Тема: Складне речення з різними видами зв'язку
Мета: дати учням поняття про складні речення з різними видами зв'язку; сполучниковим і безсполучниковим, дати зразок синтаксичного розбору таких речень; відпрацювати пунктуаційні навички в реченнях такої структури, ознайомити учнів із особливостями пунктуації в складних реченнях; розвивати логічне мислення; виховувати повагу до рідної мови.
Хід уроку
І. Оголошення теми та мети уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1.Словниковий диктант
-На місці крапок, де потрібно, поставити апостроф. Вибрати 3 слова та введіть їх у речення (реч. мають бути складними), слова, які ввели в речення, підкресліть.
Зобов…язаний, возз…єднання, м…язи, д…юна, ад…ютант, миш…як, кур…йоз, кур…єр, п…єдестал, суб…єкт, ком…юніке, грав…юра, інтерв…ю, в…ється, в…юнкий, зап…ястя, верф…ю, нав…ючений, п…явка, верб…я, бур…ян, Лук…ян, в…язальниця, дит…ясла, двох…ярусний, мав…ячий, кон….юнктивіт, над…їдешний, реп…ях, цв…ях, пів…яблука, Св…ятослав, кав…ярня.
-Взаємоперевірка словникового диктанту
-Робота зі словником
Пояснити значення слів: комюніке, гравюра, кав’ярня, дюна.
2. «Мозковий штурм»
-Яке речення називається складним?
-Назвіть види складних речень.
-Які речення називаються складносурядними?
-Які розділові знаки ставляться в БРС?
ІІІ.. Сприйняття нового матеріалу.
Завдання 1.
-Запишіть речення під диктовку, розставте в ньому розділові знаки.
Тамую своє дихання часте й за димом бачу: угорі рядком летять лелеки, що приносять щастя, і піт з чола стираю рукавом.
Смисловий зв’язок: 1 і 2 безспол., 2-3 –СП, 3-4- сурядний.
Синтаксичний розбір
Характеристика кожного речення:
Завдання 2.
І група. Складіть речення за поданими схемами
1) ; .
2) , ( ), а .
3) , , .
ІІ група. Запишіть речення, поставте розділові знаки.
2) : , , .
IV. Робота в парах. Закріплення вивченого матеріалу. Опитування теоретичного матеріалу.
V. Домашнє завдання