Урок № 2
Скорочення дробів
Мета уроку: сформувати уявлення учнів про скорочення дробів, навчити застосовувати це поняття до розв’язання задач; розвивати логічне мислення; виховувати самостійність, наполегливість.
Очікувані результати: учні повинні формулювати основну властивість дробу, розв’язувати вправи, що передбачають скорочення дробів.
Обладнання та наочність: підручник, роздавальний матеріал,
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
■ I. Організаційний етап
▪ Привітання
▪ Перевірка присутності учнів: кількість за списком ______, кількість присутніх на уроці ________, відсутніх _______
▪ Перевірка готовності учнів та кабінету до уроку
■ II. Перевірка домашнього завдання
Перевірити виконання індивідуального завдання за бажанням учнів.
▪ Виконання завдань, аналогічних домашнім
Підручник
Дидактичні матеріали
■ III. Актуалізація опорних знань
Запропонувати одному з учнів працювати за відкидною дошкою.
▪ Математичний диктант
1. Чисельник дробу помножили на 5. Як потрібно змінити знаменник, щоб одержати дріб, який дорівнює даному?
2. Чи правильно, що ?
3. Запишіть дріб із знаменником 27, що дорівнює дробу .
4. Розділіть чисельник і знаменник дробу на 3 і запишіть відповідну рівність.
5. Запишіть дріб із чисельником 15, що дорівнює дробу .
6. Скільки двадцятих у ?
7. Скільки шостих у ?
8. Розділіть чисельник і знаменник дробу на НСД чисельника і знаменника та запишіть відповідну рівність.
9. Знайдіть значення x, за якого справджується рівність .
10. Чи є правильною рівність ?
Відповіді до математичного диктанту
1. Помножити на 5. 2. Ні; 3. . 4. . 5. ; ; ; . 6. ; . 7. ; . 8. . 9. ; . 10. 333 не є кратним числу 33. Отже, рівність неправильна.
■ IV. Формулювання теми, мети й завдань уроку; мотивація навчальної діяльності
▪ Оголошення теми уроку
▪ Формулювання разом із учнями мети й завдань уроку
▪ Мотивація навчальної діяльності
Застосовуючи основну властивість звичайного дробу, можемо виконувати ділення чисельника й знаменника дробу на одне й те саме число. Чи завжди можна знайти число, відмінне від одиниці, на яке можна було б поділити чисельник і знаменник дробу? Сьогодні ви про це дізнаєтесь.
■ V. Засвоєння нових знань
План викладання нового матеріалу
1. Поняття про скорочення дробу. Приклади.
2. Поняття нескоротного дробу.
▪ Бесіда зі складанням конспекту
1. Що називають скороченням дробу?
2. Який дріб називають нескоротним?
Орієнтовний конспект учня
1. Якщо НСД. , то — скорочення дробу.
2. Якщо НСД, то дріб нескоротний.
Наприклад, дріб нескоротний, дріб — скоротили дріб на 12.
■ VI. Закріплення нового матеріалу
▪ Робота учнів біля дошки
Підручник
Дидактичні матеріали
▪ Робота в парах
Підручник
Дидактичні матеріали
Запропонувати роботу в парах з вибірковою перевіркою правильності виконання завдань біля дошки.
▪ Індивідуальна робота за картками
Картка № 1
1. Виразіть у кілограмах і запишіть у вигляді звичайного нескоротного дробу: 25 г; 160 г; 950 г.
2. Скоротіть дріб:
а) ; б) ; в) .
Картка № 2
1. Скоротіть дріб .
2. Виконайте дії над дробами, попередньо їх скоротивши:
а) ; в) ;
б) ; г) .
Розв’язання до карток
Звернути увагу на те, що в разі скорочення дробів чисельник і знаменник дробу треба розкласти на множники, а потім ділити на спільний множник.
Картка № 1
1. кг; кг. кг.
2. а) ; б) ; в) .
Картка № 2
1. .
2. а) ; б) ; в) ; г) .
■ VII. Підбиття підсумків уроку
▪ Розв’язання задач-жартів
Допоможіть клоунові виконати завдання правильно.
1. Клоун намагався розв’язати задачу: що більше — сто десятих чи тисяча сотих? Чому публіка сміялась?
2. Клоун скоротив дріб на 5 і оголосив результат: . Чому публіка сміялась?
Перевірити шляхом коментування з місця.
■ VIII. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
▪ Завдання для всього класу
Підручник
Дидактичні матеріали
▪ Індивідуальне завдання
Визначте:
а) яку частину розгорнутого кута становлять 72°;
б) яку частину центнера становлять 125 г.
Розв’язання
а) ; б) ц (1 ц = 100 кг; 1 кг = 1000 г;
1 ц = 100 000 г).