Розробка уроку на тему: "Смислові зв'язки у складносурядному реченні"

Про матеріал
Розробка містить матеріал для ознайомлення учнів із засобами зв’язку між частинами складносурядного речення; з’ясування поняття смислових відношень між частинами складносурядних речень.
Перегляд файлу

ТЕМА. зв 'язки        простими речениями в сњтаДносуряДному

Мета: ознайомити 3i смисловими зв'язками, бувають частинами складносурядних речены, формувати визначати Taki зв'язки; виховувати любов до фольклору; розвивати мщслення; поглиблювати навички виконання таких розумових як розвивати усне й писемне мовлення, увагу, пам'ять.

Обладнаџня:                                        картки, моделювання.

Тип уроку: урок вивчення нового

МД УРОКУ

1. момент

1 , Оголошення теми та мети уроку, домашнього завдання. Визначення складносурядних речень у

Усний д)уог за темою речення. речення з II. теми, мети та завдань уроку L навчання.

   Що саме, судячи з теми уроку, ви нового?

   Як ви p03YMi€Te зв'язки»?

   будь-який приклад складносурядного речення. Чи € в ньому сполучник?

2. Проблемне питання.

Як за допомогою сполучника можна визначити  зв'язки частинами складносурядного речення? З. Опрацювання

3BepHiTb увагу на значення складносурядних речень, частини яких  еднальними, i протиставними сполучниками. (Див. таблицю). Таблиця

Розряди сурядних

зв'язки частинами складносурядного речення

Приклади

1. €i!HaJ1bHi Ј(й), та (в                                Р),

Hi..., Hi, анЈ, також, як так

I серщо дано не              i думам не дано всихать. (М. Стельмах)

 

Достигла нива колосиста, i           яблука в саду. (М. Терещенко)

Бджоли облЈтались, i з Дмтриком заносять вулики в ольшаник. (А. Стельмах)

2. але, та (в але), проте, оДнак, зате а, Й, эюе

Протиставлення

Все повертаегься, але роки йдуть без воротгя. (Крил, висл.)

 

На рушника вигляда€  а рядом темкйе пучок польових волошок. (С. Васильченко)

З. або; чи; чи..., чи; або... або; то..., то; не то..., не то

означають явища,     що чергуються

То сонце вигляне, то знову туча, i блискавиця, i дощ.               Щ. Тичина)

означають               явища, виключають одне одного

Чи то праця задавила молоду силу, чи то нудьга невсипуща його з звалила. (Т. Шевченко)

4.   Проблемне питання.

Чи можна,     на сполучники, визначити зв'язки           частинами складносурядного речення?            свою думку.

5.   СлуховиЙ Диктант.

             у                ki                  звгязки        частинами складносурядного речення.

1.                 Виступи гЈр закривали Дорогу, i клаптик безхмарного неба cuHiB у високостј над crnpiMktLuu эюовтими сппнами урвища. (М. Коцюбинський)

2.                 Я маниа весь час про  ХВИИИНУ серед чужого, життя, та завэюДи першую К?ЛЮЧУЮ тернину приносиш Хвилина воргття. (Леся УкраТнка)

З. Написав рядки жартома неначе, а мгй друг сидить i над ними паче. (А. Малишко)

4.1ван поргвнявся з колодязем, поглянув i аж йому щось йойкнуло всереДинЈ з несподгванки. (М. Коцюбинський)

5.                 Хотгла я nimu до конопель, так тут робота. (Леся УкраТнка)

6.                 метнулись до коней, i незабаром Bi3 стояв запряжений, готовий вирушити в Дорогу. (М, Коцюбинський) i пояснення записаних визначень смислових частинами складносурядного речення.

III. Виконання вправ на

1. Переписати, на крапок вставляючи букви. Визначити  зв'язки простими реченнями в складносурядних. речення прочитати, правильно Тх

хатою                     с..венький с..Дить, а сонечко н..зенько уже спустилось над

(Т. Шевченко) ПогДемо поговорити з лгсом, а вже тодј я можу i з люд..ми. (Л. Костенко) Поговорю з Д..ревами, i стане душа л..ген..ка, мов кульбаби ugim. (Н. Поклад) Чи Bimep kPi3b курай свище, чи тоскно хтось HacniBY.. поблизу. (О. Гончар) Так тихо ранкова мла, i в скверг горобина  i парки будять голоси (М. Часом на cuHi вил..тшш  колихались грона эюолуДгв або обрис пташини. (М. Стельмах)

2. Робота в парах. Взасмоперевђрка.

З. Творча робота.

Скласти й записати  на тему «Краса        MicTa». У TBOPi вжити речення, визначити  зв'язки         простими реченнями в складносурядному.  граматичну основу речены

4. Дослгдження-моделювання.

Знайти продовження речены Визначити Тх зв'язки.

1. Зорям до лиця

...чи тоскно хтось                 поблизу. (0. Гончар)

2. Чи BiTep kPi3b CTiHY свище

...а море лежало внизу                               поволокою сну.

(М. Коцюбинський)

З, Я дивлюсь на небо

...та ними горнуться до згоди не серия, Hep036paTaHi народи. (М. Братан)

4. TeMHi       виглядали понуро...

...а воно глибоке-глибоке та сине-сине, а 3iP0k тих, 3iP0k! (О. Вишня)

IV.                    IIil4cyMkiB уроку

1)

Запитання для

                   ki речення називаються складносурядними?

                   зв'язки бувають            частинами складносурядних речень?

                   сполучники вживаються в складносурядних реченнях з вщношенням або       смисловими выношеннями            частинами?

                   За допомогою яких передаються частинами? • Wi частинами складносурядного речення виражаються за допомогою або, чи, а, то... то? V. Домашне завдання

Повторити таблицю зв'язки частинами складносурядного речення». Виписати з художньоТ 5 складносурядних речень, визначити зв'язки частинами складносурядного речення, шдкреслити в кожному основи.

pdf
Додано
27 листопада 2019
Переглядів
902
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку