Конспект уроку: "Сон."

Про матеріал
Мета: • дати поняття про сон як функціональний стан організму, види сну та його біологічне значення; продовжити формування здоров’язберігаючої компетентності учнів на прикладі гігієнічної необхідності здорового сну; • продовжити профорієнтаційну просвіту учнів; розвивати навички роботи з додатковими джерелами інформації, творчі здібності, спостережливість, увагу, уміння порівнювати та аналізувати, логічне мислення учнів на основі встановлення причинно-наслідкових зв’язків; закріплювати інтерес до предмета біології і самостійного пошуку нових знань
Перегляд файлу

ТЕМА: СОН – ДЖЕРЕЛО ВСІХ СИЛ

Мета:

  • дати поняття про сон як функціональний стан організму, види сну та його біологічне значення; продовжити формування здоров’язберігаючої компетентності учнів на прикладі гігієнічної необхідності здорового сну;
  • продовжити  профорієнтаційну просвіту учнів; розвивати навички  роботи з додатковими джерелами інформації,  творчі здібності, спостережливість, увагу, уміння порівнювати та аналізувати, логічне мислення учнів на основі встановлення причинно-наслідкових зв’язків; закріплювати інтерес до предмета біології і самостійного пошуку нових знань

Тип уроку: засвоєння нових знань

Обладнання: тематичні картини та фото, карточки для тестування, додаткові  джерела інформації (книги, журнали), фонограми «Релакс під шум дощу», «Колискова», ноутбук.

І. СТВОРЕННЯ ЕМОЦІЙНОГО НАСТРОЮ   

  • Діти, ви хвилюєтеся? А не потрібно хвилюватися!
    Як вчить нас Дейл Карнегі справляти перше позитивне враження? Так, подаруємо щирі посмішки нашим гостям! Адже посмішка – це щастя в домі, доброзичливість у справах і пароль для друзів!
  • Чого ви очікуєте від цього уроку? (відповіді учнів)
  • У мене теж є свої очікування. Сподіваюся і сьогодні підтримати вашу переконаність у тому, що урок біології не може бути нецікавим, і мою переконаність у тому, що з вами завжди приємно і радісно співпрацювати.

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ   

У світі царює ритм. А головним ритмом у природі є ритм активності

і спокою, сну і бадьорості. У такому біологічному ритмі живуть всі царства органічного світу. Ми знаємо про зимовий сон рослин, сезонну сплячку  або анабіоз у тварин, – це сезонні ритми.

Яке їх біологічне значення?
(пристосуванням організмів до виживання за несприятливих умов)
Сьогодні ж мова піде про сон як добовий ритм.

ІІІ.  ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І ЗАДАЧ УРОКУ   

«Сон – джерело всіх сил, бальзам для хворої душі» – писав В.Шекспір.

Темі сну присвячували свої твори художники, музиканти, поети.

І я пропоную офіційну тему уроку «Сон, його фізіологічне значення та гігієна» сформулювати більш лірично: «Сон – джерело всіх сил»

(запис у зошити теми уроку)

Сплять членистоногі, молюски, риби, плазуни, сплять птахи і ссавці.

Сонна тварина легко стає жертвою хижаків, так що з еволюційної точки зору сон, здавалося б, явище невигідне.

Яка проблема витікає з цього факту?

учні формулюють проблемне питання:

Чому  біологічне явище  сон збереглося і закріпилося у  процесі  еволюції  людини?

Проблемне питання сформульоване. Вирушаємо на пошуки відповіді

По ходу виконаємо державне замовлення. За програмою ми повинні

знати: що таке сон,  види сну, біологічне значення сну.

А що ж ви повинні вміти?

(застосовувати нові знання про сон на практиці)

ІV. ПРОЕКТУВАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Контрольні пункти, які ми пройдемо разом:

  1. Що таке сон?
  2. Теорії походження сну
  3. Сон – складний періодичний процес:

а) фаза повільного сну;

б) фаза швидкого сну

  1. Сон і сновидіння
  2. Чи будь який сон – здоровий?
  3. Бонус під шум дощу

ІV.  ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Актуалізація опорних знань учнів

Альберт Ейнштейн говорив так: «Я провожу уві сні третину життя, і не найгіршу». Отже, проживаючи третину життя уві сні,  ми знаємо, що таке сон.

Які ж асоціації викликає у вас це поняття?

С
О
Н

1. Що таке сон?

А тепер звернемося до словничка на с.222 і зачитаємо визначення сну як нового біологічного терміну.
(складаємо схему  на дошці, учні записують у зошити )

Сон - фізіологгічний стан

2. Теорії походження сну (3 хвилини)

Існує 360 теорій пояснення сну. Стаття «Теорії сну» на с.222 знайомить нас з найбільш визнаними точками зору.

Знайдіть відповіді у тексті:

  • Які теорії сну панують у сучасній фізіології?
  • Визначте основні ідеї кожної теорії.

3. Сон – складний періодичний процес

У 50-х роках минулого століття була досліджена електрична активність головного мозку людини під час сну та неспання.

Записи електричних струмів мозку (електроенцефалограми) виявили, що сон – це складний періодичний процес.

Повноцінний сон складається з 5 циклів, що закономірно чергуються. Кожен з цих циклів триває від 1 до 1,5 години і починається фазою повільного сну, яку змінює фаза швидкого сну.

Пояснюю за малюнком «Фази сну людини протягом ночі»

Зробимо порівняльний аналіз двох фаз сну та визначимо біологічне значення кожної з них.

ФАЗА ПОВІЛЬНОГО СНУ

Знайдіть відповіді у тексті  на  с.223:

  • Яку частку нічного сну складає повільний сон?
  • Які зміни відбуваються в організмі під час повільного сну?
  • Яке фізіологічне значення має повільний сон?

Робочі групи: знайдіть у тексті пояснення ситуацій:

  1. Чи правда, що повільний сон має свою структуру?
  2. Знайдіть у тексті пояснення. Чому, коли я працювала у дитячому садку, мій сон майже завжди починався одним і тим самим маренням: я рахую дитячі панамки?
  3. Юнак пообіцяв подрузі провести її на нічний поїзд, але не прийшов. Ображеній дівчині він пояснив, що не почув будильник. Чи можна йому повірити?
  4. Чому у повільній фазі сну бувають галюцинації, але не буває сновидінь?
  • Влад Коваленко, прошу тебе узагальнити отримані уявлення про повільний сон та його значення

Рухова  діяльність

Припиняється

Тонус м’язів

Стрілка вниз

 

 

Температура  тіла

Кров’яний  тиск

Інтенсивність обміну речовин

Серцева діяльність

Біологічне значення:

під час повільного сну відбувається гальмування нейронів кори та підкіркових структур, відновлення клітин, які втомилися, синтез речовин, необхідних для нейронів головного мозку, ріст клітин

ФАЗА ШВИДКОГО СНУ

  • Ліля, ти готувала повідомлення про швидкий сон.

Розкажи, будь ласка, які зміни відбуваються в організмі під час швидкого сну?

(повідомлення учениці)

Дихання

 Частішає, глибшає

Серцева  діяльність

Стрілка вгору

Інтенсивність обміну речовин

Температура тіла

Очі

Швидко рухаються

М’язи тулуба і кінцівок

З’являються мимовільні рухи тулуба і кінцівок

Біологічне значення:

забезпечує функції психологічного захисту, переробку денної інформації, фіксацію потрібної інформації у довготривалій пам’яті

Швидкий сон – найважливіший для підтримання нормального стану психіки. На жаль, з віком швидкий сон стає все коротшим, і навіть може зникнути зовсім. Тому люди старечого віку скаржаться на поганий сон. Піддослідні, позбавлені цієї фази сну, відчували сильну втому.

У фазі швидкого сну нам сняться сновидіння, але пам’ятаємо ми лише останні на момент пробудження сни. Якщо ми прокидаємося у фазі швидкого сну, ми не відчуваємо ефекту «сонного сп’яніння», почуваємося бадьоро.

4. Сон і сновидіння

Ліля згадала про те, що у фазі швидкого сну ми бачимо сновидіння.

Вправа   «Чи віриш ти що…?»

За 5 хв прочитати текст на с.225 та сформулювати до нього оригінальне запитання у форматі «Чи віриш ти, що…?»

Обмін запитаннями та відповідями

1 група –  2 група   3 група   4 група   1  група

5. Чи будь який сон – здоровий?

Діти, ви маєте досить високий рівень поінформованості про здоровий спосіб життя. Тому зараз ми пограємо в гру

Вправа «Ланцюжок думок»

Як ви думаєте, чому я сьогодні принесла цю подушечку?

Вона називається саше, наповнена лавандою – кримською травою, аромат якої знімає головний біль, заспокоює і має снодійний ефект.

Той, кому я дам у руки ароматичну подушку, промовляє відоме йому правило здорового сну.

  • Проаналізуйте, будь ласка, картинки з точки зору лікарів-гігієністів, валеологів. Чи здоровий сон, зображений на фото? (аналіз картинок)
  • Діма і Даша підготували для нас цікаві повідомлення

ДАША: Психологи провели експеримент:  2 дні поспіль вони фотографували групу молодих людей. Першого дня всі учасники експерименту мали можливість добре виспатися, а перед другою фотосесією всі вони провели безсонну ніч.

В результаті сторонні спостерігачі одноголосно назвали значно привабливішими та здоровішими осіб, що гарно виспалися.

Краса приходить уві сні. У косметології навіть існує поняття «косметичний сон», коли людині приписують спати не менше 12 годин на добу, щоб відновити свіжість та молодість організму.

Звичайно, для більшості українок це неприпустимо, але треба ж таки визнати, що наслідки недосипання відчутно відбиваються як на фізичному стані людини, так і на її зовнішньому вигляді, у першу чергу – на обличчі: шкіра тьмяніє, з’являються темні кола під очима, самі очі втрачають блиск і хворобливо виглядають.

Отже, перебуваючи у ролі косметолога, я не раджу порушувати режим і закінчувати справи за рахунок нічного сну.

ДІМА: Окрім нічного сну у багатьох культурах існує короткочасний денний сон – сієста. У країнах із спекотливим кліматом робота підприємств та офісів вдень переривається не на обідню перерву, як у нас, а на сієсту.

Науково доведено, що сієста тривалістю 30 хвилин покращує здоров’я, запобігає пригніченому настрою, стресу, високому тиску, покращує пам’ять, полегшує навчання, сприяє подовженню працездатності і зберігає бадьорість до пізнього вечора.

Короткочасний денний відпочинок знижує смертність від серцево-судинних захворювань на 37%.

Я б радив усім українцям запровадити у свій режим дня сієсту.

Щоправда триваліший денний сон збиває природний біологічний годинник і викликає нічне безсоння.

6. Релаксація під шум дощу

Це приємний сюрприз для всіх нас від Влада Єфименка.

ВЛАД:  З настанням темноти мозок виділяє фотозалежний  гормон мелатонін. Якщо  в цей час припиняють надходити імпульси від рецепторів, людина засинає. Такий сон Павлов назвав пасивним сном.

Але під впливом гальмівних подразників може виникнути активний сон. Такими снодійними факторами є спокійна музика, шум дощу. Я пропоную всім отримати задоволення від релаксації під шум дощу і звуків природи.

Фонограма «Релакс під шум дощу»

  • І, як завжди, порада для майбутніх батьків. Психіатри довели: дітям потрібно співати колискові пісні!

Ось послухайте, яка чудова колискова.

Фонограма колискової

Протяжні, мелодійні голосні звуки активізують центри, пов’язані з мисленням дитини. Любіть своїх дітей, співайте їм колискові, щоб не казали люди, що вони виросли колиханими»

V. ПІДСУМОК ТА РЕФЛЕКСІЯ УРОКУ

Ми пройшли всі контрольні пункти.

  • То чому ж сон як біологічне явище не зник, а закріпився у процесі еволюції людини?

Продовжіть фразу:

  • Тепер я знаю, що….
  • Тепер я знаю, як….
  • Мені найбільше сподобалося…

VІ.  ЦІНУВАННЯ  ТА  ОЦІНЮВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

  • Кому ми повинні сьогодні подякувати?
  • Оцінки за урок

VІІ. Д/З   78, за бажанням – скласти сенкан до поняття «Сон»

Нехай вам сняться кольорові сни,
Здоровий сон не полишає дому,
Нехай він збереже вас від біди
І відганяє непотрібну втому!

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
7 березня 2021
Переглядів
1459
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку