Контрольна робота "Складнопідрядні речення"

Про матеріал
Контрольна робота з української мови "Складнопідрядні речення" допоможе виявити сформованість вмінь і навичок роботи з складнопідрядними реченнями
Перегляд файлу

Контрольна робота

Складнопідрядне речення

1 варіант

1.Складнопідрядним із означальною частиною є речення

а/ Там, де Дніпро гримить і лине, уже поставила турбіни міцна робочого рука.

б/ За лісом, що темнів на схилі гори, спалахнула пожежа.

в/ І жодної миті не можна повернути, щоб заново, по-іншому прожить.

г/ Ручки туго позатягувані у блискучі печатки, так що і пальців зігнути не можна.

2. Складнопідрядним зі з’ясувальною частиною є речення

а/ Література, яка мала Тичину й Довженка, не має права здрібніти.

б/ Хоч на історії дід і не знався, та все ж із ним цікаво було побалакати.

в/ І як за сонцем повертає сонях, так довго вслід чомусь дивились ми.

г/ Спинюсь я і довго буду слухать, як бродять серпень по землі моїй.

3. Укажіть складнопідрядне речення

а/ Свинцем набрякли сиві хмари, а сонце зникло якось враз.

б/ Косили сіно лугове, і пахла м’ята.

в/ Хтось мухам набрехав, що на чужині краще жити.

г/ Нехай радіє правдонька, а кривда чеше ніс.

4. Укажіть складнопідрядне речення, в якому підрядне речення стоїть усередині головного

а/ А хто стрічався на шляху зо мною, того я щирим серденьком вітала.

б/ Народе мій, як добре те, що ти у мене є на світі.

в/ Коли я сплю, час приходить і до мене, постоїть-постоїть біля узголів’я та й злегка потягне за чуба малого.

г/ З особливою пильністю зберігалися липові гаї, які давали мед, і дубові ліси.

5. Укажіть складнопідрядне речення, в якому правильно розставлені розділові знаки

а/ До цього патефона зосталось одна-дві голки, які весь час треба було заточувати і кілька надщерблених платівок.

б/ Василько занурив руки в кушир і щоб не так грузнути, поповз на колінах, обмацуючи мул.

в/ Я вдивлявся й слухав цю осінню картину, що мала заворожуючий зоровий та звуковий ряд, і поволі ступав схилом яру.

г/Зрештою вона знайшла в скрині те, що шукала і хутенько поскладавши зжужмане своє багатство, зачинила віко.

6. Складнопідрядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення Сонце гойдається в голубих висотах… вибрати

а/ і зігріває все навколо.

б/ ... хоча навколо біло-біло від іскристого снігу.

в/... воно пускає навколо пустотливі іскорки.

г/... освітивши і поле, і ліс.

7. Визначте СПР з підрядними місця (кілька правильних відповідей).

а/Де літо маки стеле килимами, дитя в городі ходить коло мами.

б/Благословенна та ясна година, коли буквар бере дитина.

в/Україна моя починається там, де доля моя усміхається.

г/Певно, в кожного є заповітні пороги, звідки нас проводжали в життя матері.

д/Буде, батьку, панувати, поки живуть люди.

е/Де щастя упало, там і приятелів мало.

8. Визначте вид складнопідрядного речення.

Я хочу так життя прожити, віддати днів тугий налив, щоб зло страшне й несамовите останній подих спопелив (А. Малишко).

а/обставинне умови;                           б/ обставинне причини;

в/обставинне допустове;                   г/ обставинне способу і ступеня дії.

9. У якому рядку є складнопідрядне речення з підрядним порівняльним?

 а/Сікач, незважаючи на свою чималу вагу, дуже прудко бігає.

 б/ Щось так владно кликало мене туди, де гори ввечері палали.

 в/І та рідна країна розстелилась перед ними, наче лежав красний, у веселі цвіти тканий килим.

 г/Як наймення твоє, світлочолий юначе?

 д/Якби-то далися орлинії крила, за синім би небом милого знайшла.

10. Поставити розділові знаки, скласти схему, визначити вид підрядного речення:

Десь об груди землі розбиваються лебеді, щоб училися вірності люди у них.

11. Складіть невеликий роздум (8-10 речень) на тему: «Краще маленька справа, ніж велике ледарство». Використовуйте складнопідрядні речення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Контрольна робота

Складнопідрядне речення

2 варіант

1. Складнопідрядним із означальною частиною є речення

а/ Якби оті проміння золоті у струни чарами якими обернути, я б з них зробила золотую арфу.

б/ Ми знали велике озеро, де щороку гуси восени спинялися й жили тижнів зо два, а то й більше.

в/ А там, де сонце торкнулось вершечків дерев, листя спалахнуло золото-зеленим вогнем і стало прозорим.

г/ Смереки так тісно збилися в купу, що трудно було пролазить між їх шершавими пня

2. Укажіть складнопідрядне речення

а/ Сашко обійняв його за шию, але в цю мить вовк відскочив від Сашка в ліщинник.

б/ Життя тільки тоді щасливе, коли людина створює щось нове.

в/ Вчорашній гуркіт схожий був на один грім, а цей – на сто!

г/ Нез’ясненна туга сповнила мене, і я розхвилювався.

3. Складне речення з ПІДРЯДНИМ ОЗНАЧАЛЬНИМ утвориться, якщо серед варіантів продовження речення Стали спускатися в темний яр,…  вибрати

а/... коли почало сходити золоте сонце.

 б/... щоб сховатися від пекучого сонця.

в/... що давно обріс цікавими легендами.

г/... хоч нас умовляли цього не робити.

4. Укажіть складнопідрядне речення, в якому правильно розставлені розділові знаки

а/ Як ото після градобою колоски на ниві підводяться так зараз підводяться, відходять душею люди.

б/ Хочеться, щоб не було краю безмежному палахкотінню блакиті вінценосному сяйву сонця.

в/ Біленькі хатки з темними й жовтими солом’яними покрівлями визирали весело всміхаючись з невеликих садочків, що зеленіли мало не в кожному дворі.

г/ Крім цмину піскового в Україні ще поширені цмин щитоносний, який зростає на приморських пісках Азовського та Чорного морів, і цмин запашний.

5. Укажіть складнопідрядне речення, в якому підрядне речення стоїть усередині головного

а/ І якщо порівняти яблуню з галактикою, то пізні яблука на такій крислатій галактиці сприймаються за сузір’я, за ґрона зірок.

б/ Мені ввижається, як в тихім, ріднім колі старий дідусь навча своїх онуків.

в/ Потім, коли зайшов із речами та букетом півоній в автобус і глянув у вікно, постать матері, ще така близька, видима, вже видалась віддаленою.

г/Душу, тіло ми положим за нашу свободу і покажем, що ми, браття, козацього роду.

6. Вказати СПР з підрядним часу.

а/Благословенна будь, родино, де в згоді сестри і брати.

б/Врешті, хіба я знаю, де кінчається власне життя, а чуже починається.

в/Справжня любов народжується тільки в серці, яке пережило турботу про долю іншої людини.

г/Це було, як співав соловей над рікою.

7. Знайдіть складнопідрядне речення, в якому підрядна частина стоїть перед головною:

а/Надворі стало ясно, хоч голки збирай.

б/Лунає гомін людських голосів, бо і вночі тут не припиняється робота.

в/Як тільки сонце перестало пекти, взялися дівчата за руки і стали співать пісень.

8. До складнопідрядного з підрядним обставинним мети НЕ належить речення.

а/ Під вогнище ми видовбали в піску яму, щоб не розшарпував вітер вогню.

б/Щоб не сидіти без діла, дід став бджіл розводити та допомагати бабі в городі товктися.

в/Отаман дав знак, щоб галера спинилася (А. Чайковський).

г/Здивований, кінь перечекав, не рухаючись з місця, щоб не скаламутити води

9.Установіть відповідність:

1 означальне А) Матінка не дурно казали, що світ не без добрих людей.

2 з'ясувальне Б) Було так тихо, що навіть шелест листя здавався великим шумом.

3 наслідку В) Моря перелетиш і не впадеш, допоки буде в серці рідна мова.

4 часу Г) На небі збиралися великі хмари, так що можна сподіватися дощу.

            Д) Англія – перша неслов'янська країна, де з'явилися переклади

             українських дум.

10.Поставити розділові знаки, скласти схему, визначити вид підрядного речення:

 На ніч щоб захиститися від вітру треба було забиратися в саму гущавину лісу.

11. Складіть невеликий роздум (8—10 речень) на тему: «Сім’я – найбільший скарб». Використовуйте складнопідрядні речення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Контрольна робота

Складнопідрядне речення

3 варіант

1.Складнопідрядним зі з'ясувальною частиною є речення

а/Спинюсь я і довго буду слухать, як бродить серпень по землі моїй.

б/Література, яка мала Тичину й Довженка, не має права здрібніти.

в/Мирон бережно підступав до станції, де вже потяга не було.

г/І як за сонцем повертає сонях, так довго вслід чомусь дивились ми.

2.Оберіть СПР з підрядною означальною частиною.

а/І не збагну ніколи, як вмістилось моє життя в маленькім слові «хліб».

б/Справжня любов народжується тількі в серці, яке пережило турботу про долю іншої людини.

в/Де діти перестають любити і поважати батьків, там кінець усьому.

г/Коли одна держава завойовувала іншу, відбувалося «схрещення мов».

3.Укажіть складнопідрядне речення

а/На краю села дівчата співали веснянки, гомоніли й галасували діти.

б/Тихо й нудно, і спека пекельна.

в/На тонкій шиї чорнів шнурок з дукачем та червоніло дрібне добре намисто.

г/Людина відчуває свою слабкість тоді, коли її покидають надії.

4.Обери схему, якій відповідає речення: Якби ви з нами подружили, багато б дечому навчились,

а/ [Якби...], (...).      б/(Якби...), (то...).       в/(Якби...), [...].            г/[...], (якби...).

5.Підрядні обставинні є в таких реченнях

а/З дороги видно було, як вився у низині кривульками глибокий та каламутний Прут. (М. Коцюбинський)

б/Ще високо над обрієм стояло сонце, коли гребці закінчили згрібати сіно. (Ю. Збанацький)

в/На серці було так легко, як часом у малої дитини гарного погідного ранку. (М. Коцюбинський)

г/Пташки, що влітку так співали, ірй вже поодлітали. (Є.Гребінка)

6.Укажіть складнопідрядне речення (розділові знаки пропущено)

а/Куди серце летить туди й око глядить.

б/Тепло було й вишні цвіли рясно.

  в/Чи то мій сон чи просто чорна магія чола.

г/Дерево стояло ще голе однак на вітах його вже починалось пташине життя.

7.В якому реченні правильно розставлено розділові знаки:

а/Я вірю в ті чари, я вірю в ту силу бо серцем їх почуваю.

б/Хоч, не рідний син Ярема, а щира дитина.

в/І слухайте ж щоб дітям розказати, щоб і діти знали.

г/Солодко слухати йому цю одвічну музику степу, що її ні на яких інших планетах не буде.

8. До складнопідрядного з підрядним обставинним мети НЕ належить ре­чення.

а/ Під вогнище ми видовбали в піску яму, щоб не розшарпував вітер вогню.

б/ Щоб не сидіти без діла, дід став бджіл розводити та допомагати бабі в городі товктися (О. Аврамчук).

в/ Отаман дав знак, щоб галера спинилася (А. Чайковський).

г/ Здивований, кінь перечекав, не рухаючись з місця, щоб не скаламутити води

9. Установіть відповідність:

1 міри і ступеня А) Ніяка держава не буде сильною, якщо не виконуються її закони.

2 з'ясувальне    Б) Ніколи серце не заплаче, бо все обернеться на спів.

3 причини      В) Я завтра їду в Україну, яку покинув так давно.

4 умови          Г) Поети кажуть, що їм ні про що писати.

                       Д) Кричить, що аж у вухах лящить.

10. Поставити розділові знаки, скласти схеми, визначити види підрядних речень:

1. Гори в надвечір'ї засвітилися легким ажурним золотом ніби вони були зіткані з багрянистих суцвіть.

11. Складіть невеликий роздум (8—10 речень) на тему: «Сім’я – найбільший скарб». Використовуйте складнопідрядні речення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Контрольна робота

Складнопідрядне речення

4 варіант

1.Укажіть складнопідрядне речення, у якому підрядна частина стоїть ПІСЛЯ головної.

а/Як і в усіх путящих замках, в Ужгородському також мають бути привиди.

б/Я пам’ятаю, як урочисто проводжали в поле плугатарів із раннім плугом.

в/Як вершини Гімалаїв велично підносяться на тисячі метрів, так ясно й чітко

звучать слова Реріха, увінчуючи людське життя.

в/Якщо говорити про кольорову гаму в складанні букета, то тут існують деякі правила.

2.Складнопідрядними з підрядними означальними є речення

а/Вона відчуває ті місця, з яких сила земна переходить в людину.

б/На дуба-велета, що ріс віки, накинулись вітри шалені з бору.

в/Люблю, коли виводить літо останні грози на парад.

г/Від того земля не схолоне у надрах, що вкрита буває густими туманами.

3. Укажіть складнопідрядне речення, побудоване за схемою (сполучне слово пропущене):

[... ,(... ),... ].

а/Варіант, що зберігається в Харківському художньому музеї, за послідовністю виконання є першим.

б/Адже хто з них уміє так, як цей професор Яворницький, зазирнути в душу людини.

в/У літописі йдеться про те, що княгиня Ольга прийняла заповіти християнської віри й жила за її законами.

г/Поворотним в історії Качанівки був момент, коли її власником став генерал-губернатор Петро Рум’янцев.

4. Серед запропонованих речень позначити варіант складнопідряного речення з підрядним з'ясувальним

а/Я з тих країв , де над Дніпром цвітуть , шумлять гаї.

б/Будеш , батьку , панувати, поки живуть люди.

в/Дуже важливо , щоб учням було дороге все створене старшими поколіннями.

г/Щасливий чудесний край , де навіть вода могла приносити людині статки !

5. Складне речення з підрядним означальним утвориться, якщо серед варіантів продовження речення "Я так люблю зимові вечори в людському домі..." вибрати

а/ щоб пісня линула з вікон

б/ де зростають діти

в/ бо тепло там і затишно в душі

г/ незважаючи на гамір та неспокій

 

6. Складнопідрядним з підрядною частиною місця є речення

а/Ти борися за луг зелений, де колись виглядав свою милу.

б/А на тому місці, де стояла тінь, іскрило сонце.

в/А там, де береза витісняла сосну, усе залито було вогнями.

г/Біля осокорів, де він зустрів свою долю, загримів гарматний грім.

7.Складнопідрядним з підрядною частиною часу є речення

 а/Добре, коли чоловік з характером.

  б/Нас оточує воркування струмків, коли ми опиняємося в долинці.

в/Навіщо мені весна, коли твої очі- проліски?

г/Яке це щастя, коли стіл багатий і тісно за ним від рідні.

8. Яка схема підходить для цього речення?

Вона побачила той садочок, який посадив старенький дідусь.

а/  https://naurok-test.nyc3.cdn.digitaloceanspaces.com/uploads/test/590297/19525/448541_1573407967.jpgб/   https://naurok-test.nyc3.cdn.digitaloceanspaces.com/uploads/test/590297/19525/435500_1573408010.jpg в/https://naurok-test.nyc3.cdn.digitaloceanspaces.com/uploads/test/590297/19525/487624_1573407974.jpg

9. Установіть відповідність між складнопідрядними реченнями і видом підрядної частини.

 

1  мети А  Намалюй мені ніч, коли падають зорі (М. Петренко).

2  наслідкове Б  Поет  не боїться  від  ворога  смерті,  бо  вільная  пісня  не  може     мерти (Леся Українка).

3  причини   В Якби його воля, кожному заліз би в душу, пробудив би совість (Є.Гуцало).

4  умови Г  Край неба на сході помітно блідне, так що в нього вже можна розпізнати сіру пелену розірваних вітром хмар (В. Кучер).

            Ґ  І виходить русалонька в поле виглядати, щоб побачити милого (Леся Українка).

10. Поставити розділові знаки, скласти схему, визначити вид підрядного речення:

Коли син вирушив із дому в далеку дорогу мати дарувала йому рушник що беріг від лиха (Л.Орел).

11. Складіть невеликий роздум (8—10 речень) на тему: «Сім’я – найбільший скарб». Використовуйте складнопідрядні речення.

 

 

 

 

 

 

 

 

Контрольна робота

Складнопідрядне речення

5 варіант

1.Підрядне причини є в реченні

а/ І тільки тих поважають мільйони, хто поважає мільйони „я”.

б/ Те, що було, минулося і знову не буде.

в/Пахне, кажуть, ромен гіркотою, наче пізня дівоча любов.

г/ Я знову згадав ті хвилини, що душу п’янили мою.

д/Хай сторінки мої нерівні й незграбно зверстані рядки, бо в книгу дні мої мандрівні життя вписано од руки.

2.Підрядне мети є в рядку

а/ Жнива найменше схожі на народ, хоч і вінчають битви переможні.

б/ Треба нахилитися, щоб з криниці води напитися.

в/ Бджолина сім’я над гречками гула, щоб медом іскрилися сота.

г/ На небі збиралися великі хмари, так що можна сподіватися дощу.

д/Щасливий, хто сни має милі.

3.Складнопідрядне допустове речення є в рядку

а/ То не любов, яка не вміє бажати іншому добра.

б/ Всі слова на світі замалі, щоб, як хліб, дзвеніти з краю в край.

в/ Десь за перевеслом горбатого обрію, що весь видимий світ зв’язав у тугий та дозрілий сніп, зводилося сонце.

г/ Дарма що стояло тихе сонячне безвіття, листя тріпотіло на деревах вздовж шляху.

д/  Якщо взявся іти, кінця ти доходжай.

4.Складнопідрядним із підрядною частиною способу дії є речення

а/ Споглядаю, як ліс проростає осінньою синню.

б/ Як дбаєш, так і маєш.

в/ Ви чули, як шумлять бори у вересневі вечори.

г/ Степ особливо чарівний тієї пори, коли жита половіють.

д/Тоді я веселий, тоді я багатий, як буде серденько по волі гуляти.

5. У якому рядку всі речення є СПР з підрядною з´ясувальною частиною?

а/Да й згадав старий смутну пісню, що зложив Божий чоловік.

Андрій терпляче чекав, коли скінчиться дощ.

б/Стара верба від старості зомліла, забула, що сказав їй водянк.

Я переконана, що зійде сонце і покине нас пітьма.

в/Де літо маки стеле килимами, дитя в городі ходить біля мами.

Іван стояв тоді біля вагона, аж доки рушив поїзд.

 г/ Чудовими уроками сприймань і відчуттів були наші подорожі до лісу, коли осінь розкриває свою багату палітру.

Здається, ніби його не гнівлять не дуже привітні слова матері.

 

6. Оберіть СПР з підрядною означальною частиною.

а/І не збагну ніколи, як вмістилось моє життя в маленькім слові «хліб».

б/Справжня любов народжується тільки в серці, яке пережило турботу про долю іншої людини.

в/ Де діти перестають любити і поважати батьків, там кінець усьому.

г/ Коли одна держава завойовувала іншу, відбувалося «схрещення мов».

7. СПР з підрядною частиною умови називають таке складне речення,...

а/ ... у якому підрядна частина вказує на умову, за якої можливе те, про що йдеться у реченні.

б/... у якому підрядна частина вказує на умову, усупереч якій відбувається дія, про яку йдеться в головній частині.

в/... у якому підрядна частина з´ясовує, роз´яснює зміст одного зі слів головної частини.

8. Обери схему, якій відповідає речення: Якби ви з нами подружили, багато б дечому навчились,

а/ [Якби...], (...).     б/   (Якби...), (то...).         в/ (Якби...), [...].       г/ [...], (якби...).

9. Установіть відповідність між складнопідрядними реченнями і видом підрядної частини.

1  Коли ти мрієш добре, працюєш добре теж (Нар. творч.)                                  А  з підрядним умови

2  Як сяду при тобі я в час вечірній, багато спогадів тоді встає (Леся Українка   Б з підрядним способу дії

3  Сніг блищав так, що Дмитрик не міг на нього дивитися (М. Коцюбинський)   В з підрядним наслідковим

4  Мабуть, тому, що село коло річки близько, таке все свіже, зелене(Марко Вовчок)Г з підрядним часу

                                                                                                                               Ґ   з підрядним причини

10. . Поставити розділові знаки, скласти схему, визначити вид підрядного речення:

А що робити коли місце проживання виду різко погіршується і коли це може призвести до його зникнення (За А. Давидовим).

11. Складіть невеликий роздум (8-10 речень) на тему: «Краще маленька справа, ніж велике ледарство». Використовуйте складнопідрядні речення.

docx
Додано
3 лютого 2022
Переглядів
3696
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку