Уроки 11 – 12
Мар’яна і Тарас Прохаськи «Хто зробить сніг». Головні слова в реченні.
Букви на позначення пом’якшених приголосних.
Очікувані результати:
М. Прохасько й Т. Прохаська; висловлює з приводу прочитаного думки, враження, аргументує їх на основі життєвого досвіду;
- пише каліграфічно, чітко, охайно, розбірливо; дотримується гігієнічних правил письма; записує речення, слова, виконуючи основні правила Орфографа; дотримується полів, абзаців, акуратно виправляє помилки; виправляє помилки в тексті, коментує їх;
- досліджує синтаксичні явища: речення, відшукує головні слова в реченні, коментує розділові знаки в кінці речення; використовує на практиці знання, відомості про частини мови; досліджує фонетичні явища (схеми слів);
- сприймає, аналізує аудіо, відео, текстову, малюнкову інформацію; обговорює, пояснює зміст, виокремлює інформацію в текстах, відповідно до поданої відеоінформації.
Зміст уроку
І.Організаційний момент.
1.1. Слово вчителя.
Любі друзі!
У цей день зичу праці і пісень!
А іще усім бажаю
сил, натхнення на весь день.
ІІ. Актуалізація опорних знань. Повідомлення теми й завдань уроку.
2.1.Формування проблемного питання, щодо змісту твору.
- Послухайте жартівливу народну пісню. («Грицю, Грицю, до роботи…»
- До якого висновку вона підводить? Виберіть та обґрунтуйте відповідь.
Хочеш їсти калачі – не сиди на печі.
- Укажіть літературного героя, який працею поборов свою лінь (Усно додайте пропущене слово):
Гриць (казка «Батькова наука»)
- Ілюстрація допоможе вам пригадати цю казку.
- Незнайко також знає жартівливий віршик Грицька Бойка «Вже й рукава засукав», але як завжди надрукував його з помилками. Давайте їх знайдемо і виправимо.
- Пропоную і нам вивчити цей веселий віршик за методикою «Блискавка».
- Поміркуємо: чому ж Іванкові не вдалося змайструвати стілець?
- Які поради можна дати таким людям, як цей хлопчик?
2.2. Оголошення теми уроків. Визначення їх завдань.
- Ми не будемо такими як наші герої, а активно працюватимемо на уроці.
- Прочитаємо теми наших уроків.
- Які завдання ви поставите для себе?
2.3. Рухова хвилинка з піснею «Грицю, Грицю, до роботи».
- Тріщки перепочинемо і приступимо до виконання поставлених завдань.
ІІІ. Реалізація першої змістової лінії.
3.1.Вправа «Фотоапарат».
- Пригадаємо, до якого жанру належить твір «Хто зробить сніг». Допоможе це зробити вправа «Фотоапарат».
- Налаштуйте свої оченята-фотоапарати. Увага на екран.
- Запишіть побачене в зошити.
- Яке речення записали?
- Так до його жанру належить твір, над яким будемо працювати?
3.2.Презентація «Тлумачного словничка».
- Підготуймося до читання продовження казки Мар’яни і Тараса Прохаськів «Хто зробить сніг».
- Давайте дізнаємось лексичне значення слів з тлумачного словничка, переглянувши презентацію.
- Перегляньте значення цих слів у своїх зошитах.
- Хто помітив: якого слова немає у словничку, що надрукований у зошиті? (Канапка).
3.3. Технічна вправа «Сорока і черепаха».
- Прочитаємо уривок казки, виправляючи помилки.
- Яке правило порушив Незнайко? (Написав подвоєні букви у словах, де немає подовження приголосних звуків).
- Прочитаємо уривок разом у повільному темпі.
- Тепер цей уривок прочитає «сила» нашого класу, як сороки
- А наша «краса» прочитає його, як досвідчені сороки.
3.4. Читання продовження казки Мар’яни та Тараса Прохаськів «Хто зробить сніг».
- Тепер ми готові читати казку далі. Уважно стежмо та читаймо з диктором.
3.5. Вправа для покращення зору «Совенята».
- Дамо нашим оченятам трішки перепочити.
Сплять маленькі совенята (діти заплющують очі)
Раз! – розкрили оченята.
Подивилися навколо. (кругові рухи очима)
Потім вгору і додолу. (рухи лише очима).
Оченята – блим! Блим! Блим!
Відпочити треба їм.
3.6. Виконання завдань Питайлика.
- Щоб переконатися у вашій уважності під час читання, Питайлик пропонує виконати його завдання.
3.6.1. З’єднай частини речень за змістом.
- Прочитайте початок речень у лівій колонці.
- Перегляньте записи лівої колонки.
- З’єднаємо частини речень за змістом.
3.6.2. Перегляньте на екрані малюнок Мар’яни Прохасько. Знайдіть в тексті й виділіть речення, які ілюструють цей малюнок.
3.6.3. «Озвуч» переглянуте.
- Перекажіть собі виділену частину, підготуйтеся озвучити малюнок.
3.6.4. Знайдіть в тексті та прочитайте, що таке «мармеляда»?
(Варення з айви. Демонстрація малюнка. Айва – фрукт, схожий на яблуко).
3.6.5. Розкажіть, як у кротячій родині готували айвове варення. Який панував тут настрій? Чого навчала дітей мама?
(У його приготуванні брала участь вся сім’я. Всім було радісно і весело. Мама навчала дітей працювати; вивчала з ними нові слова).
3.6.7.Пригадайте з власного досвіду випадок, коли вам доводилось допомагати рідним. Які емоції вас переповнювали?
3.6.8. Спробуйте за змістом прочитаного уривка обґрунтувати вислів
Родині, у якій допомагають одне одному, біди не страшні.
- Чи можна вважати цей вислів основною думкою тексту?
3.6.9. Позначте прислів’я якими також можна передати основну думку прочитаного уривка. Обґрунтуйте свій вибір.
Людина без братів і сестер – самотнє дерево.
Сім’я без дітей що квітка без запаху.
3.6.10. Давайте разом заспіваємо початок пісеньки про кротячу родину.
ІУ. Реалізація другої змістової лінії.
4.1. Актуалізація опорних знань.
- На першому уроці ми говорили про дружну кротячу родину.
- А як звуть «тата» й «маму» у «мовній родині» - реченні?
- Що називають підметом?
4.2. Вправа «Інформація Мудрої Сови» (з диктором).
- Пригадаємо та вивчимо далі інформацію Мудрої Сови.
- Читаємо з диктором та запам’ятовуємо.
- Самостійно прочитайте друге і третє речення.
- Пошепки розкажіть одне одному ці речення.
- Хто бажає відтворити друге речення? Третє речення?
4.3. Вправи на засвоєння вивчених одиниць. (Підмет, присудок).
4.3.1. Вправа 11.
- Перегляньте текст вправи 11 та подумайте, де в ньому потрібно поставити крапки?
- Прочитаємо речення. Знайдемо та підкреслимо в них підмети й присудки.
- Якою частиною мови виражені підмети? (Іменником).
- Якою частиною мови виражені присудки? (Дієсловом).
- Давайте прочитаємо текст з відповідною інтонацією і подумаємо, який заголовок йому дати? («Зимовий ранок»).
- Запишемо друге речення у робочий зошит каліграфічно, без помилок і виправлень та підкреслимо в ньому підмет і присудок.
- Поставте запитання між підметом і присудком.
4.3.2. Вправа 12.
- Нашу зимову тему продовжить Оксана Кротюк з віршем «Дрімає ліс».
- Але її вірш не повний. Давайте прочитаємо частину речення і визначимо про кого чи про що у ній іде мова, тобто визначимо підмети.
- Що може робити ліс? Звернімось до довідки.
- Ось таке життя у зимовому лісі.
4.4.Танцювальна хвилинка з піснею «Зимонька».
- І відпочинемо ми з вами також під веселу пісеньку «Зимонька».
4.5.Засвоєння навчальної одиниці «Букви на позначення пом’якшених приголосних».
4.5.1.Дослідження вірша Віри Браславець «Як звучать букви».
- Зимоньку ми любимо зустрічати. А в будь-яку пору року до нас урок просяться в гості букви. Все хочуть, щоб ми продовжували вивчати їх особливості.
- Прочитаємо уривок вірша Віри Браславець «Як звучать букви». Читатимемо по реченню, заповнюючи пропуски у словах.
- Згадаємо правило: про які ж літери, що не хочуть дружити з м’яким знаком ішла мова у вірші?
- Назвіть букви, які позначають тільки пом’якшені звуки? (відкриваю на плакаті)
- Прочитайте слова й підкресліть у них букви, що позначають пом’якшені приголосні.
4.5.2.Завдання Знайка.
- А Знайко пропонує вам відшукати фонетичну транскрипцію слова клоччя.
- Побудуйте звукову модель цього слова.
- Перевірте себе. Хто побудував звукову модель без помилок?
4.6. Робота зі словниковими словами.
- Щоб правильно писати деякі слова, треба їх запам’ятати. Такі слова ми називаємо словниковими.
- Сьогодні ми ознайомимося зі ще однією групою словникових слів.
- Увага на екран. Перегляньте презентацію. Запам’ятайте ці слова.
( Понеділок, середа, четвер, диктант, диван, дитина).
- Яке перше слово?
- А останнє?
- Скільки всіх слів?
- Якого кольору диван у презентації?
- Хто запам’ятав усі слова?
- Запишіть їх з абзацу у робочий зошит у тому порядку, як вони з’являлися у презентації.
- Перевірте себе.
- Кому вдалося записати всі слова безпомилково?
- Це наше перше знайомство з цими словами. До наступного уроку є можливість запам’ятати їх краще і успішніше написати словниковий диктант.
У. Підведення науково – емоційного підсумку уроку.
- Назвіть вивчені на уроці навчальні одиниці.
- Як у реченні позначити підмет? Присудок?
- Які букви позначають пом’якшені приголосні звуки?
- Про які дві родини вели розмову на уроці?
- Родина – це найдорожче, що є і в кожної людини. Заспіваємо про це пісеньку.