Конспект уроку "Тарас Шевченко. Світова велич українського поета"

Про матеріал

Конспект підсумкового уроку за творчістю Т.Шевченка в 9 класі "Світова велич українського поета". Урок створено з використанням кейс-технології.

Перегляд файлу

Тема уроку: Світова велич українського поета Т. Г. Шевченка

 

Мета (формувати компетентності):

предметні:

    узагальнення знань дев’ятикласників про діяльність Тараса Шевченка, його творчу спадщину;

   характеристика  внеску Кобзаря в скарбницю української та світової культури;

   показ ролі Т. Г. Шевченка в українському національному відродженні;

   усвідомлення світового значення творчої діяльності Кобзаря;

  вшанування пам’яті Великого Кобзаря;

 

комунікативні:

  уміння презентувати свої знання, аргументовано висловлювати власну позицію;

  розвиток культури зв’язного мовлення;

  уміння працювати в парах, групі;

  уміння толерантно ставитися  до думок інших;

 

інформаційні:

  уміння самостійно працювати з різними джерелами інформації;

  уміння узагальнювати, виділяти головне, суттєве із потоку інформації;

  раціональне використання освітнього часу;

  навички проєктно-дослідницької роботи, творчі здібності;

 

загальнокультурна:

   формування  світогляду  дев’ятикласників;

   повага до постаті Великого Кобзаря;

   повага до історичного минулого;

  глибоке розуміння власної національно-культурної ідентичності як підґрунтя до формування обізнаної особистості.

Очікувані результати: дев’ятикласники усвідомлюватимуть вплив Тарас Шевченка на історію й культуру України та світового суспільства, знатимуть його внесок у скарбницю української поезії, у розвиток української літературної мови, у світовий мистецький поступ, знатимуть вислови видатних людей про Т. Шевченка, як вшановують пам’ять поета.

Тип уроку:  кейс –урок : (українська література, українська мова, математика, історія України, географія, художня культура, правознавство, краєзнавство).

Обладнання уроку: комп’ютери, буклети, презентації учнів, список пошукових покликань до відеоматеріалу, підручник «Українська література» для 9-го класу (автор О. Авраменко),  виставка творів Т. Г. Шевченка, портрет Т. Шевченка, галерея його малярського доробку, фото пам’ятників Кобзаря у різних кутках світу, дидактичний матеріал, карта України.

Випереджувальні завдання: учні, об’єднані в групи, готують повідомлення (презентації) про ді

                                                                                                           Епіграф уроку:

                                                                   Слово Тарасове струнами б'ється.

                                                                        Ходить між люди — з серця до серця.

                                                                  Ходить між люди, лине світами —

                                                            Так йому жити й жити віками,

                                                           Поки, як море, в срібній обнові

                                                              Б'ються об берег хвилі дніпрові!

                                                                                                             Марія Пригара

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент .

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 Учитель. На початку нашого уроку хочу нагадати вам, що батько Тараса Шевченка, бачачи, що син не придатний для хатнього й сільського господарства, у своєму усному заповіті наголосив: “Синові моєму Тарасу з мого хазяйства нічого не потрібно. З нього буде або щось дуже добре, або велике ледащо”. Пророчими виявилися батькові слова.

На прохання назвати відомого українця більшість відповість: «Тарас Шевченко».  Чому в Україні та за її межами так багато приділяють уваги постаті Кобзаря? На це питання ми сьогодні  будемо давати відповіді.

Тож, шановні учні,  зберімося з думками, будьмо уважні, активні на уроці, доброзичливі. Робімо висновки і не боїмося помилятися, висловлюючи свої думки.

Сьогодні ми проведемо  кейс-урок, який дозволить нам узагальнити отримані знання. Кейс-урок складається з 8 розгорток з навчальних предметів. Ви будете працювати з комп’ютером та буклетами, у яких будете виконувати завдання, вносити  отримані бали. Підпишіть їх.

8 розгорток з предметів

Українська література

Етика

Українська мова

Історія України

Математика

Художня культура

Географія

Краєзнавство

ІІІ. Оголошення теми, завдань, епіграфа уроку.

Сьогодні на уроці ми з’ясуємо, чому Тарас Шевченко став найвідомішим українцем у світі. Ми згадаємо і поетичну, і образотворчу спадщину Великого Кобзаря, його громадську діяльність. Зробимо певні узагальнення вивченого, а також дізнаємось, як вшановується пам’ять генія нашого народу.

Українці називають Тараса Шевченка «національним пророком», «апостолом правди», «заступником  знедолених», «провидцем». Такої шани заслуговують не всі митці.

   Епіграфом до нашого уроку стануть слова відомої української поетеси Марії Пригари. Наприкінці уроку ви зможете охарактеризувати епіграф та аргументувати свою думку.

 

1. Актуалізація суб’єктивного досвіду.

  В історії кожного народу, серед її великих творців, є люди, імена яких оповиті невмирущою славою і любов'ю. Таким самородком в українців є Тарас Шевченко, чия безсмертна спадщина — одна з найбільших вершин людського духу.

- Які асоціації у вас виникають з ім’ям Шевченка?

(Варіанти відповідей: поет, художник, геній….)

Дійсно, Т. Шевченко для України — не просто поет, він геніальний митець, якого доля обдарувала багатьма талантами.

  Робота з  комп’ютером:  Асоціативні вікна:

«Т. Г. Шевченко» :

 

Запишіть у відповідне асоціативне вікно характеристику Кобзаря.

Педагог, графік, поет, портретист, революціонер, гуманіст, вільнодумець, прозаїк, демократ, вчитель, живописець, драматург.

Ш. Основний етап уроку

Перша розгортка «Українська література»

Ми з’ясуємо значення творчості Т. Шевченка

 - Нагадаймо, якою є літературна спадщина Кобзаря.

Презентація учнів «Літературна спадщина Кобзаря»

Літературна спадщина Шевченка містить:

  • Збірку поетичних творів «Кобзар» - основну книжку, яку митець поповнював до останніх місяців життя;
  • Дев’ять повістей російською мовою – «Художник», «Наймичка», «Варнак», «Княжна», «Музикант», «Нещасний», «Капітанша», «Близнята», «Прогулянка з задоволенням і не без моралі»;
  • П’єсу «Назар Стодоля», тексти інших драм – «Наречена», «Микита Гайдай» - не збереглися; 
  • Щоденник під назвою «Журнал»;
  • Літературно-критичну працю – передмову до нездійсненого видання «Кобзаря» 1847 року;
  • «Буквар».

 

- Визначімо значення творчості Т. Шевченка.

 

Орієнтовні відповіді учнів:

1. Кобзар — народний поет.

• Творчість є зразком нерозривного зв’язку поезії з життям народу.

• Розкрив народне життя в усій його повноті й багатогранності, показав суспільні відносини, класову боротьбу свого часу.

• У його творчості відтворено ідею народного повстання.

• Боровся за вільну сім’ю народів, обстоював братство слов’янських народів, закликав до спільної боротьби.

• Його патріотизм — це патріотизм борця, для якого щастя і воля батьківщини полягають у щасті і волі народу.

  Учениця читає напам’ять уривок з поеми «Гайдамаки».

 

2. Основоположник нової української літератури.

• Родоначальник нового напряму (реалізму) нової української літератури.

• Утвердив критичний реалізм в українській літературі.

• Урізноманітнив теми і жанри, прилучив її до кращих досягнень світової літератури.

• Шляхом Т. Шевченка пішли найвидатніші передові українські письменники — Марко Вовчок, Панас Мирний, І. Франко, П. Грабовський, М. Коцюбинський, Леся Українка та ін.

3. Роль митця у розвитку української літературної мови.

• Утвердив певний склад словника і граматичний лад української мови, які стали нормою і зразком для письменника, преси, театру тощо.

• Поезія Т. Шевченка дала норми української літературної мови, створені на народній основі.

• Мова його стала зразком для наступних українських письменників.

 

Учитель. Надворі весна, усе навколо квітує, у повітрі  відчувається свіжий запах молодих зелененьких вишеньок… Зачаровані красою навколишньої природи, ми згадуємо   рядки відомої поезії Тараса Шевченка, що вкарбувалися в пам’яті кожного українця.

Наступна розгортка «Українська мова»

  Перед вами рядки з цього вірша, розставте пропущені розділові знаки й охарактеризуйте його.

Садок вишневий коло хати,

Хрущі над вишнями гудуть,

Плугатарі з плугами йдуть,

Співають ідучи дівчата,

А матері вечерять ждуть.

 (розповідне, складне, багатокомпонентне, складається з 5 простих речень, речення з різними видами зв’язку – безсполучниковим і сполучниковим сурядним)

Така поетика Шевченка, вічна і невмируща. 

 

Учитель:

«Видатні українці всіх часів».

Згідно з результатами дослідження, абсолютна більшість опитаних назвали серед найбільш видатних українців всіх часів Тараса Шевченка (58,7%). Доповнюють трійку лідерів Леся Українка (22,5%) та Богдан Хмельницький (20,1%). Так оцінив Шевченко народ, а ця оцінка — найвища  (зображення грошових купюр)

Звертаємо увагу  на  розгортку «Математика».

