Конспект уроку "Світове господарство. Міжнародні економічні відносини"

Про матеріал

Конспект уроку з економіки (рівень стандарту) на тему: "Світове господарство. Міжнародні економічні відносини". Для учителів,які викладають економіку в 11 класі.

Перегляд файлу

Клас: 11 клас

Тема уроку: Світове господарство. Міжнародні економічні відносини.

Очікувані результати:

  • актуалізувати та поглибити знання учнів про світове господарство, міжнародний поділ праці, міжнародну спеціалізацію країн, міжнародні економічні відносини; з’ясувати, які переваги отримує національна економіка, інтегруючись у світове господарство;
  • розвивати вміння аналізувати вигоди від торгівлі на основі абсолютних і порівняльних переваг, формувати вміння працювати із додатковим матеріалом, опорними таблицями, мультимедійними презентаціями, вчитися конспектувати, вибирати найважливіше із поданого матеріалу; формувати вміння і навички роботи зі статистичним матеріалом;
  • стимулювати  фантазію та творче мислення учнів, розвивати пізнавальні, інтелектуальні здібності, вміння спілкуватись, опрацьовувати додаткову літературу та використовувати набуті знання; привчати до лідерства, розвивати загальну ерудицію, індивідуальність, мислення, самобутність логіки учнів загалом та кожного зокрема, виявляти та оцінювати потенціал учнів, створити комфортні умови для співпраці;
  • формувати активну життєву та громадянську позицію, виховувати інтерес до знань, до економіки, до України і світу.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Методи і прийоми: Фронтальна бесіда, словесний, бесіди, робота з ОІС, робота в групах, «мікрофон».

Обладнання: підручник, мультимедійна презентація, ОІС, довідники, енциклопедії.

 

 

 

ХІД УРОКУ:

Організаційні та смислові етапи

Тривалість, хв

Пізнавальні завдання

Діяльність вчителя

Діяльність учнів

1

2

3

4

5

  1. Організаційний момент

 

2

 

Пропонує учням зайняти свої робочі місця і підготуватись до уроку, вітається з учнями, надає слово черговому учневі, котрий перевіряє присутність решти учнів на уроці, нагадує, що було на домашнє завдання.

Дякує учням.

Вітаються з вчите-лем, готуються до уроку, слухають чер-гового учня.

 

  1. Актуалізація опорних знань та умінь учнів, мотивація навчальної  та пізнавальної діяльності учнів

 

6

Повторити, згадати, що вивчали учні про світове господарс-тво  на уроках со-ціально-економічної географії,

Вчитель бере вступне слово і пропонує згадати інформацію про світове господарство та етапи його формування.

Отож, всі відклали зошити і згадаємо етапи формування світового господарства.

Зразок виступу учня.

      Формування світового господарства розпочинається в період великих географічних відкриттів XV—XVI ст.

Слухають вчителя. Відповідають на за-питання вчителя, оновлюють в пам’я-ті знання про світо-ве господарство.

 

1

2

3

4

5

Прийом «Фрон-тальна бесіда».

 

відновити в пам’яті інформацію особли-вості ринкової еко-номіки, причини та інструменти держа-вного регулювання, вплив державних за-ходів на загальний стан економіки.

       У його розвитку можна виділити декілька етапів. Перший етап тривав до середини XIX ст. У цей час починають складатися світові економічні зв'язки. Основним видом їх у цей період була зовнішня торгівля. Вона ще не мала систематичного характеру. Обмін був нееквівалентним, що давало можливість сильнішим і більш розвинутим країнам наживатися за рахунок слаборозвинутих. У торгових стосунках часто застосовувалася сила, грабіж. Не існувало міжнародних правових норм.

       Другий етап у розвитку світового господарства розпочався з середини XIX ст. У цей період поряд з міжнародною торгівлею розвивається нова форма економічних зв'язків — закордонні інвестиції, тобто розміщення капіталів в інших країнах з метою одержання більшого прибутку. Це стійкіша форма зв'язку. Вона існує постійно, бо капітал вкладається у виробництво на тривалий час — це означає, що за кордоном будуються фабрики, заводи. Відбувається будівництво портів, шляхів. Економічні стосунки стають регулярними. Поряд із цим виникає ще одна форма економічних зв'язків — міграція робочої сили.

З середини XX ст. формування світового господарства вступає в третій етап. Він триває й тепер. Це етап економічної інтеграції. Економічна інтеграція — це процес взаємного переплетення виробничих процесів різних країн, який вимагає проведення узгодженої економічної політики. Вона проявляється в тому, що

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

2

3

4

5

 

 

 

виробнича діяльність розвинутих країн за кордоном. Великі фірми будують за кордоном заводи, фабрики, виробляють продукцію і реалізують.

Розповідь учителя.

Як бачимо, світове господарство пройшло тривалий шлях свого формування і стосується воно кожного з нас безпосередньо. Ми користуємося речами, виготовленими в Туреччині, Польщі, Китаї, країнах Європи, п’ємо каву з Бразилії, чай з Індії. В Україні чимало вітчизняних товарів вироблені за її межами. Економічна інтеграція, інтернаціоналізація господарського життя – об’єктивний процес, який неможливо скасувати або зупинити.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні записують тему та план уроку в зошит.

 

 

 

  1. Формування нових знань, вивчення нового матеріалу.

Розповідь, поя-сння, перег-ляд мульти-медій-ної пре-зентації.

25

 

Учитель бере вступне слово і пропонує учням на протязі уроку записувати головне і використовувати для вивчення нового матеріалу ОІС і мультимедійну презентацію.

Сьогодні світове господарство охоплює понад 200 національних господарств, десятки впливових міжнародних організацій, тисячі великих ТНК.

Характерні риси сучасного світового господарства:

  • розвиток міжнародного переміщення факторів виробництва, передусім у формах ввезення-вивезення капіталу, робочої сили та технологій;

 

Учні слухають, конспектують. Під час  уроку працю-ють з додатковим матеріалом, спос-терігають за пре-зентацією.

1

2

3

4

5

 

 

 

  • зростання на цій основі міжнародних форм виробництва на підприємствах, розташованих у кількох країнах, насамперед у межах ТНК;
  • економічна політика держав у підтримці міжнародного руху товарів і факторів виробництва на двосторонній і багатосторонній основах;
  • виникнення економіки відкритого типу в межах багатьох держав і міждержавних об’єднань.

Організуючою основою світового господарства є міжнародний поділ праці – вища форма суспільного поділу праці, що виражається в спеціалізації окремих країн на виробництві певних видів продукції, послуг і подальшому обміні ними.

Спеціалізація окремих країн на виробництві певних видів продукції й послуг передбачає їх виробництво в розмірах, які набагато перевищують власні потреби країни-виробника. Так формуються галузі міжнародної спеціалізації. Тобто такі, які орієнтовані на експорт продукції й у першу чергу визначають «обличчя» країни в міжнародному розподілі праці.

Завдання.

Наведіть приклади галузей міжнародної спеціалізації для різних країн світу. Спробуйте пояснити, якими чинниками обумовлена така спеціалізація.

Охоплюючи всі країни світу, світове господарство й міжнародний географічний поділ праці видозмінюються

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні відповідають на питання, харак-теризують ілюстро-ваний матеріал.

 

 

1

2

3

4

5

 

 

.

та ускладнюються, набуваючи нових форм.

Сучасне світове господарство має складну структуру: різнорівневу за ступенем розвитку. Багатополюсну за просторовою організацією, асиметричну – завдяки нерівноправності відносин.

Завдання.

Пригадайте, що таке типологія країн; із якою метою визначають певні групи та типи країн світу; які критерії поділу використовують.

Економічна потужність держави, ефективність використання її потенціалу, рівень розвитку науки й техніки та життя населення – головні критерії, які визначають місце країн у світі. Залежно від рівня економічного розвитку виділяють розвинені країни, країни з перехідною економікою та країни, що розвиваються.

Економічно розвинені країни змагаються за сфери економічного та політичного впливу; країни, що розвиваються, ведуть боротьбу за стале існування, а країни з перехідною економікою – переживають непросту й часом болісну перебудову свого господарства на засадах ринку.

За структурою господарства розрізняють країни аграрні, аграрно-індустріальні, індустріально-аграрні, індустріальні та постіндустріальні. За ступенем інтеграції країн у світове господарство виділяють інтегровані та слабо інтегровані країни.

Завдання.

   Назвіть регіони, які характеризуються найвищим рівнем

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

2

3

4

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

економічного розвитку.

Однією із найважливіших закономірностей сучасного світового господарства є формування поліцентричної системи його територіальної структури. У сучасному світовому господарстві виділяють три головні економічні осередки: Європейський (на чолі з Німеччиною), Американський (із провідною роллю США), Азіатсько-Тихоокеанський (із провідною роллю Японії та посиленням Китайської економіки).

Особливістю світового господарства є його цілісність. Що забезпечується механізмом міжнародних відносин. Підтримується діяльністю потужних ТНК та міжнародних організацій.

Завдання.

Назвіть найбільш відомі міжнародні економічні організації.

Провідна роль у системі економічних організацій належить Економічній і Соціальній Раді, яку вважають одним із основних органів ООН. Вона є центральним форумом для обговорення міжнародних економічних, науково-технічних, соціальних проблем глобального масштабу. У 1964р. була створена Конференція ООН із торгівлі та розвитку (ЮНКТАД), основною функцією якої є заохочення міжнародних економічних зв’язків, сприяння координації міжнародної торгівлі? oрганізація переговорів із метою укладення багатосторонніх торговельних угод тощо.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

2

3

4

5

 

 

 

В останнє десятиріччя значно розширилася сфера діяльності Світової організації торгівлі (СОТ, World Trade Organization), яка сьогодні виходить далеко за межі власне торговельних відносин – це провідна міжнародна економічна організація, членами якої є вже 154 країни, на частку яких припадає близько 96% обсягів світової торгівлі. СОТ є потужною та впливовою міжнародною структурою, здатною виконувати функції міжнародного економічного регулювання. Членство в СОТ стало на сьогодні обов’язковою умовою для будь-якої країни, що прагне інтегруватися у світове господарство.

Із метою сприяння розвитку міжнародних економічних відносин створено регіональні об’єднання.

Завдання. Назвіть відомі вам регіональні об´єднання на різних континентах.

Міжнародні економічні відносини – це складний комплекс виробничих, торговельних, фінансових, науково-технічних, валютно-кредитних зв’язків між країнами, який дає можливість ефективного використання ресурсів, збільшення світового обсягу товарів і послуг. Найбільш значущі форми міжнародних економічних відносин:

  • міжнародна торгівля товарами та послугами;
  • міжнародний рух капіталів;
  • міжнародна міграція робочої сили;
  • міжнародне науково-технічне співробітництво;
  • міжнародний туризм;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

2

3

4

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • міжнародні валютно-кредитні відносини.

Здавна представники економічної науки намагалися зрозуміти природу міжнародних економічних відносин, прагнучи обґрунтувати необхідність і вигідність міждержавного обміну товарами та послугами.

А. Сміт у праці «Дослідження про природу та багатство народів» висунув теорію абсолютних переваг, згідно з якою абсолютна перевага країни у виробництві певного продукту означає, що ця країна здатна виробляти більшу кількість одиниць цього продукту з певного обсягу ресурсів за наявного рівня технології порівняно з конкурентами.

Концепція абсолютних переваг домінувала аж до початку ХІХ ст., доки не з’явилася інша думка, зокрема теорія порівняльних переваг Д. Рікардо.

У 1817р. Д. Рікардо опублікував свою працю «Принципи політичної економії та оподаткування», де обґрунтував теорію порівняльних (відносних) переваг, яка й до сьогодні залишається однією з найважливіших і незаперечних теорій економіки. Він показав, що абсолютні переваги є окремим випадком загального правила. Теорія порівняльних переваг використовує додаткову теорію альтернативних витрат. На думку Д. Рікардо, альтернативні витрати – це порівняння цін одиниць товарів на внутрішньому ринку, виражених через кількість робочого часу, витраченого на їх виробництво. Країна має порівняльну перевагу у виробництві продукту, якщо вона виробляє цей продукт із нижчою альтернатив-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

2

3

4

5

 

 

 

ною вартістю, ніж потенційний торговельний партнер. Згідно з цією теорією країни експортують товари, які вони виробляють, із меншими витратами. Так, наприклад, країнам із надлишком праці вигідно виготовляти та експортувати товари, які потребують значних її витрат; країнам, що мають вільні капітали, вигідніше спеціалізуватися на виготовленні та експорті капіталомістких продуктів, імпортуючи трудомісткі з-за кордону.

Економічна ефективність, із якою країни здатні виробляти товари, змінюється з часом. Тому переваги – як абсолютні, так і порівняльні (відносні), що мають країни, є непостійними.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Закріплення нового матеріалу і навичок

 

7

Повторити і закрі-пити пройдений на даному уроці мате-ріал.

Для закріплення вивченого матеріалу вчитель пропонує розв’язати задачу (див. Додаток 1).

Учні розв’язують задачі і роблять відповідні висновки.

 

 

 

 

  1. Підведення підсумків

1

2

3

4

5

 

3

Обговорюється, що вивчали на уроці і на над чим варто попрацювати.

Для підведення підсумків вчитель пропонує використати прийом «мікрофон», де учні по черзі висловлюють почуте на уроці.

Вчитель вислуховує думки учнів і підводить підсумок уроку.

Учні обговорюють вивчене на уроці і роблять висновки.

 

  1. Пояснення домашнього завдання.

 

 

2

 

Вивчити тему «Що таке світове господарство» - т.9, п.9.1 підручника. Розв’язати задачу (Див. Додаток 2).

Учні записують домашнє завдання в щоденник,слухають вказівки до виконання задачі.

 

 

 

 

 

 

 


Додаток 1

Розвиток економіки умовних країн Альфа і Бета характеризується даними таблиці. Визначте абсолютні переваги, порівняльні переваги, напрямок спеціалізації в умовах міжнародної торгівлі, вигоди від обміну 75 т пшениці на 60 т бавовни.

Країна

Витрати на виробництво 1 т, год

пшениці

бавовни

Альфа

16

10

Бета

8

20

 

Додаток 2

Домашнє завдання

Дві країни – Родезія і Вольта – мають у своєму розпорядженні два типи ресурсів (праця і капітал) у рівній кількості. Кожна з країн може виробляти два різні товари – телефони й комп’ютери.

Виробничі можливості країн представлені у таблиці:

Країна

Випуск телефонів

Випуск комп’ютерів

Родезія

1000

100

Вольта

500

400

 

Визначте, яка країна і за якого товару має абсолютну перевагу, і обчисліть можливу вигоду від спеціалізації і торгівлі.

docx
Додав(-ла)
Олег Г
До підручника
Економіка (рівень стандарту, академічний рівень) 11 клас (Крупська Л.П., Тимченко І.Є., Чорна Т. І.)
Додано
24 липня 2018
Переглядів
2457
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку