Конспект уроку на тему. Слово в житті людини. Краса світу і людської душі в художньому слові. Образне слово — першоелемент літератури. Початок словесного мистецтва: фольклор і літописи. Художня література і мистецтво слова. Види мистецтва.
Тема. Слово в житті людини. Краса світу і людської душі в художньому слові. Образне слово — першоелемент літератури. Початок словесного мистецтва: фольклор і літописи. Художня література і мистецтво слова. Види мистецтва.
Мета: допомогти учням усвідомити роль художнього слова в житті людини, специфіку художнього образу; навчити відрізняти художню творчість від інших видів діяльності людини, визначати види мистецтва; розвивати творчу уяву, естетичний смак; виховувати гармонійно розвинену особистість.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: репродукції картин різних жанрів живопису; аудіо записи уривків музичних творів.
Теорія літератури: образне слово, фольклор.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Повідомлення теми й мети уроку
III. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Вступне слово вчителя.
А зараз заплющте на хвилинку очі й уявіть нашу землю в добу печерної людини. Ось виходить чоловік у звіриній шкурі із палицею на полювання. Побачив мамонта, що пасся неподалік, підскочив, покрутив перед ним дерев'яним списом, але звір не звернув на нього уваги. Іде інший мисливець — теж нічого не вдіє сам. А в печері чекають голодні діти, дружина. Що ж робити? І тут у когось сяйнула щаслива думка: а що як покликати всіх чоловіків, заманити мамонта в пастку, разом навалитись на нього і здобути багато м'яса? З горла вирвалися перші осмислені звуки, підкріплені жестами: ідіть сюди, давайте полювати разом!
Так були вимовлені перші слова чи не .так, цього вже напевно ніхто не скаже. Але те, що слово зробило людину людиною, це і точно. Отже, людина створила слово, а слово — людину.
Вийшов якось чоловік уночі з хатини, глянув на небо, засіяне зірками. Краса невимовна! І так йому захотілося розповісти про це діткам! Але як передати побачене? Думав-думав... Зірки! на небі як... як горох розсипаний... як жаринки розкидані... як світлячки у лісі... Чи, може, хай діти самі здогадаються, коли він їм скаже так: поле не міряне, вівці не лічені, пастух рогатий?
Відтоді як людина стала помічати навколо себе красу, захотіла її порівняти з чимось, передати, і виникло образне слово.
Запис до літературознавчого словничка.
Образне слово — слово, яке допомагає створити художній образ — яскраве відображення за допомогою порівняння, означення чи перенесення ознак з іншого предмета, витвореного уявою поняття про предмет, явища життя.
Щодалі розвивалася людина, тим більше їй хотілося висловити своє захоплення красою природи (їй все тоді видавалося живим: і ліс, і річка, і гора, й поле), оспівати подвиги героїв, уславити добрі вчинки своїх одноплемінників, подякувати заступникам-богам.
Таким чином виникали легенди й міфи, у яких реальність тісно перепліталася з фантазією, з уявленнями людей про світ і про себе. Мрія покликала до життя казку, а спостереження та дотепність і почуття гумору — прислів'я, приказки, загадки, анекдоти. Усе це усно передавалося з покоління в покоління, тому дістало назву усна народна творчість, або іншомовним словом — фольклор.
Запис до літературознавчого словничка.
Фольклор — усна народна творчість.
Коли виникло письмо, освічені люди, здебільшого монахи в монастирях, почали записувати, що відбувалося щороку (щоліта.) — так виникли літописи. Одним із перших письменників нашого народу був князь Володимир Мономах, який написав повчанні своїм дітям (тобто висловив мудрі поради, як жити у світі).
Книга — скарбниця людських знань, неоціненне духовне багатство кожного народу. Без книг не можна стати освіченою, культурною людиною.
Серед величезної кількості різноманітних книжок значне місце посідають твори художньої літератури.
Література — це мистецтво слова, вона в художній формі відображає життя народу засобами мови. Головним предметом зображення в літературі виступає людина.
Письменник, змальовуючи людей і їхні долі, змушує читача задуматися над життям, спонукає виховувати себе, наслідувати героїв, що полюбилися.
Специфіка мистецтва полягає в тому, що вона змальовує життя в образах. Образ людини (персонаж) — це художнє конкретно-чуттєве змальовування людської особи. Автор може змальовувати образ предмета, явища, природи. В основі художнього образу лежить дійсність. Художній образ — персонаж, людина.
Художні образи — це словесне відтворення різних подій, предметів, уявлюваних письменником.
Бесіда за запитаннями
1. У яких казках дійовими особами є: Маруся, батько, пан? (Розглядаємо ілюстрації.)
2. Хто автор цих казок? (Народ)
2. «Мозкова атака».
Красу навколишнього життя і людської душі можна відобразити не лише за допомогою слова (ручки, паперу), ай...
(презентація «Види мистецтва»)
3. Прослуховування аудіозаписів.
4. Робота з текстом.
Прочитати два уривки і з'ясувати, що у них спільного та відмінного, зробити висновки й заповнити таблицю (таблиця на початку роботи — без записів).
1) Десь зовсім близько... невгамовно виводив свою пісню соловейко. Спершу, коли починав заливатися, здавалось, що у горличку в нього билася маленька співуча намистинка. Короткий свист — і ось вона уже вискакувала з дзьобика і стрімко летіла над лісом, а за нею вискакували такі ж самі намистинки, і всі вони нанизувалися у довгий невидимий разок. Потім нитка на тому разку рвалася, і намистинки падали в лунке озеро. Соловейкові жаль ставало їх, і він заходжувався ойкати, схлипувати. Швидко заспокоївшись, розщедрювався і без жалю розсипав навкруги коштовності: камінці-самоцвіти, янтареві бусинки, червоні коралі, срібні сережки, золоті колечка. А як не ставало їх, радісно дзвонив у прозорі кришталеві дзвоники, що висіли поряд на гілочці.
Соловей сидів на тонесенькій калиновій гілочці, що схилилася од його ваги. Був дуже схожий на горобчика, лише тільце мовби трохи витягнуте. Очі чорні, великі. Як співав, злегка горбився, трішки опускав крильця, широко відкривав тонкий дзьобик, в якому, ніби сердечко в дзвонику, бився гострий язичок, і все його «крихітне тільце тремтіло й здригалося.
Сонце вже підбилося на добрий людський зріст. В його скісних променях на деревах, у траві, у туго натягнутих ажурних павучаних сітках, ніби оті коштовності, що їх щедро розсипав по лісу соловейко, блищала, вигравала всіма барвами райдуги роса.
Запаморочливо пахли конвалії, черемха, шипшина.
Чи не вони ото й споїли своїми п'янкими пахощами всіх лісових птахів, що раптом вирішили позмагатися у співі з солов'ями? (За Б.Комаром.)
2) Соловей — рід птахів сімейства Дроздові виду Горобцеві. Довжина тіла 14—20 сантиметрів, вага 13—27 грамів. Оперення звичайно бурого кольору. Тримається потаємно в чагарниках, заростях лісів, садів і парків. Харчується комахами. Гнізда — на землі під кущами. Кладка з 4—7 яєць у травні, висиджує самиця упродовж 13—14 діб. У Євразії розповсюджено десять видів солов'їв, в Україні — три: південний, або західний; звичайний, або східний; варакуша. Перелітні птахи, зимують у тропіках Східної Африки. Самці чудово співають (у їхніх трелях буває до 40 колінець). Викопні рештки відомі з найдавніших часів.
(З енциклопедії.)
(Таблиця заповнюється колективно, висновки формулюються за допомогою вчителя, якщо для учнів це виявляється складним.)
5. Слухання запису співу солов'я.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО
Наша Марійка намагалася слухати дуже уважно, але їй так кортіло роздивитися кожного, що частину нашої бесіди вона все ж проґавила.
Ось що вона запам'ятала (послухайте уважно, знайдіть помилки й допоможіть Марійці розібратися).
Слово має велике значення в житті людини. Коли б не було слів, ми не могли б підказувати на уроці, не розповіли б секрет подрузі, не могли б обізвати сусіда за партою, не знали б навіть, який наступний урок за розкладом.
Художнім словом можна описати, як побудовані різні прилади, машини, комп'ютери й усе, що подобається майструвати хлопчикам.
Спочатку люди написали багато книжок, потім вивчили з них казки, прислів'я, загадки, анекдоти, переповіли їх один одному, дітям, а згодом стали називати це усною народною творчістю, або фольклором.
Крім того, давні люди часто виходили влітку грітися на сонці й писати на каменях. Так виникли літописи.
Видів мистецтва існує дуже багато, наприклад, як мама спече смачний пиріг чи пошиє мені гарну спідничку — це мистецтво куховарити та мистецтво шити. Як тато зручну поличку для моїх іграшок та різних дрібничок зробить, то це— столярне мистецтво.
(Учні називають помилки, вказують, із чим вони можуть погодитися у твердженнях Марійки, а з чим — ні.)
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Самостійно створити образ зоряного неба, хлібного поля, лісу, ялинки, берізки біля дому чи якогось явища природи за допомогою різних видів мистецтва (на вибір).
VI. ПІДСУМОК
Отже, ми з вами входимо в чарівний і неповторний світ художньої літератури.
Світ дивовижний вас вітає —
Всіх тих, хто вдумливо читає,
І тих, хто любить мандрувати