Вам потрібно заповнити пропуски цифрами, які ви знайдете, коли розв’яжете вправи.

Тарас Шевченко із 47 років життя

__ років був на засланні,

__ років був – кріпаком,

І лише__ років – на волі.

1. Виконати дії:

   6,7 + (-2,3 + 5,4 – 6,7 + 6,9).                            (10)

2. Знайдіть значення виразу:

   -3ав, якщо а =-1,25;  в =6,4                            (24)

3. Розв’яжіть рівняння:

     ( х +3,3 ) – 14 =2,3                                          (13)

Ви  побачили, яким було життя Шевченка – тяжким, стражденним, але, незважаючи на це, він служив рідному народу, рідній землі.

 

Учитель. Наступна розгортка «Географія»

  Шевченко тривалий час проживав за межами рідного краю. Пропоную пригадати 3 подорожі Т. Г. Шевченка в Україну. У своїх буклетах укажіть кінцевий пункт його подорожі.

 

Перезентація учнів

Учень: І подорож – травень 1843 – лютий 1844

 Після 14 років перебування поза межами України в 1843 року вперше приїхав на Батьківщину. Зустрічався  з М. Максимовичем, П.Кулішем, Афанасьєвим-Чужбинським, побував в Києві, Чигирині, Суботові, на Запорізькій Січі, і, звичайно ж, в рідній Кирилівці.

 

Учень: ІІ подорож – квітень 1845- 1847 роки. Кобзар відвідав Київ, Полтаву, Катеринослав, Почаїв, Волинь.

 Ці роки (1845-1847) у творчості митця були найпліднішими, сповнені енергії. Шевченко й не думав, що скоро пройде справжнє пекло…


Учениця: У 1846 році в Києві Шевченко знайомиться з майбутніми організаторами Кирило-Мефодіївського товариства: М.Костомаровим, М. Гулаком, Білозерським. Програмою товариства передбачалося здійснення загальнолюдських християнських ідеалів справедливості, свободи і рівності, їхнього поєднання з українським патріотизмом.

Але мріям кириломефодіївців не судилось збутися.  28 лютого 1847 року, внаслідок доносу провокатора, починається розгром Кирило-Мефодіївського товариства. 5 квітня 1847 року було заарештовано Шевченка. І хоч він не був у списках Кирило-Мефодіївського братства, його було заарештовано «за сочинение возмутительных и в высшей степени дерзких стихотворений ». Це формулювання було і в судовому вироку поета. Страшнішого покарання для нього й бути не могло: «определить рядовым в Оренбугский отдельный корпус, без права писать и рисовать». 

Коли Шевченка було звільнено? 1857 р.
 

Учень: ІІІ подорож – Весною 1859 р. Тарас Григорович отримує дозвіл і вирушає у подорож. Україна зустрічає поета обіймами друзів, сльозами радості рідних. Кобзар  побував у Конотопі, Києві, рідній  Кирилівці. Він хотів оселитися тут, в Україні, одружитись, збудувати дім. Але не судилось…

 Того 1859 року Шевченко попрощався з Україною назавжди.

 

Учитель. Тараса Григоровича Шевченка завжди цікавила історія. Поет пишався славним минулим свого народу, вірив, що його волелюбний і незалежний характер не зломлений кріпосницькою системою. Важлива частина спадщини Кобзаря — це твори на історичну тематику. Назвіть їх та визначте, до якого періоду його творчості вони відносяться.

 «Іван Підкова», «Тарасова ніч», «Гайдамаки», « Гамалія». До якого періоду відносять ці твори? ( рання творчість). «Сон», «Кавказ», «Єретик», «Великий льох»? ( період трьох літ)  

 

Наступна розгортка «Історія України»

Робота з комп’ютером : Наскрізні дати.

Дата

Т.Г. Шевченко

Історія Україна

1840

«Кобзар»

Нелегальний гурток студентів Київського університету

1841

«Гайдамаки»

1768  Коліївщина

1845-47

Творчість «трьох літ»

Кирило-Мефодіївське братство

1860

Буквар

створення Української громади в Києві.

1861

смерть

відміна кріпацтва

 

Учитель. Геній Великого Кобзаря надзвичайно широкий, багатогранний. Шевченко був не  лише творцем геніального «Кобзаря», а й мислителем, істориком, етнографом, фольклористом і художником.

 

Розгортка  «Художня культура»

Звучить « Реве та стогне..»

Це сигнал, що ми з Вами потрапляємо у світ мистецтва. 

Презентації учнів

     Група1. Шевченко – художник.

Збереглося 835 живописних творів Тараса Григоровича Шевченка.

 Полотна, графіка, малюнки за часом виконання датуються 18301861 роками й територіально пов'язані з Україною, Казахстаном і Росією. За жанрами — це портрети, композиції на міфологічні, історичні та побутові теми, архітектурні пейзажі й краєвиди, виконані  у різній техніці.

Слайди:  Таким він був , Шляхами України, Арал.

Історичний краєвид – Краєвиди з кам’яними бабами (Катеринославщина)

Побутовий  -  Селянська родина

- За яку картину Шевченко отримав Срібну медаль Академії?

 

      Група 2. Шевченко і театр.

 

      Група 3. Скульптурна Шевченкіана

«Цікаві факти про пам'ятники Т.Г. Шевченка»: Кількість  пам'ятників - 1384

Найвищий у світі пам’ятник Шевченкові − заввишки 7 метрів − установлено в Ковелі, що на Волині.

 перший пам’ятник на українській землі встановили у Харкові 1897 року.

Єдиним континентом, де немає пам’ятника Шевченкові, є Африка.

В Україні найбільше пам’ятників Шевченкові на Галичині (півтисячі), де Шевченко ніколи не був.

 Єдиним континентом, де немає пам’ятника Шевченкові, є Африка.

 

      Група 4. Шевченко і кінематограф

       Створено близько 200 фільмів. Вашій увазі пропонується ролик про важкий шлях нашого генія, знятий на Київській кіностудії ім. Довженко в 1964 р., у головній ролі  Іван  Миколайчук. Прослухайте ці пророчі слова. Про що вони свідчать?

(велику синівську любов до рідної України, тривогу за її майбутнє )

 

    Група 5.  Шевченко і музика.

На тексти і «Кобзаря» 120 композиторів як українських (П. Ніщинський, М. Лисенко, К. Стеценко, М. Леонтович, Г. Майборода, ), так і російських (М. Мусоргський, О. Сєдов, С. Рахманінов та інших) створили біля 500 хорових, сольних, оперних, хореографічних та інших творів.

Шевченкової поезії надихають на творчість уже не одне покоління.

Поезія Шевченка сучасна. Так на проекті «Голос країни» вкотре звучать невмирущі рядки Кобзаревої поезії. ( відеозапис «Думи мої, думи»)

 

   Група 6. Мурали  із зображенням Кобзаря

 

Учитель. Наступна розгортка «Краєзнавство»

Криворіжжя вшановує Кобзаря. Духовному батькові українців встановлено пам’ятник на вул. Поштовій.  Його ім’ям  названо Криворізький театр музичної драми і комедії, вулицю в Центрально-Міському районі.

 До недавна біля Криворізького поштампу красувалася верба, посаджена професором Добровольським з гілочки Шевченкової верби, яку поет виплекав на чужині, у Казахстані. На жаль, дерево зістарилося і вмерло, але криворіжці вирощують уже «правнучку»  верби Кобзаря.

 

 

 IV. РЕФЛЕКСІЙНО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП

Як бачимо, Т.Шевченко є одним з найвидатніших митців світу й водночас нашою українською совістю, нашим порадником, нашою найбільшою правдою. Як казав Б. Лепкий, Кобзар дав нам «історичну програму на всі віки».

Говорячи про Шевченка, ми думаємо про самих себе, хто ми є, і які ми є, і «чиї ми діти»...

 

Презентація «Афоризми Т. Шевченка»

 

Учитель. Сьогодні було опрацьовано багато матеріалу про світову велич Тараса Шевченка.

        Як ви вважаєте, чи досягли ми цілей, поставлених на початку уроку?

        Чи було реалізовано зміст епіграфа?

 

Я вважаю, що цей урок не пройшов марно. Шевченко залишив у кожному серці свій слід, і ви у важливі хвилини свого життя будете згадувати слова великого поета, кожен різні: «Учітесь, читайте і чужому научайтесь і свого не цурайтесь..» «Якби ви вчились так, як треба» «Свої люде, як чужії...» «Думи мої, думи мої...» «А слава-заповідь моя...» та ін. Недарма Майдан дуже часто

 

промовляв словами Кобзаря: «Борітеся- поборете, вам Бог помагає» або «Вставайте, кайдани порвіте..». Шевченко, його творчість сама приходить у наше життя, бо Кобзар вічний, як вічна його поезія. Він у наших думах, серцях, нашій боротьбі за краще майбутнє України.

Світова велич Кобзаря.

 

V. Домашня робота.

1. Прочитати теоретичний матеріал на ст. 249.

2. Скласти твір-мініатюру «Мій Шевченко».

 

 

 

docx
Додано
2 лютого 2022
Переглядів
6886
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку