Конспект уроку. Тема: Написання префіксів пре-, при-, прі-. Мета: навчити розрізняти префікси пре-, при-, прі-, користуючись правилами, правильно записувати слова.

Про матеріал
Конспект уроку 5 клас НУШ. (За підручником Олександра Авраменка).Мета: навчити розрізняти префікси пре-, при-, прі-, користуючись правилами, правильно записувати слова з вказаними префіксами; розвивати творчі вміння використання цих префіксів для створення нових слів, вміння співпрацювати, самостійно мислити, навики колективної роботи; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати мовленнєву культуру учнів,повагу до батьків, рідних, прагнення берегти родинні цінності.
Перегляд файлу

УМ 5 КЛАС

Тема: Написання префіксів пре-, при-, прі-

Мета: навчити розрізняти префікси пре-, при-, прі-, користуючись правилами, правильно записувати слова з вказаними префіксами; розвивати творчі вміння використання цих префіксів для створення нових слів, вміння співпрацювати, самостійно мислити, навики колективної роботи; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати мовленнєву культуру учнів,повагу до батьків, рідних, прагнення берегти родинні цінності.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

Психологічний настрій на урок.

  • Доброго дня, любі діти!

Тепло своїх долонь я друзям віддаю,

І урок сьогодні свій я з радістю почну.

Посміхніться, доторкніться долоньками один до одного, поділіться своїм теплом з сусідом.

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

  1. Перевірка домашнього завдання.
  2. Спостереження за мовним матеріалом

    Прочитайте текст. Визначте тип і стиль мовлення. Поясніть свій вибір. Чому автор дав таку назву тексту? Назвіть мовні засоби зв'язку речень у тексті.

НОВА ВЧИТЕЛЬКА

Добрий десяток літ спливло весняною водою з того часу, як Олександра Василівна прийшла на свій перший урок. Але й досі, входячи в клас після літніх канікул, учителька почуває легке хвилювання. Адже кожного разу вона входить у коло нових учнів, як у нову свою сім'ю.

Після Юркового запитання Олександра Василівна зрозуміла, що з кожною хвилиною вона здружується з класом. Безслідно зникло хвилювання, вона легко знаходила потрібні слова. Міцніла в школярів довіра до неї, прірви між ними не було, і на  серці ставало легко й ясно. І раптом згадалось, як ходила вона вчора над морем,

примруживши очі. Звечоріло, і лілова смужка далеких просторів повільно

забарвлювалась пречудовим світлом заходу.  (За О.Донченком).

Випишіть слова з префіксами пре-, при-, прі-. Поясніть їхній правопис. 3 префіксами пре-, при-, прі- записати по 2-3 нових слова.

  1. Кубування

   Дайте відповіді на питання, записані на сторонах куба:

  • Якого значення надає словам префікс пре?
  • Наведіть приклади слів з цим префіксом.
  • Якого значення надає словам префікс при-? Наведіть приклади слів з цим
  • префіксом.
  • Назвіть слова, які пишемо з префіксом прі-.
  • Для чого необхідні знання про написання префіксів?

Коментар учителя. Префікс — це значуща частина слова, що стоїть перед коренем і

служить для утворення нових слів (цвіт — зацвісти, перецвісти, відцвісти, вицвісти).

Префікс пре- вказує на вищу міру ознаки (його можна замінити прислівником дуже).

У префіксі пре- пишемо букву є: претихий, пречудово. Префікс при- найчастіше

вносить у значення слова відтінок приєднання, приближення або неповноти дії чи

ознаки. У префіксі при- пишемо букву и: прибудувати, приставляти, прикладати.

Ненаголошений голосний [е] у префіксах пре-, як і в коренях слів, вимовляємо

наближено до [и]. Ненаголошений голосний [и] у префіксі при- у вимові наближається до [е]. Щоб не помилитися в написанні префіксів пре- і при-, треба розрізняти їх за значенням.

ЗАПАМ’ЯТАЙ! Престол, презирство, презирливий, преподобний, преосвященний, превелебний(гідний великої поваги)

Префікс прі- пишемо у словах  прізвище, прізвисько, прірва.

  1. Робота з опорною таблицею 

Картинки по запросу префікси пре при прі    

   Доповніть таблицю власними прикладами.

  1.  Робота з підручником. Опрацювати теоретичний матеріал на с.65

Виконати вправи  1-2(письмово).

КУЛЬТУРА СЛОВА

ЗАПАМ’ЯТАЙ, як правильно наголошувати слова.

ПРИВЕСТИ, ПРИНЕСТИ, ПРИЧІП

  1.  Робота біля дошки.

Завдання: додати до кожного з поданих слів префікс пре- або при-. Пояснити свій вибір.

Багатий, везти, веселий, малий, вітати, в’язати, сісти, крутити, світлий, солити, писаний, довго.

  1.  Творча робота.

Завдання: дібрати до поданих слів антоніми, утворити з ними словосполучення.

Зразок: Відліт — приліт, приліт птахів.

Відв’язати, від'їхати, прегарний, відчепити, пресумний, віднести, прехороший, відхід.

  1.  Розподільний диктант.

Завдання: записати слова в дві колонки: в першу — з префіксом пре-, в другу —з префіксом при-.

Придбати, приазовський, предорогий, приблудитися, привабити, преспокійний, пригнічувати, превисокий, пригортати, преславний, пригубити, присудити, преглибокий, придорожній, присісти, прегаряче.

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Моделювання нових слів

Утворіть від зазначених слів за допомогою префікса ПРЕ- нові слова. Якого  значення надає словам префікс?

Тихий, добрий, мирний, спокійний, міцно, голосно.

V.  Підсумки уроку.

  • Написання яких префіксів ми сьогодні повторили?
  • Якого значення словам надають префікси пре-, при-, прі?
  • Наведіть приклади слів із префіксами пре-, при-, прі-.
  • Яке завдання вам сподобалося найбільше?

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати за підручником §26. Виконати вправу с. 65 за підручником.   

     * Скласти сторителінг використовуючи префіксів пре-, при-, прі-. 

docx
Додано
9 листопада 2022
Переглядів
2362
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку