Основи здоров'я
7 клас
Тема: Шкіра і здоров'я
Мета: Ознайомити учнів про особливості функціонування шкіри упідлітковому віці, формувати вміння визначати тип своєї шкіри і волосся;
- розвивати навички боротьби з неприємним запахом та вуграми;
- виховувати бажання доглядати за шкірою, рости здоровими.
Обладнання: підручник, наочність, стікери.
Базові поняття та терміни: види шкіри, гормони, комедони
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
Ι. Організаційний етап
Доброго дня! Мене звати Лариса Михайлівна, сьогодні я буду вести у вас урок основ здоров'я.
Є такий вислів «Якщо хочеш щоб життя тобі усміхнулось, тоді сам усміхнись життю». Тож давайте для початку усміхнемося один одному, візьмемося за руки і побажаємо здоров'я. А от тепер з гарним настроєм ми можемо починати урок.
II. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності
Перевірка домашнього завдання
1. Вправа «Так – ні». Якщо згідні з твердженням хлопок, якщо ні- мовчок…
- Статеве дозрівання хлопчиків починається раніше ніж у дівчаток? (Ні)
- Комплексом Рустама Ахметова можуть користуватися підлітки, які хочуть підрости? (Так)
- Якщо відмовлятися від їжі, можна захворіти на анорексію? (Так)
- Якщо хочеш схуднути потрібно збільшити постачання енергії та зменшити її витрачання? (Ні)
- Твоє самопочуття залежить від збалансованого і повноцінного харчування? (Так)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
1. Обговорення проблемної ситуації
«Семикласниця побачила в себе на лобі маленький прищик і дуже засмутилася. Вона сіла перед дзеркалом і видавила його. Надвечір у неї утворився великий гнійник, і матуся, не зволікаючи, відвезла доньку до лікарні. Лікуватись довелося довго».
Хто з них зробив правильно, а хто ні?
2. Про що ми будемо говорити на уроці ви дізнаєтесь розшифрувавши шифрограму
2 1
ра Шкі
3
і
4
5 здо
ров`я
Відповідь: шкіра і здоров'я.
Повідомлення теми, мети та завдань уроку
IV. Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя з елементами бесіди
Будова шкіри
Шкіра складається з трьох шарів:
• епідерміс, або зовнішній шар, або надшкір'я;
• дерма, або власне шкіра;
• підшкірна жирова клітковина (найглибший шар).
Функції шкіри
Функції шкіри | Характеристика |
Терморегуляційна | Участь у регуляції теплового обміну з зовнішнім середовищем. Близько 80 % усіх теплових витрат організму здійснюється через шкіру |
Рецепторна (шкіра — орган чуття) | Містить рецептори, завдяки яким відчуває холод, тепло, дотик, вібрацію, біль, що й дає їй змогу реагувати на зміни зовнішнього та внутрішнього середовища, сприймати навколишнє середовище і краще пристосовуватися до його умов |
Захисна | Служить бар'єром між зовнішнім і внутрішнім середовищем, захищає інші тканини тіла від механічних і термічних ушкоджень, сонячного випромінювання, а також не пропускає всередину організму хвороботворні мікроорганізми (клітини чистої шкіри виділяють речовину, яка має бактерицидні властивості), шкідливі рідини, гази тощо |
Дихальна | Загальний газообмін відбувається не тільки через легені, а й через шкіру, яка поглинає кисень і виділяє вуглекислий газ |
Видільна | Через шкіру виводиться частина сечовини, мінеральних солей і води (за допомогою потових залоз) |
Обмінна | Участь у регуляції водного, сольового, вуглеводного та жирового обмінів |
Синтетична | Бере участь у синтезі вітаміну В, який утворюється під дією ультрафіолетових променів |
Депо крові | У кровоносних судинах шкіри дорослої людини затримується до 1 літра крові |
Самоочищення | Постійне злущення відмерлого верхнього шару шкіри запобігає проникненню бактерій в інші тканини та сприяє її відновленню |
Оздоровлювальна вправа. «Ротоніс». Хоча шкіра і виконує дихальну функцію, але для збереження її краси ми виконаємо ще й дихальну вправу.
Вдихнути широко відкритим ротом, видихнути носом. Повторити 4-5 разів.
Типи шкіри
Шкіра підлітків має свої характерні ознаки. Ви ще можете сумніватися, підліток ви чи ні, а ваша шкіра вже безпомилково про це сигналізує. Нещодавно ваше обличчя було свіжим і чистим, а зараз з'являються дрібні чорні цятки й гнійнички, які так псують настрій.
Насправді все гаразд. Ви нормально розвиваєтеся, а вугри — це побічний продукт дії гормонів. Просто підвищена чутливість сальних залоз до гормонів, які циркулюють у крові, призводить до надмірного виділення шкірного сала. Але для того щоб не нашкодити собі в цей період, треба знати, який у вас тип шкіри та як за нею доглядати.
Лікарі-косметологи виокремлюють декілька типів шкіри, властивих для кожної людини. Це нормальна шкіра, суха, жирна й комбінована.
Проведення дослідів для визначення типу шкіри учнів.
1. Промокнути шкіру навколо носа паперовою серветкою. Якщо пляма не висихає — це ознака жирної шкіри.
Чинники, що впливають на здоров'я шкіри
Ваша шкіра має дуже складну будову й виконує різноманітні функції. Є багато всіляких чинників, які можуть порушити її нормальне функціонування, унаслідок чого з'являються косметичні недоліки. Чинники, що спричиняють косметичні дефекти, бувають зовнішніми й внутрішніми.
Зовнішніми чинниками є тертя й тиск, висока й низька температура, хімічні речовини, інфекційні агенти. Наприклад, надмірне користування лужним милом, содою, одеколонами, пральними порошками може спричинити сухість шкіри й появу на ній червоних плям. Дуже жирна й солодка їжа також несприятливо позначається на стані шкіри. Опіки, алергічні реакції, інфекції можуть призводити до запалення шкіри — дерматиту.
До зовнішніх чинників належить також зміна пір року, яка супроводжується зміною вологості повітря й температури. Сонячне випромінювання суттєво впливає на шкіру. При цьому реакція шкіри для кожної людини є індивідуальною. У холодну пору року на шкіру впливають такі негативні чинники, як мороз і вітер.
Внутрішніми чинниками, які впливають на функціонування шкіри, вважають порушення обміну речовин. У підлітковому та юнацькому віці зміна кількості гормонів у крові стає причиною виникнення вугрів і прищів. Вони не пов'язані з недотриманням правил гігієни.
Навпаки, занадто часте миття може висушувати шкіру й загострювати протікання хвороби.
У всіх цих випадках шкіру слід лікувати й обов'язково звернутися до лікаря-дерматолога.
Гра «Храм здоров'я».
- Існують певні правила, яких повинна дотримуватися людина, щоб мати гарну, здорову шкіру. Кожному з вас випала складова, яка або покращує шкіру, або її погіршує .
Давайте збудуємо наш храм із хороших складових (діти приклеюють складові, які покращують шкіру).
А тепер приклеїмо ті фактори, які погіршують нашу шкіру.
- Допоможіть їх прикріпити на стенд.
1) Здоровий сон.
2) Правильне харчування.
3) наявність розпорядку дня.
4) Вживання достатньо води.
5) Регулярне виконання фізичних вправ.
6) Сприятливі погодні умови.
7) Хороший настрій.
8) Велика кількість овочів і фруктів.
9) Вживання вітамінів.
1) Паління.
2) Алкоголь
3) Стрес
4) Холод
5) Спека
Вчитель прикріплює вислови на будиночку.
Отже, ми побачили як швидко ми можемо зруйнувати здоров'я нашої шкіри.
Пам'ятка «Правила застосування косметичних засобів»
1. Купувати косметику в спеціальних магазинах (аптеках).
2. Перевіряти термін придатності товару.
3. Ознайомитися зі складом, з особливостями застосування (є спеціальна серія «Для молодої шкіри»).
4. Дотримувати почуття міри (особливо це стосується ароматів)!
5. Не давати індивідуальні засоби іншим людям.
6. Косметичний догляд необхідно підкріплювати дотриманням режиму сну і харчування.
7. Кращий друг проблемної шкіри — загартовування (контрастний душ).
8. Не використовувати дешеву косметику підозрілої якості та невідомого виробника.
9. Обов'язково змивати декоративну косметику перед сном.
Засвоєння знань
Знайти відповідність між типом шкіри і її ознакою:
Ознаки сухої шкіри:
• лущення;
• постійне відчуття стягнення та напруги;
• шкіра позбавлена блиску (матова)
Ознаки нормальної шкіри:
• пори практично непомітні;
• відсутні прищі та вугрі.
Ознаки комбінованої шкіри:
• на лобі, носі та підборідді шкіра має ознаки жирного типу;
• на щоках та шиї — сухого.
Підбиття підсумків уроку
Вправа «Посилання в світ»
Учні на стікерах записують речення «Щоб мати здорову, гарну шкіру – необхідно…» і прикріплюють до голуба.
Вправа «Обери засіб»
Діти на шкіру оберають ті засоби, які вважають корисними і приклеюють на обличчя.
Вправа «Знаю, вмію»
Діти відповідають на питання «Що я знаю? Що я вмію?»
«Вільний мікрофон»
— Сьогодні на уроці найцікавішим було...
Домашнє завдання
1.Опрацювати параграф
2.Підібрати матеріал із різних інформаційних джерел для інформаційного повідомлення «Функції шкіри»;
Основи здоров’я
7 клас
Тема: Шкіра і здоров’я
Мета: Ознайомити учнів про особливості функціонування шкіри упідлітковому віці, формувати вміння визначати тип своєї шкіри і волосся;
- розвивати навички боротьби з неприємним запахом та вуграми;
- виховувати бажання доглядати за шкірою, рости здоровими.
Обладнання: підручник, наочність, стікери.
Базові поняття та терміни: види шкіри, гормони, комедони
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
Ι. Організаційний етап
Доброго дня! Мене звати Лариса Михайлівна, сьогодні я буду вести у вас урок основ здоров’я.
Є такий вислів «Якщо хочеш щоб життя тобі усміхнулось, тоді сам усміхнись життю». Тож давайте для початку усміхнемося один одному, візьмемося за руки і побажаємо здоров’я. А от тепер з гарним настроєм ми можемо починати урок.
II. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності
Перевірка домашнього завдання
1. Вправа «Так – ні». Якщо згідні з твердженням хлопок, якщо ні- мовчок…
- Статеве дозрівання хлопчиків починається раніше ніж у дівчаток? (Ні)
- Комплексом Рустама Ахметова можуть користуватися підлітки, які хочуть підрости? (Так)
- Якщо відмовлятися від їжі, можна захворіти на анорексію? (Так)
- Якщо хочеш схуднути потрібно збільшити постачання енергії та зменшити її витрачання? (Ні)
- Твоє самопочуття залежить від збалансованого і повноцінного харчування? (Так)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
1. Обговорення проблемної ситуації
«Семикласниця побачила в себе на лобі маленький прищик і дуже засмутилася. Вона сіла перед дзеркалом і видавила його. Надвечір у неї утворився великий гнійник, і матуся, не зволікаючи, відвезла доньку до лікарні. Лікуватись довелося довго».
Хто з них зробив правильно, а хто ні?
2. Про що ми будемо говорити на уроці ви дізнаєтесь розшифрувавши шифрограму
2 1
ра Шкі
3
і
4
5 здо
ров`я
Відповідь: шкіра і здоров’я.
Повідомлення теми, мети та завдань уроку
IV. Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя з елементами бесіди
Будова шкіри
Шкіра складається з трьох шарів:
• епідерміс, або зовнішній шар, або надшкір'я;
• дерма, або власне шкіра;
• підшкірна жирова клітковина (найглибший шар).
Функції шкіри
Функції шкіри |
Характеристика |
Терморегуляційна |
Участь у регуляції теплового обміну з зовнішнім середовищем. Близько 80 % усіх теплових витрат організму здійснюється через шкіру |
Рецепторна (шкіра — орган чуття) |
Містить рецептори, завдяки яким відчуває холод, тепло, дотик, вібрацію, біль, що й дає їй змогу реагувати на зміни зовнішнього та внутрішнього середовища, сприймати навколишнє середовище і краще пристосовуватися до його умов |
Захисна |
Служить бар’єром між зовнішнім і внутрішнім середовищем, захищає інші тканини тіла від механічних і термічних ушкоджень, сонячного випромінювання, а також не пропускає всередину організму хвороботворні мікроорганізми (клітини чистої шкіри виділяють речовину, яка має бактерицидні властивості), шкідливі рідини, гази тощо |
Дихальна |
Загальний газообмін відбувається не тільки через легені, а й через шкіру, яка поглинає кисень і виділяє вуглекислий газ |
Видільна |
Через шкіру виводиться частина сечовини, мінеральних солей і води (за допомогою потових залоз) |
Обмінна |
Участь у регуляції водного, сольового, вуглеводного та жирового обмінів |
Синтетична |
Бере участь у синтезі вітаміну В, який утворюється під дією ультрафіолетових променів |
Депо крові |
У кровоносних судинах шкіри дорослої людини затримується до 1 літра крові |
Самоочищення |
Постійне злущення відмерлого верхнього шару шкіри запобігає проникненню бактерій в інші тканини та сприяє її відновленню |
Оздоровлювальна вправа. «Ротоніс». Хоча шкіра і виконує дихальну функцію, але для збереження її краси ми виконаємо ще й дихальну вправу.
Вдихнути широко відкритим ротом, видихнути носом. Повторити 4-5 разів.
Типи шкіри
Шкіра підлітків має свої характерні ознаки. Ви ще можете сумніватися, підліток ви чи ні, а ваша шкіра вже безпомилково про це сигналізує. Нещодавно ваше обличчя було свіжим і чистим, а зараз з’являються дрібні чорні цятки й гнійнички, які так псують настрій.
Насправді все гаразд. Ви нормально розвиваєтеся, а вугри — це побічний продукт дії гормонів. Просто підвищена чутливість сальних залоз до гормонів, які циркулюють у крові, призводить до надмірного виділення шкірного сала. Але для того щоб не нашкодити собі в цей період, треба знати, який у вас тип шкіри та як за нею доглядати.
Лікарі-косметологи виокремлюють декілька типів шкіри, властивих для кожної людини. Це нормальна шкіра, суха, жирна й комбінована.
Проведення дослідів для визначення типу шкіри учнів.
1. Промокнути шкіру навколо носа паперовою серветкою. Якщо пляма не висихає — це ознака жирної шкіри.
Чинники, що впливають на здоров'я шкіри
Ваша шкіра має дуже складну будову й виконує різноманітні функції. Є багато всіляких чинників, які можуть порушити її нормальне функціонування, унаслідок чого з’являються косметичні недоліки. Чинники, що спричиняють косметичні дефекти, бувають зовнішніми й внутрішніми.
Зовнішніми чинниками є тертя й тиск, висока й низька температура, хімічні речовини, інфекційні агенти. Наприклад, надмірне користування лужним милом, содою, одеколонами, пральними порошками може спричинити сухість шкіри й появу на ній червоних плям. Дуже жирна й солодка їжа також несприятливо позначається на стані шкіри. Опіки, алергічні реакції, інфекції можуть призводити до запалення шкіри — дерматиту.
До зовнішніх чинників належить також зміна пір року, яка супроводжується зміною вологості повітря й температури. Сонячне випромінювання суттєво впливає на шкіру. При цьому реакція шкіри для кожної людини є індивідуальною. У холодну пору року на шкіру впливають такі негативні чинники, як мороз і вітер.
Внутрішніми чинниками, які впливають на функціонування шкіри, вважають порушення обміну речовин. У підлітковому та юнацькому віці зміна кількості гормонів у крові стає причиною виникнення вугрів і прищів. Вони не пов’язані з недотриманням правил гігієни.
Навпаки, занадто часте миття може висушувати шкіру й загострювати протікання хвороби.
У всіх цих випадках шкіру слід лікувати й обов’язково звернутися до лікаря-дерматолога.
Гра «Храм здоров’я».
- Існують певні правила, яких повинна дотримуватися людина, щоб мати гарну, здорову шкіру. Кожному з вас випала складова, яка або покращує шкіру, або її погіршує .
Давайте збудуємо наш храм із хороших складових (діти приклеюють складові, які покращують шкіру).
А тепер приклеїмо ті фактори, які погіршують нашу шкіру.
- Допоможіть їх прикріпити на стенд.
1) Здоровий сон.
2) Правильне харчування.
3) наявність розпорядку дня.
4) Вживання достатньо води.
5) Регулярне виконання фізичних вправ.
6) Сприятливі погодні умови.
7) Хороший настрій.
8) Велика кількість овочів і фруктів.
9) Вживання вітамінів.
1) Паління.
2) Алкоголь
3) Стрес
4) Холод
5) Спека
Вчитель прикріплює вислови на будиночку.
Отже, ми побачили як швидко ми можемо зруйнувати здоров’я нашої шкіри.
Пам'ятка «Правила застосування косметичних засобів»
1. Купувати косметику в спеціальних магазинах (аптеках).
2. Перевіряти термін придатності товару.
3. Ознайомитися зі складом, з особливостями застосування (є спеціальна серія «Для молодої шкіри»).
4. Дотримувати почуття міри (особливо це стосується ароматів)!
5. Не давати індивідуальні засоби іншим людям.
6. Косметичний догляд необхідно підкріплювати дотриманням режиму сну і харчування.
7. Кращий друг проблемної шкіри — загартовування (контрастний душ).
8. Не використовувати дешеву косметику підозрілої якості та невідомого виробника.
9. Обов’язково змивати декоративну косметику перед сном.
Засвоєння знань
Знайти відповідність між типом шкіри і її ознакою:
Ознаки сухої шкіри:
• лущення;
• постійне відчуття стягнення та напруги;
• шкіра позбавлена блиску (матова)
Ознаки нормальної шкіри:
• пори практично непомітні;
• відсутні прищі та вугрі.
Ознаки комбінованої шкіри:
• на лобі, носі та підборідді шкіра має ознаки жирного типу;
• на щоках та шиї — сухого.
Підбиття підсумків уроку
Вправа «Посилання в світ»
Учні на стікерах записують речення «Щоб мати здорову, гарну шкіру – необхідно…» і прикріплюють до голуба.
Вправа «Обери засіб»
Діти на шкіру оберають ті засоби, які вважають корисними і приклеюють на обличчя.
Вправа «Знаю, вмію»
Діти відповідають на питання «Що я знаю? Що я вмію?»
«Вільний мікрофон»
— Сьогодні на уроці найцікавішим було...
Домашнє завдання