ТЕМА УРОКУ: Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова і речення. Головне і залежне слово в словосполученні
МЕТА: поглибити знання про словосполучення, розкрити сутність словосполучення як одиниці синтаксису; сформувати поняття «лексичне словосполучення» і «фразеологічне сполучення»; знаходити і виправляти граматичні помилки у зв’язному висловлюванні; розвивати творчі вміння побудови словосполучень; виховувати мовну культуру.
ТИП УРОКУ: урок засвоєння знань (формування мовної і мовленнєвознавчої компетенції).
ЗАСОБИ НАВЧАННЯ: підручник, проектор, алгоритм щодо визначення словосполучення.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний етап.
ІІ. Установчо-мотиваційний етап.
Психологічна настанова і внутрішня мотивація навчально-розвивальної діяльності учнів.
Повідомлення теми, мети й завдань уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Бесіда.
- Пригадайте з молодших класів, що таке словосполучення.
- Що таке речення?
Психологічна настанова щодо вивчення розділу «Відомості із синтаксису й пунктуації».
ІУ. Сприймання й усвідомлення учнями фактичного матеріалу, осмислення звязків і залежностей між елементами вивченого матеріалу.
Розповідь учителя.
Синтаксис (від грец. syntaxis – побудова, поєднання) – це розділ мовознавства, що вивчає словосполучення і речення.
Пунктуація (від лат.punctum – крапка) – це розділ мовознавства, що вивчає правила вживання розділових знаків.
Лінгвістичне спостереження.
1. Прочитайте словосполучення слів трьох колонок:
наді мною джерельна вода брат і сестра
перед школою осінній день флешка й диск
2.У якій з них подано словосполучення? Для виконання завдання скористайтеся алгоритмом.
3.Зробіть висновок про особливості словосполучення.
Чи є два слова, що належать до самостійних частин мови?
так ні
Від одного слова до іншого Це не словосполучення
можна поставити питання
так ні
це слово- це не
сполучення словосполучення
Робота з підручником.
- Роль у мовленні
- Будова
- Зв'язок слів у словосполученні
- До словосполучення не належать:
- підмет з присудком;
- іменник чи займенник з прийменником;
- однорідні члени речення.
Фізкультхвилинка
У. Узагальнення й систематизація знань.
Творче конструювання.
Утворіть з кожної пари слів словосполучення, а потім доберіть до нього синонімічне. Утворені словосполучення запишіть. За потреби для граматичного зв’язку слів використовуйте прийменники.
Будинок, цегла; дні, осінь; комп’ютер, програма; витвір, природа; економіка, розвиток; земля, Україна; сік, яблука; хвилі, Дніпро; берег, море.
Гра «Хто швидше?» (соціальна компетентність)
Утворіть за 1 хвилину якомога більше словосполучень з поданих слів і запишіть. Форму слів можна змінювати.
День, сорочка, повільно, сонячний, дім, вечір, пізно, село, плавати, річка, над (наді), із, у, до, мене, робота, уранці, клас, великий, ходить, учорашній, на, червоний, хлопчик.
Учитель (інформаційна компетентність)
-Діти! Що означає вислів «ловити гав»? (бути неуважним). Такі словосполучення називаються фразеологічними, а інші – лексичними.
Фразеологічні словосполучення виступають одним членом речення, їх можна замінити одним або кількома словами (байдики бити - лінуватися).
Виконання вправи.
Спишіть, добираючи з дужок таке слово, щоб утворився стійкий вислів – фразеологічне словосполучення. Поясніть значення кожного фразеологізму.
Накивати (п’ятами, руками), пекти (раки, млинці), скласти (книжки, руки), народитися (восени, в сорочці), вовчий (хвіст, апетит), зарубати на (носі, колоді), підставити (стільчик, ногу).
Робота біля дошки.
Виправити словосполучення, користуючись таблицею «Культура мовлення» на с.141. Відредаговані словосполучення запишіть за зразком.
ЗРАЗОК. Вибачте (кому?) нам.
Дякую тебе, зламав по неуважності, подякувати однокласників, вибачте мене, потребує допомогу, хворий ангіною.
УІ. Підсумки. Оцінювання
- Чи досягли мети, поставленої на початку уроку?
- Що запам’ятали?
- Оцініть свою роботу на уроці.
УІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати теоретичний матеріал підручника, виконати вправу.