Мета уроку. Навчальна: розглянути будову та функції вегетативної нервової системи;ознайомити учнів з найпоширенішими порушеннями та захворюваннями нервової системи і заходи їх профілактики; Розвиваюча: розвивати вміння логічно мислити та знаходити причинно-наслідкові зв’язки між особливостями будови та функціями частин та органів нервової системи; Виховна: проводити заходи профілактики захворювань нервової системи, уникати стресових ситуацій, травматизму, шкідливих звичок.
Функції вегетативної нервової системи. Основною функцією вегетативної (автономної) нервової системи є підтримання гомеостазу - динамічної сталості внутрішнього середовища організму. Її діяльність не підпорядкована свідомості, хоча й регулюється з боку спинного та головного мозку. Завдяки цій властивості життєво важливі органи (серце, кровоносні судини, шлунок, легені та ін.) не припиняють виконувати свої функції навіть тоді, коли людина непритомніє.
За особливостями будови та функцій вегетативну нервову систему поділяють на симпатичну та парасимпатичну частини. Особливостями іннервації, яку здійснюють симпатична і парасимпатична частини вегетативної (автономної) нервової системи, є те, що вона здійснюється за участі двох нейронів. Тіло одного з них (першого) входить до складу нервових центрів центральної нервової системи, тіло другого - за її межами.
{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}Органи та функціїАвтономна нервова системасимпатичний відділсарасимпатичний відділ. Серце. Прискорює і підсилює його скорочення. Уповільнює його скорочення. Кровоносні судини. ЗвужуєРозширює (у певних органах)Кров’яний тиск. ПідвищуєЗнижуєДихання. ПрискорюєСповільнюєЗіниці ока. РозширюєЗвужуєВплив симпатичного та парасимпатичного відділів автономної нервової системи на діяльність деяких органів{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}Органи та функціїАвтономна нервова системасимпатичний відділпарасимпатичний відділ. Залози: слинні, травні шлунка і кишечнику. Зменшує виділення слини і травного соку. Збільшує виділення слини і травного соку. Рухова активність шлунка і кишечнику. УповільнюєПідсилюєШкіра. Посилює потовиділення. Не діє
Здоров’я людини. Нестача кисню теж згубно впливає на функціонування нервової системи, що виявляється в загибелі нейронів, порушенні зв’язків між ними та уповільненні рефлексів. Ось чому людині, особливо дітям, потрібні прогулянки, ігри та заняття спортом на свіжому повітрі. Така діяльність також необхідна для відпочинку нервової системи під час розумових та емоційних навантажень.
Найпоширенішими порушеннями діяльності нервової системи є неврози. Вони характеризуються нав’язливими, істеричними розладами психіки, а також тимчасовим зниженням розумової та фізичної працездатності. Спричиняють неврози тривалі сильні негативні емоції, пов’язані з труднощами в навчанні, проблемами в сім’ї. Неврастенія розвивається внаслідок перевтоми, недоїдання, отруєння наркотиками, хронічних інфекцій тощо. Тому для неврастеніків характерною є підвищена дратівливість і збудливість, гарячкуватість, нестерпність до заперечень, метушливість.Істерія характеризується переважанням емоцій над розумом (підкіркової діяльності над діяльністю кори великих півкуль). Тому в істериків невідповідна (неадекватна) реакція на зовнішні подразники. Типовим проявом цього захворювання є істеричний напад, що виникає як реакція навіть на незначну неприємність. Психастенія, або невроз нав’язливих станів, проявляється нерішучістю, невпевненістю у своїх силах. Цей стан багато в чому протилежний істерії. Характеризується сильним переважанням кори кінцевого мозку над емоційними центрами. У таких людей збіднені емоції та захоплення, образне мислення, постійне відчуття неповноцінності життя, схильність до сумнівів, нерішучість у діях, невпевненість у собі. їм важко приймати будь-яке рішення, вони нескінченно аналізують свої вчинки.
Менінгітце запалення м’якої мозкової оболонки. Як і у випадку енцефаліту, причини запалення можуть бути різними, наприклад дія хвороботворних мікроорганізмів або певних речовин, які здатні спричиняти запальні процеси в оболонці мозку. Збудниками менінгіту можуть бути віруси, бактерії, гриби й деякі паразитичні черви. Серед неінфекційних чинників захворюванняна менінгіт є дія деяких антибіотиків, протиза-пальних та інших препаратів
1. Укажіть, чим утворена кора великих півкуль: а) тілами нейронів та їхніми короткими відростками; б) короткими відростками нейронів; в) довгими відростками нейронів; г) довгими та короткими відростками нейронів.2. Укажіть речовину, з якої утворена підкірка півкуль головного мозку, а) лише біла речовина; б) лише сіра речовина; в) скупчення сірої речовини в білій; г) скупчення білої речовини в сірій.3. Укажіть складові центральної нервової системи: а) головний мозок, спинномозкові нерви; б) спинний мозок, черепно-мозкові нерви; в) головний мозок, спинний мозок; г) спинний мозок, спинномозкові нерви.4. Виберіть ряд складових переднього мозку: а) довгастий мозок, міст, мозочок, проміжний мозок; б) довгастий мозок, міст, середній мозок; в) довгастий мозок, середній мозок, мозочок, проміжний мозок; г) проміжний мозок, кінцевий мозок.5. Укажіть нервові центри, які містяться в скроневій частці кінцевого мозку: а) зорові; б) слухові; в) рухові; г) нюхові.6. Укажіть нервові центри, які розміщені в потиличній частці головного мозку: а) слухові; б) рухові; в) зорові; г) нюхові.
7. Позначте ділянку головного мозку, в якій розміщено центр координації рухів:а) довгастий мозок; б) міст; в) проміжний мозок; г) мозочок.8. Виберіть складові периферичної нервової системи: а) стовбур головного мозку;б) передній мозок; в) спинний мозок; в) черепно-мозкові нерви.9. Укажіть складову головного мозку, в якій міститься гіпоталамус: а) довгастий мозок; б) міст; в) середній мозок; г) проміжний мозок.10. Укажіть розбіжності між будовою та функціями симпатичної та парасимпатичної частин вегетативної (автономної) нервової системи людини: а) розташування їхніх центрів; б) симпатичні нервові вузли складаються з білої речовини, а парасимпатичні - із сірої; в) парасимпатичні нервові вузли складаються з білої речовини, а симпатичні - із сірої; г) тіла других симпатичних нейронів розміщені безпосередньо біля або всередині органів, які вони іннервують.11. Установіть відповідність між складовими головного мозку (цифри на малюнку) та їхніми назвами. А кінцевий мозок. Б проміжний мозок. В довгастий мозок. Г міст. Д середній мозок