ТЕМА. зв 'язки простими речениями в сњтаДносуряДному
Мета: ознайомити 3i смисловими зв'язками, бувають частинами складносурядних речены, формувати визначати Taki зв'язки; виховувати любов до фольклору; розвивати мщслення; поглиблювати навички виконання таких розумових як розвивати усне й писемне мовлення, увагу, пам'ять.
Обладнаџня: картки, моделювання.
Тип уроку: урок вивчення нового
МД УРОКУ
1. момент
1 , Оголошення теми та мети уроку, домашнього завдання. Визначення складносурядних речень у
Усний д)уог за темою речення. речення з II. теми, мети та завдань уроку L навчання.
• Що саме, судячи з теми уроку, ви нового?
• Як ви p03YMi€Te зв'язки»?
• будь-який приклад складносурядного речення. Чи € в ньому сполучник?
2. Проблемне питання.
Як за допомогою сполучника можна визначити зв'язки частинами складносурядного речення? З. Опрацювання
3BepHiTb увагу на значення складносурядних речень, частини яких еднальними, i протиставними сполучниками. (Див. таблицю). Таблиця
Розряди сурядних |
зв'язки частинами складносурядного речення |
Приклади |
1. €i!HaJ1bHi Ј(й), та (в Р), Hi..., Hi, анЈ, також, як так |
I серщо дано не i думам не дано всихать. (М. Стельмах) |
|
|
Достигла нива колосиста, i яблука в саду. (М. Терещенко) |
|
Бджоли облЈтались, i з Дмтриком заносять вулики в ольшаник. (А. Стельмах) |
||
2. але, та (в але), проте, оДнак, зате а, Й, эюе |
Протиставлення |
Все повертаегься, але роки йдуть без воротгя. (Крил, висл.) |
|
На рушника вигляда€ а рядом темкйе пучок польових волошок. (С. Васильченко) |
|
З. або; чи; чи..., чи; або... або; то..., то; не то..., не то |
означають явища, що чергуються |
То сонце вигляне, то знову туча, i блискавиця, i дощ. Щ. Тичина) |
означають явища, виключають одне одного |
Чи то праця задавила молоду силу, чи то нудьга невсипуща його з звалила. (Т. Шевченко) |
4. Проблемне питання.
Чи можна, на сполучники, визначити зв'язки частинами складносурядного речення? свою думку.
5. СлуховиЙ Диктант.
у ki звгязки частинами складносурядного речення.
1. Виступи гЈр закривали Дорогу, i клаптик безхмарного неба cuHiB у високостј над crnpiMktLuu эюовтими сппнами урвища. (М. Коцюбинський)
2. Я маниа весь час про ХВИИИНУ серед чужого, життя, та завэюДи першую К?ЛЮЧУЮ тернину приносиш Хвилина воргття. (Леся УкраТнка)
З. Написав рядки жартома неначе, а мгй друг сидить i над ними паче. (А. Малишко)
4.1ван поргвнявся з колодязем, поглянув i аж йому щось йойкнуло всереДинЈ з несподгванки. (М. Коцюбинський)
5. Хотгла я nimu до конопель, так тут робота. (Леся УкраТнка)
6. метнулись до коней, i незабаром Bi3 стояв запряжений, готовий вирушити в Дорогу. (М, Коцюбинський) i пояснення записаних визначень смислових частинами складносурядного речення.
III. Виконання вправ на
1. Переписати, на крапок вставляючи букви. Визначити зв'язки простими реченнями в складносурядних. речення прочитати, правильно Тх
хатою с..венький с..Дить, а сонечко н..зенько уже спустилось над
(Т. Шевченко) ПогДемо поговорити з лгсом, а вже тодј я можу i з люд..ми. (Л. Костенко) Поговорю з Д..ревами, i стане душа л..ген..ка, мов кульбаби ugim. (Н. Поклад) Чи Bimep kPi3b курай свище, чи тоскно хтось HacniBY.. поблизу. (О. Гончар) Так тихо ранкова мла, i в скверг горобина i парки будять голоси (М. Часом на cuHi вил..тшш колихались грона эюолуДгв або обрис пташини. (М. Стельмах)
2. Робота в парах. Взасмоперевђрка.
З. Творча робота.
Скласти й записати на тему «Краса MicTa». У TBOPi вжити речення, визначити зв'язки простими реченнями в складносурядному. граматичну основу речены
4. Дослгдження-моделювання.
Знайти продовження речены Визначити Тх зв'язки.
1. Зорям до лиця |
...чи тоскно хтось поблизу. (0. Гончар) |
2. Чи BiTep kPi3b CTiHY свище |
...а море лежало внизу поволокою сну. (М. Коцюбинський) |
З, Я дивлюсь на небо |
...та ними горнуться до згоди не серия, Hep036paTaHi народи. (М. Братан) |
4. TeMHi виглядали понуро... |
...а воно глибоке-глибоке та сине-сине, а 3iP0k тих, 3iP0k! (О. Вишня) |
IV. IIil4cyMkiB уроку
1)
Запитання для
• ki речення називаються складносурядними?
• зв'язки бувають частинами складносурядних речень?
• сполучники вживаються в складносурядних реченнях з вщношенням або смисловими выношеннями частинами?
• За допомогою яких передаються частинами? • Wi частинами складносурядного речення виражаються за допомогою або, чи, а, то... то? V. Домашне завдання
Повторити таблицю зв'язки частинами складносурядного речення». Виписати з художньоТ 5 складносурядних речень, визначити зв'язки частинами складносурядного речення, шдкреслити в кожному основи.