ТЕМА. зв 'язки простими речениями в
сњтаДносуряДному
Мета: ознайомити 3i смисловими зв'язками, бувають частинами
складносурядних речены, формувати визначати Taki зв'язки; виховувати любов до
фольклору; розвивати мщслення; поглиблювати навички виконання таких розумових
як розвивати
усне й писемне мовлення, увагу, пам'ять.
Обладнаџня: картки,
моделювання.
Тип уроку: урок вивчення нового
МД УРОКУ
1. момент
1 , Оголошення теми та мети уроку,
домашнього завдання. Визначення
складносурядних речень у
Усний д)уог за темою речення. речення з II.
теми, мети та завдань уроку
L
навчання.
• Що саме, судячи з теми уроку, ви нового?
• Як ви p03YMi€Te зв'язки»?
• будь-який приклад складносурядного
речення. Чи € в ньому сполучник?
2. Проблемне питання.
Як за
допомогою сполучника можна визначити зв'язки частинами складносурядного речення? З. Опрацювання
3BepHiTb
увагу на значення складносурядних речень, частини яких еднальними,
i протиставними сполучниками. (Див.
таблицю). Таблиця
Розряди сурядних |
зв'язки частинами складносурядного речення |
Приклади |
1. €i!HaJ1bHi Ј(й), та (в Р), Hi..., Hi, анЈ, також, як так |
|
I серщо дано не i думам не дано всихать. (М. Стельмах) |
|
Достигла нива колосиста, i яблука в саду. (М. Терещенко) |
|
|
Бджоли облЈтались, i з Дмтриком заносять вулики в ольшаник. (А. Стельмах) |
|
2. але, та (в але), проте, оДнак, зате а, Й, эюе |
Протиставлення |
Все повертаегься, але роки йдуть без воротгя. (Крил, висл.) |
|
На рушника вигляда€ |
|
З. або; чи; чи..., чи; або... або; то..., то; не то..., не то |
означають явища, що чергуються |
То сонце вигляне, то знову туча, i блискавиця, i дощ. Щ. Тичина) |
означають явища, виключають одне одного |
Чи то праця задавила молоду силу, чи то нудьга невсипуща його з звалила. (Т. Шевченко) |
4. Проблемне питання.
Чи
можна, на сполучники, визначити зв'язки частинами
складносурядного речення? свою думку.
5. СлуховиЙ Диктант.
у ki звгязки
частинами складносурядного речення.
1.
Виступи гЈр
закривали Дорогу, i клаптик безхмарного неба cuHiB у високостј над crnpiMktLuu эюовтими сппнами урвища.
(М. Коцюбинський)
2.
Я маниа весь час
про ХВИИИНУ
серед чужого, життя, та завэюДи
першую
К?ЛЮЧУЮ тернину приносиш Хвилина воргття. (Леся УкраТнка)
З.
Написав рядки жартома неначе, а мгй друг сидить i над ними паче. (А. Малишко)
4.1ван поргвнявся з колодязем, поглянув i аж йому щось йойкнуло всереДинЈ з несподгванки. (М. Коцюбинський)
5.
Хотгла я nimu до конопель, так тут робота. (Леся УкраТнка)
6.
метнулись до
коней, i незабаром Bi3 стояв запряжений, готовий вирушити в Дорогу. (М, Коцюбинський)
i пояснення записаних визначень
смислових
частинами
складносурядного речення.
III. Виконання вправ на
1. Переписати, на крапок вставляючи букви. Визначити
зв'язки
простими реченнями в складносурядних.
речення прочитати, правильно Тх
хатою с..венький
с..Дить, а сонечко н..зенько уже спустилось над
(Т. Шевченко) ПогДемо поговорити з лгсом, а вже тодј я можу i з люд..ми.
(Л. Костенко) Поговорю
з Д..ревами, i стане душа л..ген..ка, мов кульбаби ugim. (Н. Поклад) Чи Bimep
kPi3b курай свище, чи тоскно хтось HacniBY.. поблизу. (О. Гончар) Так тихо
ранкова мла, i в скверг горобина
i парки будять голоси (М. Часом на
cuHi вил..тшш
колихались грона эюолуДгв або обрис
пташини. (М. Стельмах)
2. Робота в парах. Взасмоперевђрка.
З. Творча робота.
Скласти й записати
на тему «Краса MicTa». У
TBOPi вжити
речення,
визначити
зв'язки
простими реченнями в складносурядному.
граматичну основу речены
4. Дослгдження-моделювання.
Знайти продовження речены Визначити Тх зв'язки.
1. Зорям |
...чи тоскно хтось поблизу. (0. Гончар) |
2. Чи BiTep kPi3b CTiHY свище |
...а море лежало внизу поволокою сну. (М. Коцюбинський) |
З, Я дивлюсь на небо |
...та ними
горнуться до згоди не |
4. TeMHi виглядали понуро... |
...а воно глибоке-глибоке та сине-сине, а 3iP0k тих, 3iP0k! (О. Вишня) |
IV. IIil4cyMkiB уроку
1)
Запитання для
• ki речення називаються складносурядними?
•
зв'язки
бувають частинами складносурядних речень?
• сполучники вживаються в складносурядних реченнях з вщношенням або смисловими выношеннями частинами?
• За допомогою яких передаються частинами? • Wi частинами складносурядного речення виражаються за допомогою або, чи, а, то... то? V. Домашне завдання
Повторити таблицю зв'язки
частинами складносурядного речення». Виписати з художньоТ
5 складносурядних речень, визначити
зв'язки
частинами
складносурядного речення, шдкреслити в кожному основи.