Урок - форум " Комплексна характеристика Херсонської області"

Про матеріал
Розробка уроку - форуму відноситься до нестандартних уроків. Вчитель може використати її для проведення уроків з географії Рідного краю та вивчення географії Херсонської області. Матеріал містить багато цікавої інформації з історії, географії, природознавства та господарства Херсонщини.
Перегляд файлу

 

                               Урок - форум, 8 клас

Тема: Комплексна характеристика Херсонської області

Мета: поглибити знання учнів про історію Херсонщини , її культурні традиції , архітектурні та історичні пам’ятки , природну скарбницю краю .

Завдання: використовуючи приклади визначних подій та біографії видатних людей, показати становлення та здобутки Херсонської області; сформувати в учнів почуття патріотизму, відповідальності за долю рідного краю.

Обладнання: карта Херсонської області; символи Херсонської області; мультимедійні засоби, аркуш ватману, олівці, ножиці, клей.

                                              Хід уроку

1.Організаційний етап.

Вчитель : Добрий день, діти! Сідайте, будь ласка, на місця. Я сподіваюсь в усіх гарний настрій, всі чудово себе почувають і наш надзвичайний урок пройде плідно і цікаво.

2. Актуалізація опорних знань.

Вчитель:- Хочу розпочати  урок  рядками  М.І. Братана:

       Південна краса України ,

       Смаглява моя сторона,

       Земля, до якої ми линем

       У цілому світі одна…

                             М.І. Братан

- Хто зрозумів і може сказати, про що сьогодні йтиме мова?

Відповідь учнів:  - Про Херсонську область.

3. Оголошення теми, мети уроку.

Вчитель:  Правильно, діти!

Ми будемо говорити про наш рідний край, нашу маленьку Батьківщину, неозорі степи, могутній Дніпро, тихі хвилі морів, давні слов’янські племена , історичні пам’ятки , видатних земляків, потужні підприємства, унікальні заповідники.

Мета нашого уроку: поглибити знання і дізнатися більше нового про Херсонщину , а ще – стати справжніми патріотами своєї Батьківщини , закохатися у неї назавжди і славити в усіх куточках світу.

Хочу запросити вас на Всеукраїнський форум , на  якому  зібралися делегати з усіх куточків України. Вони розповідатимуть про свої області.  Ваше завдання - презентувати Херсонську область так, аби іншим захотілося покинути все і відвідати цей чудовий край.

4. Виклад нового матеріалу:

Вчитель: На форумі присутня делегація від Херсонської області, що складається з п’яти команд. Перша - історики, друга - архітектори , третя – натуралісти, четверта – мистецтвознавці, п’ята – економісти. Зараз ви займете свої місця за «круглими» столами.

Ремарка: У кабінеті парти розставлені у вигляді п’яти «круглих» столів. На кожному є : аркуш ватману, клей, кольорові олівці, фломастери, ножиці  і таблички з написами назв команд .

Вчитель: У мене на столі лежать папірці з необхідною інформацією, яка знадобиться вам для створення тематичного міні – проекту. Час, за який ви повинні це зробити-10 хв.

Ремарка: Учні по одному підходять до столу, беруть папірці, дивляться на зміст і з допомогою вчителя займають відповідне місце за одним із «круглих» столів.

Інформація для « істориків»

На Херсонщині жили  кіммерійці, скіфи, таври, сармати та інші племена. Наприклад, кіммерійці були кочівниками, що жили на території Північного Причорномор’я у 10 -7 столітті до нашої ери  і мандрували через Кавказ до Малої Азії . Про перебування у гирлі Дніпра кипчаків  розповідають численні могили та « кам’яні баби». У п’ятому столітті до нашої ери давньогрецький історик  Геродот відвідав Скіфію і залишив відомості про її природу і життя населення в четвертій книзі своєї « Історії в дев’яти томах» - « Мельпомені».

Засновником міста Херсон у 1778 році був відомий державний і військовий      діяч, генерал – фельдмаршал, учасник  русько - турецької війни Потьомкін Григорій Олександрович.

На честь героїв громадянської війни у 1967 році на Каховщині встановлено монумент « Легендарна тачанка».

           

Інформація для архітекторів:

На Херсонщині дбайливо зберігають пам'ять про тих, хто залишив слід в історії. Їхніми іменами називають вулиці, сквери, проспекти.
На їх честь споруджують пам’ятники, відзначають меморіальними дошками місця їх перебування.

Будинок губернського правління, в якому в 1792-94 рр.. жив і працював великий полководець А. Суворов, який керував закінченням будівництва Херсонської фортеці.

Єкатерининський собор в Херсоні - видатна пам'ятка XVIII в. Стиль раннього класицизму з використанням мотивів балканської середньовічної архітектури. Собор з монументальною  дзвіницею зведено в 1782-87 рр.. на місці дерев'яної Михайлівської церкви на території колишньої Херсонської фортеці. Названий на честь Св. Катерини й  імператриці Катерини II, яка відвідала храм у 1786 р.

Пам'ятний знак "Фрегат" на набережній Херсона - найбільш величний символ міста. Монумент у вигляді парусника на високому постаменті встановлено в 1972 р.  на честь перших кораблів Чорноморського флоту: 66-гарматного лінкора "Слава Катерины" і 50-гарматного фрегата "Георгий Победоносец". Вони були спущені зі стапелів адміралтейської верфі Херсона в 1783 р.

Пам'ятний знак на честь радянських воїнів-артилеристів 127-й морський батареї, які в 1941 р. стримували наступ німецьких військ у напрямку Криму. Виконаний у формі великої дугоподібної стіни, у якої встановлено корабельне знаряддя. Поруч споруджено православний храм.

Інформація для натуралістів.

Біосферний заповідник Асканія-Нова - найстаріший заповідний комплекс України. Заснований в кін. XIX в. Фрідріхом Фальц-Фейном як приватний заповідник "Чаплі" на 500 десятинах землі. Тут збережений у первісному вигляді, займає  велику ділянку незайманого  ковилово-типчаково степу - Великий Чапельський під, де вільно містяться стада диких тварин. В умовах, наближених до природних, можна побачити 250 видів ссавців і птахів з усіх континентів.

Олешківські піски - це найбільший піщаний масив у Європі, який іноді не зовсім коректно називають найбільшою європейською пустелею. Піщана арена близько 15 км у діаметрі ( 161 тис. га ) складається з покритих рідкісною рослинністю барханів ( кучугур ) висотою близько 5 м. Назва Олешківських пісків походить від старої назви розташованого неподалік міста Олешки . Напівпустеля утворилися в пониззі Дніпра в XVIII -XIX ст. утворилася в результаті масового безконтрольного випасу худоби, яка  знищила рослинність, що  скріплює піски, а також внаслідок майже повної вирубки лісу.

Заповідний острів Джарилгач, що омивається водами Чорного моря, розташований  навпроти міста Скадовська. Від суші відокремлений вузькою протокою, який періодично заносить піском, перетворюючи Джарилгач в півострів. Назва перекладається з тюркської як " обпалені дерева". У грецьких джерелах згадується як Берег Ахілла. Фауна і флора острова настільки цінна, що більшість видів занесена до Червоної книги. Тут можна зустріти оленів, муфлонів, єнотовидних собак, зайців і та ін. У 1902 р. на східному краю острова на кошти С. Скадовського встановлений 24 метровий маяк, виготовлений у Парижі за проектом одного з учнів Г. Ейфеля .

Острів Бірючий  являє собою розширену частину південно- східного краю Федотової коси, від якої до 1929 р. був відділений невеликою  протокою, чому і називається островом. Зараз пов'язаний з материком сухим перешийком. Розміри - приблизно 20х5 км . За легендою , Бірючий острів був насипаний за наказом Петра I. Назву можна трактувати як " Вовчий острів" (бірюк - самотній вовк). Можливо, колись вовки дійсно жили на острові , але зараз основними мешканцями є олені, завезені в 1928 р. з Асканії - Нової. Також водиться степова антилопа сайгак, зайці та лисиці, єнотовидні уссурійські собаки і фазани. На території Бірючого острова створений Азово- Сиваський національний природний парк. Проводиться науково - дослідна робота по акліматизації нових рослин і тварин. Для екскурсійного відвідування необхідний спеціальний дозвіл адміністрації заповідника.

Інформація для мистецтвознавців

Братан Микола Іванович народився у с. Семенівка Каховського району у родині сільського механізатора.  М.І. Братан. як письменник, дебютував у 1961 році збіркою віршів "Смаглява Таврія". Він автор близько 50 книг віршів, художньої прози, драматичних творів, численних літературно-критичних статей, присвячених творчому доробку сучасних письменників, а також виставам різних театральних колективів. На вірші М.І. Братана написана ціла низка пісень професіональними і самодіяльними композиторами, серед яких: "Зароди, наша ниво" (муз. В.Телюка), "Ромашкова стежина" (муз. Є.Сівцова), "Листопад переходить дорогу" (муз. В. Другальова) та ін.

Гончар Олесь (Олександр) Терентійович народився в слободі Сухій Кобеляцького району Полтавської області в селянській родині. Життя та творчість Олеся Гончара тісно пов'язані з Таврійським краєм. На матеріалі степового краю ним створені оповідання, новели, статті, а також романи й повісті: "Таврія", "Перекоп", "Тронка", "Берег любові", "Бригантина", "Чари – комиші", «На косі» . Указом Президента України від 14 липня 2005 року йому присвоєно звання Героя  України.

Микола Гурович Куліш народився 19 грудня 1892 року в селі Чаплинці Дніпровського повіту Таврійської губернії. У літературному розвитку М.Куліша Таврійське містечко Олешки посідає особливе місце. Тут він починає писати. Перші сатиричні вірші, фейлетони, епіграми  з’являлись  в учнівських рукописних журналах «Наша жизнь», «Колючка», «Стрела», «Веселое язычество» У харківський період драматичний талант Миколи Куліша досяг свого апогею.  П’єси «Народний Малахій», «Патетична соната», «Маклена Граса»  стали новим словом не тільки в українській драматургії, а й у художньому мисленні європейських літератур. Обірвався життєвий шлях письменника 3 листопада 1937 року. Його було страчено на сорок п’ятому році життя у радянському концтаборі на Соловках.  

Інформація для економістів.

"Чумак" - компанія національного рівня, одне з найбільших підприємств в Україні. Основна діяльність компанії - виробництво продуктів харчування. "Чумак" пропонує споживачам кетчупи, соуси, майонез, томатну пасту, соки, соняшникову олію, консервовані овочі та макаронні вироби. Коли засновники компанії "Чумак", молоді шведські підприємці Йохан Боден і Карл  Стурен, вперше приїхали в Україну у 1993 р., їм було всього 21 та 19 років відповідно. Обидва вони займалися сімейним бізнесом - виробництвом овочів у Швеції.

             


Після придбання заводу «Родич» у 2006 році компанія «Данон» здійснила повну реконструкцію та модернізацію заводу згідно із світовими стандартами «Данон». Виробничі потужності «Данон Дніпро» тепер дозволяють виробляти питні та десертні йогурти, сметану, молоко, кефір і ряжанку.

Біографія Херсонського суднобудівного заводу почалася з постанови Совнаркому від 27 листопада 1945 року. У 1949 році почалося возведення основних споруд верфі: блоку корпусних цехів, головного складу та інших об’єктів. 12 жовтня 1951 року стало днем народження заводу!За ці роки зі стапелів Херсонського суднобудівного заводу зійшло більше 370 суден та інших плавзасобів за 35 проектами для 22 країн світу. Сухогрузи, контейнеровози, судна для арктичного постачання й багато інших. Тільки танкерів різних модифікацій Херсонський суднобудівний завод побудував більш 90 одиниць. За високу якість продукції завод нагороджений міжнародним призом «Золотий Меркурій».

     

Вчитель: Діти, час відведений на підготовку міні-проектів закінчився, і зараз ми слухаємо виступи делегатів.

Ремарка. Групи по черзі виходять до дошки і представляють свої розробки.

5. Закріплення

Вчитель: Діти, ви уважно прослухали презентації, і у вас, напевно, склалося своє уявлення про Херсонщину. Яке саме - ми зараз дізнаємося . Я пропоную кожній групі скласти сенкан (японський вірш) про Херсонську область.

Приклад: Що?                                          Херсонщина.

                   Яка?                                        Сонячна, гостинна.

                  Що робить?                           Розвивається, будується,квітне.

                 Відношення:                           Прославляємо її, пишаємось нею.

                  Узагальнення:                       Херсонщина – чудовий край!

Ремарка. Учні зачитують свої вірші.

Вчитель: Ви, молодці! Ваші вірші просто неперевершені. Дякую. І зараз ми проведемо змагання між групами  і перевіримо, як добре ви запaм’ятали те, про що говорилося сьогодні на уроці. А допоможе нам в цьому  дерево - символ Херсонщини – верба.

Ремарка. На дошці намальована верба без листочків.

Вчитель: Діти, ви бачите, що наше дерево без листочків. Це не природно. Правильні відповіді на мої запитання написані на листочках верби, і якщо ви будете вірно відповідати на запитання  - ці листочки опиняться на гілочках дерева. Готові? Починаємо!

Питання

  1. Які кочові племена жили на території Північного Причорномор’я у 10-7 ст. до н.е. (Кіммерійці).
  2. У якому столітті Геродот відвідав Скіфію? (5 ст. до н.е.).
  3. Хто був засновником м. Херсон? (Г. Потьомкін).
  4. Про які історичні події розповідають численні могили та «кам’яні баби» на території Херсонщини?( Про перебування у гирлі Дніпра кипчаків).
  5. Назвіть прізвище великого полководця ,який керував закінченням будівництва Херсонської фортеці. (Суворов О.В.).
  6. На місці чого зведений Єкатерининський собор у Херсоні (Херсонської фортеці).
  7. Як називалися кораблі, на честь яких встановлено монумент «Фрегат» у Херсоні? («Слава Катерины» і «Георгий Победоносец»).
  8. Де встановлено пам’ятний знак на честь воїнів – артилеристів 127 – ї морської батареї ?(Генічеська Гірка).
  9. Назвіть найстаріший заповідний комплекс України. (Асканія – Нова).

10) Прізвище засновника біосферного заповідника  Асканія – Нова. (Фальц- Фейн)

11) Назвіть найбільшу напівпустелю Європи .(Олешківські піски)

12) Як перекладається назва Джарилгач? (Обпалені дерева)

13) Якому острову в Азовському морі дали назву вовки ?( Бірючому)

14) Автор віршів ,якими я почала урок. ( Братан )

15) Ім’я  якого драматурга носить театр у Херсоні ?(Миколи  Куліша )

16) Прізвище письменника, Героя України, автора роману « Тронка» ( О. Гончар)

17) Назва підприємства, на  якому вперше на Україні почали виробляти кетчуп?(Чумак)

18) Підприємство, найбільший виробник йогуртів в Херсонській області? (Данон)

19) Рік народження Херсонського суднобудівельного заводу?( 1951р.)

20) Яким міжнародним призом був нагороджений Херсонський суднобудівельний завод?(Золотий Меркурій)

Ремарка. Цю частину уроку можна провести у вигляді змагання між командами оцінюючи відповіді певною кількістю балів.

Вчитель: Наш урок підійшов до кінця. Дякую всім за працю, активну участь! Усі ви молодці! І я сподіваюся, що отримані знання ви використаєте у навчальній діяльності і дорослому житті. До побачення!

docx
Додав(-ла)
КРЕТО ОЛЕНА
Додано
1 серпня 2021
Переглядів
373
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку