Під час вивчення даної теми реалізовується така мета : поглибити знання учнів про нашу – Україну, продовжувати ознайомлення учнів з національними та державними символами України, формувати національну свідомість школярів, виховувати патріотів рідної держави, повагу до її символів, розвивати пізнавальні інтереси, виховувати любов до рідного краю, його історичного минулого і сучасності
Я у світі 2 клас
Тема: Символи держави: Герб, прапор, Гімн, їх значення.
Мета: Поглибити знання учнів про нашу – Україну, продовжувати ознайомлення учнів з національними та державними символами України, формувати національну свідомість школярів, виховувати патріотів рідної держави, повагу до її символів, розвивати пізнавальні інтереси, виховувати любов до рідного краю, його історичного минулого і сучасності.
Обладнання: плакати із символікою України, Конституція, тлумачні словники, відеоролик до пісні, запис пісень.
Свою Україну любіть.
Любіть її.. Во время люте.
В останню тяжкую минуту за неї Господа моліть.
Т. Шевченко
Хід уроку
І. Організація класу.
я прошу Вас у моєму твердженні змінити перше слово займенник другої особи множини на займенник першої особи множини.
ВЧИТЕЛЬ |
УЧНІ |
Ви - активні Ви – найкращі! |
Ми - активні |
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
1. Вступне слово вчителя.
- Діти, як називається країна де ми живемо?
- Україна – це наша ненька, отча земля. Кожна людина любить найбільше той край, де народилася і живе. Кожен пишається своєю рідною землею і завжди хоче сказати про неї найкраще.
- Ось наша учениця підготувала чудовий вірш про рідну неньку Україну.
(виступ учениці)
Ось небо блакитне і сонце в зеніті!
Моя Україна – найкраща у світі!
Моя Україна – це ліс і озерця,
Безмежні степи і чарівні джерельця.
Красиві пейзажі і гори високі,
Маленькі струмочки і ріки глибокі.
Міста старовинні і замки прекрасні,
Великі будови і дуже сучасні.
Сади чарівні, мальовничії села,
Моя Україна – це пісня весела.
Це щира, багата, як світ, її мова,
Крилата, така мелодійна, чудова!
Її обереги – верба і калина,
Найкраща у світі – моя Україна.
Моя Україна – козацька слава!
Така волелюбна і мирна держава.
Вона дорога нам, і рідна, і мила,
Бо світ перед нами, як мати, відкрила.
Вітчизна свята, дорога Україна,
Для кожного з нас ти у світі – єдина!
2. Фронтальне опитування.
- На попередньому уроці ми говорили про національну символіку.
- Які природні об’єкти чи пам’ятки – споруди , що є символами України ви знаєте? (річка Дніпро, гора Говерла, острів Хортиця, Києво-Печерська лавра, Софіївський собор, Золоті ворота)
- Які рослини є символами України? (калина, верба, тополя, барвінок, чорнобривці)
- Що ще ми можемо віднести до національної символіки? (вишита сорочка, вишитий рушник, український вінок, який налічує 20 квіточок, кожна з них має певне значення, а також є лікарем та оберегом від лихого ока)
4. Слухання пісні про Україну.
- Дуже багато національних символів України оспівується у піснях. І зараз я пропоную дуже уважно прослухати пісню про Україну, а потім назвати, які національні символи згадувались у ній.
(слухання пісні)
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.
Діти, ми вже знаємо багато про національні символи. Але у кожній державі також є і Державні символи. І сьогодні тема нашого уроку: «Державні символи України», на якому ми поглибимо наші знання про державну символіку.
ІУ. Вивчення нового матеріалу.
1. Розповідь з елементами бесіди.
Україна – правова держава. Вона, як ви знаєте, має свою Конституцію – Основний закон України, тобто правила, за якими живуть громадяни нашої держави. Її ухвалено 28 червня 1996 року Верховною Радою України. Україна – незалежна держава. 24 серпня 1991 року було ухвалено Акт проголошення незалежності України. Україна є суверенною і незалежною, демократичною, соціальною, правовою державою. Це означає, що вона має право самостійно, без втручання інших держав вирішувати всі свої внутрішні та зовнішні справи. А ще Україна – демократична. Це означає, що влада в ній належить народу.
Кожна країна світу обов’язково повинна мати свої три символи. Спробуйте їх назвати. (відповіді дітей)
2. Читання статті 20 конституції України.
- А зараз відкрийте Конституцію України, знайдіть статтю 20 І розділу і перевірте, чи правильні були ваші відповіді. (зачитування статті)
Фізкульхвилинка.
Україна – рідний край,
Поле, річка, синій гай!
Любо стежкою іти,
Тут живемо я і ти!
3. Робота в парах з Тлумачними словниками.
- Діти, у вас на партах є Тематичні (Тлумачні) словнички. Зараз, працюючи в парах, знайдіть тлумачення слова герб.
а) Розповідь учителя.
- Державний Герб України – золотий тризуб на синьому тлі.
- Це дуже старовинний знак. Він зустрічається ще за часів Київської Русі на монетах князя Володимира Великого, який жив більше тисячі років тому.
Отже, нашому гербові більше тисячі літ. А що він означає?
б) розповідь учня.
(повідомлення підготовленого учня)
У слові «тризуб» міститься число три. Така повага до цього числа не випадкова. Наші далекі предки були переконані, що тризуб відображає триєдність сили, яка створила світ і життя в ньому:
Вогонь –Вода – Життя
Батько – Мати – Дитя
У християнській релігії цей знак пояснюють ще й так:
Бог Отець – Бог Дух Святий – Бог Син.
Тризуб – тисячолітній священний знак, і ми пишаємось тим, що він став Державним гербом нашої Батьківщини.
4. Робота з підручником.
- З’ясуйте, що означає слово прапор.
- Так що означає слово прапор.
Прапор – це полотнище певних кольорів,
яке є символом держави,б організації, партії.
- Які синоніми ми можемо підібрати до слова прапор? (стяг, знамено )
- Що уявляє собою Державний Прапор України? (полотнище з двох рівновеликих частин і двох кольорів).
( учень читає вірш вірш)
Наш прапор
Небеса блакитні сяють з глибини,
А пшеничні й житні мерехтять лани.
Образ цей не зблідне, хоч минуть жнива,
Це знамено рідне – злото й синява.
Прапор наш, як літо, в сонці майорить:
По долині – жито, по горі – блакить.
Д. Павличко
- Так як вірно казати жовто-синій чи синьо-жовтий наш прапор? Чому?
- Знайдіть у підручнику і зачитайте, як люди виявляють пошану до Державного Прапору?
5. Продовження роботи з підручником.
- Знайдіть у підручнику, що розповідається ще про один державний символ – гімн.
- Що таке гімн?
- Давайте послухаємо що розповість про Гімн Україна ____________________
Гімном нашої держави є пісня «Ще не вмерла України». Слова написав поет Павло Чубинський у 1862 році. А музику створив композитор Михайло Вербицький. (демонстрація портретів )
Вперше з нотами пісня-гімн була надрукована в 1865 році. Проте її виконання й поширення довгий час заборонялося і переслідувалось. І тільки в незалежній Україні ця пісня стала Державним Гімном.
У 2003 році Верховною Радою України було ухвалено рішення затвердити Державним Гімном пісню «Ще не вмерла України» зі словами лише першого куплету і приспіву.
- Скажіть, як потрібно поводитися під час виконання і слухання Державного Гімну України? (відповіді дітей)
(перегляд відеоролика і слухання пісні)
У. Систематизація знань.
1. Запис побажань для рідної України
- Одним із всенародних символів миру і добра є птах – голуб. Всі ми добре знаємо, які тяжкі часи доводиться зараз переживати нашій рідній неньці -Україні. Тому мені б хотілося, щоб зараз ви на цих птахах-символах написали свої щирі побажання, а потім прикріпили до цієї схеми-карти нашої країни.
(учні записують побажання, а потім їх озвучують і прикріплюють на дошці)
УІ. Підсумок уроку.
Знайти цікаву інформацію або вірш про Герб, Прапор, Гімн.
Побажання для гостей: (промовляють разом)
Бажаємо миру,
Бажаєм добра,
Щоб доля щаслива
Й привітна була!
Підготувала:
вчитель початкових класів
Лящівського НВК
Матяш Н.І.
1