Етика. 6 клас.
Тема: НАВІЩО ВИВЧАТИ ЕТИКУ
Мета: З’ясувати, коли й чому виникла мораль, як мораль впливає на наші вчинки та поведінку; визначити, що означає «додержуватися норм етикету» в буденному житті.
Після цього уроку учні зможуть:
Поняття, які треба вміти застосовувати: етика, мораль, моральність, вихованість, етикет, правила етикету, звичай, традиція.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Вивчення нового матеріалу. Учитель оголошує тему, мету, завдання уроку.
Слово вчителя:
Завдання 1.
Яким є настрій зображених персонажів? Чому ви так думаєте? Що спонукає велику кількість людей перейматися святковим настроєм? Чи можливе загальне піднесення, коли учасники велелюдної події не поважають одне одного?
Т. Яблонська. Весілля
Слово вчителя: Коли й чому виникла мораль
Ви вже знаєте, що етикою називають науку про мораль. У цьому визначенні поєднано два іншомовних слова — «етика» (грецьке) та «мораль» (латинське). З походження вони мали однакове значення: галузь пізнання (тепер ми кажемо — наука), що досліджує, які риси властиві досконалій людині. Слово «етика» у цьому значенні відоме понад двадцять три століття! Втім сьогодні терміни «етика» та «мораль» розрізняють, хоч їх можна вживати і як синоніми. Для нас важливо знати, що мораль — це норми та приписи (правила) поведінки в ставленні людей один до одного й до суспільства, а етика — наука, що вивчає мораль.
Зрозуміло, що моральні норми й правила існували задовго до часів, коли виникло і стало вживаним слово «мораль». Та й складалися приписи до поведінки людей у різних куточках світу. Втілювалися вони в звичаях та традиціях. За найдавніших часів звичаї регулювали життя общини: розподіл їжі, поведінку вождя, правила співіснування людей. Тоді від додержання цих правил залежало виживання людини. Найдавніші звичаї досліджувати складно, позаяк багато з них не збереглися.
Згодом у людських колективах виникли норми, які оцінювали вчинки людей з позицій добра і зла, справедливості та несправедливості, милосердя й жорстокості тощо. Вони і є моральними нормами. Моральний досвід народу втілено в його мові, зокрема в прислів’ях та приказках.
Завдання 2.
Сформулюйте моральне правило, яке втілено в цих прислів'ях.
Чи може бути прямою тінь, коли стовбур кривий. (Арабське прислів’я).
Як не їла душа часнику, то й не буде від неї тхнути. (Українське прислів’я).
Нема за що докоряти дзеркалу, коли лицем не вдався. (Російське прислів’я).
Уявлення та норми, на основі яких виникали правила поведінки людей, змінюються.
Найдавніший звід законів, за яким чинили суд наші предки впродовж кількох століть, — Руська правда — зберігає норми дохристиянської моралі, такі як кревна помста, «око за око, зуб за зуб». З утвердженням на наших землях християнства (988 р.) у звичаях та традиціях українців панівною стає християнська мораль, стислим утіленням якої є десять Божих заповідей (зі Старого Завіту) та заповіді блаженства з Нагірної проповіді Ісуса Христа (з Нового Завіту).
Ці заповіді навчають людину, що щастя її є винагородою за дотримання моральних норм, а порушення їх є тяжким гріхом.
Завдання 3.
Понад три з половиною тисячі років тому в одній давній державі, про яку докладніше довідаєтеся на уроках всесвітньої історії, було укладено звід правил, які називають «законами царя Хаммурапі». Працюючи в малих групах, прочитайте деякі з них та поміркуйте.
ІЗ ЗАКОНІВ ЦАРЯ ХАММУРАПІ
Якщо чоловік не зміцнив греблю на своїй землі йвода прорвала греблю, затопивши поля сусідів, він має відшкодувати сусідам збитки. Якщо йому нема чим платити, слід продати все його майно та його самого, а одержане срібло хай сусіди розділять між собою.
Нові поняття (учні записують в зошити)
Звичай - це загальноприйнятий порядок, правила, які здавна існують у жилі народу, наприклад порядок відзначення подій, свят. Традиція - це звичаї, норми поведінки, що передаються з покоління в покоління.
Слово вчителя: Як мораль впливає на наші вчинки та поведінку
Щоб зрозуміти, як саме мораль впливає на наші вчинки та поведінку, пригадайте або уявіть таку ситуацію: шкільна громада бере участь в урочистостях з нагоди ювілею школи. Учасниками свята є й учні, і вчителі, і батьки та інші — випускники, працівники підприємств та установ, з якими співпрацює школа. Всі зібралися на шкільному подвір’ї.
Для проведення заходу має бути підготовлено сценарій, де передбачено дії кожного. Це не лише слова та ролі, а й правила розміщення класів та груп гостей на подвір’ї, черговість виходу зі свята, приписи на випадок дощу тощо. Свято буде вдалим, якщо кожен учасник знатиме свою роль, розумітиме, навіщо воно організоване, матиме відповідний настрій, тобто не тільки не заважатиме, а й перейматиметься загальним дійством. Мораль і є тим загальним сценарієм, загальною програмою, що дає змогу людям жити в злагоді та мирі.
Оскільки життя кожної людини складається з розмаїття ситуацій, учинків, роздумів, шукань, досягнень і втрат, мораль варто розуміти як найзагальніші правила. Ось чому часом мораль порівнюють із дороговказом, який допомагає людині орієнтуватися в бурхливому житейському морі, щоб не схибити, обираючи добро. Моральні правила часто називають неписаними законами. Втілення приписів моралі в поведінці людей та стосунках між ними називають моральністю. З попереднього року навчання ви пам’ятаєте, що зовнішній вияв моральності називають вихованістю.
Завдання 4.
Прочитайте бувальщину й поміркуйте над запитаннями: яку моральну настанову український філософ Григорій Сковорода вважав за дороговказ? Як ви гадаєте, чи збентежила ця настанова вельможу? Чому?
Філософ Григорій Сковорода чверть століття мандрував Україною. Якось, коли мислитель перебував у Харкові, до нього звернувся один вельможа:
- Чесний чоловіче! Чом не кинеш тинятися та не візьмешся за якусь поважну справу?
І справді, як свідчать сучасники, Сковорода завжди віддалявся від вельможних осіб, великого товариства й чиновних знайомств. Він любив бути в малому колі людей, невимушено й одверто спілкуючись, не любив входити в розмови з незнайомими, за винятком простолюду, з яким відчував себе найприємніше і найприродніше.
Слово вчителя: Що означає «додержуватися норм етикету» в буденному житті
Завдання 5.
Працюючи в парах, прочитайте бувальщину й сформулюйте за її текстом кілька етикетних правил.
До грецького філософа Сократа прибіг якийсь чоловік і схвильовано почав:
І. Дайте відповіді на запитання й оцініть себе (запитання 1-5 —по 1 балу, 6,7— 1,5,8,9-по 2 бали).
1. Доповніть речення, пояснюючи основні поняття уроку.
— Я вважаю, що для мене важливо вивчати етику, адже...
— Я завжди намагаюся казати правду, бо керуюся моральним правилом... .
— Моральність людини виявляється....
— Правило етикету, з яким я найчастіше стикаюся в житті, — це....
— Бути вихованим означає....