Призначення та будова повітроочисників
Повітряний фільтр (повітроочисник) призначений для очищення повітря, яке використовується для приготування пальної суміші, від пилу та інших домішок. Необхідність очистки повітря пояснюється тим, що пил, який є в повітрі, складається, головним чином, з найдрібніших твердих мінеральних частинок.
Схема системи живлення двигуна СМД-14А
1 - випускний трубопровід; 2 — крильчатка; З — іскрогасник; 4 — ежектор; 5 — трубка ежектора; 6 — повітроочисник; 7 — повітрозабірна труба; 8 — впускний трубопровід; 9 — пусковий підігрівник; 10, 12, 13, 14, 15, 20,21 і 24 — палнвопроводи ; 11— форсунка; 16 — фільтри тонкої очистки палива; 17 — пробка паливного бака; 18 — паливний бак, 19 — роздавальний кран; 22 — паливний насос; 23 — фільтр грубої очистки палива; 25— підкачувальна помпа; 26 — насос ручного підкачування палива.
Потрапляючи разом з повітрям у циліндри двигуна, пил змішується з маслом і утворює абразивну суміш, яка прискорює спрацювання всіх тертьових деталей двигуна і насамперед деталей циліндро-поршневої групи. Тому всі тракторні двигуни, незалежно від типу і призначення, мають спеціальні повітроочисники, які можна поділити на три основні групи: інерційні, фільтруючі і комбіновані.
Дія інерційних очисників полягає в тому, що в них повітря рухається з великою швидкістю і завихрюється при цьому. Різка зміна напряму руху і зниження швидкості за рахунок розширення каналів забезпечують відділення частинок пилу і виведення їх у спеціальний відстійник. У фільтруючих очисниках повітря проходить через фільтруючий шар (металеві сітки, дротяна плутаниця), який затримує частинки пилу.
Якщо в повітроочисниках застосовується декілька способів очистки, їх називають комбінованими. Ці повітроочисники найкраще очищають повітря, а тому й застосовуються найчастіше.
Комбіновані повітроочисники двигунів Д-37М (а) і СМД-14 (б):
1— піддон; 2 — замок; 3 — корпус повітроочисника; 4 — фільтруючі елементи; 5 — корпус касети; б — труба; 7 — головка повітроочисника; 8— денце; 9—проріз; 10—крильчатка; 11— сітка; 12 — баранцева гайка; 13 — інерційна головка; 14 — хомут; 15 і 19 — ущільнювальні кільця; 16 — випускний патрубок; 17 1 18 — обойми; 20 — пружина; 21 — замкова шайба; 22 і 24 — отвори; 23 — ванна; 25 — бункер; 26 — повітрозабірна труба; 27 — випускна труба; 28 — відсмоктувальна трубка; 29— баранцева гайка кріплення касет; ЗО — кожух циклонів; 31 — циклон.
Повітроочисник (рис. а), встановлений, наприклад, на двигуні Д-37М, складається з інерційної головки 13, корпуса З, фільтруючого елемента 4 і піддона 1. Інерційна головка з'єднується з трубою 6 за допомогою хомута 14. Фільтруючі елементи виготовлені з пінополіуритану і складаються з трьох окремих дисків різної товщини і щільності.
Після складання касету, встановлену на трубу, знизу притискує пружина 20 до ущільнювального кільця 15. Масляна ванна має отвори 22 і 24 для проходження масла і приварена до піддона повітроочисника. Ущільнення між корпусом і фільтруючими елементами забезпечується щільністю посадки їх у корпус, а між корпусом і піддоном — ущільнювальним кільцем 19. Піддон до корпуса кріпиться за допомогою замків 2.Очищення повітря двоступінчасте.
Спочатку під дією розрідження, що створюється в циліндрах двигуна під час тактів
впуску, повітря засмоктується через сітку 11, надходить в інерційну головку 13 потрапляє на завихрювальні крильчатки 10, які надають йому обертального руху. Найважчі частинки пилу під дією відцентрових сил відкидаються на внутрішню поверхню стінки і осідають на денце 8, а звідси через прорізи 9 викидаються в атмосферу.
Другий ступінь очистки полягає в тому, що повітря з дрібними частинками пилу, рухаючись вниз по трубі 6, ударяється об масло, налите у ванну 23, різко змінює напрям руху. При цьому деяка частина пилу прилипає до масла і залишається на ньому. Крім того, повітря, проходячи через фільтрувальні елементи, покриті тонким шаром масла, майже повністю очищається від
дрібних частинок пилу та краплинок масла. Чисте повітря надходить у головку повітроочисника 7 і по патрубку 16 — в циліндри двигуна.
Потік повітря, проходячи над масляною ванною, захоплює частинки масла і переносить їх на фільтруючі елементи, а у ванну 23 масло надходить із піддона 1 через отвір 24. Масло, стікаючи з фільтруючих елементів, змиває дрібні частинки пилу, які осідають на денця піддона і масляної ванни. Так масло циркулюватиме доти, поки не забрудниться настільки, що повітря не зможе його переносити у фільтруючі елементи. Тому повітряний фільтр треба періодично промивати і замінювати масло. Отвір 22 призначений для надходження масла з піддона в масляну ванну при засміченні отвору 24. Це запобігає підвищенню рівня масла в піддоні і занесенню його в циліндри двигуна.
На двигунах АМ-01, СМД-14 (рис., б) встановлені повітроочисники циклонного типу з двома ступенями очистки. Перший — сухий інерційний з ежекторним видаленням пилу відпрацьованими газами, другий — фільтруючий. Повітроочисник складається із забірної труби 26 з сіткою 11, головки 7, фільтруючих елементів 4, бункера 25, циклонів 31 і кожуха циклонів ЗО.
Повітря, що засмоктується двигуном у повітроочисник, проходить через сітку 11
і по забірній трубі 26 потрапляє в циклон через вхідний патрубок. Цей патрубок введений у корпус циклона так, що засмоктуване повітря завихрюється. Під дією відцентрових сил пил відкидається на стінки циклона і по них осідає в бункер 25. Очищене в циклонах повітря проходить крізь дротяні касети 4, зволожені маслом під час складання, додатково очищається від найдрібніших частинок пилу і надходить у головку 7 повітроочисника, а звідти по па- трубку 16 потрапляє до циліндрів двигуна.
Пил з бункера видаляється під впливом ежекторного ефекту. Для цього випускна труба 27 виготовлена так, що має місцеве звуження, після якого розширюється в бік виходу відпрацьованих газів. У звужене місце випускної труби вводиться і приварюється кінець відсмоктувальної трубки 28. Відпрацьовані гази, що проходять по випускній трубі з великою швидкістю, створюють розрідження у відсмоктувальній трубці, яке передається в бункер.
Завдяки цьому пил, що зібрався в бункері повітроочисника, відсмоктується у випускну трубу й виноситься з неї відпрацьованими газами в атмосферу.
На двигуні ЯМЗ-238НБ встановлено чотири повітроочисники, з яких два першого ступеня і два — другого. Повітроочисник першого ступеня — це циклони з ежекторним видаленням пилу через випускну систему. У другому ступені повітря очищається двома касетами з гофрованого високопористого картону. Повітря, засмоктане компресором), надходить через забірну трубу у два паралельних повітроочисники першого ступеня. Крупні механічні частинки осідають на дно повітроочисників, по трубках надходять в ежектор 14 і через випускну трубу ви-
кидаються в атмосферу. Очищене так повітря по трубопроводах надходить у повітроочисники другого ступеня, остаточно очищається від пилу.