ранах.
4 учень: Не на шовкових пелюшках,
не у величному палаці –
В хатині бідній він родивсь
Серед неволі, тьми і праці.
5 учень: Нещасна мати сповила
Його малого й зажурилась.
І цілу ніченьку вона
За сина – кріпака молилась.
1-й ведучий. Страшний час був, коли народився Т. Г. Шевченко. Одні люди були панами, розкошували, жили у великих маєтках, а інші на них працювали, були їх кріпаками.
1-й учень: Кругом неправда і неволя,
Народ замучений мовчить.
2-й учень: Людей у ярма запрягли
Пани лукаві.
3-й учень: Чорніше чорної землі
Блукають люди, повсихали
Сади зелені, погнили
Біленькі хати, повалились.
Стави бур’яном поросли.
Село неначе погоріло,
Неначе люди подуріли,
Німі на панщину ідуть
І діточок своїх ведуть!
2-й ведучий. Родина, де народився Тарас, жила бідно. Батько і матір багато працювали, щоб прогодувати сім’ю, а сім’я була чималенька – 5 сестричок і 2 братів. Тяжко їм жилося. Безпросвітне було їхнє життя. З великим сумом згадує поет про ці часи в своєму вірші «Якби ви знали, паничі».
4-й учень. За що, не знаю, називають
Хатину в гаї тихим раєм.
Я в хаті мучився колись,
Мої там сльози пролились,
Найперші сльози; я не знаю
Чи є у Бога люте зло,
Що б у тій хаті не жило?
А хату раєм називають.
Не називаю її раєм
Тії хатиночки у гаї
Над чистим ставом край села.
Мене там мати повила,
І , повиваючи, співала,
Свою нудьгу переливала
В свою дитину… В тім гаю,
У тій хатині, у раю,
Я бачив пекло…
1-й ведучий. Коли Тарасу було 9 років, тяжко занедужала і померла мати. Тяжке життя настало для сиріт. Так Шевченко пізніше й напише:
1-й учень. Тяжко , важко в світі жити
Сироті без роду.
Нема куди прихилитись,-
Хоч з гори та в воду.
Утопився б молоденький,
Щоб не нудить світом,
Утопився б – тяжко жити,
А нема де дітись.
2-й ведучий. Після смерті батька Тарас пішов у найми до дяка. Дзиґою вертівся: піди принеси, віднеси, почисть , подай. Про цей час поет згадує в своєму вірші «А. О. Козачковському».
2-й учень: Давно те діялось. Ще в школі
Таки в учителя – дяка,
Гарненько вкраду п’ятака -
Бо я було трохи не голе,
Таке убоге – та й куплю
Паперу аркуш. І зроблю
Маленьку книжечку. Хрестами
І візерунками з квітками
Кругом листочки обведу.
Та й списую Сковороду.
1-й ведучий. Ще малою дитиною Тарас любив малювати. Але і на це потрібен був дозвіл пана. Про який дозвіл може йти мова?. Панові потрібні руки для роботи. І стає Тарас «козачком» у пана Енгельгарда – володаря кріпаків.
3-й учень. Йде олівець вперед назад,
Течуть хвилини непорушні.
То входить тихо Енгельгардт
І козачка січуть в конюшні .
4-й учень: Стерпів він кару до кінця
В дитячі кріпосницькі роки.
Ці різки стануть для співця
Глибоким життєвим уроком.
2-й ведучий. Мандруючи з обозом зі своїм поміщиком, на постоялих дворах Тарас крадькома змальовував зображення різних історичних героїв. Одного разу юнака у Літньому саду в Петербурзі побачив художник Іван Сошенко, який і познайомив його зі знаменитим Карлом Брюлловим, теж художником.
1-й ведучий. Помітивши у Шевченка велике бажання малювати, вони вирішили будь - що дістати гроші і викупити його у пана. Вже вільний Тарас поступив у Петербурзьку академію мистецтв.
Уривок «Викуп Шевченка з кріпацтва»» із документального кінофільму «Розповіді про Шевченка»
2-й ведучий. Шевченко кілька разів приїжджав на Україну. Багато, багато побачив він горя людського.
1-й учень: Кругом неправда і неволя,
Народ замучений мовчить.
І на апостольськім престолі
Чернець вгодований сидить.
1-й ведучий. На папері вогненними словами оспівав, вилив у віршах Тарас Григорович гіркими сльозами долю поневоленого народу.
2-й учень: В тій пісні людям він співав
Про щастя, про добро, про волю,
Будив від сну , пророкував
Їм вищу і найкращу долю.
2-й ведучий. Царські жандарми довідались, що Т. Г. Шевченко виступає в своїх віршах проти царя й поміщиків, закликає народ до боротьби з ними, і заарештували поета.
1-й ведучий. Слідство тривало недовго. Вирок був жорстокий. Шевченка призначили солдатом і заслали в далеку Орську кріпость дикі тоді казахські степи.
Звучить пісня «Думи мої, думи мої».
3-й учень: О думи мої! О славо злая!
За тебе марно я в чужому краю
Караюсь, мучаюся…але не каюсь!
Люблю як щиру, вірну дружину,
Як безталанню свою Вкраїну.
2-й ведучий. Шевченку було заборонено писати й малювати, а це було найтяжче покарання для нього.
4-й учень: Мов тюрма фортеця Орська
Із царським наказом,
Щоб не брався він за пензлі
Й за перо ні разу.
Лунає пісня «Зоре моя вечірняя».
1-й ведучий. 10 років пробув Шевченко на засланні. Повернувся сивим, замученим, хворим. Недовго ще довелося йому попрацювати на радість і користь народові.
2-й ведучий. Є в поета народження дата.
Дати смерті в Шевченка нема!
1-й ведучий. Минають роки і десятиліття, а добра слава його шириться і росте. Високу, священну канівську кручу , на якій похований поет-борець, видно з усіх кінців країни.
Відеопрезентація «Пам’ятники Шевченку у світі»
1-й учень:
Життя іде, життя нестримно лине –
Ніхто не спинить швидкоплинний час
Квітує в лузі молода калина
Стоїть у бронзі й дивиться Тарас,
Як на поклон до нього без упину
Йдуть посланці усіх країн і рас.
2-й ведучий.
Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття.
І голос твій нам душ окриля.
Встає у вільній Україні,
Забувши лихоліття,
Твоя, Тарасе, звільнена земля.
У росяні вінки заплетені суцвіття.
До ніг тобі, титане, кладемо.
Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття.
Тебе своїм сучасником звемо.
2-й учень: Слухайте, слухайте слово,
Слово живе Кобзаря!
Лине воно над світом
За океани й моря.
3-й учень: Він заповів нам жити
В вольній, великій сім’і
Він заповів любити
Ниви свої і гаї.
4-й учень: Він заповів не забути
В вільній сім’ї співця.
Голос поета віщий,
В наші ввійшов серця.
Виконується пісня «Заповіт»
1