Тема.Василь Королів-Старий. Короткі відомості про письменника і його фантастичні казки. Добро і зло в казці «Хуха-Моховинка».
Мета уроку:розповісти учням про життя Василя Королева-Старого, його фантастичні казки, розкрити зміст казки «Хуха-Моховинка», формувати вміння вдумливо та виразно читати казку, знаходити зовнішність фантастичних істот, оцінювати вчинки персонажів з позиції гуманізму, розрізняти героїв – носіїв добра і зла, розвивати мовлення учнів, критичне мислення, уяву, виховувати доброту, порядність, чуйність, уважне ставлення до ближнього, прищеплювати бажання робити добро як спонуку до позитивної життєдіяльності.
Обладнання:портрет письменника, підручник.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
Епіграф:
Не залежить доброта від росту,
Не залежить доброта від віку,
Доброта ніколи не старіє,
Доброта, як сонце, гріє.
О. Жовна
І. Організаційний момент
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльномті учнів.
ІІІ. Робота над темою уроку. Актуалізація опорних знань.
1. Казка – це... 2. Казка складається з таких частин:... 3. Казки бувають ... 4. У казках зустрічають такі фантастичні істоти, як-от:... 5. Літературною казкою називається ... 6. На попередніх уроках вивчали літературну казку... ЇЇ автор ....
2.СЛОВО ВЧИТЕЛЯ . Опрацювання міні - словника «Фантастичні істоти української міфології»
- Наш народ здавна вірив, що навколо нас живе чимало дивовижних істот, з
якими потрібно вміти ладнати. Змусити людину блукати і не знаходити правильну дорогу до самого ранку міг Блуд. Чаклує і літає на мітлі Відьма. То в людській, то в звірячій подобі являється Вовкулака. А господарем водойм є Водяний.Усі таємниці природи знає Дідо Капуш, але ділиться своїми знаннями лише з обраними. Домашній затишок береже Домовик. Крий Боже, щоб завітали у хату Злидні, бідності не уникнути. У лісі господарює Лісовик, слідкує за порядком. Незвичайно красою приваблює хлопців Мавка. Та краще уникати цю красуня, щоб не було біди. Душі померлих дітей – потерчата – блукають болотами. Біля водойм на вітах дерев любить гойдатися красуня – русалка. А ось маленька пухнаста хуха, яку щоправда не так і легко побачити, бо зазвичай вона невидима для людей.
3.БЕСІДА:
- Як ви думаєте, а як наш народ ставився до такої нечисті? (Люди бояться нечисту силу,вважають її лихою, тому остерігаються).
4.Слово вчителя .
- Традиційно усі ці істоти вважаються негативними, злими. Письменник Василь Королів-Старий уявив цих народних персонажів зовсім по-іншому. Давайте ж перевіримо, чи така вже страшна та зла та нечиста сила, читаючи та аналізуючи казку. Але для початку дізнаємось про автора казки.
5.Робота з підручником : опрацювання метеріалу з підручника.
6.Опрацювання рубрик «ДО РЕЧІ» ( Матеріал підручника )
7.Вікторина «ТАК - НІ»
1. Хуха народилася взимку ? ( НІ)
2. За віком у родині Хуха була найменшою? (ТАК)
3. Жила Моховинка між корінням великої сосни? (ТАК)
4. Колір вовночки у хухи був жовтим? (НІ)
5. Хуха поселилася у хліві з козами? (ТАК)
6. Хухи жаліли й любили Моховинку? (ТАК)
7. Хуху ніхто з родичів до себе не запросив? (НІ)
8. Хуха врятувала приятельку козу Лиску? (ТАК)
9. Всі хухи мають добре серце? (ТАК)
7. Слово вчителя
- Зображуючи персонажів, автори часто вдаються до опису їх зовнішності
обличчя, волосся, статури, одягу, міміки, жестів. Цей опис у літературі
називається портретом.
Портрет - опис зовнішності персонажа в художньо у творі. (Запис визначень в зошити.)
- Знайти портрет Моховинки у І частині твору . ( «Вона була добра, лагідна……- Звали її МОХОВИНКА»).
«Була вона й сама пухка, як мох. Мала довгу вовночку, що,м ов шовк ,
вкривало все її тільце. Сама тільки мордочка була голенька й
нагадувала садову жовто-фіалкову квіточку — "братики". Та були ще
в неї голенькі зісподу, рожеві лапки».
«Як і всі інші Хухи, Моховинка так са о ала інливу вовни ку, яка
враз са а собою робилася того кольору, що й ті ре і, біля яких бувають
Хухи. Моховинка най астіше була зеленою, бо рідко відбігала від своєї
зеленої хатки. Але ж коли вона бігала о соснових старих глянцях, що
лежали на зе лі, то ставала такою ж рудувато- ервоною, як вони. Біля
отоку була вона блакитною, як вода, на іску — жовтою, як ісок, іж
куща и ши шини — рожевою, на вересі — фіалковою, на снігу ставала
білою».
8. Проблемне питання :
- Чи можна з портрету Моховинки дізнатися про її характер?
9. Завдання «Асоціативний ряд»
- Запишіть по одній асоціації з Хухою, використовуючи кожну літеру слова
«Моховинка», крім и. Прочитайте свої асоціації.
Маленька
Обережна
Хороша
Охайна
Віддана, вірна
Наполеглива
Культурна, красива
Активна,акуратна
10. Виразне прочитання уривкі І частини, які найбільше сподобались учням.
ІУ. Підсумок
1.Рефлексія
(Учні по черзі продовжують одну фразу за бажанням.)
- Я б хотів (-ла) більше знати про.
- Я ніколи не забуду, що …
2. Слово вчителя
- Казка закликає нас любити і берегти природу, тварин, людей. Нагадує, що слід пам’ятати слова з Біблії про те, що на зло потрібно відповідати добром. «Не будь переможений злом, але перемагай зло добром» (Біблія, Апостол Павло).
V. Домашнє завдання .
Переказати рідним казку Василя Королева-Старого «Хуха-Моховинка»
УІ. Оцінювання.