Конспект уроку у 9 класі "Узагальнення вивченого з теми "Способи передачі чужої мови"

Про матеріал
у розробці представлено різні види завдань для узагальнення та систематизації знань учнів з теми "Способи передачі чужого мовлення"
Перегляд файлу

Українська мова. 9 клас

Розділ. Синтаксис. Пунктуація

Автор. Седлецька Ірина Петрівна,

учитель-методист української мови і літератури Сквирського академічного ліцею №2 Сквирської районної ради Київської області

Програма: Українська мова. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання. − К.: Видавничий дім «Освіта», 2013 (зі змінами,   затвердженими наказом  МОН України від 07.06.2017 №804

Тема. Узагальнення вивченого з теми «Способи передачі чужої мови».

Мета: узагальнити і систематизувати знання про пряму і непряму мову, про особливості заміни прямої мови непрямою, про діалог, цитату; зміцнити навички та вміння правильно ставити розділові знаки у реченнях з прямою мовою, при  діалозі, у реченнях, що містять цитати; розвивати уважність, зосередженість, навички самоконтролю, творче мислення; сприяти духовному розвитку особистості, виховувати в учнів любов до культурної спадщини нашого народу.

Тип уроку: узагальнення й систематизація знань, умінь і навичок.

Обладнання: підручник, мультимедійні засоби наочності, дидактичні картки (тексти для практичного завдання), учнівські презентації, портрет Катерини Білокур, репродукції картин художниці, відеоматеріал «Картини Катерини Білокур».

ХІД УРОКУ

І. Забезпечення емоційної готовності до уроку.

   Учитель зичить школярам успіху на уроці.

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку (слайд 1, 2).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (слайд 3,4). (Діти зачитують  епіграфи уроку, коментують зміст.)(Коротка бесіда з учнями про Катерину Білокур.)

Єдиний шлях, що веде до знань, - це діяльність.  

Б.Шоу

Квіти  часто нам говорять втричі більше, ніж слова.

 Василь Симоненко

- Чому цей урок важливий?

- Як він пов’язаний з тим, що ми вивчали на попередніх уроках?

ІV. Узагальнення і систематизація вивченого. Тренувальні вправи.

    Опитування учнів.

- Назвіть способи передачі чужого мовлення. (Слайд 5)

- Що таке пряма мова?

- З яких компонентів складаються речення з прямою мовою?

- Які з розділових знаків залишаються у лапках, а які виносяться?

- Якою може бути інтонація прямої мови?

    Запитання на застосування. За допомогою схем сформулюй правила про розділові знаки у реченнях з прямою мовою, постав розділові знаки у схемах.

( На дошці плакат зі схемами.)

А  П

П  а

П  а  п

П  а…а  П

    Графічний диктант.

Завдання: відтворити схематично прослухані речення.

1. На більшості з полотен художниці стоїть напис: «Малювала з натури Катерина Білокур».

2. «Якби в нас була такого рівня майстерності художниця, ми змусили б заговорити про неї весь світ», - сказав Пабло Пікассо, побачивши картини Катерини Білокур.

3. «Як дивовижно прекрасно зображує Катерина Василівна кожну квіточку, - писав мистецтвознавець Матвій Донцов. – Її картини з квітів сприймаються мовби живими квітами!»

4. «Талант, - писала Катерина Білокур, - здобувається великою любов’ю».

5. Спитавши у будь-кого про любов до квітів, ви неодмінно почуєте: «Та хто ж їх не любить?»

6. «Та й як же їх не малювати, як вони ж такі красиві!» - захоплювалася Катерина Білокур.

Взаємоперевірка (слайд 6).

Віртуальна екскурсія на виставку картин Катерини Білокур. Перегляд відео.

    Опитування. Непряма мова.

- Що таке непряма мова?

- Що змінюється у реченні при заміні прямої мови непрямою?

- Чи змінюється структура речення?

- Яким за будовою є речення з непрямою мовою?

    Робота з таблицею (слайд 7).

    Трансформація речень.

Завдання: перебудуйте речення з прямою мовою на речення з непрямою мовою й запишіть їх (слайд 8).

І варіант. «Катерина Білокур належить до тих митців, хто черпає своє натхнення з природи», - писав Анатолій Макаров.

ІІ варіант. «Катерино Василівно, чому ви всі картини присвятили квітам?» - часто запитують художницю.

ІІІ варіант. У листах  Катерина Білокур часто прохала:« Мої друзі, не гнівайтесь на мене за картини з квітів».

    Опитування. Цитата.

- Що таке цитата?

- Для чого потрібне цитування?

- Чи згодні ви з думкою, що людина, яка багато цитує, втрачає своє обличчя?

    Учнівський проєкт «Перепишу параграф по-своєму» (окрема група дітей презентує проєкт, як би вони подали цю тему).

   

Мовознавча робота.

Завдання: назвати різновид цитування у поданих реченнях (слайд 9).(Для зручності завдання на індивідуальних картках.)

1. Думається те, що «квіти Катерини Білокур більше, ніж живі. Вони олюднені».

2. «Квіти, як і люди, - живі, мають душу, - казала художниця й тому ніколи не зривала їх, а змальовувала, бо вважала, що «зірвана квітка – вже не квітка».

3. Ось які рядки  присвятила Катерина Квітчаста картині «Польові квіти»:

     Ця ніжність квітів польових,

Ця витонченість стебел…

 

4.                                                                                           Діти Катерини Білокур.

Ганна Чубач

Перевірка завдання (з коментарем):

- як частина складного речення;

- як пряма мова; як частина складного речення;

- віршована строфа; цитата наводиться неповністю;

- як епіграф.

    Опитування учнів.

- Що таке діалог?

- У яких ситуаціях використовується діалог?

- Як називають слова кожного учасника діалогу?

- Розкажіть про вживання розділових знаків при діалозі?

- Які розділові знаки ставимо, якщо репліки записуються не в абзаці, а підряд, у продовження рядка?

Хвилинка відпочинку. Релакс «Маки» (слайд 10).

       Пунктуаційний практикум.

Завдання: у даному тексті поставити розділові знаки (слайд 11) . (Для швидкого виконання завдання учням роздаються картки з текстом, де пропущені розділові знаки. )

    Дорога з Києва в Богданівку була мальовничою. У розпалі  літо. Завваживши у вікно автобуса квіткове диво,  я попросила водія зупинити. Смуга поля понад дорогою й аж до обрію палахкотіла дикими маками. Від захоплення Катерина Василівна навіть руками сплеснула:

Яка божа краса!

Зараз збігаю і  нарву вам букет маків сказала я  Нагадуватимуть вам про поїздку в Київ.

Ой не робіть цього Маріє Андріївно  скрикнула художниця і додала Не рвіть нехай цвітуть на радість людям і сонцю.

Перевірка виконаного завдання.

    Робота в парах. Ситуативне завдання (слайд 12) .

  • Уявіть, що ви в музеї. Один з вас – екскурсовод, інший – відвідувач музею. На основі інформації, даної у довідці, створіть діалог (без слів автора) й виразно відтворіть його в особах.
  • Написати рекламне оголошення про виставку  картин Катерини Білокур у нашому місті.

Перевірка завдання.

V. Підсумок уроку. (Слайд 13).

  • Які форми роботи на уроці сподобалися найбільше?
  • Завершіть фразу: я не вмів, а тепер умію…

VІ. Домашнє завдання:

  1. Повторити теоретичний матеріал.
  2. Відшукати цитати про Катерину Білокур і ввести їх у речення з прямою мовою, використовуючи різні схеми.

 

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Способи передачі чужої мови(узагальнення та систематизація вивченого)

Номер слайду 2

- узагальнити й систематизувати знання про способи передачі чужої мови;- закріпити вміння правильно ставити розділові знаки у реченнях з прямою мовою, при діалозі, у реченнях, що містять цитати. Завдання:

Номер слайду 3

Єдиний шлях, що веде до знань, - це діяльність. Б. Шоу Квіти часто нам говорять втричі більше, ніж слова. Василь Симоненко

Номер слайду 4

Катерина Білокур – квіткова фея

Номер слайду 5

Способи передачі чужої мови

Номер слайду 6

Графічний диктант(взаємоперевірка) А: «П». «П»,- а. «А,- а.- П!» «П,- а,- п». А: «П?» «П!» – а. Картина «Натхнення» художника М. Малинка, на якій зображена Катерина Білокур за роботою

Номер слайду 7

Пригадай. Заміна прямої мови непрямою{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}Пряму мову виражено реченням. Сполучники, сполучні словарозповіднимщоспонукальнимщобпитальнимхто, що, який, чий, котрий, де, куди, чи

Номер слайду 8

І варіант. «Катерина Білокур належить до тих митців, хто черпає своє натхнення з природи», - писав Анатолій Макаров.ІІ варіант. «Катерино Василівно, чому ви всі картини присвятили квітам?» - часто запитують художницю.ІІІ варіант. У листах Катерина Білокур часто прохала:« Мої друзі, не гнівайтесь на мене за картини з квітів».

Номер слайду 9

Мовознавча робота. Думається те, що «квіти Катерини Білокур більше, ніж живі, вони олюднені».«Квіти, як і люди, мають душу»,- казала художниця й тому ніколи не зривала їх, а змальовувала, бо вважала, що «зірвана квітка вже не квітка». Ось які рядки присвятила Катерина Квітчаста картині «Польові квіти»: Ця ніжність квітів польових, Ця витонченість стебел…4. Діти Катерини Білокур. Ганна Чубач

Номер слайду 10

Номер слайду 11

Пунктуаційний практикум. Дорога в Богданівку

Номер слайду 12

Уявіть, що ви в музеї. Один з вас – екскурсовод, інший – відвідувач музею. На основі почутої на уроці інформації про Катерину Білокур створіть діалог ( без слів автора) й виразно відтворіть його в особах. Робота в парах. Ситуативні завдання ( на вибір учнів)Написати рекламне оголошення про виставку картин Катерини Білокур у нашому місті.

Номер слайду 13

Які форми роботи на уроці сподобалися найбільше? Які зміни відбулися у ваших знаннях?Завершіть фразу: я не вмів, а тепер умію…Підсумок уроку

zip
Додано
4 січня 2021
Переглядів
805
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку