Конспект уроку. Сервірування святкового столу. 5 клас

Про матеріал
Конспект уроку. Сервірування столу в українському та європейському стилі. Розділ ІІ. Технологія побутової діяльності та самообслуговування. До уроку додано ще презентацію.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

     Розробка вчителя

     з обслуговуючої праці                 

     Отинійського ліцею        

     Коломийської

     районної ради

     Процак Ольги      

     Михайлівни

 

 

 

 

 

Дата:

Тема:  Етикет за столом. Сервіровка столу в європейському та українському, традиційному стилі.

 

Мета:  

  • Ознайомити учнів із правилами сервірування столу, прийомами користування столовими приборами, з традиціями споживання їжі різних народів.
  • Навчити сервірувати стіл; формувати в учнів поняття про етикет; прищеплювати навички культури поведінки за столом.
  • Розвивати естетичний смак,  логічне мислення,   навички культури споживання їжі,  уміння концентрувати увагу, пізнавальний інтерес, пам'ять.
  • Виховувати загальну культуру учнів, взаємоповагу і взаємодопомогу під час виконання практичних робіт.

 

Обладнання, матеріали: столовий посуд і прибори, скатертина, серветки, вази, квіти.

Наочні посібники:    картки «Правила поведінки за столом», таблиці « Сервірування столу».

Опорні  поняття:     столовий посуд, кухонний інвентар, столові прибори, столовий етикет , столова білизна, загальні правила сервірування столу, правила споживання окремих страв, культура поведінки.

Міжпредметні (внутрішньопредметні) зв'язки: трудове навчання в початковій школі.

Тип уроку:   комбінований.

Структура уроку:

  1. Організаційний момент.
  2. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів.
  3. Мотивація навчальної діяльності учнів
  4. Повідомлення теми уроку
  5. Вивчення нового матеріалу.
  6. Практична робота. Сервірування столу.
  7. Закріплення нових знань та вмінь учнів, рефлексія.
  8. Підсумки уроку, мотивація оцінок за урок, виставлення їх у журнал, щоденники.
  9. Домашнє завдання.
  10. Прибирання робочого місця

Хід уроку

  1.                                           Організаційний момент. 

 

Привітання, перевірка присутності учнів, підготовленості до уроку та наявності робочого одягу, визначення чергових. Створення позитивного робочого настрою.

 

Девіз уроку (Слайд1)

Працюй наполегливо,
Швидко, старанно,
Щоб кожна хвилина
Не втратилась марно.

 

Вправа «Привітання»

Учні  по черзі (перший до другого, другий до третього…) повертаються обличчям один до одного, торкаються долонями та промовляють: «Вітаю! (Привіт! Доброго дня!) Я – Маринка (Тетянка, Оксанка…). Бажаю тобі успіху (вдалого дня, щастя, гарних оцінок, доброго здоров'я…).

 

 Також висловлюю побажання дівчаткам…

 

Читаю вірш, на дошці виставляю по одній літері від назв рис характеру, із яких утвориться слово « Результат». Це слово учні зачитують разом).

Рішучість до нас на урок завітала,

Аж ось Енергійність її наздогнала,

Завзяття з Умінням до класу прийшли

Й (ЛЬ) Любов до навчання з собою взяли,

Терпіння й Активність теж не забарились

І  Творчість, звичайно, до класу з'явилась.

Якщо об'єднати все це в одне ціле,

То можна сміливо нам братись за діло!

Якщо ж вони стануть усі в один ряд,

То вийде відмінний у нас РЕЗУЛЬТАТ.

 

  1.                                           Актуалізація опорних знань та вмінь учнів.

         Учнів класу розподілено на 2 групи. У командній грі вони узагальнюють і систематизують знання , які отримали на попередньому уроці. Тема якого була «Культура харчування. Обладнання кухні. ПБП та санітарно-гігієнічні вимоги під час приготування їжі». По черзі треба відповідати на запитання. Виграє та команда, яка запропонує більше правильних відповідей .

 

Запитання на такі теми:

  • Як називають приміщення для приготування їжі?
  • Яке обладнання використовують на кухні?
  • Як ви думаєте, чим відрізняється кухонний посуд від столового?
  • До кухонного посуду належать: а) тарілки; б) терки;

в) виделки; г) каструлі.

  • До столового посуду належать: а) каструлі; б) салатниці; в) друшляк; г) бокал.
  • До столової білизни належать: а) скатертини;

б) прихватки; в) серветки.

 

До яких видів посуду належать наступні предмети?

  • Має  чотири зуба. Щодня з'являється за столом, а нічого не їсть. Що це?  (Виделка)
  • Старий кашовар усіх годував; як упав, то пропав, ніхто кісток не позбирав. (Горщик)
  • Всередині горить, а по боках вода кипить. (Самовар)
  • Ручку й носик має,
    Водичку нагріває.

(Чайник)

  • Суп з тарілки набирає,
    Нам у ротик виливає.

ожка)

  • Буваю глибока,буваю мілка,
    Буваю велика,буваю мала,
    То борщику,то кашки повна

(Тарілка)

  • Є у блюдечка подружка,
    Що одне лиш має вушко.
    Можеш кралю цю зустріти,
    Як захочеш чай попити.

(Чашка)

  • Біля тулуба два вуха,
    А голови немає.

(Каструля)

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

 

Людське суспільство завжди відрізнялося прагненням до культури споживання, естетики, а не примітивного культу їжі. Традиції споживання їжі найбільш розвинені в європейській культурі, недарма саме європейська  традиція вважається класичною. Сталі та універсальні правила європейської культури є ключовими у повсякденному житті й на ділових прийомах. Українці належать до родини європейських народів, тому знання цих правил культури споживання їжі та етикету за столом є необхідними для кожного з нас.

 

IV. Повідомлення теми уроку (Слайд2)

  • Діти, дійсно сьогодні у нас урок незвичайний. А про що піде мова на уроці ви дізнаєтесь , відгадавши загадку.

 

                                    З головою він накритий,

 Несуть йому їсти й пити,

                                    Та він страви не вживає –

                                    Все хтось інший поїдає.

                       (Стіл).

  • У гостях, вдома, в шкільній їдальні вам часто доводиться сідати за стіл зі своїми рідними, однокласниками, друзями. А для цього необхідно знати правила поведінки за столом. Вони допомагають всім поводитись пристойно, почуватися зручно і невимушено.
  • Діти, сьогодні на уроці ми навчимося сервірувати стіл; навчимося правильно користуватися столовими приборами; познайомимося зі змістом поняття «столовий етикет».

 

Метою нашого уроку буде: (Слайд3)

  • Ознайомитись із правилами сервірування столу, прийомами користування столовими приборами, з традиціями споживання їжі різних народів.
  • Навчити сервірувати стіл; формувати поняття про етикет; прищеплювати навички культури поведінки за столом.
  •  Розвивати естетичний смак, пізнавальний інтерес, пам'ять.
  •  Виховувати загальну культуру , взаємоповагу і взаємодопомогу під час виконання практичних робіт.

 

 

 

V. Вивчення нового матеріалу.

А  для того, щоб завжди виглядати пристойно, відчувати себе впевнено і спокійно у будь-якій обстановці, серед різних людей, необхідно основні правила столового етикету.

Етикет - норми та правила, що відображають уявлення про гідну поведінку людей у суспільстві в цілому, зокрема за столом. (Слайд4)  

 

 Він включає в себе:

  • правила сервірування стола,
  • культуру поведінки за столом,
  • користування посудом і столовими приборами,
  • ведення застільної бесіди,
  • проголошення тостів тощо.

 

Відомий філософ Сократ сказав такі слова: «Ми живемо не для того, щоб їсти, а їмо для того, щоб жити» (Слайд5)   

  • Як ви розумієте таке тлумачення?

Учнів класу розподілено на 2 групи. У командній грі вони засвоюють тему «Поведінка за столом». По черзі треба називати правила. Виграє та команда, яка запропонує більше варіантів поведінки за столом. Правильну поведінку рекомендується паралельно супроводжувати показом.   Дозволяється користуватися підручником (с.119).

Питання і завдання, які допоможуть дітям у грі.

  --А як же правильно сидіти за столом?

  --Чи можна читати за столом і бавитися столовими приборами?

            --Які страви їдять за допомогою ножа й виделки, а які – тільки виделкою?   

--Покажіть, як правильно тримати в руці ніж, виделку, ложку; користуватися ножем і виделкою. 

--Продемонструйте свої дії : по закінченні їжі; якщо ви хочете взяти хліб із хлібниці; коли ви їсте хліб; під час розмішування цукру в чашці. Прокоментуйте їх. (Слайд 6)  

 

Правила поведінки за столом:

  1.   Перед тим як сісти за стіл, слід вимити руки.
  2.   За столом сидіти прямо, не розставляти широко лікті, не класти їх на стіл.
  3.   Слід правильно тримати в руці ложку, виделку, ніж.
  4.   Не можна сідати дуже близько або дуже далеко від стола, а також розвалюватись і гойдатись на стільці.
  5.   За столом не наспівують і не насвистують, під час їжі не читають, не граються столовими приборами, серветкою, бахромою скатерки.
  6.   Не можна їсти з ножа , а також накладати ним їжу на виделку. Не прийнято різати ножем рибу, котлети, варені овочі, голубці, яєчню. Ці страви їдять, відокремлюючи невеликі кусочки виделкою, яку тримають у правій руці.
  7.   Під час їди не можна плямкати, сьорбати, голосно жувати. Треба їсти не дуже швидко, добре пережовувати їжу, при цьому із закритим ротом. Не можна розмовляти з наповненим ротом.
  8.   Не можна брати їжу із загальних блюд своїм столовим прибором.
  9.   Хліб треба брати для себе з хлібниці рукою, а не виделкою. Не можна кусати хліб від цілої скибки, треба ламати її невеликими шматочками.
  10.                 Птицю і дичину їдять за допомогою виделки та ножа. Проте коли на кісточці залишаються невеликі шматочки м`яса, їх можна доїдати без допомоги ножа і виделки, тримаючи кісточку руками.
  11.                 Якщо за столом сидять п`ять – шість осіб, господар або господиня можуть вільно передавати гостям тарілки зі стравами , а якщо людей за столом багато, зручніше ставити розноси. При цьому потрібно додержувати таких правил: якщо страви розкладені по тарілках, їх подають гостеві з правого боку. Якщо страва подається на блюді й гість сам повинен покласти її на свою тарілку, слід підходити до нього з лівого боку.

Після їди ложку, виделку і ніж треба класти не на стіл, а на свою тарілку. Коли п`ють чай. Чайну ложечку кладуть на блюдечко. Розмішуючи чай у чашці, не слід стукати ложечкою по чашці.

Їжа є основою життя людини. Первісні люди тривалий час споживали продукти, які їм дарувала природа , тільки у сирому вигляді.

З часом вони навчилися здобувати вогонь і готували їжу на вогнищі. Коли винайшли глиняний посуд, у людей з'явилась можливість варити їжу(Слайд 7).

 

Важливою частиною культури кожного народу є його їжа, посуд. Їхній характер, різноманітність залежить від багатьох факторів: соціально – економічне становище людини, історичні умови, природно – географічне середовище та інше. (Слайд 8)

 

Ще з давнини їжа виражалася великою різноманітністю страв, і , звичайно для цього використовували різноманітній посуд… Для приготування їжі та подавання її до столу використовували в основному глиняний посуд.

В залежності від достатків сім`ї використовували і різний посуд, дешевий і не дуже гарний, і дорогий – оздоблений малюнком, покритий глазур`ю. (Слайд 9)

У  XIV ст. переважно використовували дешевий і зручний сірий посуд для приготування страв. Його оздоблювали лощенням і дерев`яними штампиками-кілочками, у вигляді кружалець із промінчиками, зірочками, зубчиками.

У XVII-XVIII ст. підвищився рівень життя українців, набуло більшого розвитку гончарство, і звичайно ж з`явився і кращий посуд. Чільне місце посіли рослинні, квіткові орнаменти, фігурні зображення передусім на мисках та кухлях.

Посуд поділявся на щоденний та святковий.

Різноманітним був святковий посуд для напоїв: дзбанки, баклаги, барильця, куманці; та декоративний посуд скульптурного характеру: баранці, леви, коники, півні тощо.

Миски розрізняли прості та полив`яні. Також використовували полумиски й тарілки.

Ложки виготовляли з дерева: береза, осика, липа, груша. Їх робили діди. Українські ложки були овальної, яйцевидної  форми. А круглі, розмальовані називалися російськими.

Посуд кожного регіону України набував певних особливостей, які залежали від природних якостей матеріалу, місцевих традицій тощо.

Опішнянський посуд – розписування: кривулмнки, рисочки, крапочки.

На Волині – кераміка сірого, чорного, синьо-чорного кольору, малювали сосонки, стовпчики, ялинки.

Поділля – вогненно-червоний колір, малювали пишні квіти, гілки з плодами, грона винограду.

На Чернігівщині оздоблювали специфічною технікою бризок і патьоків.

Звичайно в наш час побут українців, страви а також посуд дуже змінилися. Зараз дуже рідко для сервірування використовують глиняний посуд та дерев`яні ложки. В повсякденному сервіруванні цей посуд ще використовують, а при святковому – більш сучасний: керамічний та фарфоровий.

Відомий учений І.Павлов вважав, що «нормальна й корисна їжа – це їжа з апетитом, їжа із задоволенням». Це означає, що їжа має бути не тільки смачною й різноманітною, але й красиво оформленою під час подавання на стіл. Красиво й правильно накритий ( сервірований ) стіл створює гарний настрій і викликає апетит, що сприяє засвоєнню їжі.

Звичайно важливу роль у сервіруванні столу займає столова білизна. (Слайд 10)

Столова білизна – це скатертини, рушники та серветки.

Сервірування столовою білизною може бути, як в однотонній гамі, а також і в контрастній.

 Скатертина може бути прямокутна, кругла, овальна. Краї скатертини мають рівномірно звисати з усіх боків, приблизно на 25-30 см. (Слайд 11)

Серветки бувають як паперові, так і полотняні.

Для повсякденного сервірування можна використовувати красиву клейонку або індивідуальні підставки овальної чи круглої форми.

 

2. Види посуду.

(Слайд 12)

Посуд поділяють на столовий та кухонний.

Кухонний – це посуд який використовують для приготування страв

  • Який кухонний посуд знаєте? (каструлі, казани, сковорідки, гусятниці, чайники, миски) (Слайд 13)

Столовий посуд – це посуд призначений для подавання та споживання їжі.

  • Який столовий посуд знаєте? (тарілки, салатники, блюда, вази для фруктів, чашки, склянки, тортівниці) (Слайд 14)

Для сервірування святкового столу використовують набори посуду, які називають сервізи. Вони бувають столові, чайні, кавові. (Слайд 15)

          Неможливо забути і про столові прибори. (Слайд 16) Це ложки, виделки, ножі… Про них детальніше будемо вивчати у старших класах.

 

        Гра «Вибери посуд» (Слайд 17)

(На дві групи даю картки і діти повинні вибрати правильні картинки)

1 група столовий посуд

2 група кухонний посуд

 

(Слайд 18) СЕРВІРУВАННЯ СТОЛУ - це його правильне й повне оформлення. На столі мають бути розставленні всі необхідні прибори й посуд ( як особистого, так і загального користування) у певному порядку – так, щоб ними було зручно користуватися.

Сервірування може проводитись у різній кольоровій гамі , певному стилі. (Слайд 19-23).

 Послідовність сервірування: Запис у зошит з карток.

  1. Накрити стіл скатертиною.
  2. Розставити тарілки ( чисті, протерті, не тріснуті).
  3. Розкласти столові прибори.
  4. Розставити скляний посуд.
  5. Розкласти серветки.
  6. Розставити прибори зі спеціями і вази з квітами.

 

1. Стіл накривають добре випрасуваною скатертиною, яка повинна гармоніювати за кольором із серветками, тарілками та іншим посудом. Середня запрасована складка скатерки має проходити посередині стола. Під скатерку рекомендується покласти фланель або іншу важку м`яку тканину : скатерка ляже рівніше, пом`якшиться стук тарілок і приборів. Для повсякденного сервірування можна використовувати красиву клейонку або індивідуальні підставки овальної чи круглої форми. Краї скатертини мають рівномірно звисати з усіх боків ( приблизно на 25 – 30 см).

2. Правильне сервірування стола багато в чому залежить від вибору столового посуду. Розрізняють столовий посуд для повсякденного та святкового користування.

  1.       З урахуванням набору страв і кількості осіб, що будуть присутні за столом, із столових приборів для святкового стола подають дві виделки і два ножі; один із приборів закусочний. Для холодних закусок та солодких страв подають спеціальні ложки для гарніру, металеві лопаточки, кондитерські щипці та ін.

Для кожної особи за столом ставлять окрему мілку тарілку ( на обід – дві: глибоку і мілку ), зверху якої – закусочну тарілку.

4. Прибори кладуть не ближче як за 2 см від краю стола. Ніж кладуть з правого боку тарілки, лезом до тарілки, виделку – з лівого, гострими кінцями догори. Ложки і ложечки кладуть з правого боку випуклою стороною донизу відповідно до послідовності подавання страв. 

5. Застосовують різні способи оформлення стола серветками: паперовими , з тканини ( 30x30, 40x40см) та ін. Серветки із тканини кладуть на закусочну тарілку або поряд із нею, а паперові укладають у серветницю, яку ставлять у центрі стола. Велику серветку розстилають на колінах, щоб не забруднити їжею одяг.

Види столів.

Для проведення молодіжних вечорів, службових банкетів зручніше сервірувати фуршетний стіл. (Слайд 24) ( « на виделку» - основний прибор сервірування – виделка; стільців не ставлять, на столі стопка тарілок, виделки і різні страви – всі підходять і беруть на свою тарілку їжу і їдять стоячи).  Ще буває стіл – буфет (Слайд 25) ( окремо на столі різні страви і тарілки; беруть їжу і куштують стоячи або сидячи на дивані ).  Всім відомий коктейльний стіл (Слайд 26)відрізняється від інших тим. Що ні тарілок , ні виделок до столу не подають. А підготовляють на блюдах закусочні бутерброди на шпажках , тістечка, печиво, прохолодні напої.  

Перелік страв, які входять до складу сніданку, обіду або вечері, називається  МЕНЮ.

Учитель демонструє ілюстрації із зображенням сервірування столу для прийому їжі з різним меню і коментує обраний набір посуду та приборів і їхнє розташування на столі.

Для сервірування необхідно знати порядок подавання страв: (Слайд 27)

  • Холодні закуски
  • Гарячі закуски
  • Перші страви
  • Другі страви
  • Десерт

Перед подачею наступної страви треба прибрати використаний посуд і доставити на стіл потрібний столовий посуд.

А зараз давайте трішечки пограємо гру «Що зайве?» Увага на екран!

(Учні із запропонованих, тематичних картинок повинні вибрати зайве фото)

Гра « Що зайве?» (Слайд 28-30)

 

Довідничок розумника (Слайд 31-39)

(На екрані демонструю пам'ятники країн світу присвячені кухонному посуду, сервіровці, приборам)

 

Фізкульт хвилинка (Слайд 40)

Встаньте, діти, посміхніться!

Землі нашій поклоніться

За щасливий день вчорашній.

І до сонця потягніться.

В різні боки нахиліться.

Веретеном покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте.

 

VI.Практична робота. Сервірування столу в українському та європейському стилі.                      Перед початком роботи вчитель проводить інструктаж, нагадуючи правила безпечної праці, повідомляє порядок роботи.

Включаю відеоролик «Як правильно сервірувати стіл» (Слайд 41)

Під час роботи вчитель контролює дотримання правил безпечної праці та санітарно - гігієнічних вимог.

Дітки у віршованій формі розповідають правила техніки безпеки за столом.

 

Учень1.

Як за стіл сідаєте,
Правила згадайте.
А як все згадаєте —
Їсти починайте.

Учень2.
Усі діти міст і сіл
Правила ці знають.
Лікті не кладуть на стіл
І не позіхають.

Учень3.
Миють руки перед тим,
Як за стіл сідати.
Знають їсти що і чим,
Вміють помовчати.

Учень4.
В нас серветки на столі,
Сервіровка гарна.
и вже учні немалі
І вчимось немарно.

Учень5.
Бо живемо між  людьми,
Й треба все це знати.
Тож себе та інших ми
Будем поважати.

 

Послідовність виконання. (Слайд 42)

  • Вивчити меню, запропоноване вчителем.

Розглянути набір столового посуду й приборів.

  • Підібрати необхідні прибори й посуд відповідно до                                           меню.
  • Сервірувати стіл.
  •  Розповісти про виконану роботу.

 

Дітки в класі поділені на дві групи. Одна група сервірує в українському стилі, а інша в європейському. (Слайд 43)

В кінці практичного завдання, капітани демонструють, захищають проект: «Сервірування столу». 

(Роздаю інструкційні карти).  

 

 

                                                                 

VII. Закріплення нових знань та вмінь учнів.                Учитель організовує обговорення результатів практичної роботи , коментує допущенні помилки.

        Рефлексія.

(Слайд 44)

  • З якою професією ви ознайомилися?

(Слайд 45)

  • Сьогодні на уроці ми …
  • Найбільше мені сподобалося …
  • Я дізналась …
  • На уроці активно працювала…

 

 

VIII.Підсумки уроку, мотивація оцінок за урок, виставлення їх у журнал, щоденники.

 

Заключне слово вчителя.

Красиво й правильно сервірувати стіл треба щодня , а не тільки на свята. Це  формує навички користування столовими приборами , виробляє звичку їсти охайно, щоб не псувати апетит оточуючим.

 

Наближається  прощання час…

Я з любов’ю вчила  вас

У майстерні працювати,

Намагалась  вам віддати

Все, що вміла, все що знала 

Усе вам передавала.

 

 

IX.Домашнє завдання.

1.Опрацювати текст підручника (с.128-144 ).

2.Засервірувати дома стіл.

3.Принести форму.

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кіценька Ольга Олександрівна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
doc
Додав(-ла)
rusjunja dkflf 1
Додано
4 квітня 2020
Переглядів
10114
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку