Даний конспект уроку корисний при проведені підсумкового уроку з теми "Квадратні рівняння " у 8-му класі та при повторенні курсу алгебри в 11 класі, при підготовці до ЗНО. Інтерактивні нестандартні вправи цікаві для учнів та допоможуть глибоко засвоїти формули коренів квадратного рівняння та вміння застосовувати теорему Вієта.
Тема: КВАДРАТНІ РІВНЯННЯ.
Мета: Систематизація знань, умінь і навичок учнів по розв’язуванню та складанню квадратних рівнянь.
Тип уроку: Узагальнення та систематизація знань.
Вид уроку: Урок з елементами гри.
“Математика настільки серйозна, що варто скористатись нагодою, аби зробити її цікавою”
(Паскаль)
Дошка:
Епіграф
|
1. Неповні квадратні рівняння. х2+х+с=0-повне квадратне рівняння 1)х2+х=0 2)х2+с=0 3)х2=0 |
2. Зведені квадратні рівняння. Т. Вієта. Х2+РХ+=0 Х1+Х2=-Р Х1*Х2= |
3. Повні квадратні рівняння.Х2+Х+С=0 =2-4с
|
1)3Х2-Х=0 (0;1/3) 2)4Х2-9=0 (√3/2;-√3/2) 3)Х2-3=0 (√3;-√3) 4)Х2+2=0 (н. Кор.) |
(1;3);(5;-6);(-10;-5) Х2-4Х+3=0 Х2+Х-30=0 Х2+15Х+50=0 |
4. Задачі х2+6х-187=0 Н х2+3х-180=0 Д х2+14х-120=0 А х2+4х-96=0 І х2+2х-98=0 Ф х2+х-36=0 О х2+8х-884=0 Т |
|
5.
|
6.
|
Хід уроку :
Вступ . Сьогодні у нас підсумковий урок по темі “ Квадратні рівняння “. Нам необхідно з’ясувати наші вміння розв’язувати повні , зведені та неповні квадратні рівняння , показати уміння складати квадратні рівняння за текстом задачі .
З учнів класу утворено чотири команди по 6 – 7 чоловік . Є капітани і їх помічники – учні 10 – го класу. Кожен учень має 5 кружечків , які дозволять йому отримати консультацію чи від капітана , чи від старшокласника – консультанта , при цьому учень розраховується кружечком . Письмові завдання виконуються на окремих листках і оцінюються після уроку . При використанні 2 кружечків , оцінка знижується на 1 бал , при використанні всіх – на 2 бали .
1.НЕПОВНІ КВАДРАТНІ РІВНЯННЯ .
1)На дошці учень записує типи неповних квадратних рівнянь і пояснює основні моменти при розв’язуванні кожного з типів .
2)Усно розв’язати рівняння :
а) 3х – х2 = 0 б) 4х2 - 9 = 0 в) х2 – 3 = 0 г) х2 + 2 = 0
( 0 ; 1\3 ) ( 3\2 ; - 3\2 ) (√ 3 ; - √ 3 ) ( немає коренів )
3)Письмово : кожен учень розв’язує три неповних квадратних рівняння . Відповіді у всіх варіантах однакові :
( √2 ; - √2 ) , ( 0 ; 0,6 ) , ( н. коренів )
|
|
|
|
|
1)16х2 = 32 2) 2,4х – 4х2 = 0 3) х2 = - 5 |
|
|
2.ЗВЕДЕНІ КВАДРАТНІ РІВНЯННЯ ( т . Вієта )
1) Учень записує на дошці зведене квадратне рівняння , каже і записує теорему Вієта.
x2 + px +q = 0
x1 + x2 = -p
x1 * x2 = q
2) Усно : Скласти квадратне рівняння , використовуючи теорему Вієта , за даними коренями :
( 1 ; 3) х2 – 4х + 3 = 0
(5 ; - 6) х2 + х – 30 = 0
(- 10 ; -5 ) х2 + 15х + 50 = 0
3) Письмово: Підібрати корені квадратного рівняння , використовуючи теорему Вієта , нанести їх як точку , координати якої записані у вказаному порядку , на координатну площину . Кожен стіл отримує картку з координатною площиною .
|
|
1)х2 + х – 12 = 0 (3 ; - 1 ) ( б ; м) 2) х2 – 9х + 20 = 0 (4 ; 5 ) (м ; б ) |
1) х2 – 8х + 7 = 0 (7 ; 1 ) ( б ; м ) 2) х2 – 3х -4 = 0 (-1 ; 4) (м ; б ) |
1) х2 – 3х + 2 = 0 (2 ; 1 ) ( б ; м ) 2) х2 – 10х +24 = 0 (6 ; 4 ) (б ; м) |
|
1) х2 – 6х + 5 = 0 (1 ; 5 ) ( м ; б ) 2) х2 – 10х + 21 = 0 ( 7 ; 3 ) ( б ; м ) |
|
3.ПОВНІ КВАДРВТНІ РІВНЯННЯ
1. Учень записує на дошці повне квадратне рівняння і формули дискримінанта та коренів: х2 + х +с = 0 Д= 2-4с
х1=
х2=
2. ПИСЬМОВО: Розв’язати дане квадратне рівняння і букву, яка йому відповідає занести у клітинку для розшифровки слова. Кожна команда отримує окреме слово. Учень, який швидко виконав завдання, має змогу покращити свою оцінку розв’язавши додаткове рівняння.
Додаткові рівняння
Вар. |
рівняння |
1 |
2 |
3 |
4 |
Від-відь |
1. |
3х2-7х+4=0 |
Т |
І |
Е |
Ю |
4/3; 1 |
2. |
5х2-8х+3=0 |
Ш |
Ж |
Д |
Н |
1; 0,6 |
3. |
2х2-9х+10=0 |
Л |
Р |
Т |
Ь |
2,5; 2 |
4. |
5х2-6х+1=0 |
І |
Д |
К |
Н |
1; 0,2 |
5. |
4х2+3х-1=0 |
Е |
А |
А |
Т |
¼; -1 |
6. |
3х2-10х+3=0 |
Ф |
Р |
Р |
О |
3;1/3 |
7. |
2х2-7х-4=0 |
Ь |
К |
М |
К |
4; -0,5 |
(1;0,6) (4/3;1) (1;0,2 ) (3;1/3) (-1;1/4) (2,5;2) (4;-1/2)
(1;0,6) (4/3;1) (2,5;2) (-1;1/4) (3;1/3)
(1;0,6) (4/3;1) (1;0,2) (-1;1/4) (3;1/4) (2,5;2)
(1;0,6) (2,5;2) (4/3;1) (-1;1/4) (3;1/3) (1;0,2)
Після праць нідерландського математика Жірара (1595-1632) а також Декарта і Ньютона спосіб розв’язування квадратних рівнянь набув сучасного вигляду.
Загальне правило розв’язування квадратних рівнянь, зведених до виду х2+х+с=0 сформулював німецький математик М. Штіфель (1487-1567)
Виводом формули розв’язування квадратних рівнянь загального виду займався Ф. Вієт . Проте своє твердження він висловлював лише для додатних коренів (від’ємних чисел він не визнавав)
4. ЗАДАЧІ НА СКЛАДАННЯ КВАДРАТНИХ РІВНЯНЬ.
На картках є дві задачі: одна (перша) закодована, друга—додаткова. Домовимось позначати через х менше число. Код до задач і рівняння на дошці. Слово скласти у клітинках (на парті).
(12;15) (12;8) (7;8) (9;11) (6;20) (11;17) (26)
V
5. НЕ РОЗВ’ЯЗУЮЧИ РІВНЯННЯ, З’ЯСУВАТИ, ЧИ МАЄ ВОНО КОРЕНІ, ЯКЩО МАЄ, ТО ВИЗНАЧИТИ ЇХ ЗНАК:ї
1) х2-2х-1=0 два, різні
2) х2+7х+1=0 два, різні
3) х2-7х+1=0 два, додатні
4) х2-6х+11=0 немає коренів
5) х2+5х+6=0 два, від’ємні
6. НЕ РОЗВЯЗУЮЧИ РІВНЯННЯ, З’ЯСУВАТИ ЧИ Є ДАНЕ ЧИСЛО ЙОГО КОРЕНЕМ:
1) 2Х2+3Х-1=0 2) 3Х2-2Х-8=0 3) 5Х2-6Х+1=0
Х=1 (НІ) Х=2 (ТАК) Х=0 (НІ)
7. ПІДСУМОК УРОКУ