УМ 5 КЛАС
Тема: Написання префіксів пре-, при-, прі-
Мета: навчити розрізняти префікси пре-, при-, прі-, користуючись правилами, правильно записувати слова з вказаними префіксами; розвивати творчі вміння використання цих префіксів для створення нових слів, вміння співпрацювати, самостійно мислити, навики колективної роботи; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати мовленнєву культуру учнів,повагу до батьків, рідних, прагнення берегти родинні цінності.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
Психологічний настрій на урок.
Тепло своїх долонь я друзям віддаю,
І урок сьогодні свій я з радістю почну.
Посміхніться, доторкніться долоньками один до одного, поділіться своїм теплом з сусідом.
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Прочитайте текст. Визначте тип і стиль мовлення. Поясніть свій вибір. Чому автор дав таку назву тексту? Назвіть мовні засоби зв'язку речень у тексті.
НОВА ВЧИТЕЛЬКА
Добрий десяток літ спливло весняною водою з того часу, як Олександра Василівна прийшла на свій перший урок. Але й досі, входячи в клас після літніх канікул, учителька почуває легке хвилювання. Адже кожного разу вона входить у коло нових учнів, як у нову свою сім'ю.
Після Юркового запитання Олександра Василівна зрозуміла, що з кожною хвилиною вона здружується з класом. Безслідно зникло хвилювання, вона легко знаходила потрібні слова. Міцніла в школярів довіра до неї, прірви між ними не було, і на серці ставало легко й ясно. І раптом згадалось, як ходила вона вчора над морем,
примруживши очі. Звечоріло, і лілова смужка далеких просторів повільно
забарвлювалась пречудовим світлом заходу. (За О.Донченком).
Випишіть слова з префіксами пре-, при-, прі-. Поясніть їхній правопис. 3 префіксами пре-, при-, прі- записати по 2-3 нових слова.
Дайте відповіді на питання, записані на сторонах куба:
Коментар учителя. Префікс — це значуща частина слова, що стоїть перед коренем і
служить для утворення нових слів (цвіт — зацвісти, перецвісти, відцвісти, вицвісти).
Префікс пре- вказує на вищу міру ознаки (його можна замінити прислівником дуже).
У префіксі пре- пишемо букву є: претихий, пречудово. Префікс при- найчастіше
вносить у значення слова відтінок приєднання, приближення або неповноти дії чи
ознаки. У префіксі при- пишемо букву и: прибудувати, приставляти, прикладати.
Ненаголошений голосний [е] у префіксах пре-, як і в коренях слів, вимовляємо
наближено до [и]. Ненаголошений голосний [и] у префіксі при- у вимові наближається до [е]. Щоб не помилитися в написанні префіксів пре- і при-, треба розрізняти їх за значенням.
ЗАПАМ’ЯТАЙ! Престол, презирство, презирливий, преподобний, преосвященний, превелебний(гідний великої поваги)
Префікс прі- пишемо у словах прізвище, прізвисько, прірва.
Доповніть таблицю власними прикладами.
Виконати вправи 1-2(письмово).
КУЛЬТУРА СЛОВА
ЗАПАМ’ЯТАЙ, як правильно наголошувати слова.
ПРИВЕСТИ, ПРИНЕСТИ, ПРИЧІП
Завдання: додати до кожного з поданих слів префікс пре- або при-. Пояснити свій вибір.
Багатий, везти, веселий, малий, вітати, в’язати, сісти, крутити, світлий, солити, писаний, довго.
Завдання: дібрати до поданих слів антоніми, утворити з ними словосполучення.
Зразок: Відліт — приліт, приліт птахів.
Відв’язати, від'їхати, прегарний, відчепити, пресумний, віднести, прехороший, відхід.
Завдання: записати слова в дві колонки: в першу — з префіксом пре-, в другу —з префіксом при-.
Придбати, приазовський, предорогий, приблудитися, привабити, преспокійний, пригнічувати, превисокий, пригортати, преславний, пригубити, присудити, преглибокий, придорожній, присісти, прегаряче.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Утворіть від зазначених слів за допомогою префікса ПРЕ- нові слова. Якого значення надає словам префікс?
Тихий, добрий, мирний, спокійний, міцно, голосно.
V. Підсумки уроку.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати за підручником §26. Виконати вправу с. 65 за підручником.
* Скласти сторителінг використовуючи префіксів пре-, при-, прі-.