У розробку підібрані вірші про символи України, ребуси, загадки. Для актуалізації та закріплення знань - ігри, тести, інтерактивні вправи "Асоціативний кущ", "Авторське крісло", творчі завдання.
Урок «Я у світі»
Тема. Символи держави: герб, прапор,гімн, їх значення.
Мета: розширити та уточнити знання учнів про державні символи України та
історію їх створення; сприяти формуванню національної свідомості;
збагачувати словниковий запас учнів;
розвивати навички поводження під час урочистих подій; пізнавальний
інтерес;
виховувати патріотичні почуття, повагу до Батьківщини та шанобливе
ставлення до символів держави.
Обладнання: малюнки державних символів, пазли для складання герба,
презентація
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Сьогодні у нас урок незвичайний.
В якому про символи рідного краю дізнаємось,
І познайомимо наших гостей.
Тож сподіваюсь на вашу підтримку.
Час починати , бо дорога кожна хвилинка!
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.У давні часи в Україні візників і торгівців називали:
а) кобзарі; б) козаки; в) чумаки.
2. Укажи, в якому музеї можна побачити старі речі, знайдені під час розко-
пок у даній місцевості :
а) у музеї води; б) у краєзнавчому музеї; в) у художньому музеї.
3. Софіївський собор знаходиться у:
а) Тернополі; б) Харкові; в) Києві.
4. В музеї-аптеці можна побачити та купити лікувальні настоянки в старо-
винних пляшечках у:
а) Львові; б) Житомирі; в) Криму.
5. Ханський палац знаходиться у:
а) Полтаві; б) Бахчисараї; в) Одесі.
Я знаю, що країна в якій я живу …- називається Україна.
Я знаю, що столиця України… - м. Київ.
Я знаю, що найбільша річка України.. – це річка Дніпро.
Я знаю, що президентом України …- є П.Порошенко.
Я знаю, що проживаю у…- м. Вінниці.
Я знаю, що у моєму місті протікає…- р. Південний Буг.
Я знаю, що головна вулиця мого міста… - вул. Соборна.
Я знаю, що у моєму місті є такі історичні пам’ятки, як … - музей-садиба ім.. М. Пирогова, музей М. Коцюбинського, краєзнавчий музей, музей «Мій край – Поділля»…
3. Робота над загадками.
На ріднім полі шепчуть колоски, Слухав, чув, як кожна колосина
Я рад би знати тихі їх думки. Шептала тихо слово:…(Україна).
– Ми продовжуємо говорити про Україну, про нашу величну державу.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
1. І тому пропоную усі відгадки до загадок, які я вам прочитаю, об’єднати одним поняттям.
Знак держави головний – Коли звучить він – всі встають,
всяк його повинен знати до серця руку прикладають,
Воля, слава, сила в нім. – і вголос, й подумки співають,
То ж попробуй відгадати. і Україну прославляють.
(Герб) ( Гімн)
Синє небо, жовте жито –
цю святиню знають діти. (Прапор)
Си́мвол (з грец. знак) — умовне позначення якого-небудь предмета.
Вивішуеться ребус
Герби зявились дуже давно понад 4 тисячі років. Слово “ГЕРБ” німецьке ЕРБЕ і ОЗНАЧАЄ С П А Д Щ И Н А.
ГЕРБ (Іларіонова Поліна) Наш герб — тризуб, Це воля, слава й сила; Наш герб — тризуб. Недоля нас косила, Та ми зросли, ми є, Ми завжди будем, Добро і пісню Несемо ми людям. Н. Поклад
Існує близько 40 версій про походження тризуба. В одній з них йдеться про те, що герб є уособленням трьох природних сил – повітря, землі, води. Золотий тризуб на блакитному тлі –символ влади. Він зустрічається ще з часів Київської Русі, зокрема на срібних монетах князя Володимира Великого. На тризубі можна побачити зброю: меч, лук, а також слово «воля».
Герб –це корона, яку носили київські князі.
Чому саме тризуб вважають гербом України? Бо в тризубі відображено триєдність життя: це батько, мати, дитя, які символізують Силу, Мудрість, Любов.
Цікавинка
Зверніть увагу на те, що слово тризуб містить число 3.
Це число завжди вважалось магічним.
Чому? (Версії дітей) (В казках – три бажання, три дороги, три завдання, які виконує герой, «Троє поросят», «Маша та три ведмедя», три сина у батька)
4. Робота в парах. Завдання. Скласти пазли «Тризуб».
А чи пам’ятаєте ви, який вигляд має герб нашого міста? (Відповіді)
Намалюйте його.
мова тепер?(Відповіді)
Другим, не менш важливим символом, є Державний прапор України.
Прапор — одна з історичних емблем держави, що символізує суверенітет. Державний Прапор України — це синьо-жовте прямокутне полотнище з двох рівних за шириною, горизонтально розташованих смуг: верхньої — синього кольору, нижньої — жовтого кольору. Він — символ міцності й незалежності держави України. Жовтий і синій кольори як державні барви були офіційно прийняті законом Української Центральної Ради в Києві. Вибір кольорів був умотивований такими міркуваннями: символом України є пшеничне поле (жовтий колір) та чисте небо (синій колір). ПРАПОР (Сидоркина Діана) Прапор — це державний символ, Синьо-жовтий прапор маєм: він є в кожної держави; синє — небо, жовте — жито; це для всіх — ознака сили, прапор свій оберігаєм, це для всіх — ознака слави. він — святиня: знають діти.
Прапор свій здіймаєм гордо, ми з ним дужі і єдині, ми навіки вже — з народом, українським,— в Україні.
Вправа «Асоціативний кущ»
«Авторське крісло»
Фізкультхвилинка
6. Робота з підручником с. 107 Уявіть, що вам запропонували до Дня Незалежності України створити клумбу у вигляді Державного прапора , які б квіти із запропонованих ви б обрали?(Барвінок – цвітіння відбувається більшу частину року, нагідки – має тривалий період цвітіння (з кінця червня до осінніх заморозків).
7.Третім символом нашої держави є Гімн. Про нього вам розповість Кошовий Денис ДЕРЖАВНИЙ ГІМН Слова палкі, мелодія врочиста,— Державний Гімн ми знаємо усі. Для кожного села, містечка, міста — Це клич один з мільйонів голосів. Це наша клятва, заповідь священна, Хай чують всі — і друзі, й вороги, Що Україна вічна, незнищенна, Від неї лине світло навкруги.
Гімн – хвалебна пісня на честь якогось героя чи події. Веде свій початок з давніх часів, коли в Єгипті складалися гімни, що прославляли богів. Такі пісні у нас відомі ще з часів Київської Русі. Державні гімни виникають як символ державної єдності, як своєрідні поетично-музичні емблеми окремих держав.
Сучасним Державним Гімном України є національний гімн зі словами першого куплета та приспіву твору відомого українського поета Павла Чубинського на музику Михайла Вербицького. Слайд
Ще не вмерла України і слава, і воля.
Ще нам, браття, молодії, усміхнеться доля.
Згинуть наші воріженьки, як роса на сонці.
Запануєм і ми, браття, у своїй сторонці…
Душу й тіло ми положим за нашу свободу,
І покажем, що ми, браття, козацького роду.
Гімн затверджений 6 лютого 2003 р. Верховною Радою України.
Ви уважно прослухали розповідь про гімн України. А хто з вас скаже, як ми повинні поводити , коли звучить ця урочиста пісня? (Потрібно обов’язково встати і припинити будь-які рухи, голосно співати з гордо піднесеною головою.)
Зараз я пропоную встати і всім разом проспівати Гімн України.
І\/. Узагальнення й систематизація знань.
Віднови речення.
Коли звучить - потрібно встати, гордо і голосно співати.
напам’ять треба знати, разом з усіма співати.
Біля зупинись, честь віддати не лінись.
Наш – тризуб: запам’ятай і про це не забувай.
Відповіді: Гімн України, Гімн, Прапор України, герб.
\/. Підсумок уроку.
В малюнках(за кожним етапом уроку).
\/І. Домашнє завдання.
23 серпня
Сила
Мудрість
Любов
О 6 год та
24 год
3
6 лютого 2003 р.