Тема: Що таке спілкувальна поведінка та мовний етикет
Мета: довести учням необхідність доброзичливості, щирості, уваги і поваги до партнера в спілкуванні, вчити формулювати і використовувати найважливіші правила бесіди (для того, хто говорить, для того, хто слухає), моделювати ситуації та
розв язувати їх, сприяти застосуванню мовного етикету учнями в житті.
Тип уроку: формування нових знань, умінь, навичок.
Обладнання: підручник Данилевської «Етика» 5 клас, друковані зошити з етики.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання, побажання успіху учням.
Що для себе чекаєте від уроку?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель: Пропоную вам, діти, поспостерігати за розмовою
школярів-п ятикласників. Чи все вам сподобалось у ній?
Розігрування підготовленими учнями ситуації.
1. Ой, Сашко , обережніше, ти так пройшов, що всі мої книжки впали на підлогу!
2. Що?! Ти сама винна, нема чого своє дрантя розкладати. Ще вибачайся перед нею.
1. Але ж мій зошит забруднився.
2. Та він і був брудний у тебе, нечупаро! А вибачатися я ніколи не буду!
Обговорення:
1. Як ви розцінюєте поведінку хлопця?
2. Про що свідчить його мовлення?
Отже, ми будемо говорити про те, що треба знати, щоб бути цікавими співрозмовниками і спілкування приносило нам тільки задоволення.
ІІ. Оголошення теми, діти визначають завдання самостійно за допомогою підручника на стр.123
ІІІ. Формування нових знань, умінь, навичок
Учитель:
Продовжіть речення: « Найбільшим скарбом, яким володіє людина на землі є … ( спілкування)
1. Повідомлення учнів про роль спілкування в житті людини
(зв язок з українською мовою)
2. Запис до словника термінів : спілкування, спілкувальники
(с.124)
3. Чи потрібно під час спілкування дотримуватись певних правил? Чому?
Висновки:
Спілкувальна поведінка – це правила поведінки людини під час спілкування.
4.Аналіз схеми « Комунікативна ситуація»:
Хто?- Кому?- Що?- Про що?- Для чого? –Де? – Коли?
Для того, щоб з ясувати, чи вміють учні спілкуватися, проводимо тест « Чи вмієте ви спілкуватися?» (« Етика. Розробки уроків. 5 клас.» Гісем, Мартинюк. Майстер-клас.2007р. с.149) або тест «Чи приємний ви співрозмовник» (с.150)
Учитель:
Під час спілкування ми дотримуємося не лише певної поведінки, а й певних слів. Ці слова не потрібно вигадувати кожному, хто опиняється в подібних умовах. Спілкувальники використовують готові словесні формули, або мовний етикет.
Мовний етикет – це певні словесні формули, які використовує людина під час спілкування ( привітання, вибачення…)
( запис до словника термінів)
Київський князь Володимир Мономах у своєму «Повчанні дітям» виклав поширені серед тогочасних русичів правила спілку вального етикету: « При старших мовчати, мудрих слухати, старшим підкорятися, з рівними собі й молодшими перебувати в любові, без лукавого умислу розмовляти, а якомога більше вдумуватися, не шаленіти словом, на засуджувати промови, не сміятися багато»
Чи втратили своє значення поради Мономаха сьогодні?
Виступ підготовленого учня « Поради відомого американського дослідника людських стосунків Дейла Карнегі»
Завдання-гра
«Ланцюжок чарівних слів»
Декілька учнів виходять до дошки. Кожен по черзі повинен сказати формулу словесного етикета ( спасибі, вибачте, дякую і т.д…..).
У кого варіантів не залишається, той сідає. Залишається переможець.
Завдання групам:
1група
Придумайте комунікативну ситуацію, в якій би ви показали знання мовного етикету.
2 група
Користуючись підручником, підготуйте рекомендації для мовця ( стр.126)
3 група
Підготувати рекомендації для слухача (стр.126)
Виступ кожної групи, обговорення.
ІV. Систематизація вивченого, оцінювання з коментарем
Робота в друкованих зошитах, колективний коментар.
Чи задоволені ви своєю працею?
Що вам допомагало, а що заважало?
Домашнє завдання.
Закінчити роботу в друкованих зошитах, підготувати виступ
« Як стати цікавим співрозмовником»