Урок №4. Тема: Синус, косинус, тангенс кутів від 0° до 180°
Формування компетентностей:
предметна компетентність:
ключові компетентності:
мовленні математичну термінологію, чітко, лаконічно та зрозуміло формулювати думку; поповнювати свій словниковий запас;
навчальної діяльності.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання та наочність: підручник з геометрії за 9 клас, автори: Мерзляк, Полонський, Якір, 2017 р.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань.
Фронтальне опитування
Мотивація навчальної діяльності учнів
Ви знаєте означення синуса, косинуса і тангенса гострого кута прямокутного трикутника. А чи можна знайти, наприклад, sin120° або cos180° ? (Відповідь: так.) Сьогодні ви вивчите означення синуса, косинуса, тангенса кутів від 0° до 180°.
План вивчення нового матеріалу
Опорний конспект
Означення синуса, косинуса і тангенса кутів від 0° до 180°
Побудуємо коло з центром у початку координат і радіусом 1 (рис. 2). Таке коло називається одиничним. Побудуємо гострий кут а, який утворює радіус ОА цього кола з додатним напрямом осі Ох. Нехай точка А має координати (х; у). Тоді для прямокутного трикутника АОВ маємо:
sinα = = = у; cosα = = = x; tgα = = .
Таким чином: синусом кута α є ордината точки А одиничного кола, причому радіус ОА утворює з додатним напрямом осі Ох кут α. Косинусом кута α є абсциса точки А одиничного кола, причому радіус ОА утворює з додатним напрямом осі Ох кут α. Тангенсом кута α є відношення ординати точки А до абсциси цієї точки, причому радіус ОА утворює з додатним напрямом осі Ох кут α.
Знаходження значень синуса, косинуса і тангенса тупих кутів
Користуючись наданими означеннями, дамо означення для будь-якого кута α, 0° < α < 180°. Тоді sin 0° = 0, cos 0° = 1, tg 0° = 0; sin 180° = 0,
cos 180° = -l, tg 180° = 0.
Якщо кут α — тупий (0° < α < 90°), то ордината точки А (рис. 3) додатна (тобто sin α > 0), абсциса — від'ємна (тобто cosα < 0), і відношення ординати до абсциси — від'ємне (тобто tgα < 0).
Отже, косинус, тангенс тупого кута від'ємні.
Якщо α – тупий кут (рис. 4), то cos α = ОС = - OD = -cos (180°- α),
sinα = AC = AD = sin (180° - α), тоді tg α = = - = -tg(180° - α).
Отже, щоб знайти синус тупого кута, досить знайти синус суміжного кута; щоб знайти косинус, тангенс тупого кута, треба знайти число, протилежне косинусу, тангенсу суміжного кута.
Наприклад, sin 120° = sin (180° - 120°) = sin 60° = ,
cos 150o = - cos (180° - 150°) = - cos 30° = - ,
tg 135° = -tg (180° - 135°) = - tg 45° = - 1.
Якщо учні класу мають недостатню математичну підготовку, то можна спростити пояснення. Досить сказати, що синус тупого кута дорівнює синусу суміжного кута, а косинус і тангенс тупого кута дорівнюють числу, протилежному косинусу і тангенсу суміжного кута.
Синус 0° дорівнює 0, синус 180° дорівнює 0, синус 90° дорівнює 1; а косинус 0° дорівнює 1, косинус 180° дорівнює -1, косинус 90° дорівнює 0; тоді тангенс 0° і 180° дорівнюють 0, а тангенс 90° не існує.
IV. Засвоєння нових знань і способів дій
№ 1.2. Чому дорівнює:
1) sin якщо
2) cos якщо ;
3) cos якщо
4) якщо ?
№1.4. Знайдіть значення виразу:
1)
2)
3)
4)
5)
6) .
№1.6. Чому дорівнює синус кута, якщо його косинус дорівнює:
1) 1; 2) 0?
№1.8. Знайдіть
V. Підбиття підсумків уроку, рефлексія
В ході фронтального опитування разом з учнями підвести підсумки уроку. Запропонувати наступні питання:
а) sin α; б) cos α; в) tg α.
VI. Домашнє завдання
(§1 п.1 № 1.3, 1.9)