Розробка вчителя
з обслуговуючої праці
Отинійського ліцею
Коломийської
районної ради
Процак Ольги
Михайлівни
Дата:
Тема: Етикет за столом. Сервіровка столу в європейському та українському, традиційному стилі.
Мета:
Обладнання, матеріали: столовий посуд і прибори, скатертина, серветки, вази, квіти.
Наочні посібники: картки «Правила поведінки за столом», таблиці « Сервірування столу».
Опорні поняття: столовий посуд, кухонний інвентар, столові прибори, столовий етикет , столова білизна, загальні правила сервірування столу, правила споживання окремих страв, культура поведінки.
Міжпредметні (внутрішньопредметні) зв'язки: трудове навчання в початковій школі.
Тип уроку: комбінований.
Структура уроку:
Хід уроку
Привітання, перевірка присутності учнів, підготовленості до уроку та наявності робочого одягу, визначення чергових. Створення позитивного робочого настрою.
Девіз уроку (Слайд1)
Працюй наполегливо,
Швидко, старанно,
Щоб кожна хвилина
Не втратилась марно.
Вправа «Привітання»
Учні по черзі (перший до другого, другий до третього…) повертаються обличчям один до одного, торкаються долонями та промовляють: «Вітаю! (Привіт! Доброго дня!) Я – Маринка (Тетянка, Оксанка…). Бажаю тобі успіху (вдалого дня, щастя, гарних оцінок, доброго здоров'я…).
Також висловлюю побажання дівчаткам…
Читаю вірш, на дошці виставляю по одній літері від назв рис характеру, із яких утвориться слово « Результат». Це слово учні зачитують разом).
Рішучість до нас на урок завітала,
Аж ось Енергійність її наздогнала,
Завзяття з Умінням до класу прийшли
Й (ЛЬ) Любов до навчання з собою взяли,
Терпіння й Активність теж не забарились
І Творчість, звичайно, до класу з'явилась.
Якщо об'єднати все це в одне ціле,
То можна сміливо нам братись за діло!
Якщо ж вони стануть усі в один ряд,
То вийде відмінний у нас РЕЗУЛЬТАТ.
Учнів класу розподілено на 2 групи. У командній грі вони узагальнюють і систематизують знання , які отримали на попередньому уроці. Тема якого була «Культура харчування. Обладнання кухні. ПБП та санітарно-гігієнічні вимоги під час приготування їжі». По черзі треба відповідати на запитання. Виграє та команда, яка запропонує більше правильних відповідей .
Запитання на такі теми:
в) виделки; г) каструлі.
б) прихватки; в) серветки.
До яких видів посуду належать наступні предмети?
(Ложка)
(Тарілка)
(Чашка)
(Каструля)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Людське суспільство завжди відрізнялося прагненням до культури споживання, естетики, а не примітивного культу їжі. Традиції споживання їжі найбільш розвинені в європейській культурі, недарма саме європейська традиція вважається класичною. Сталі та універсальні правила європейської культури є ключовими у повсякденному житті й на ділових прийомах. Українці належать до родини європейських народів, тому знання цих правил культури споживання їжі та етикету за столом є необхідними для кожного з нас.
IV. Повідомлення теми уроку (Слайд2)
З головою він накритий,
Несуть йому їсти й пити,
Та він страви не вживає –
Все хтось інший поїдає.
(Стіл).
Метою нашого уроку буде: (Слайд3)
V. Вивчення нового матеріалу.
А для того, щоб завжди виглядати пристойно, відчувати себе впевнено і спокійно у будь-якій обстановці, серед різних людей, необхідно основні правила столового етикету.
Етикет - норми та правила, що відображають уявлення про гідну поведінку людей у суспільстві в цілому, зокрема за столом. (Слайд4)
Він включає в себе:
Відомий філософ Сократ сказав такі слова: «Ми живемо не для того, щоб їсти, а їмо для того, щоб жити» (Слайд5)
Учнів класу розподілено на 2 групи. У командній грі вони засвоюють тему «Поведінка за столом». По черзі треба називати правила. Виграє та команда, яка запропонує більше варіантів поведінки за столом. Правильну поведінку рекомендується паралельно супроводжувати показом. Дозволяється користуватися підручником (с.119).
Питання і завдання, які допоможуть дітям у грі.
--А як же правильно сидіти за столом?
--Чи можна читати за столом і бавитися столовими приборами?
--Які страви їдять за допомогою ножа й виделки, а які – тільки виделкою?
--Покажіть, як правильно тримати в руці ніж, виделку, ложку; користуватися ножем і виделкою.
--Продемонструйте свої дії : по закінченні їжі; якщо ви хочете взяти хліб із хлібниці; коли ви їсте хліб; під час розмішування цукру в чашці. Прокоментуйте їх. (Слайд 6)
Правила поведінки за столом:
Після їди ложку, виделку і ніж треба класти не на стіл, а на свою тарілку. Коли п`ють чай. Чайну ложечку кладуть на блюдечко. Розмішуючи чай у чашці, не слід стукати ложечкою по чашці.
Їжа є основою життя людини. Первісні люди тривалий час споживали продукти, які їм дарувала природа , тільки у сирому вигляді.
З часом вони навчилися здобувати вогонь і готували їжу на вогнищі. Коли винайшли глиняний посуд, у людей з'явилась можливість варити їжу(Слайд 7).
Важливою частиною культури кожного народу є його їжа, посуд. Їхній характер, різноманітність залежить від багатьох факторів: соціально – економічне становище людини, історичні умови, природно – географічне середовище та інше. (Слайд 8)
Ще з давнини їжа виражалася великою різноманітністю страв, і , звичайно для цього використовували різноманітній посуд… Для приготування їжі та подавання її до столу використовували в основному глиняний посуд.
В залежності від достатків сім`ї використовували і різний посуд, дешевий і не дуже гарний, і дорогий – оздоблений малюнком, покритий глазур`ю. (Слайд 9)
У XIV ст. переважно використовували дешевий і зручний сірий посуд для приготування страв. Його оздоблювали лощенням і дерев`яними штампиками-кілочками, у вигляді кружалець із промінчиками, зірочками, зубчиками.
У XVII-XVIII ст. підвищився рівень життя українців, набуло більшого розвитку гончарство, і звичайно ж з`явився і кращий посуд. Чільне місце посіли рослинні, квіткові орнаменти, фігурні зображення передусім на мисках та кухлях.
Посуд поділявся на щоденний та святковий.
Різноманітним був святковий посуд для напоїв: дзбанки, баклаги, барильця, куманці; та декоративний посуд скульптурного характеру: баранці, леви, коники, півні тощо.
Миски розрізняли прості та полив`яні. Також використовували полумиски й тарілки.
Ложки виготовляли з дерева: береза, осика, липа, груша. Їх робили діди. Українські ложки були овальної, яйцевидної форми. А круглі, розмальовані називалися російськими.
Посуд кожного регіону України набував певних особливостей, які залежали від природних якостей матеріалу, місцевих традицій тощо.
Опішнянський посуд – розписування: кривулмнки, рисочки, крапочки.
На Волині – кераміка сірого, чорного, синьо-чорного кольору, малювали сосонки, стовпчики, ялинки.
Поділля – вогненно-червоний колір, малювали пишні квіти, гілки з плодами, грона винограду.
На Чернігівщині оздоблювали специфічною технікою бризок і патьоків.
Звичайно в наш час побут українців, страви а також посуд дуже змінилися. Зараз дуже рідко для сервірування використовують глиняний посуд та дерев`яні ложки. В повсякденному сервіруванні цей посуд ще використовують, а при святковому – більш сучасний: керамічний та фарфоровий.
Відомий учений І.Павлов вважав, що «нормальна й корисна їжа – це їжа з апетитом, їжа із задоволенням». Це означає, що їжа має бути не тільки смачною й різноманітною, але й красиво оформленою під час подавання на стіл. Красиво й правильно накритий ( сервірований ) стіл створює гарний настрій і викликає апетит, що сприяє засвоєнню їжі.
Звичайно важливу роль у сервіруванні столу займає столова білизна. (Слайд 10)
Столова білизна – це скатертини, рушники та серветки.
Сервірування столовою білизною може бути, як в однотонній гамі, а також і в контрастній.
Скатертина може бути прямокутна, кругла, овальна. Краї скатертини мають рівномірно звисати з усіх боків, приблизно на 25-30 см. (Слайд 11)
Серветки бувають як паперові, так і полотняні.
Для повсякденного сервірування можна використовувати красиву клейонку або індивідуальні підставки овальної чи круглої форми.
2. Види посуду.
(Слайд 12)
Посуд поділяють на столовий та кухонний.
Кухонний – це посуд який використовують для приготування страв
Столовий посуд – це посуд призначений для подавання та споживання їжі.
Для сервірування святкового столу використовують набори посуду, які називають сервізи. Вони бувають столові, чайні, кавові. (Слайд 15)
Неможливо забути і про столові прибори. (Слайд 16) Це ложки, виделки, ножі… Про них детальніше будемо вивчати у старших класах.
Гра «Вибери посуд» (Слайд 17)
(На дві групи даю картки і діти повинні вибрати правильні картинки)
1 група столовий посуд
2 група кухонний посуд
(Слайд 18) СЕРВІРУВАННЯ СТОЛУ - це його правильне й повне оформлення. На столі мають бути розставленні всі необхідні прибори й посуд ( як особистого, так і загального користування) у певному порядку – так, щоб ними було зручно користуватися.
Сервірування може проводитись у різній кольоровій гамі , певному стилі. (Слайд 19-23).
Послідовність сервірування: Запис у зошит з карток.
1. Стіл накривають добре випрасуваною скатертиною, яка повинна гармоніювати за кольором із серветками, тарілками та іншим посудом. Середня запрасована складка скатерки має проходити посередині стола. Під скатерку рекомендується покласти фланель або іншу важку м`яку тканину : скатерка ляже рівніше, пом`якшиться стук тарілок і приборів. Для повсякденного сервірування можна використовувати красиву клейонку або індивідуальні підставки овальної чи круглої форми. Краї скатертини мають рівномірно звисати з усіх боків ( приблизно на 25 – 30 см).
2. Правильне сервірування стола багато в чому залежить від вибору столового посуду. Розрізняють столовий посуд для повсякденного та святкового користування.
Для кожної особи за столом ставлять окрему мілку тарілку ( на обід – дві: глибоку і мілку ), зверху якої – закусочну тарілку.
4. Прибори кладуть не ближче як за 2 см від краю стола. Ніж кладуть з правого боку тарілки, лезом до тарілки, виделку – з лівого, гострими кінцями догори. Ложки і ложечки кладуть з правого боку випуклою стороною донизу відповідно до послідовності подавання страв.
5. Застосовують різні способи оформлення стола серветками: паперовими , з тканини ( 30x30, 40x40см) та ін. Серветки із тканини кладуть на закусочну тарілку або поряд із нею, а паперові укладають у серветницю, яку ставлять у центрі стола. Велику серветку розстилають на колінах, щоб не забруднити їжею одяг.
Види столів.
Для проведення молодіжних вечорів, службових банкетів зручніше сервірувати фуршетний стіл. (Слайд 24) ( « на виделку» - основний прибор сервірування – виделка; стільців не ставлять, на столі стопка тарілок, виделки і різні страви – всі підходять і беруть на свою тарілку їжу і їдять стоячи). Ще буває стіл – буфет (Слайд 25) ( окремо на столі різні страви і тарілки; беруть їжу і куштують стоячи або сидячи на дивані ). Всім відомий коктейльний стіл (Слайд 26)відрізняється від інших тим. Що ні тарілок , ні виделок до столу не подають. А підготовляють на блюдах закусочні бутерброди на шпажках , тістечка, печиво, прохолодні напої.
Перелік страв, які входять до складу сніданку, обіду або вечері, називається МЕНЮ.
Учитель демонструє ілюстрації із зображенням сервірування столу для прийому їжі з різним меню і коментує обраний набір посуду та приборів і їхнє розташування на столі.
Для сервірування необхідно знати порядок подавання страв: (Слайд 27)
Перед подачею наступної страви треба прибрати використаний посуд і доставити на стіл потрібний столовий посуд.
А зараз давайте трішечки пограємо гру «Що зайве?» Увага на екран!
(Учні із запропонованих, тематичних картинок повинні вибрати зайве фото)
Гра « Що зайве?» (Слайд 28-30)
Довідничок розумника (Слайд 31-39)
(На екрані демонструю пам'ятники країн світу присвячені кухонному посуду, сервіровці, приборам)
Фізкульт хвилинка (Слайд 40)
Встаньте, діти, посміхніться!
Землі нашій поклоніться
За щасливий день вчорашній.
І до сонця потягніться.
В різні боки нахиліться.
Веретеном покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
VI.Практична робота. Сервірування столу в українському та європейському стилі. Перед початком роботи вчитель проводить інструктаж, нагадуючи правила безпечної праці, повідомляє порядок роботи.
Включаю відеоролик «Як правильно сервірувати стіл» (Слайд 41)
Під час роботи вчитель контролює дотримання правил безпечної праці та санітарно - гігієнічних вимог.
Дітки у віршованій формі розповідають правила техніки безпеки за столом.
Учень1.
Як за стіл сідаєте,
Правила згадайте.
А як все згадаєте —
Їсти починайте.
Учень2.
Усі діти міст і сіл
Правила ці знають.
Лікті не кладуть на стіл
І не позіхають.
Учень3.
Миють руки перед тим,
Як за стіл сідати.
Знають їсти що і чим,
Вміють помовчати.
Учень4.
В нас серветки на столі,
Сервіровка гарна.
и вже учні немалі
І вчимось немарно.
Учень5.
Бо живемо між людьми,
Й треба все це знати.
Тож себе та інших ми
Будем поважати.
Послідовність виконання. (Слайд 42)
Розглянути набір столового посуду й приборів.
Дітки в класі поділені на дві групи. Одна група сервірує в українському стилі, а інша в європейському. (Слайд 43)
В кінці практичного завдання, капітани демонструють, захищають проект: «Сервірування столу».
(Роздаю інструкційні карти).
VII. Закріплення нових знань та вмінь учнів. Учитель організовує обговорення результатів практичної роботи , коментує допущенні помилки.
Рефлексія.
(Слайд 44)
(Слайд 45)
VIII.Підсумки уроку, мотивація оцінок за урок, виставлення їх у журнал, щоденники.
Заключне слово вчителя.
Красиво й правильно сервірувати стіл треба щодня , а не тільки на свята. Це формує навички користування столовими приборами , виробляє звичку їсти охайно, щоб не псувати апетит оточуючим.
Наближається прощання час…
Я з любов’ю вчила вас
У майстерні працювати,
Намагалась вам віддати
Все, що вміла, все що знала –
Усе вам передавала.
IX.Домашнє завдання.
1.Опрацювати текст підручника (с.128-144 ).
2.Засервірувати дома стіл.
3.Принести форму.