Конспект уроку "Синоніми. Народна байка"

Про матеріал
Конспект уроку з теми "Синоніми. Народна байка". Можна використовувати для організації та проведення уроку (Большакова).
Перегляд файлу

Тема: Синоніми. Народна байка.

Мета: Вчити дітей доречно використовувати у власних висловлюваннях синоніми для досягнення мети спілкування. Дати дітям уявлення про народну байку, розуміти мову байки та її мораль. Закріпити уміння перевіряти значення слова за словником. Виховувати в учнів бажання ціннісного ставлення до української мови.

Очікувані результати: зрозуміти суть поняття ”синоніми”, “байка”; навчитися застосовувати отримані знання на практиці.

Хід уроку

І. Організаційний етап

1.   Добрий день, малече, щира!

   - Настрій? (Супер!)    - Погода? (Клас!)    - До роботи, все гаразд!

2.   Вправа «Усмішка».

Усміхніться один одному.  Побажайте собі та однокласникам успіхів.

ІІ. Актуалізація знань учнів.

1.   Дайте відповіді на запитання.

-         Чи часто вам доводилось слухати  байки?

-         А що то означає – «баяти байки», знаєте?

-         А слово «байка» - власне українське слово чи запозичене, як гадаєте?

2.   Інформація.

Дехто вважає, що слово «байка» походить від грецького «айпос» - оповідання, що потребує відповідного тлумачення. Але в українській мові є слово «баяти». Воно означає «говорити», «розповідати».

Байка – давній вид народної творчості, поширений світом. Дійовими особами в байках найчастіше є тварини, можуть зустрічатися людські істоти або неживі предмети.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

-         У мене є для вас цікаві слова і пропоную вам завдання:  скласти слова в «групи» та прокоментувати (усно) .Картки.

Батьківщина            горизонт          Україна           небосхил

Круговид                Вітчизна             мовити         розповідати

Говорити                 край-небо          обрій            рідний край

Самоперевірка: обєднали виділені слова, різні за звучанням і написанням, але близькі або однакові за значенням. Це є СИНОНІМИ.

ІV. Повідомлення теми і завдань уроку

-         Сьогодні ми будемо вчитися використовувати у власних висловлюваннях синоніми і пояснювати їх уживання для досягнення мети спілкування. Описувати емоції персонажів і власні емоції, спричинені байкою. Розуміти мову байки та її мораль.

V. Вивчення нового матеріалу

1.     Досліджуємо.

Слово «синоніми» прийшло до нас з грецької мови, що в перекладі означає «однойменний». У різних ситуаціях ми використовуємо різні слова.. Приклад. Плакати, голосити, ридати, ревти, рюмсати, хлипати.

  

  Синоніми – різні за звучанням і написанням слова. Але вони близькі за значенням, і кожне слово має власний відтінок, стилістичне забарвлення. У синонімічному ряді виділяють одне слово, що є стрижнем, основним словом. Його ще називають «головним словом». Дібрати синоніми до слова можна за словником синонімів.

2.     Тренувальні вправи.

1) Визначте «головне» слово в ряду синонімів. Вправа 1, с. 65. (Усно) Головне слово Обрій.

3.     Досліджуємо синоніми.

- Учимося доречно використовувати синоніми в ситуаціях спілкування, вживати в стилях мовлення. Вправа 2, с. 65 в підручнику. (Письмово в зошит)

Розмовний

Науковий

Публіцистичний

Я розмовляю з другом

Я виступаю з доповіддю

Я читаю медіатекст

Цвенькати, молоти, гомоніти, базікати, лепетати, подейкувати

Доповідати, звітувати

Казати, висловлюватись, мовити,

VІ. Фізкультхвилинка

4.     Вправа 3, с. 65.(Письмово біля дошки)  Замініть повторювані слова синонімами.

брудна

вода

каламутна

брудна

кімната

неприбрана

брудне

обличчя

замурзане

брудна

гра

нечиста

добра

людина

чуйна

добрий

учень

старанний

добрий

урожай

багатий

Запишіть речення, встановіть зв'язок між членами речення. Тече (що?) вода (що робить? Яка?) каламутна. (хто?) Селяни (що зробили?) зібрали (що?) щедрий урожай (який? Чого?) пшениці. (хто?) Ми (що зробили?) зайшли (куди?) в неприбрану кімнату (яку?). Самостійно складають словосполучення.

5.     Уважно прочитайте і відредагуйте правильно. Спишіть, замінюючи дієслово думати синонімом. Зверніть увагу на довідку. (На запас)

VІІ. Підсумок уроку.

Яку ми тему сьогодні вивчали?

Що таке синоніми?

VІІІ. Рефлексія.

Чи сподобався вам урок?

Що було складно зрозуміти?

Які емоції після уроку?

ІХ. Домашнє завдання.

Виконати вп. 4 на с. 66.


 

pdf
Додано
18 березня
Переглядів
50
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку