Тема: Ґрунти України.
Цілі уроку: формувати у учнів поняття про головні ознаки ґрунтів; вчити знаходити спільні та відмінні риси в будові ґрунтів; називати та показувати на карті основні ґрунти України; розпізнавати їх за зовнішнім виглядом, фізичними та хімічними властивостями.
Мета:
- формувати предметні компетентності: сприяти формуванню уявлення про особливе природне тіло - ґрунти; продовжувати формувати в учнів поняття про ґрунтоутворюючі чинники, вчити виявляти компоненти природи, що впливають на утворення ґрунтів, їх фізичні та хімічні властивості;
- формувати ключові компетентності:
спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами - давати тлумачення географічним поняттям та явищам, обговорювати проблеми географічного змісту.
основні компетентності у природничих науках і технологіях - виховувати інтерес до предмету, пояснювати явища в живій природі, використовуючи наукове мислення; самостійно чи в групі досліджувати живу природу, аналізувати й визначати проблеми довкілля; оцінювати значення географії для сталого розвитку.
інформаційно-цифрова компетентність - використовувати сучасні циф-рові технології та пристрої для спостереження за довкіллям, явищами й процесами живої природи; шукати, обробляти та зберігати інформацію біологічного характеру, критично оцінюючи її;
уміння вчитися впродовж життя - організовувати й оцінювати свою навчально-пізнавальну діяльність, зокрема самостійно чи в групі планувати й проводити спостереження та експеримент, стимулювати ведення пошуково-дослідницької роботи школярів з вивчення природи свого краю; ставити перед собою цілі й досягати їх, вибудовувати власну траєкторію розвитку впродовж життя.
ініціативність і підприємливість - генерувати ідеї й ініціативи щодо проектної та винахідницької діяльності, ефективного використання природних ресурсів; прогнозувати вплив біології на розвиток технологій, нових напрямів підприємництва;
соціальна і громадянська компетентності - прищеплювати школярам комунікативні якості, вчити співпраці, а також вмінню творчо працювати в різних групах; співпрацювати в команді під час виконання географічних завдань і проектів; відстоювати власну позицію щодо ухвалення рішень, готовність брати участь у природоохоронних заходах;
екологічна грамотність і здорове життя - ефективно співпрацювати з іншими над реалізацією екологічних проектів, розв’язувати проблеми довкілля, залучаючи місцеву громаду; застосовувати набутий досвід задля збереження власного здоров’я та здоров’я інших.
Тип уроку: Формування нових знань.
Матеріали та обладнання: комп’ютер, мультимедійний екран, мультимедійна презентація, атласи «Фізична географія України. 8 клас», підручник «Фізична географія України 8 клас», плакат «Творчі завдання для самоосвіти учнів», малюнки, таблиці, роздатковий матеріал для практичних завдань.
Хід уроку
1. Організаційний момент
Настрій на продуктивний ритм роботи (записати число, пояснити правила роботи на уроці (склад груп буде постійно змінюватися).
2. Рефлексія на початку уроку:
Намалювати смайлик «Настрій»
3. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Вчитель. Ми на уроках неодноразово говорили про багатства нашої Батьківщини. Деякі з багатств знаходяться в надрах, а деякі на поверхні. Але самим незвичайним даром, який зробила природа людству, можна назвати те, що здавна називали Мати сира земля, Земля - годувальниця. Що так називають? (Ґрунт)
Вчитель. Сьогодні ми починаємо вивчення теми «Ґрунти України» (записати тему уроку в зошити, усно поставити цілі уроку).
Вчитель. За ці кілька уроків ми згадаємо, що вивчали про ґрунтах раніше і поповнимо наші знання при вивченні ґрунтів України. Епіграфом до нашого уроку пропоную взяти слова російського географа Василя Докучаєва «Ґрунт - дорожче золота». Як ви розумієте цей вислів?
(Відповіді учнів)
Чи має ця тема практичне значення? (Так) Для кого?
Учні. (передбачувана відповідь) Ця тема має практичне значення для агрономії, для фермерів, які займаються рослинництвом, для господарів, які вирощують на своїх земельних ділянках садові або городні культури, для паркових дизайнерів і квітникарів, а так само для тих, хто в майбутньому збирається зайнятися деталь-ним вивченням ґрунтів.
Вчитель: Хто ж хоче розширити знання по темі зараз, а так само поліпшити оцінки по предмету може виконати такі домашні творчі завдання (повісити на дошці)
1. Зібрати колекцію зразків ґрунтів нашого міста
2. Провести експерименти по дослідженню механічного складу різних ґрунтів
3. Підготувати міні-повідомлення:
4. Скласти словник термінів з ґрунтознавства
4. Актуалізація знань
Вчитель: Ви вже багато знаєте про ґрунти з курсів географії 6 і 7 класів. Тому зараз ми проведемо інтелектуальну розминку у вигляді вікторини.
5. Вивчення нового матеріалу:
Вчитель: Людина здавна розуміла, наскільки важливий для неї грунт, тому цінувала і поважала його. Ви вже знаєте, що ґрунтовий покрив, маючи незначну потужність, відіграє унікальну роль в біосфері, забезпечуючи умови життя для всього живого.
До кінця XIX в. ґрунт вважали тільки гірською породою, а її походження пов'язували з мулом, який нібито утворився на дні древніх морів і океанів.
Василь Докучаєв (1846-1903) довів, що ґрунти є не просто гірськими породами, це - особливе царство природи, яке живе і розвивається за особливими законами. Василь Докучаєв вперше в світі розробив класифікацію ґрунтів і є засновником науки про ґрунти - ґрунтознавства. Давайте згадаємо, за яких умов відбувається формування ґрунтів.
6. «Мозковий штурм» Скласти схему «Грунтотвірні чинники» (робота виконується в малих групах, учні заповнюють пусті заготовки схеми і потім захищають свої роботи)
Вчитель: (підсумки обговорення складених схем)
Ґрунт - це природне тіло, яке утворилося завдяки взаємодії різних компонентів природи, званих чинниками ґрунтотворення.
В першу чергу потрібно, щоб під час фізичного та біологічного вивітрювання утворилися пухкі гірські породи. Після залежно від кліматичних умов і рельєфу на цих породах з'являється рослинність, саме з цього моменту починається процес ґрунтотворення. На остаточне формування ґрунту впливають одночасно тваринний і рослинний світ.
Весь процес ґрунтотворення триває дуже довго - мільйони років. Отже, до чинників ґрунтотворення можна віднести і час - період, протягом якого на конкретній ділянці формується грунт. Від усіх факторів залежить освіту типів ґрунтів і їх бонітет - оцінка родючості за 100-бальною шкалою (повісити на дошку).
Вчитель: Що зображено на слайді? Чому фото видно різними кольорами? (Передбачувані відповіді учнів) Ви помітили, що кольори розташовані своєрідними смугами? Це ґрунтові горизонти. Ґрунтовий горизонт - це один з декількох однорідних шарів ґрунту, що становлять ґрунтовий профіль і розрізняються між собою за складом і властивостями.
Ґрунтовий профіль.
Горизонти утворюють ґрунтовий профіль. Ґрунтовий профіль - поєднання ґрунтових горизонтів, характерних для кожного типу природних ґрунтів.
Різні ґрунтові горизонти утворюються завдяки процесам накопичення, розпаду і переміщення по ґрунтовому профілю різних речовин з ґрунтовим розчином. Від інтенсивності цього процесу залежать забарвлення окремих горизонтів. Виділяють три основних горизонту: гумусовий, перехідний, горизонт материнської породи, які відповідно позначаються А, В, С.
А1 |
Гумусовий горизонт (чим він потужніший, тим родючишій грунт) |
А2 |
Горизонт вимивання (осветвленний, формується при надмірному зволоженні. У ньому немає гумусу, за кольором схожий на золу, підзолистий горизонт) |
В |
Горизонт вмивання (щільний, накопичує речовини з верхніх горизонтів) |
С |
Материнська гірська порода |
Завдання. Розгляньте в атласі ґрунтові профілі основних типів ґрунтів України та визначте їх відмінності.
Вчитель. Не всі ґрунти мають чітко виражені горизонти. Шаруватість залежить від чинників ґрунтотворення. Виражену шаруватість мають старі ґрунти. За ґрунтовим профілем можна визначити тип ґрунту.
Завдання. Розгляньте карту ґрунтів в атласі і випишіть:
а) які основні типи ґрунтів характерні для рівнин України (передбачувані відповіді учнів: Основними генетичними типами ґрунтів в Україні є: дерново-підзолисті, сірі лісові, чорноземи, каштанові, лучні, болотні.)
б) типи ґрунтів поширені в горах - це…( передбачувані відповіді учнів: В горах зустрічаються бурі гірсько-лісові і коричневі гірські.)
в) закономірності, за якими відбувається зміна типів ґрунтів на рівнинах і в горах.
(передбачувані відповіді учнів: типи ґрунтів поширені на території України за певними закономірностям:
2. Характеристика генетичних ґрунтів (робота груп по самостійному заповнення таблиці за допомогою параграфа підручника та додаткового матеріалу, потім доповнюється з таблиці на слайді)
Назва ґрунту |
Товщина гумусового шару |
% вміст гумусу |
Бонітет (порівняльна якість ґрунтів)
|
Дерново-підзолисті |
|
|
|
Сірі лісові |
|
|
|
Чорноземи опідзолені |
|
|
|
Чорноземи типові |
|
|
|
Чорноземи звичайні
звичайні |
|
|
|
Чорноземи південні |
|
|
|
Каштанові ґрунти |
|
|
|
Лучні та дернові |
|
|
|
Бурі лісові |
|
|
|
Коричневі ґрунти |
|
|
|
Додатковий матеріал (до заповнення таблиці)
Перевірка таблиці, спільний висновок про бонітет ґрунтів
Фізкультхвилинка.
Вчитель. Ґрунти розрізняються не тільки за будовою ґрунтового профілю, і за механічним складом і структурі, вони мають неоднакові фізичні і хімічні властивості. Щоб дослідити властивості ґрунтів нашої місцевості ми проведемо кілька досліджень.
7. Науково-дослідна лабораторія «Вивчення фізичних і хімічних властивостей ґрунтів» Учні по групах отримують завдання на картках.
Картка-завдання № 1 (для всіх)
Завдання. Визначити механічний склад ґрунту.
Механічний склад: співвідношення мінеральних частинок різної величини. Обладнання: Зразки ґрунтів, вода.
ХІД РОБОТИ:
1. Невелика кількість ґрунту + вода (20-30 мл). Зволожити ґрунт на долоні до такого стану, щоб ґрунтова маса не прилипала до руки.
2. Добре розім'яти грунт, скачати кульку, з кульки спробувати скачати в шнур, шнур товщиною 3 мм; шнур зігнути в кільце.
3. Зробити висновок про наявність гірських порід в ґрунті.
Переважаюча гірська порода |
Ознаки, що допомагають визначенню
|
Пісок |
Ґрунт розсипається в руці |
Супісок |
З ґрунту формується кулька |
Суглинок |
З ґрунту формується шнур («ковбаска») |
Глина |
Ґрунт формується в шнур и згибається в кільце |
Картка-завдання № 2 (для групи 1)
Завдання: Виявити в ґрунті наявність включення до вигляді продуктів діяльності живих організмів: рослин, тварин, людини.
Обладнання: Зразки ґрунтів, пінцети, лупи.
ХІД РОБОТИ:
1. Виявити в зразку ґрунту коріння рослин; продукти життєдіяльності тварин, бактерій, людини.
2. Зробити висновок про наявність коренів трав, рослинних і тваринних залишках, що не перегнели, значних уламках гірських порід або будівельних матеріалів.
Картка-завдання № 3 (для групи 2)
Завдання: визначити забарвлення ґрунту.
Обладнання: Зразки ґрунтів, таблиця - визначник кольору ґрунту.
ХІД РОБОТИ
1. Визначити колір ґрунту, порівнюючи колір зразка ґрунту з таблицею - визначником.
2. Визначити відтінки ґрунту.
3. Зробити висновок про колір або відтінку ґрунту.
Картка-завдання № 4 (для групи 3)
Завдання: визначити структуру ґрунту.
Обладнання: Зразки ґрунтів, лупи ручні.
ХІД РОБОТИ
1. Взяти в руку зразок ґрунту, стиснути його в кулаку, розтиснути руку і подивитися на які частини розпадається ґрунт.
2. Визначити структуру ґрунту. Якщо ґрунт розпадається
3. Зробити висновки про структуру ґрунту.
Картка-завдання № 5 (для групи 4)
Завдання: визначити наявність вапна у ґрунті.
Обладнання: Зразки ґрунтів, 10% розчин соляної кислоти, піпетки.
ХІД РОБОТИ
1. Капнути на зразок ґрунту 2-3 краплі розчину соляної кислоти, спостерігати реакцію.
2. Зробити висновок про наявність вапняку в ґрунті (про це можна судити при проходженні хімічної реакції з ґрунтом)
Картка-завдання № 6 (для групи 5)
Завдання: Визначити зволоження ґрунту.
Обладнання: Зразки ґрунтів, серветка.
ХІД РОБОТИ
1. Визначити зволоження ґрунту візуально: помацайте ґрунт рукою (сухий ґрунт – відчувається тепло, зволожений – прохолода)
Прикладіть зразки ґрунту на суху серветку:
• серветки не намокає - ґрунт суха;
• серветка намокає - зволожена;
3. Зробити висновок про зволоження ґрунту.
Вчитель. Який ми може зробити загальний висновок?
(Передбачені відповіді учнів) родючість ґрунтів залежить від її фізичних і хімічних властивостей.
Учитель. Один сантиметр ґрунту утворюється в природі за 250-300 років, 20 см - за 5-6 тисяч років. Ось чому не можна допускати руйнування, знищення ґрунту.
Проблемне питання
Шар товщиною в 1 см утворюється за 100 років. На скільки сантиметрів збільшиться товщина шару ґрунту за людське життя (75 років)? (Відповідь учнів)
Руйнуватися з вини людей ґрунт може дуже швидко. Іноді, в результаті надмірного використання ґрунтів, людина свідомо чи несвідомо погіршує її властивості. Тоді на допомогу ґрунтів приходять меліоративні заходи.
Випереджальне завдання учням: Меліорація земель.
Меліорація - це система заходів, спрямованих на підвищення родючості ґрунту, боротьбу з несприятливими водними і повітряними режимами (ерозією і вимиванням).
8. Узагальнення і систематизація знань.
Географічний диктант
1. Чинники, що впливають на процес ґрунтотворення.
2. Акумулятивне скупчення гною, тобто органічних речовин.
3. Система заходів, спрямованих на підвищення родючості ґрунту і боротьбу з несприятливим водним та повітряним режимом.
4. Співвідношення в ґрунті мінеральних часток різної величини або співвідношення в ґрунті піску і глини.
5. Основоположник науки ґрунтознавство.
6. Здатність ґрунту розпадатися на різні за формою і розмірами частинки.
7. Гірські породи, на яких утворюються ґрунти.
8. Найбільш родючі ґрунти України.
9. Найбільш цінна властивість ґрунту.
10. Родючий верхній шар землі, на якому ростуть рослини.
І варіант |
Термін |
ІІ варіант |
1 |
Родючість |
10 |
2 |
Меліорація |
9 |
3 |
Структура ґрунту |
8 |
4 |
Механічний состав ґрунту |
7 |
5 |
Ґрунтотвірні чинники |
6 |
6 |
Материнська порода |
5 |
7 |
Гумус |
4 |
8 |
Чорнозем |
3 |
9 |
Ґрунт |
2 |
10 |
Докучаєв |
1 |
Код для перевірки (взаємоперевірка в парах)
Питання |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
1 варіант |
5 |
7 |
2 |
4 |
10 |
3 |
6 |
8 |
1 |
9 |
2 варіант |
6 |
4 |
9 |
7 |
1 |
8 |
5 |
3 |
10 |
2 |
Інтерактивна вправа - гра «Вірно чи ні?» Діти виходять до дошки.
Вчитель: У процесі господарського використання ґрунтів відбувається зміна їх властивостей. Тому за родючістю ґрунту необхідно вести суворий контроль і охороняти її.
Я зачитую висловлювання.
Дівчата вибирають заходи проводяться людиною, які погано впливають на ґрунт (нераціональне природокористування) і роблять крок вперед.
Хлопчики вибирають заходи, які сприяють збереженню родючості ґрунту і захищає її від руйнування тобто раціональне природокористування. І теж роблять крок вперед.
• Внесення в ґрунт органічних добрив.
• Знищення природної рослинності при оранці і надмірному випасі худоби.
• Внесення в ґрунт великої кількості добрив.
• Дощові і талі води стікають по поверхні зораного поля.
• Створення полезахисних лісових смуг.
• Оранка великих площ в степових районах.
• Зрошення ґрунтів.
• У районах нестійкого зволоження проводять снігозатримання.
• Вирощування багато років поспіль одних і тих же культур.
• Відновлення земель порушених господарською діяльністю людини.
9. Підведення підсумків: Щадний опитування «Продовж речення»
1. Ґрунтознавство - це ...
2. Докучаєв - це ...
3. Ґрунтовий профіль - це ...
4. Основні ґрунти України: ...
5. Найбільш родючі ґрунти - це…
6. Меліорація - це ...
10. Виставлення оцінок за урок та їх аргументація
11. Пояснення домашнього завдання:
1. Прочитати § 28 (6 б)
2. Вивчити опорний конспект і визначення (9б)
3. Ознайомитися з додатковим матеріалом підручника стор. 126-128 (10 б)
4. Виконати творче завдання (за бажанням) (12 б)
12. Рефлексія в кінці уроку