Контрольна робота
Складнопідрядне речення
1 варіант
1.Складнопідрядним із означальною частиною є речення
а/ Там, де Дніпро гримить і лине, уже поставила турбіни міцна робочого рука.
б/ За лісом, що темнів на схилі гори, спалахнула пожежа.
в/ І жодної миті не можна повернути, щоб заново, по-іншому прожить.
г/ Ручки туго позатягувані у блискучі печатки, так що і пальців зігнути не можна.
2. Складнопідрядним зі з’ясувальною частиною є речення
а/ Література, яка мала Тичину й Довженка, не має права здрібніти.
б/ Хоч на історії дід і не знався, та все ж із ним цікаво було побалакати.
в/ І як за сонцем повертає сонях, так довго вслід чомусь дивились ми.
г/ Спинюсь я і довго буду слухать, як бродять серпень по землі моїй.
3. Укажіть складнопідрядне речення
а/ Свинцем набрякли сиві хмари, а сонце зникло якось враз.
б/ Косили сіно лугове, і пахла м’ята.
в/ Хтось мухам набрехав, що на чужині краще жити.
г/ Нехай радіє правдонька, а кривда чеше ніс.
4. Укажіть складнопідрядне речення, в якому підрядне речення стоїть усередині головного
а/ А хто стрічався на шляху зо мною, того я щирим серденьком вітала.
б/ Народе мій, як добре те, що ти у мене є на світі.
в/ Коли я сплю, час приходить і до мене, постоїть-постоїть біля узголів’я та й злегка потягне за чуба малого.
г/ З особливою пильністю зберігалися липові гаї, які давали мед, і дубові ліси.
5. Укажіть складнопідрядне речення, в якому правильно розставлені розділові знаки
а/ До цього патефона зосталось одна-дві голки, які весь час треба було заточувати і кілька надщерблених платівок.
б/ Василько занурив руки в кушир і щоб не так грузнути, поповз на колінах, обмацуючи мул.
в/ Я вдивлявся й слухав цю осінню картину, що мала заворожуючий зоровий та звуковий ряд, і поволі ступав схилом яру.
г/Зрештою вона знайшла в скрині те, що шукала і хутенько поскладавши зжужмане своє багатство, зачинила віко.
6. Складнопідрядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення Сонце гойдається в голубих висотах… вибрати
а/ і зігріває все навколо.
б/ ... хоча навколо біло-біло від іскристого снігу.
в/... воно пускає навколо пустотливі іскорки.
г/... освітивши і поле, і ліс.
7. Визначте СПР з підрядними місця (кілька правильних відповідей).
а/Де літо маки стеле килимами, дитя в городі ходить коло мами.
б/Благословенна та ясна година, коли буквар бере дитина.
в/Україна моя починається там, де доля моя усміхається.
г/Певно, в кожного є заповітні пороги, звідки нас проводжали в життя матері.
д/Буде, батьку, панувати, поки живуть люди.
е/Де щастя упало, там і приятелів мало.
8. Визначте вид складнопідрядного речення.
Я хочу так життя прожити, віддати днів тугий налив, щоб зло страшне й несамовите останній подих спопелив (А. Малишко).
а/обставинне умови; б/ обставинне причини;
в/обставинне допустове; г/ обставинне способу і ступеня дії.
9. У якому рядку є складнопідрядне речення з підрядним порівняльним?
а/Сікач, незважаючи на свою чималу вагу, дуже прудко бігає.
б/ Щось так владно кликало мене туди, де гори ввечері палали.
в/І та рідна країна розстелилась перед ними, наче лежав красний, у веселі цвіти тканий килим.
г/Як наймення твоє, світлочолий юначе?
д/Якби-то далися орлинії крила, за синім би небом милого знайшла.
10. Поставити розділові знаки, скласти схему, визначити вид підрядного речення:
Десь об груди землі розбиваються лебеді, щоб училися вірності люди у них.
11. Складіть невеликий роздум (8-10 речень) на тему: «Краще маленька справа, ніж велике ледарство». Використовуйте складнопідрядні речення.
Контрольна робота
Складнопідрядне речення
2 варіант
1. Складнопідрядним із означальною частиною є речення
а/ Якби оті проміння золоті у струни чарами якими обернути, я б з них зробила золотую арфу.
б/ Ми знали велике озеро, де щороку гуси восени спинялися й жили тижнів зо два, а то й більше.
в/ А там, де сонце торкнулось вершечків дерев, листя спалахнуло золото-зеленим вогнем і стало прозорим.
г/ Смереки так тісно збилися в купу, що трудно було пролазить між їх шершавими пня
2. Укажіть складнопідрядне речення
а/ Сашко обійняв його за шию, але в цю мить вовк відскочив від Сашка в ліщинник.
б/ Життя тільки тоді щасливе, коли людина створює щось нове.
в/ Вчорашній гуркіт схожий був на один грім, а цей – на сто!
г/ Нез’ясненна туга сповнила мене, і я розхвилювався.
3. Складне речення з ПІДРЯДНИМ ОЗНАЧАЛЬНИМ утвориться, якщо серед варіантів продовження речення Стали спускатися в темний яр,… вибрати
а/... коли почало сходити золоте сонце.
б/... щоб сховатися від пекучого сонця.
в/... що давно обріс цікавими легендами.
г/... хоч нас умовляли цього не робити.
4. Укажіть складнопідрядне речення, в якому правильно розставлені розділові знаки
а/ Як ото після градобою колоски на ниві підводяться так зараз підводяться, відходять душею люди.
б/ Хочеться, щоб не було краю безмежному палахкотінню блакиті вінценосному сяйву сонця.
в/ Біленькі хатки з темними й жовтими солом’яними покрівлями визирали весело всміхаючись з невеликих садочків, що зеленіли мало не в кожному дворі.
г/ Крім цмину піскового в Україні ще поширені цмин щитоносний, який зростає на приморських пісках Азовського та Чорного морів, і цмин запашний.
5. Укажіть складнопідрядне речення, в якому підрядне речення стоїть усередині головного
а/ І якщо порівняти яблуню з галактикою, то пізні яблука на такій крислатій галактиці сприймаються за сузір’я, за ґрона зірок.
б/ Мені ввижається, як в тихім, ріднім колі старий дідусь навча своїх онуків.
в/ Потім, коли зайшов із речами та букетом півоній в автобус і глянув у вікно, постать матері, ще така близька, видима, вже видалась віддаленою.
г/Душу, тіло ми положим за нашу свободу і покажем, що ми, браття, козацього роду.
6. Вказати СПР з підрядним часу.
а/Благословенна будь, родино, де в згоді сестри і брати.
б/Врешті, хіба я знаю, де кінчається власне життя, а чуже починається.
в/Справжня любов народжується тільки в серці, яке пережило турботу про долю іншої людини.
г/Це було, як співав соловей над рікою.
7. Знайдіть складнопідрядне речення, в якому підрядна частина стоїть перед головною:
а/Надворі стало ясно, хоч голки збирай.
б/Лунає гомін людських голосів, бо і вночі тут не припиняється робота.
в/Як тільки сонце перестало пекти, взялися дівчата за руки і стали співать пісень.
8. До складнопідрядного з підрядним обставинним мети НЕ належить речення.
а/ Під вогнище ми видовбали в піску яму, щоб не розшарпував вітер вогню.
б/Щоб не сидіти без діла, дід став бджіл розводити та допомагати бабі в городі товктися.
в/Отаман дав знак, щоб галера спинилася (А. Чайковський).
г/Здивований, кінь перечекав, не рухаючись з місця, щоб не скаламутити води
9.Установіть відповідність:
1 означальне А) Матінка не дурно казали, що світ не без добрих людей.
2 з'ясувальне Б) Було так тихо, що навіть шелест листя здавався великим шумом.
3 наслідку В) Моря перелетиш і не впадеш, допоки буде в серці рідна мова.
4 часу Г) На небі збиралися великі хмари, так що можна сподіватися дощу.
Д) Англія – перша неслов'янська країна, де з'явилися переклади
українських дум.
10.Поставити розділові знаки, скласти схему, визначити вид підрядного речення:
На ніч щоб захиститися від вітру треба було забиратися в саму гущавину лісу.
11. Складіть невеликий роздум (8—10 речень) на тему: «Сім’я – найбільший скарб». Використовуйте складнопідрядні речення.
Контрольна робота
Складнопідрядне речення
3 варіант
1.Складнопідрядним зі з'ясувальною частиною є речення
а/Спинюсь я і довго буду слухать, як бродить серпень по землі моїй.
б/Література, яка мала Тичину й Довженка, не має права здрібніти.
в/Мирон бережно підступав до станції, де вже потяга не було.
г/І як за сонцем повертає сонях, так довго вслід чомусь дивились ми.
2.Оберіть СПР з підрядною означальною частиною.
а/І не збагну ніколи, як вмістилось моє життя в маленькім слові «хліб».
б/Справжня любов народжується тількі в серці, яке пережило турботу про долю іншої людини.
в/Де діти перестають любити і поважати батьків, там кінець усьому.
г/Коли одна держава завойовувала іншу, відбувалося «схрещення мов».
3.Укажіть складнопідрядне речення
а/На краю села дівчата співали веснянки, гомоніли й галасували діти.
б/Тихо й нудно, і спека пекельна.
в/На тонкій шиї чорнів шнурок з дукачем та червоніло дрібне добре намисто.
г/Людина відчуває свою слабкість тоді, коли її покидають надії.
4.Обери схему, якій відповідає речення: Якби ви з нами подружили, багато б дечому навчились,
а/ [Якби...], (...). б/(Якби...), (то...). в/(Якби...), [...]. г/[...], (якби...).
5.Підрядні обставинні є в таких реченнях
а/З дороги видно було, як вився у низині кривульками глибокий та каламутний Прут. (М. Коцюбинський)
б/Ще високо над обрієм стояло сонце, коли гребці закінчили згрібати сіно. (Ю. Збанацький)
в/На серці було так легко, як часом у малої дитини гарного погідного ранку. (М. Коцюбинський)
г/Пташки, що влітку так співали, ірй вже поодлітали. (Є.Гребінка)
6.Укажіть складнопідрядне речення (розділові знаки пропущено)
а/Куди серце летить туди й око глядить.
б/Тепло було й вишні цвіли рясно.
в/Чи то мій сон чи просто чорна магія чола.
г/Дерево стояло ще голе однак на вітах його вже починалось пташине життя.
7.В якому реченні правильно розставлено розділові знаки:
а/Я вірю в ті чари, я вірю в ту силу бо серцем їх почуваю.
б/Хоч, не рідний син Ярема, а щира дитина.
в/І слухайте ж щоб дітям розказати, щоб і діти знали.
г/Солодко слухати йому цю одвічну музику степу, що її ні на яких інших планетах не буде.
8. До складнопідрядного з підрядним обставинним мети НЕ належить речення.
а/ Під вогнище ми видовбали в піску яму, щоб не розшарпував вітер вогню.
б/ Щоб не сидіти без діла, дід став бджіл розводити та допомагати бабі в городі товктися (О. Аврамчук).
в/ Отаман дав знак, щоб галера спинилася (А. Чайковський).
г/ Здивований, кінь перечекав, не рухаючись з місця, щоб не скаламутити води
9. Установіть відповідність:
1 міри і ступеня А) Ніяка держава не буде сильною, якщо не виконуються її закони.
2 з'ясувальне Б) Ніколи серце не заплаче, бо все обернеться на спів.
3 причини В) Я завтра їду в Україну, яку покинув так давно.
4 умови Г) Поети кажуть, що їм ні про що писати.
Д) Кричить, що аж у вухах лящить.
10. Поставити розділові знаки, скласти схеми, визначити види підрядних речень:
1. Гори в надвечір'ї засвітилися легким ажурним золотом ніби вони були зіткані з багрянистих суцвіть.
11. Складіть невеликий роздум (8—10 речень) на тему: «Сім’я – найбільший скарб». Використовуйте складнопідрядні речення.
Контрольна робота
Складнопідрядне речення
4 варіант
1.Укажіть складнопідрядне речення, у якому підрядна частина стоїть ПІСЛЯ головної.
а/Як і в усіх путящих замках, в Ужгородському також мають бути привиди.
б/Я пам’ятаю, як урочисто проводжали в поле плугатарів із раннім плугом.
в/Як вершини Гімалаїв велично підносяться на тисячі метрів, так ясно й чітко
звучать слова Реріха, увінчуючи людське життя.
в/Якщо говорити про кольорову гаму в складанні букета, то тут існують деякі правила.
2.Складнопідрядними з підрядними означальними є речення
а/Вона відчуває ті місця, з яких сила земна переходить в людину.
б/На дуба-велета, що ріс віки, накинулись вітри шалені з бору.
в/Люблю, коли виводить літо останні грози на парад.
г/Від того земля не схолоне у надрах, що вкрита буває густими туманами.
3. Укажіть складнопідрядне речення, побудоване за схемою (сполучне слово пропущене):
[... ,(... ),... ].
а/Варіант, що зберігається в Харківському художньому музеї, за послідовністю виконання є першим.
б/Адже хто з них уміє так, як цей професор Яворницький, зазирнути в душу людини.
в/У літописі йдеться про те, що княгиня Ольга прийняла заповіти християнської віри й жила за її законами.
г/Поворотним в історії Качанівки був момент, коли її власником став генерал-губернатор Петро Рум’янцев.
4. Серед запропонованих речень позначити варіант складнопідряного речення з підрядним з'ясувальним
а/Я з тих країв , де над Дніпром цвітуть , шумлять гаї.
б/Будеш , батьку , панувати, поки живуть люди.
в/Дуже важливо , щоб учням було дороге все створене старшими поколіннями.
г/Щасливий чудесний край , де навіть вода могла приносити людині статки !
5. Складне речення з підрядним означальним утвориться, якщо серед варіантів продовження речення "Я так люблю зимові вечори в людському домі..." вибрати
а/ щоб пісня линула з вікон
б/ де зростають діти
в/ бо тепло там і затишно в душі
г/ незважаючи на гамір та неспокій
6. Складнопідрядним з підрядною частиною місця є речення
а/Ти борися за луг зелений, де колись виглядав свою милу.
б/А на тому місці, де стояла тінь, іскрило сонце.
в/А там, де береза витісняла сосну, усе залито було вогнями.
г/Біля осокорів, де він зустрів свою долю, загримів гарматний грім.
7.Складнопідрядним з підрядною частиною часу є речення
а/Добре, коли чоловік з характером.
б/Нас оточує воркування струмків, коли ми опиняємося в долинці.
в/Навіщо мені весна, коли твої очі- проліски?
г/Яке це щастя, коли стіл багатий і тісно за ним від рідні.
8. Яка схема підходить для цього речення?
Вона побачила той садочок, який посадив старенький дідусь.
а/ б/ в/
9. Установіть відповідність між складнопідрядними реченнями і видом підрядної частини.
1 мети А Намалюй мені ніч, коли падають зорі (М. Петренко).
2 наслідкове Б Поет не боїться від ворога смерті, бо вільная пісня не може мерти (Леся Українка).
3 причини В Якби його воля, кожному заліз би в душу, пробудив би совість (Є.Гуцало).
4 умови Г Край неба на сході помітно блідне, так що в нього вже можна розпізнати сіру пелену розірваних вітром хмар (В. Кучер).
Ґ І виходить русалонька в поле виглядати, щоб побачити милого (Леся Українка).
10. Поставити розділові знаки, скласти схему, визначити вид підрядного речення:
Коли син вирушив із дому в далеку дорогу мати дарувала йому рушник що беріг від лиха (Л.Орел).
11. Складіть невеликий роздум (8—10 речень) на тему: «Сім’я – найбільший скарб». Використовуйте складнопідрядні речення.
Контрольна робота
Складнопідрядне речення
5 варіант
1.Підрядне причини є в реченні
а/ І тільки тих поважають мільйони, хто поважає мільйони „я”.
б/ Те, що було, минулося і знову не буде.
в/Пахне, кажуть, ромен гіркотою, наче пізня дівоча любов.
г/ Я знову згадав ті хвилини, що душу п’янили мою.
д/Хай сторінки мої нерівні й незграбно зверстані рядки, бо в книгу дні мої мандрівні життя вписано од руки.
2.Підрядне мети є в рядку
а/ Жнива найменше схожі на народ, хоч і вінчають битви переможні.
б/ Треба нахилитися, щоб з криниці води напитися.
в/ Бджолина сім’я над гречками гула, щоб медом іскрилися сота.
г/ На небі збиралися великі хмари, так що можна сподіватися дощу.
д/Щасливий, хто сни має милі.
3.Складнопідрядне допустове речення є в рядку
а/ То не любов, яка не вміє бажати іншому добра.
б/ Всі слова на світі замалі, щоб, як хліб, дзвеніти з краю в край.
в/ Десь за перевеслом горбатого обрію, що весь видимий світ зв’язав у тугий та дозрілий сніп, зводилося сонце.
г/ Дарма що стояло тихе сонячне безвіття, листя тріпотіло на деревах вздовж шляху.
д/ Якщо взявся іти, кінця ти доходжай.
4.Складнопідрядним із підрядною частиною способу дії є речення
а/ Споглядаю, як ліс проростає осінньою синню.
б/ Як дбаєш, так і маєш.
в/ Ви чули, як шумлять бори у вересневі вечори.
г/ Степ особливо чарівний тієї пори, коли жита половіють.
д/Тоді я веселий, тоді я багатий, як буде серденько по волі гуляти.
5. У якому рядку всі речення є СПР з підрядною з´ясувальною частиною?
а/Да й згадав старий смутну пісню, що зложив Божий чоловік.
Андрій терпляче чекав, коли скінчиться дощ.
б/Стара верба від старості зомліла, забула, що сказав їй водянк.
Я переконана, що зійде сонце і покине нас пітьма.
в/Де літо маки стеле килимами, дитя в городі ходить біля мами.
Іван стояв тоді біля вагона, аж доки рушив поїзд.
г/ Чудовими уроками сприймань і відчуттів були наші подорожі до лісу, коли осінь розкриває свою багату палітру.
Здається, ніби його не гнівлять не дуже привітні слова матері.
6. Оберіть СПР з підрядною означальною частиною.
а/І не збагну ніколи, як вмістилось моє життя в маленькім слові «хліб».
б/Справжня любов народжується тільки в серці, яке пережило турботу про долю іншої людини.
в/ Де діти перестають любити і поважати батьків, там кінець усьому.
г/ Коли одна держава завойовувала іншу, відбувалося «схрещення мов».
7. СПР з підрядною частиною умови називають таке складне речення,...
а/ ... у якому підрядна частина вказує на умову, за якої можливе те, про що йдеться у реченні.
б/... у якому підрядна частина вказує на умову, усупереч якій відбувається дія, про яку йдеться в головній частині.
в/... у якому підрядна частина з´ясовує, роз´яснює зміст одного зі слів головної частини.
8. Обери схему, якій відповідає речення: Якби ви з нами подружили, багато б дечому навчились,
а/ [Якби...], (...). б/ (Якби...), (то...). в/ (Якби...), [...]. г/ [...], (якби...).
9. Установіть відповідність між складнопідрядними реченнями і видом підрядної частини.
1 Коли ти мрієш добре, працюєш добре теж (Нар. творч.) А з підрядним умови
2 Як сяду при тобі я в час вечірній, багато спогадів тоді встає (Леся Українка Б з підрядним способу дії
3 Сніг блищав так, що Дмитрик не міг на нього дивитися (М. Коцюбинський) В з підрядним наслідковим
4 Мабуть, тому, що село коло річки близько, таке все свіже, зелене(Марко Вовчок)Г з підрядним часу
Ґ з підрядним причини
10. . Поставити розділові знаки, скласти схему, визначити вид підрядного речення:
А що робити коли місце проживання виду різко погіршується і коли це може призвести до його зникнення (За А. Давидовим).
11. Складіть невеликий роздум (8-10 речень) на тему: «Краще маленька справа, ніж велике ледарство». Використовуйте складнопідрядні речення.