Літературно-музична композиція "Життя як легенда", присвячеена дню народження Т. Г. Шевченку (для 5-7 класів)

Про матеріал

Матеріал розрахований для вікової категорії учнів 5-7 класів. Сценарій містить розробку виховного заходу. Його мета: вшанувати пам'ять великого Кобзаря, поглибити знання учнів про життєвий шлях Т. Г. Шевченка, зацікавити його творчістю.

Перегляд файлу

Літературно-музична  композиція 

«Життя як легенда», присвячена

Т. Г. Шевченку

(для учнів 5 – 7 класів)

Мета: вшанувати пам'ять  великого Кобзаря, поглибити знання учнів про життєвий шлях

Т. Г. Шевченка, зацікавити його творчістю.

 

     У центрі сцени – заквітчаний портрет Т. Г. Шевченка, ілюстрації до його творів та вислови про Кобзаря. Посередині сцени журнальний столик, застелений вишитим рушником.  На  столику - свічка зі свічником, аркуші паперу, збірка «Три літа», «Щоденник», «Кобзар».

 

    Звучить запис пісні «Шлях до Шевченка» у виконанні В. Зінкевича.

 

Слово вчителя. 9 березня – день народження великого поета, людини світлого розуму, чистих помислів і трагічної долі – Тараса Григоровича Шевченка.

      10 березня – це той день, коли людство вшановує пам'ять  генія, що увійшов у безсмертя.

       Ці дві дати злилися  в одну – Шевченківські дні. Протягом недовгих літ життя Тарас Григорович зорав свою ниву і засіяв її словами добра, любові, правди та волі.

       Тож давайте і ми кинемо чисті зерна великої вдячності на Шевченкову ниву .

                   Щовесни, коли тануть сніги

                   І на рясті просяє веселка,

                   Повні сил і живої снаги

                   Ми вшановуєм пам'ять Шевченка.

          На сцену виходять учасники свята  в українському одязі.

1-й ведучий. В народі його звуть батьком, просто Тарасом, Кобзарем – такими простими і разом з тим такими багатозначними словами. А такі слова в народі – тільки для найулюбленіших, тільки для тих, хто усім серцем належить народові, невідривний від нього.

      Сьогодні в наш неспокійний, буремний вік нам, може, як ніколи, потрібні сила духу Шевченка, його віще слово, яке будить , підтримує і зміцнює у кожному безмежну любов до Вкраїни. Сьогодні нам потрібна незламна віра Шевченкова в те, що «буде правда між людьми».

 

 Відеоматеріал «Шевченко і сучасність» (ТСН)

 

Виконується пісня «Реве та стогне Дніпр широкий».

 

1 учень:  Слухайте, слухайте голос,

                Голос безсмертний Тараса.

                Він – наша гордість і слава,

                Рідного слова окраса.

 

2 учень:  Він народився в неволі,

                Виріс борцем проти гніту,

                Бився  за щастя народу,

                Бивсь проти рабського світу.

 

2-й ведучий. Т. Г. Шевченко народився 9 березня 1814 року в селі Моринцях Звенигородського повіту на Київщині в сімї селянина – кріпака.

 

3 учень : Народився на світ білий

               Тарас у кайданах.

               Ой, нелегко бути змалку

               У неволі, в ранах.

 

4 учень:  Не на шовкових пелюшках,

                не у величному палаці –

                В хатині бідній він родивсь

                Серед неволі, тьми і праці.

 

5 учень:  Нещасна мати сповила

                Його малого й зажурилась.

                І цілу ніченьку вона

                За сина – кріпака молилась.

1-й ведучий. Страшний час був, коли народився Т. Г. Шевченко. Одні  люди були панами, розкошували, жили у великих маєтках, а інші на них працювали, були їх кріпаками.

 

 1-й учень:  Кругом неправда і неволя,

                 Народ замучений мовчить.

 

 2-й учень:  Людей у ярма запрягли

                 Пани лукаві.

 

 3-й учень:  Чорніше чорної землі

                 Блукають люди, повсихали

                  Сади зелені, погнили

                  Біленькі хати, повалились.

                  Стави бур’яном поросли.

                  Село неначе погоріло,

                  Неначе люди подуріли,

                  Німі на панщину ідуть

                  І діточок своїх ведуть!

 

 2-й ведучий. Родина, де народився Тарас, жила бідно. Батько і матір багато працювали, щоб прогодувати сім’ю, а сім’я була чималенька – 5 сестричок і 2 братів. Тяжко їм жилося. Безпросвітне було їхнє життя. З великим сумом згадує поет про ці часи в своєму вірші «Якби ви знали, паничі».

 

 4-й учень.  За що, не знаю,  називають

Хатину в гаї тихим раєм.

Я в хаті мучився колись,

Мої там сльози пролились,

Найперші сльози; я не знаю

Чи є у Бога люте зло,

Що б у тій хаті не жило?

А хату раєм називають.

Не називаю її раєм

Тії хатиночки у гаї

Над чистим ставом край села.

Мене там мати повила,

І , повиваючи, співала,

Свою нудьгу переливала

В свою дитину… В тім гаю,

У тій хатині, у раю,

Я бачив пекло…

 

1-й ведучий. Коли Тарасу було 9 років, тяжко занедужала і померла мати. Тяжке життя настало для сиріт. Так Шевченко пізніше й напише:

 

1-й учень. Тяжко , важко  в світі жити

                   Сироті без роду.

                  Нема куди прихилитись,-

                  Хоч з гори та в воду.

                  Утопився б  молоденький,

                  Щоб не нудить світом,

                  Утопився б – тяжко жити,

                  А нема де дітись.

 

2-й ведучий. Після смерті батька Тарас пішов у найми до дяка. Дзиґою вертівся: піди принеси, віднеси, почисть , подай. Про цей час поет згадує в своєму вірші «А. О. Козачковському».

 

2-й учень:  Давно те діялось. Ще  в школі

                   Таки в учителя – дяка,

                   Гарненько вкраду п’ятака -

                   Бо я було трохи не голе,

                   Таке  убоге – та й куплю

                   Паперу аркуш. І  зроблю

                   Маленьку книжечку. Хрестами

                   І візерунками з квітками

                   Кругом листочки обведу.

                   Та й списую Сковороду.

 

1-й ведучий. Ще малою дитиною Тарас любив малювати. Але і на це потрібен був дозвіл пана. Про який дозвіл може йти мова?. Панові потрібні руки для роботи. І стає Тарас «козачком» у пана Енгельгарда – володаря кріпаків.

 

3-й учень. Йде олівець вперед назад,

                  Течуть хвилини непорушні.

                  То входить тихо Енгельгардт

                   І козачка січуть в конюшні .

 

4-й учень:  Стерпів він кару до кінця

                   В дитячі кріпосницькі роки.

                   Ці різки стануть для співця

                   Глибоким життєвим уроком.

 

 2-й ведучий. Мандруючи з обозом зі своїм поміщиком, на постоялих дворах Тарас крадькома змальовував зображення різних історичних героїв. Одного разу юнака у Літньому саду в Петербурзі  побачив художник Іван Сошенко, який і познайомив його зі знаменитим Карлом Брюлловим, теж художником.

 

1-й ведучий. Помітивши у Шевченка велике бажання малювати, вони вирішили будь - що  дістати гроші і викупити його у пана. Вже вільний Тарас поступив у Петербурзьку академію мистецтв.

 

 Уривок «Викуп Шевченка з кріпацтва»»  із документального кінофільму  «Розповіді про Шевченка»

 

2-й ведучий.   Шевченко кілька разів приїжджав на Україну. Багато, багато побачив він горя людського.

 

1-й учень:   Кругом неправда і неволя,

                    Народ замучений мовчить.

                    І на апостольськім престолі

                    Чернець вгодований сидить.

 

1-й ведучий. На папері вогненними словами оспівав, вилив у віршах Тарас Григорович гіркими сльозами долю поневоленого народу.

 

2-й учень:  В тій пісні людям він співав

                   Про щастя, про добро, про волю,

                   Будив від сну , пророкував

                   Їм вищу і найкращу долю.

 

2-й ведучий.  Царські жандарми  довідались,  що Т. Г. Шевченко виступає в своїх віршах проти царя й поміщиків, закликає народ  до боротьби з ними, і заарештували   поета.

 

1-й ведучий. Слідство тривало недовго. Вирок був жорстокий. Шевченка призначили солдатом і заслали в далеку Орську кріпость дикі тоді казахські степи.

 

Звучить пісня «Думи мої, думи мої».

 

 3-й учень: О думи мої! О славо злая!

                  За тебе марно я в чужому краю

                 Караюсь, мучаюся…але не каюсь!

                 Люблю як щиру, вірну дружину,

                 Як безталанню свою Вкраїну.

 

  2-й ведучий.  Шевченку було заборонено писати й малювати, а це було найтяжче покарання для нього.

 

 4-й учень:  Мов тюрма фортеця Орська

                    Із царським наказом,

                    Щоб не брався він за пензлі

                    Й за перо ні разу.

 

Лунає пісня «Зоре моя вечірняя».

 

   1-й ведучий.  10 років пробув Шевченко на засланні. Повернувся сивим, замученим, хворим. Недовго ще довелося йому попрацювати на радість  і користь народові.

 

2-й ведучий.  Є в поета народження дата.

                        Дати смерті в Шевченка нема!

 

1-й ведучий. Минають роки і десятиліття, а добра слава його шириться і росте. Високу, священну канівську кручу , на якій похований поет-борець, видно з усіх кінців країни.

 

Відеопрезентація «Пам’ятники Шевченку у світі»

1-й учень:

       Життя іде, життя нестримно лине –

       Ніхто не спинить швидкоплинний час

       Квітує в лузі молода калина

       Стоїть у бронзі  й дивиться Тарас,

       Як на поклон до нього без упину

       Йдуть посланці усіх країн і рас.

 

 2-й ведучий.

        Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття.

        І голос твій нам душ окриля.

        Встає у вільній Україні,

        Забувши лихоліття,

        Твоя, Тарасе, звільнена земля.

        У росяні вінки заплетені суцвіття.

        До ніг тобі, титане, кладемо.

        Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття.

        Тебе своїм сучасником звемо.

 

2-й учень:    Слухайте, слухайте слово,

                     Слово живе Кобзаря!

                     Лине воно над світом

                     За океани й моря.

 

3-й учень:   Він заповів нам жити

                    В вольній, великій сімі

                    Він заповів любити

                    Ниви свої і гаї.

 

4-й учень:   Він заповів не забути

                    В вільній сімї співця.

                    Голос поета віщий,

                      В наші ввійшов серця.

 

Виконується пісня «Заповіт»

 1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Буряк Анна Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Буряк Анна Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
12 лютого 2018
Переглядів
1174
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку