Поглибити, систематизувати знання учнів про правила вживання коми та крапки з комою у БСР; формувати вміння застосовувати набуті знання на практиці; розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення.
9 клас
ТЕМА: ТРЕНУВАЛЬНІ ВПРАВИ
Мета: поглибити, систематизувати знання учнів про правила вживання коми та крапки з комою у БСР; формувати вміння застосовувати набуті знання на практиці; розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення; сприяти вихованню поваги до результатів власної праці.
Тип уроку: урок закріплення та систематизації вивченого.
Обладнання: зошити, підручник, дидактичний матеріал, картки.
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Перевірка д.з. (картки, коментований диктант)
Спишіть, розставляючи розділові знаки між частинами БСР, поясніть їх. Накресліть схеми речень
Картка І
Цвіла липа на нашому подвірї її запах м’яко плив на нас. Від цього лагіднішали обриси здавалося хати в тому вечорі ставали круглі, як горби, що оточували звідусіль долину.
Картка ІІ
Коливалися перші блідаві сутінки вони обгортали світ у найніжнішу марлю Десь погукували, захопившись грою, дітлахи кричали на річці качки і гуси.
Коментований диктант
У гаю, гаю вітру немає; місяць високо, зіроньки сяють (Т.Шевченко). Десь озивається тихо луна, бавиться хмарою хвиля сумна (К.Дужа). Розлучатися важко, розлучатися мушу, я зеленим Карпатам залишу свою душу (М.Волощак). Проводжають мене чорні очі ожин, між березами дуб заблудився крислатий (С.Жук). Рвуться вітри суворі, сніги покрили зорі( Р.Бернс).
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Запишіть, розкриваючи дужки і вставляючи пропущені розділові знаки
Під Києвом, (на) березі Дніпра, хлопча стояло в мареві світанку під мамину далеку колисанку літа спливали хвилю Дніпра. Вечірній птах здіймається на крило рясний туман впаде (на) дно долини…Залетіла сива птиця (в) павичевий сад сіла птиця тетериця да й на палісад. (До) гнізда повернулися лелеки птахів зігріла рідна сторона (З тв..Б. Стельмаха)
Запишіть, ставлячи необхідні розділові знаки, умотивовуючи їх уживання. Виконайте синтаксичний аналіз двох речень (на вибір)
Трави в’януть під млосною спекою крутить вихор серпневий пил осокори за даллю далекою підпирають в степу небосхил. Полин снігів повзе по видноколу лоскоче обрій запахом гірким. Я не бував за дальніми морями чужих доріг ніколи не топтав в своїм краю під буйними вітрами щасливим я і вільним виростав. Упали роси на зелені руна з діброви обізвався соловей…
Доповніть БСР предикативними частинами так, щоб вони виражали послідовність чи сумісність дій. Поясніть розділові знаки. Прочитайте з правильною інтонацією.
1.4.Вибірковий диктант
Випишіть БСР
Тихим гомоном срібних струмочків, що звідусіль дзюркотіли до річки, прощалась зима. Щодень приносив лагідніші подихи вітер і зеленіла на пагорбах земля. Тим часом прийшли грузовики; санітари, кваплячись, почали збирати поранених. А безконечний обоз тим часом уперто й невпинно просувався вперед і вперед по ледве означених дорогах; зоставалися позаду затаєні в пущах чотири лиці давні боги, вмирали чотири сонцеві розлогостепові дні, маліли чотири вітрові руські небеса.
Складіть діалог за темою «Значення відкриттів для людства», використовуючи БСР. Перекладіть текст українською мовою. Зробіть висновок про доцільність використання БСР у художньому, публіцистичному і розмовному стилях.
Зима внезапно уступила весне: на солнце было почти жарко. Все было мокро, все таяло, с домов капали капели, дворники скалывали лед с тротуаров, сбрасывали легкий снег с крыш; всюду было многолюдно, оживленно (И.Бунин)
4. Підсумки.
5. Оцінювання.
6. Домашнє завдання: впр.237 – письмово, повторити правила; напишіть, використовуючи БСР, твір-мініатюру на тему «Весна, яку я так чекаю»..