Конспект уроку з економіки (рівень стандарту) на тему: "Світове господарство. Міжнародні економічні відносини". Для учителів,які викладають економіку в 11 класі.
Клас: 11 клас
Тема уроку: Світове господарство. Міжнародні економічні відносини.
Очікувані результати:
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Методи і прийоми: Фронтальна бесіда, словесний, бесіди, робота з ОІС, робота в групах, «мікрофон».
Обладнання: підручник, мультимедійна презентація, ОІС, довідники, енциклопедії.
ХІД УРОКУ:
Організаційні та смислові етапи |
Тривалість, хв |
Пізнавальні завдання |
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
2 |
|
Пропонує учням зайняти свої робочі місця і підготуватись до уроку, вітається з учнями, надає слово черговому учневі, котрий перевіряє присутність решти учнів на уроці, нагадує, що було на домашнє завдання. Дякує учням. |
Вітаються з вчите-лем, готуються до уроку, слухають чер-гового учня. |
|
6 |
Повторити, згадати, що вивчали учні про світове господарс-тво на уроках со-ціально-економічної географії, |
Вчитель бере вступне слово і пропонує згадати інформацію про світове господарство та етапи його формування. Отож, всі відклали зошити і згадаємо етапи формування світового господарства. Зразок виступу учня. Формування світового господарства розпочинається в період великих географічних відкриттів XV—XVI ст. |
Слухають вчителя. Відповідають на за-питання вчителя, оновлюють в пам’я-ті знання про світо-ве господарство. |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Прийом «Фрон-тальна бесіда». |
|
відновити в пам’яті інформацію особли-вості ринкової еко-номіки, причини та інструменти держа-вного регулювання, вплив державних за-ходів на загальний стан економіки. |
У його розвитку можна виділити декілька етапів. Перший етап тривав до середини XIX ст. У цей час починають складатися світові економічні зв'язки. Основним видом їх у цей період була зовнішня торгівля. Вона ще не мала систематичного характеру. Обмін був нееквівалентним, що давало можливість сильнішим і більш розвинутим країнам наживатися за рахунок слаборозвинутих. У торгових стосунках часто застосовувалася сила, грабіж. Не існувало міжнародних правових норм. Другий етап у розвитку світового господарства розпочався з середини XIX ст. У цей період поряд з міжнародною торгівлею розвивається нова форма економічних зв'язків — закордонні інвестиції, тобто розміщення капіталів в інших країнах з метою одержання більшого прибутку. Це стійкіша форма зв'язку. Вона існує постійно, бо капітал вкладається у виробництво на тривалий час — це означає, що за кордоном будуються фабрики, заводи. Відбувається будівництво портів, шляхів. Економічні стосунки стають регулярними. Поряд із цим виникає ще одна форма економічних зв'язків — міграція робочої сили. З середини XX ст. формування світового господарства вступає в третій етап. Він триває й тепер. Це етап економічної інтеграції. Економічна інтеграція — це процес взаємного переплетення виробничих процесів різних країн, який вимагає проведення узгодженої економічної політики. Вона проявляється в тому, що |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
|
|
виробнича діяльність розвинутих країн за кордоном. Великі фірми будують за кордоном заводи, фабрики, виробляють продукцію і реалізують. Розповідь учителя. Як бачимо, світове господарство пройшло тривалий шлях свого формування і стосується воно кожного з нас безпосередньо. Ми користуємося речами, виготовленими в Туреччині, Польщі, Китаї, країнах Європи, п’ємо каву з Бразилії, чай з Індії. В Україні чимало вітчизняних товарів вироблені за її межами. Економічна інтеграція, інтернаціоналізація господарського життя – об’єктивний процес, який неможливо скасувати або зупинити.
|
Учні записують тему та план уроку в зошит.
|
Розповідь, поя-сння, перег-ляд мульти-медій-ної пре-зентації. |
25 |
|
Учитель бере вступне слово і пропонує учням на протязі уроку записувати головне і використовувати для вивчення нового матеріалу ОІС і мультимедійну презентацію. Сьогодні світове господарство охоплює понад 200 національних господарств, десятки впливових міжнародних організацій, тисячі великих ТНК. Характерні риси сучасного світового господарства:
|
Учні слухають, конспектують. Під час уроку працю-ють з додатковим матеріалом, спос-терігають за пре-зентацією. |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
|
|
Організуючою основою світового господарства є міжнародний поділ праці – вища форма суспільного поділу праці, що виражається в спеціалізації окремих країн на виробництві певних видів продукції, послуг і подальшому обміні ними. Спеціалізація окремих країн на виробництві певних видів продукції й послуг передбачає їх виробництво в розмірах, які набагато перевищують власні потреби країни-виробника. Так формуються галузі міжнародної спеціалізації. Тобто такі, які орієнтовані на експорт продукції й у першу чергу визначають «обличчя» країни в міжнародному розподілі праці. Завдання. Наведіть приклади галузей міжнародної спеціалізації для різних країн світу. Спробуйте пояснити, якими чинниками обумовлена така спеціалізація. Охоплюючи всі країни світу, світове господарство й міжнародний географічний поділ праці видозмінюються |
Учні відповідають на питання, харак-теризують ілюстро-ваний матеріал. |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
|
. |
та ускладнюються, набуваючи нових форм. Сучасне світове господарство має складну структуру: різнорівневу за ступенем розвитку. Багатополюсну за просторовою організацією, асиметричну – завдяки нерівноправності відносин. Завдання. Пригадайте, що таке типологія країн; із якою метою визначають певні групи та типи країн світу; які критерії поділу використовують. Економічна потужність держави, ефективність використання її потенціалу, рівень розвитку науки й техніки та життя населення – головні критерії, які визначають місце країн у світі. Залежно від рівня економічного розвитку виділяють розвинені країни, країни з перехідною економікою та країни, що розвиваються. Економічно розвинені країни змагаються за сфери економічного та політичного впливу; країни, що розвиваються, ведуть боротьбу за стале існування, а країни з перехідною економікою – переживають непросту й часом болісну перебудову свого господарства на засадах ринку. За структурою господарства розрізняють країни аграрні, аграрно-індустріальні, індустріально-аграрні, індустріальні та постіндустріальні. За ступенем інтеграції країн у світове господарство виділяють інтегровані та слабо інтегровані країни. Завдання. Назвіть регіони, які характеризуються найвищим рівнем |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
|
|
економічного розвитку. Однією із найважливіших закономірностей сучасного світового господарства є формування поліцентричної системи його територіальної структури. У сучасному світовому господарстві виділяють три головні економічні осередки: Європейський (на чолі з Німеччиною), Американський (із провідною роллю США), Азіатсько-Тихоокеанський (із провідною роллю Японії та посиленням Китайської економіки). Особливістю світового господарства є його цілісність. Що забезпечується механізмом міжнародних відносин. Підтримується діяльністю потужних ТНК та міжнародних організацій. Завдання. Назвіть найбільш відомі міжнародні економічні організації. Провідна роль у системі економічних організацій належить Економічній і Соціальній Раді, яку вважають одним із основних органів ООН. Вона є центральним форумом для обговорення міжнародних економічних, науково-технічних, соціальних проблем глобального масштабу. У 1964р. була створена Конференція ООН із торгівлі та розвитку (ЮНКТАД), основною функцією якої є заохочення міжнародних економічних зв’язків, сприяння координації міжнародної торгівлі? oрганізація переговорів із метою укладення багатосторонніх торговельних угод тощо.
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
|
|
В останнє десятиріччя значно розширилася сфера діяльності Світової організації торгівлі (СОТ, World Trade Organization), яка сьогодні виходить далеко за межі власне торговельних відносин – це провідна міжнародна економічна організація, членами якої є вже 154 країни, на частку яких припадає близько 96% обсягів світової торгівлі. СОТ є потужною та впливовою міжнародною структурою, здатною виконувати функції міжнародного економічного регулювання. Членство в СОТ стало на сьогодні обов’язковою умовою для будь-якої країни, що прагне інтегруватися у світове господарство. Із метою сприяння розвитку міжнародних економічних відносин створено регіональні об’єднання. Завдання. Назвіть відомі вам регіональні об´єднання на різних континентах. Міжнародні економічні відносини – це складний комплекс виробничих, торговельних, фінансових, науково-технічних, валютно-кредитних зв’язків між країнами, який дає можливість ефективного використання ресурсів, збільшення світового обсягу товарів і послуг. Найбільш значущі форми міжнародних економічних відносин:
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
|
|
Здавна представники економічної науки намагалися зрозуміти природу міжнародних економічних відносин, прагнучи обґрунтувати необхідність і вигідність міждержавного обміну товарами та послугами. А. Сміт у праці «Дослідження про природу та багатство народів» висунув теорію абсолютних переваг, згідно з якою абсолютна перевага країни у виробництві певного продукту означає, що ця країна здатна виробляти більшу кількість одиниць цього продукту з певного обсягу ресурсів за наявного рівня технології порівняно з конкурентами. Концепція абсолютних переваг домінувала аж до початку ХІХ ст., доки не з’явилася інша думка, зокрема теорія порівняльних переваг Д. Рікардо. У 1817р. Д. Рікардо опублікував свою працю «Принципи політичної економії та оподаткування», де обґрунтував теорію порівняльних (відносних) переваг, яка й до сьогодні залишається однією з найважливіших і незаперечних теорій економіки. Він показав, що абсолютні переваги є окремим випадком загального правила. Теорія порівняльних переваг використовує додаткову теорію альтернативних витрат. На думку Д. Рікардо, альтернативні витрати – це порівняння цін одиниць товарів на внутрішньому ринку, виражених через кількість робочого часу, витраченого на їх виробництво. Країна має порівняльну перевагу у виробництві продукту, якщо вона виробляє цей продукт із нижчою альтернатив- |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
|
|
ною вартістю, ніж потенційний торговельний партнер. Згідно з цією теорією країни експортують товари, які вони виробляють, із меншими витратами. Так, наприклад, країнам із надлишком праці вигідно виготовляти та експортувати товари, які потребують значних її витрат; країнам, що мають вільні капітали, вигідніше спеціалізуватися на виготовленні та експорті капіталомістких продуктів, імпортуючи трудомісткі з-за кордону. Економічна ефективність, із якою країни здатні виробляти товари, змінюється з часом. Тому переваги – як абсолютні, так і порівняльні (відносні), що мають країни, є непостійними.
|
|
|
7 |
Повторити і закрі-пити пройдений на даному уроці мате-ріал. |
Для закріплення вивченого матеріалу вчитель пропонує розв’язати задачу (див. Додаток 1). |
Учні розв’язують задачі і роблять відповідні висновки. |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
3 |
Обговорюється, що вивчали на уроці і на над чим варто попрацювати. |
Для підведення підсумків вчитель пропонує використати прийом «мікрофон», де учні по черзі висловлюють почуте на уроці. Вчитель вислуховує думки учнів і підводить підсумок уроку. |
Учні обговорюють вивчене на уроці і роблять висновки. |
|
2 |
|
Вивчити тему «Що таке світове господарство» - т.9, п.9.1 підручника. Розв’язати задачу (Див. Додаток 2). |
Учні записують домашнє завдання в щоденник,слухають вказівки до виконання задачі. |
Додаток 1
Розвиток економіки умовних країн Альфа і Бета характеризується даними таблиці. Визначте абсолютні переваги, порівняльні переваги, напрямок спеціалізації в умовах міжнародної торгівлі, вигоди від обміну 75 т пшениці на 60 т бавовни.
Країна |
Витрати на виробництво 1 т, год |
|
пшениці |
бавовни |
|
Альфа |
16 |
10 |
Бета |
8 |
20 |
Додаток 2
Домашнє завдання
Дві країни – Родезія і Вольта – мають у своєму розпорядженні два типи ресурсів (праця і капітал) у рівній кількості. Кожна з країн може виробляти два різні товари – телефони й комп’ютери.
Виробничі можливості країн представлені у таблиці:
Країна |
Випуск телефонів |
Випуск комп’ютерів |
Родезія |
1000 |
100 |
Вольта |
500 |
400 |
Визначте, яка країна і за якого товару має абсолютну перевагу, і обчисліть можливу вигоду від спеціалізації і торгівлі.