Конспект уроку-турніру "Історичне минуле в літературі. Вальтер Скотт "Айвенго""

Про матеріал

Розробку можна використати як підсумковий урок з теми "Історичне минуле". Учням пропонується літературне лото, конкурси на краще знання кодексу лицарської честі, "Кому належать ці речі?", вікторина "Що? Де? Коли?", літературні ігри "Хто є хто", "Впізнай героя", складання акровірша.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

Урок-турнір

«Історичне минуле в літературі.  Вальтер Скотт «Айвенго» 

 

                                                        Підготувала: Янчишин М.Р.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Урок-турнір: Історичне минуле в літературі.  Вальтер Скотт «Айвенго».

Мета: перевірити знання учнів із теми;

 розвивати творчі здібності учнів;

виховувати полікультурну компетентність, культуру відповіді, уміння обстоювати власну точку зору.   

Методи: бесіда з учнями; робота з текстом твору; інтерактивні методи (рицарський турнір, складання акровірша, інтерв’ю, робота кореспондентів); літературний диктант.

Лицарство… воно джерело найчистіших й найшляхетніших прихильностей, опора пригніченим, захист ображеним, оплот проти свавілля володарів!

 

Хід уроку

І. Організація уроку.

ІІ. Повідомлення теми і мети

1. Слово вчителя: Прочитанні останні сторінки захоплюючого роману. Створеного шотландським майстром пера В. Скоттом. Вірю, всім нам запам’ятається надовго цей твір, його герої, доблесні лицарі, для яких честь – понад усе. За неї вони готові скласти голову.

І ми сьогодні теж зробимо спробу лицарського турніру. Тільки це буде не військове змагання у силі знань і спритності думки.

2. Входять герольди.

Герольд 1. В історії є лицарів чимало,

Які звершили подвиги славетні,

Вони твердині замків здобували

І надихали мужністю поетів.

Герольд 2. На створення пісень і саг величних,

Що їх співав простий народ повсюди,

Бо люди прагнуть подвигів незвичних,

Бо витязів одвіку славлять люди.

Герольд 1. Відважних лицарів, вельможів інородних,

Міщан, селян, усіх, у кого єсть

Хоробре серце, мислі благородні,

Запрошує на свято пана Честь!

Герольд 2. В її ім’я ламатимуться списи,

Тріщатимуть шоломи і щити,

Та лиш один хоробрий добрий лицар

Досягне так жаданої мети.

3. Вчитель. За лицарськими законами, яких ми не порушуватимемо, для проведення турніру вибиралася з-поміж присутніх панн королева свята (учениця, яка протягом вивчення творчості В. Скотта мала найкращі оцінки).

Просимо королеву турніру зайняти почесне місце.

4. Королева. Людині благородній честь велить

Своє ім’я і гідність боронить.

Витівників до герцю закликаю

По лицарському давньому звичаю.

5. Представлення команд.

ІІІ. Робота за темою уроку.

Турнір

1. Ми – кореспонденти. (Уявіть себе на кілька хвилин кореспондентами, які беруть інтерв’ю у В. Скотта. Про що б ви його запитали).

2. Літературне лото. (Визначення літературних термінів).

1). Що таке роман? (Різновид епосу, місткий за обсягом, складний за побудовою прозорий твір, рідше віршований).

2). Які бувають романи? (Біографічні, автобіографічні, дедективні, історичні, науково-фантастичні, пригодницькі, соціально-побутові, психологічні, філософські).

3). Який роман являється історичним? (Побудований на історичному сюжеті твір, який відтворює в художній формі якусь епоху, певний період історії),

4). Особливості історичного роману?

3. Чи добре ти знаєш епоху Середньовіччя?

 1). Події якого століття зображені в романі? (X// ст.)

 2). Що в цей час відбувалося в Англії? (Велася бо­ротьба за централізацію королівської влади; свавілля феодалів було безмежним; рицарські замки перетворювались на розбійницькі осеред­ки; життя селян було безправним та злиден­ним; відбувалися хрестові походи, рицарські поєдинки.)

3) Між ким тривала боротьба? (Між саксами та
норманами).

4) Хто такі сакси? {Корінне населення Англії)

5) Як відбувалися рицарські турніри? (Про лицар­ський турнір повідомляли звуки сурм. Зачиту­валися правила проведення турніру, введення яких мало на меті зменшити небезпеку. Учас­никам заборонялося колоти одне одного меча­ми і загостреними списами, можна було тіль­ки рубати. Подавався сигнал, рицарі нахиляли списи, починався турнір. У рицаря, який по­рушив правила турніру, забирали обладунки і зброю.)

6) Якими були обладунки і зброя в рицаря? {06-ладунки лицаря: кольчуга з довгими рукавами, сталеві лати, шолом., сталеве взуття, плащ із гербом. Зброя: спис, меч.)

4. Конкурс на кращого знавця кодексу лицарської честі.

1. Герольд – (оповісник, глашатай. Оголошував про війну та мир, розпорядник на рицарських турнірах).

2. Плюмаж – (прикраса із пір’я на головному уборі  або на кінській збруї).

3. назвіть обладунки лицаря: (меч, шолом, булава, сокира).

4. Де відбувалися лицарські турніри (на арені).

5. Хто займав тронну ложу? (Королева турніру).

6. Як вибирали королеву турніру? (переможець у турнірі клав вінок із чистого золота до ніг дами).

7. Яка роль жезла та палиці в правилах змагань лицарів? (кинуті на арену жезл та палиця – знак припинення турніру).

8. Кому на руку надівали щит кінцем догори (нарушник правил турніру).

9. Які звуки відкривали лицарські турніри? (урочиста музика сурм).

10. Що означає кодекс честі лицаря? (бути сміливим і хоробрим; бути вірним своєму сюзерену; захищати віру і церкву; заступатися за бідних і знедолених; боротися за справедливість, захищати знедолених, бути чесним і ввічливим, допомагати у біді, бути непідкупним, захищати свою честь ціною життя, не зраджувати своєї віри, товаришів).

5. Конкурс «Кому належать ці речі»?

З’ясувати, кому належать ці речі і визначити роль цих деталей у розкритті авторських ідей.

  1. Мідний ошийник – (Гурту. Це символ рабства, проти якого виступає письменник).
  2. Срібний ошийник – (Вамбі. Це символ закріпачення).
  3. Біла рукавичка (Ребецці. Це символ честі, внутрішньої гідності героїні, котра не змирилася із жорстокістю і несправедливістю). 
  4. Щит з написом «Дездігадо». (Належить лицарю Айвенго. Символ лицарської доблесті, шляхетності, знак його відторження від дому Седріка).
  5. Мисливський ріг (Локслі. Подарував цей ріг Чорному Лицареві, щоб той зміг у будь-який момент покликати на допомогу. Символ вільного товариства, єдності правителя зі своїм народом).
  6. Скринька з коштовностями (Подарунок Ребекки леді Ровені, символ вдячності).
  7. Золотий ланцюг. (Заклад, який виставив Бріанде-Буагільбер під час суперечки з пілігримом. Символ багатства).
  8. Уламок дерев’яного хреста. (Заклад, який виставив пілігрим (мандрівник Айвенго). Символ справжніх духовних цінностей).

6. Вікторина: Що? Де? Коли?

1. Ким є Вольтер Скотт за походженням (шотландцем).

2. Найбільш характерною рисою В. Скотта була… (доброзичливість. Багатьом письменникам і художникам він допомагав у скруті. Допомагав навіть незнайомим людям).

3. Що було головним джерелом поетичної творчості В. Скотта? (фольклор, адже В. Скотт був відомим збирачем народних балад, легенд видав 3 томи «Пісень шотландського кордону»).

4. Є одна версія того, чому В.Скотт, визнаний в Європі поет, раптом покинув складати вірші й заходився писати історичну прозу, - яка вона? (В. Скотт перестав писати вірші тому, що в Європі з'явився сильний поет – Байрон. Той самий Байрон, який пізніше скаже про автора «Айвенго»: «Не знаю чтива більш захоплюючого, ніж твори В. Скотта. Я всі романи його читав не менше 50 разів»).

5. Вальтер Скотт – основоположник… (історичного роману).

6. Перший історичний роман В. Скотта «Веверлі».

7. Історична основа роману «Айвенго» (Зображує епоху раннього Середньовіччя, зокрема події ХІІ ст.. Це була доба, коли в Англії утверджувалися феодальні відносини, завершувався процес закріпачення  селянства. Цей процес ускладнювався вторгненням норманів. Дія роману розпочинається з останніх років ХІІ ст. і пов’язана з поверненням короля Річарда І після тривалої відсутності у Англії, його боротьбою проти брата Джона, котрий намагався захопити престол).

8. Який основний конфлікт епохи відображено у романі? (боротьба англосаксів проти норманів).

9. Основні проблеми твору? (боротьба за незалежність, влада, об'єднання країни, кохання, честь, віра).

10. Які ідеї утверджує автор? (Ідея свободи, політичного об'єднання країни, людської гідності, честі, рівності всіх людей незалежно від їхнього походження та віри).

11. Хто врятував Ревекку від загибелі на вогнищі інквізиції? (Айвенго).

12. Хто такий Річард І? (король Англії).

13. Якими іще іменами називали ще короля Англії? (Чорний Лицар, Лев'яче Серце, лицар Висячого замку).

14. З якої родини погодив Айвенго? (син англосанського феодала Седріка Сакса).

15. У чому звинувачували Ревекку лицарі храму? (у чаклунстві).

16. Хто загинув у полум'ї пожежі, яку сам розпалив? (Ульріка).

17. Кого з полонянок у замку покохав Бріанде-Буагільбер (Ревеку).

18. Кого з легендарних народних героїв нагадує образ Локслці? (Р. Гуда).

19. Скільки разів Айвеного перемагав Буагільбера на турнірі? (2 рази).

20. Кого обрали королевою краси і кохання на турнірі? (Ровену).

21. Чи вдалося королю Ричарду Лев’яче Серце звільнити Єрусалим і об'єднати країну? (так).

22. Хто дістав бойові обладунки для Айвенго? (єврей Ісаак).

23. Скількох суперників подолав Айвенго у турнірі? (5).

24. Кого називають лицарями Духу? (справжніми лицарями Духу є біблійні персонажі, Мудрий Мойсей, який вивів ізраїльтян із Єгипту; розсудливий Авраам, що мирним шляхом вирішив суперечку зі своїм небожем Лотом).

25. Якого кольору був тюрбан у Ребекки? (жовтого).

26. Між якими трояндами точилася війна в Англії? (між Білою і Червоною Трояндою).

27. Якого птаха тримав на руці принц Джон на турнірі в Ембі? (сокола).

28. Який приз чекав на найкращого лучника в Ембі? (Ріг у срібляній оправі і шовкова перевязь з вишивкою і медальйоном святого Губерта, покровителя полювання).

7. Літературна гра: «Хто є хто»

(з'єднати стрілками)


Айвенго

Локслі

Седрик Сакс

Леді Ровена

Ребакка

Бріан де Буагільбер

Ричард Левове Серце

король Англії

саксонський тан

йомен

рицар Храму

дочка Ісаака

вихованка Седрика

рицар Дездішадо


8. Літературна гра: «Впізнай героя»

«Бідолашну….. підвели до чорного крісла, поставленого поряд з багаттям. Від першого погляду на страшне місце страти, настільки ж жахливої для уяви, як і нестерпно болісної для тіла, вона здригнулась, заплющила очі, ймовірно, молилась, оскільки губи її ворушились; але в голос вона не промовила жодного слова.  (Ребекка).

Зі швидкістю сокола ухилявся він від ворогів, кидаючись то на одного то на іншого, на льоту б'ючи мечем і негайно відскакуючи назад, уникаючи ударів у відповідь. (Айвенго).

Мала чудову статуру і була висока на зріст, ясні голубі очі, облямовані довшими віями, дивились з-під тонких брів каштанового кольору, що надавало виразності її чолу. (Ровена).

Старший із них був чоловіком похмурим і з вигляду лютим. Одяг його складався лише зі шкіряної куртки. Це первісне обрання вкривало свого господаря від шиї до колін і замінювало йому всі частини звичайного одягу. Нам залишається відзначити дуже цікаву деталь  його зовнішності… це було мідне кільце. (Гурт, раб Седрика).

 

  1. Складання акровірша.

(Перед виконанням завдання    слід згадати визначення акро­вірша.)

Акровірш — це поетичний твір, у якому почат­кові літери кожного віршованого рядка, що чита­ються зверху вниз, розкодовують слово або фразу, присвячену певній особі чи події.

Приклад акровірша

Л — Лучник сміливий

И (і) — і відважний

Ц — Ціль бачить перед собою,

А — Але завжди він пам'ятає

Р — Рицарський кодекс честі

ІV.  Підсумок уроку

Заключне слово вчителя. Закінчився наш турнір, але так хочеться, щоб ніколи не погас "чистий світильник лицарства", який ми сьогодні запалили. Бо саме він, як стверджує Айвенго, допомагає нам розп­ізнати, що благородне, а що низьке, підле. Саме він не дозволяє залишитися в бездіяльності. Лицарський дух, говорить герой В.Скотта, вчить нас понад усе цінувати честь, не боятися нічого, крім неслави. Саме він, дух лицарства, породив сотні, тисячі героїв — вірних синів і дочок України, які боронили її свободу і честь. Не забувайте, що

Людині благородній честь велить

 Своє ім 'я і гідність боронить!

V.Домашнє завдання: Написати есе « Лицарі ХХІ століття»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
22 грудня 2018
Переглядів
11448
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку