Урок "Навіщо вивчати етику"

Про матеріал
Етика – практична філософія. Зміст етики як науки – це знання, реалізовані в ставленні особистості до інших людей, суспільства, природи. На уроках поглиблюються знання про людину та моральні цінності, правила етикету культури поведінки, удосконалюють вміння проявляти толерантність, милосердя, ввічливість, чуйність.
Перегляд файлу

Етика. 6 клас.

 

 

 

Тема:                          НАВІЩО ВИВЧАТИ ЕТИКУ

Мета: З’ясувати, коли й чому виникла мораль, як мораль впли­ває на наші вчинки та поведінку; визначити,  що означає «до­держуватися норм етикету» в буденному житті.

Після цього уроку учні зможуть:

  • розповідати про роль моралі та етикету в житті людини;
  • наводити приклади власної етикетної поведінки;
  • аналізувати буденні ситуації з позицій моралі та етикету.

Поняття, які треба вміти застосо­вувати: етика, мораль, моральність, вихованість, етикет, правила етикету, звичай, традиція.

                                                    Хід уроку            

І. Організаційний момент.

ІІ. Вивчення нового матеріалу. Учитель оголошує тему, мету, завдання    уроку.

Слово вчителя:

Завдання 1.

Яким є настрій зображених персонажів? Чому ви так думаєте? Що спонукає велику кількість людей пе­рейматися святковим настроєм? Чи можливе загаль­не піднесення, коли учасники велелюдної події не по­важають одне одного?

Т. Яблонська. Весілля

 

Слово вчителя: Коли й чому виникла мораль

Ви вже знаєте, що етикою називають науку про мораль. У цьому визначенні поєднано два іншомов­них слова — «етика» (грецьке) та «мораль» (латинсь­ке). З походження вони мали однакове значення: галузь пізнання (тепер ми кажемо — наука), що дос­ліджує, які риси властиві досконалій людині. Сло­во «етика» у цьому значенні відоме понад двадцять три століття! Втім сьогодні терміни «етика» та «мораль» розрізняють, хоч їх можна вживати і як синоніми. Для нас важливо знати, що мораль — це норми та приписи (правила) поведінки в ставленні людей один до одного й до суспільства, а етика — наука, що вивчає мораль.

Зрозуміло, що моральні норми й правила існу­вали задовго до часів, коли виникло і стало вжива­ним слово «мораль». Та й складалися приписи до поведінки людей у різних куточках світу. Втілюва­лися вони в звичаях та традиціях. За найдавніших часів звичаї регулювали життя общини: розподіл їжі, поведінку вождя, правила співіснування лю­дей. Тоді від додержання цих правил залежало ви­живання людини. Найдавніші звичаї досліджува­ти складно, позаяк багато з них не збереглися.

Згодом у людських колективах виникли норми, які оцінювали вчинки людей з позицій добра і зла, справедливості та несправедливості, милосердя й жорстокості тощо. Вони і є моральними нормами. Моральний досвід народу втілено в його мові, зок­рема в прислів’ях та приказках.

Завдання 2.

Сформулюйте моральне правило, яке втілено в цих прислів'ях.

Чи може бути прямою тінь, коли стовбур кривий. (Арабське прислів’я).

Як не їла душа часнику, то й не буде від неї тхнути. (Українське прислів’я).

Нема за що докоряти дзеркалу, коли лицем не вдався. (Російське прислів’я).

Уявлення та норми, на основі яких виникали правила поведінки людей, змінюються.

Найдавніший звід законів, за яким чинили суд наші предки впродовж кількох століть, — Руська правда — зберігає норми дохристиянської моралі, такі як кревна помста, «око за око, зуб за зуб». З утвердженням на наших землях християнства (988 р.) у звичаях та традиціях українців панівною стає християнська мораль, стислим утіленням якої є десять Божих заповідей (зі Старого Завіту) та за­повіді блаженства з Нагірної проповіді Ісуса Хрис­та (з Нового Завіту).

Ці заповіді навчають людину, що щастя її є ви­нагородою за дотримання моральних норм, а пору­шення їх є тяжким гріхом.

Завдання 3.

Понад три з половиною тисячі років тому в одній давній державі, про яку докладніше довідаєтеся на уро­ках всесвітньої історії, було укладено звід правил, які називають «законами царя Хаммурапі». Працюючи в малих групах, прочитайте деякі з них та поміркуйте.

  • Чому з'явилися такі приписи?
  • Як би ви сформулювали правила тогочасної мо­ралі, що знайшли втілення в наведеному документі?

ІЗ ЗАКОНІВ ЦАРЯ ХАММУРАПІ

  • Якщо чоловік для роботи на своєму полі найняв працівника й дав йому зерно для посіву, а також волів і зв’язав договором про обробіток поля, то якщо той працівник насіння та корм украв і в його руці вкрадене було виявлено, йому повинні відрубати руку.
  • Якщо син вдарив батька, йому слід відрубати руку.

Якщо чоловік не зміцнив греблю на своїй землі йвода прорвала греблю, затопивши поля сусідів, він має відшкодувати сусідам збитки. Якщо йому нема чим платити, слід продати все його майно та його самого, а одержане срібло хай сусіди розділять між собою.

  • Якщо чоловік осліпив око синові іншого чоловіка, то має бути осліплений сам.
  • Якщо хтось вибив зуб чоловікові, рівному собі, йому самому повинні вибити зуб.
  • Якщо чоловік узяв за дружину жінку, але договору щодо неї не склав, то ця жінка - не дружина йому.
  • Якщо чоловік свою першу дружину, яка не народи­ла йому синів, хоче кинути, срібло, скільки становив її викуп, він має їй віддати, а також придане, що вона принесла з дому батька свого, він має їй відшкодувати, і тоді він може її кинути.

Нові поняття (учні записують в зошити)

Звичай - це загальноприйнятий порядок, правила, які здавна існу­ють у жилі народу, наприклад порядок відзначення подій, свят. Традиція - це звичаї, норми поведінки, що передаються з покоління в покоління.

Слово вчителя: Як мораль впливає на наші вчинки та поведінку

Щоб зрозуміти, як саме мораль впливає на наші вчинки та поведінку, пригадайте або уявіть таку си­туацію: шкільна громада бере участь в урочистостях з нагоди ювілею школи. Учасниками свята є й учні, і вчителі, і батьки та інші — випускники, працівни­ки підприємств та установ, з якими співпрацює школа. Всі зібралися на шкільному подвір’ї.

Для проведення заходу має бути підготовлено сценарій, де передбачено дії кожного. Це не лише слова та ролі, а й правила розміщення класів та груп гостей на подвір’ї, черговість виходу зі свята, при­писи на випадок дощу тощо. Свято буде вдалим, якщо кожен учасник знатиме свою роль, розумітиме, на­віщо воно організоване, матиме відповідний настрій, тобто не тільки не заважатиме, а й перейматиметь­ся загальним дійством. Мораль і є тим загальним сценарієм, загальною програмою, що дає змогу лю­дям жити в злагоді та мирі.

Оскільки життя кожної людини складається з розмаїття ситуацій, учинків, роздумів, шукань, до­сягнень і втрат, мораль варто розуміти як найзагальніші правила. Ось чому часом мораль порівню­ють із дороговказом, який допомагає людині орієн­туватися в бурхливому житейському морі, щоб не схибити, обираючи добро. Моральні правила часто називають неписаними законами. Втілення при­писів моралі в поведінці людей та стосунках між ними називають моральністю. З попереднього року навчання ви пам’ятаєте, що зовнішній вияв мо­ральності називають вихованістю.

Завдання 4.

Прочитайте бувальщину й поміркуйте над запитан­нями: яку моральну настанову український філософ Григорій Сковорода вважав за дороговказ? Як ви га­даєте, чи збентежила ця настанова вельможу? Чому?

Філософ Григорій Сковорода чверть століття ман­дрував Україною. Якось, коли мислитель перебував у Харкові, до нього звернувся один вельможа:

- Чесний чоловіче! Чом не кинеш тинятися та не візьмешся за якусь поважну справу?

  • Милостивий пане! - відповів Сковорода. - Світ подібний до театру: щоб грати в ньому успішно і з по­хвалою, беруть ролі за здібністю. Актора не за зна­чущість ролі, а за вдалу гру хвалять. Я довго про це думав і визнав, що ще не можу в театрі світу вдало ви­ставити нікого іншого, як людину просту, безклопітну й усамітнену. Я цю роль вибрав і задоволений. Праця дає задоволення тільки за природженої схильності.

І справді, як свідчать сучасники, Сковорода завжди віддалявся від вельможних осіб, великого товариства й чиновних знайомств. Він любив бути в малому колі людей, невимушено й одверто спілкуючись, не любив входити в розмови з незнайомими, за винятком про­столюду, з яким відчував себе найприємніше і найприродніше.

Слово вчителя: Що означає «додержуватися норм етикету» в буденному житті

Завдання 5.

Працюючи в парах, прочитайте бувальщину й сфор­мулюйте за її текстом кілька етикетних правил.

До грецького філософа Сократа прибіг якийсь чо­ловік і схвильовано почав:

  • Послухай, Сократе, я мушу тобі сказати, що твій приятель...
  • Стривай, - урвав його філософ. - Спершу дізнає­мось, чи те, що ти мені скажеш, просіюється крізь три сита.
  • Три сита? - здивувався чоловік.
  • Так, любий приятелю, крізь три сита! Перше сито - це правда. Ти переконаний, що все в твоїй розповіді правда?
  • Я чув про це від... - ніяковіючи почав той.
  • Так, так. Спробуємо друге сито. Це сито добра. Те, що ти мені хочеш сказати, напевно, добре?
  • Мабуть, навпаки...
  • Тоді випробуємо третє сито. Скажи, чи мені конче потрібно знати те, що тебе так схвилювало?
  • Та ні...
  • Тоді, - усміхнувся мудрець, - коли те, що ти хотів мені сказати, ні правдиве, ні добре, ані необхідне, то поховай його в собі і не переобтяжуй ні себе, ні інших.

Підсумок уроку.

І. Дайте відповіді на запитання й оцініть себе (за­питання 1-5 —по 1 балу, 6,7— 1,5,8,9-по 2 бали).

  1.                      Що таке мораль ?
  2.                      Що таке етика?
  3.                      Що таке моральність ?
  4.                      Що називають вихованістю ?
  5.                      Що таке етикет?
  6.                      Коли і як виникла мораль ?
  7.                      Як виникають правила етикету й чому вони змінюються ?
  8.                      Яке значення для етикету мають мораль та традиції?
  9.                      Чи завжди мораль була такою, як тепер ? Чому норми моралі змінюються?
  1.                    Поверніться до картини, вміщеної на початку параграфа. На основі зображеного поясніть, як діють моральні правила. Чим близькі, а чим відрізняються поняття «мораль», «етикет», «традиції», «мо­ральність»? Як мораль впливає на наші вчинки й поведінку? Що означає «додержуватися норм етике­ту» в буденному житті? Наведіть приклади.

1. Доповніть речення, пояснюючи основні по­няття уроку.

— Я вважаю, що для мене важливо вивчати ети­ку, адже...

— Я завжди намагаюся казати правду, бо керую­ся моральним правилом... .

— Моральність людини виявляється....

— Правило етикету, з яким я найчастіше стика­юся в житті, — це....

— Бути вихованим означає....

doc
Пов’язані теми
Етика, 5 клас, Розробки уроків
Додано
19 січня 2020
Переглядів
8993
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку