Метою уроку є узагальнити і систематизувати знання учнів з теми «Піраміда, її елементи і властивості. Площа поверхні», удосконалити вміння використовувати властивості пірамід, формули для обчислення площі повної та бічної поверхні піраміди для розв'язування задач; розглянути піраміду не тільки як геометричну фігуру, а й різні аспекти її використання
Конспект уроку з геометрії в 11-му класі
Підготувала Васильєва А.В., вчитель математики Андріївської СРШ І-ІІІст.
Тема уроку. У світі пірамід
Мета уроку: узагальнити і систематизувати знання учнів з теми «Піраміда, її елементи і властивості. Площа поверхні», удосконалити вміння використовувати властивості пірамід, формули для обчислення площі повної та бічної поверхні піраміди для розв’язування задач; розглянути піраміду не тільки як геометричну фігуру, а й різні аспекти її використання;
розвивати просторову уяву, зорову пам’ять, вміння аналізувати, робити висновки, привчати учнів працювати творчо, показати застосування набутих знань на практиці;
виховувати позитивне ставлення до навчання, наполегливість, прагнення до самовдосконалення, культуру математичного мовлення і запису, інтерес до геометрії та історії математики.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: мультимедійний проектор, екран, презентація, моделі пірамід.
Все на землі боїться часу, і
тільки час боїться пірамід
ХІД УРОКУ
Наш урок сьогодні присвячений знайомому і в той же час загадковому геометричному тілу – піраміді. Понад п’ять тисячоліть назад була споруджена перша піраміда – колосальна гора з каменю, побудована на точному математичному розрахунку. З тих пір вивченням пірамід займалися історики, археологи, географи. І ми з вами сьогодні поговоримо про піраміди як многогранники і основну увагу будемо приділяти правильній чотирикутній піраміді, а також заочно побуваємо в Стародавньому Єгипті, ознайомимося з першим дивом світу – пірамідою Хеопса.
Піраміди мають багато секретів і таємниць, пронесених через багато століть. «Все на землі боїться часу, і тільки час боїться пірамід» - говорить арабська приказка. Ці слова будуть епіграфом до нашого уроку. На ньому ми постараємося розкрити таємниці пірамід і здобути знання, які не тільки розширять ваш кругозір, а й будуть необхідні при розв’язуванні практичних задач.
Отож, запишіть число і тему уроку.
3. Актуалізація опорних знань
Згадаємо, що таке піраміда і з яких елементів вона складається?
Накресліть правильну зрізану чотирикутну піраміду
Вчитель:
Найвідоміші піраміди – це єгипетські – одне із семи чудес світу. А чому ж їх вважають чудом? Про це нам розкажуть консультанти – історики.
Чудом піраміди вважають за їхню могутність, за їхню велич, за те, що на їхню будову були витрачені величезні кошти, а ще за їх вік.
(виступ учнів, демонстрація слайдів)
4. Розв’язування задач
Розв’язання:
Розв’язання:
Розв’язання:
Розв’язання:
Найкоротший шлях по апофемі:
З
ABCD – квадрат, то
Попрацювали – треба і відпочити. Отож, зараз рекламна пауза.
(Реклама про піраміду – застосування у повсякденному житті, користь від цих знань для майбутніх професій)
В житті ми часто зустрічаємось з пірамідами. Ще 2-3 тисячі років до нашої ери форми пірамід використовувалися у побудовах гробниць для фараонів. Проте, піраміди це не лише усипальниці.
Дизайнери, архітектори використовують пірамідальні форми при побудові будинків, ліхтарів на вулицях.
У вигляді шести – і восьмигранних пірамід будують каплички, церкви.
Дахи пірамідальної форми прикрашають різні кіоски, альтанки, грибочки на пляжі.
Бункери для піску або розчину, що застосовують на будівництві і в промисловості, часто роблять у формі зрізаної чотирикутної піраміди.
Пірамідальні форми використовують для виготовлення предметів побуту.
Використовуються вони і при виготовленні упаковки для продуктів у харчовій промисловості. Ми купуємо пакетики чаю у вигляді пірамід.
Упаковка томатної пасти теж для зручності має форму піраміди.
Весь світ знає піраміду Рубіка і головоломку «Піраміда».
І навіть діти складають іграшкові пірамідки.
Отож, запам’ятайте вивчені відомості про піраміду, бо вони вам можуть знадобитися у побуті і в майбутній професії.
І група учнів буде працювати над завданням «Знайди помилку». Завдання для всіх одне – знайти і виправити помилки на картках, а піраміди різні.
(потрібні розрахунки робіть в зошитах, а виправляйте в картці)
Вчитель:
А друга група попрацює в парах над знаходженням деяких кутів Великої Піраміди.(завдання на картках)
Картка 1
Картка 2
Картка 3
Розв’язування до карток:
Картка 1
- медіана, бісектриса, висота
З
З
Картка 2
- похила, - проекція, то
З
З
З
Картка 3
- лінійний кут двогранного кута з ребром
З
5. Рефлексія. Оцінювання учнів
Мені сподобалось на уроці…
Я навчився…
Я знаю…
Я вмію…
Це важливо, тому що…
Я досяг успіху , тому що…
Не сподобалось на уроці…
Виникли труднощі із…
Мій настрій…
6. Домашнє завдання
Отже, сьогодні ми закріпили вміння застосовувати властивості піраміди для розв’язування різних типів задач, узагальнили і систематизували свої знання. Із усіх многогранників тепер ви знаєте піраміду і призму.
Отож, вдома вам треба скласти таблицю порівняння цих двох геометричних тіл. Початок якої я вам пропоную такий:
№1
ПРИЗМА |
ПІРАМІДА |
Бічні грані - прямокутники;
Верхня і нижня основи - рівні багатокутники Назва ПРИЗМИ залежить від основи: Якщо основа трикутник, то трикутна призма, якщо основа чотирикутник – чотирикутна призма … |
Бічні грані – трикутники
Основа - багатокутник
Назва ПІРАМІДИ залежить від основи: Якщо основа трикутник, то трикутна піраміда, якщо основа чотирикутник – чотирикутна піраміда … |
№2. Обчисліть площу повної поверхні піраміди Хеопса.
№3. Оберіть зручний для вас масштаб і зробіть із паперу розгортку цієї піраміди.
7. Підсумок уроку
Більше 2,5 тисяч років тому люди тягли на гору величезні брили, які все вище і вище підіймали піраміду. Її будівництво нагадувало великий мурашник. Люди падали і вмирали від непосильної праці під розжареним сонцем, а на їхнє місце наглядачі гнали все нові і нові загони. То були тяжкі часи для народу Єгипту. Мабуть, тому і залишився вислів «Єгипетська праця».
До наших часів збереглося до 70 пірамід. Височать вони від Каїра до Фаюма майже на 100 км.
У XXIст. жоден архітектор навіть за допомогою сучасної техніки і знань не зумів повторити піраміду Хеопса. Першою найвищою спорудою, яка з’явилася після піраміди Хеопса, стала Ейфелева вежа, побудована як символ технічного прогресу в ХХ ст. нашої ери. У наші дні сотні-тисяч людей з’їжджаються з усіх кінців світу, щоб подивитися на найвеличніший пам’ятник давньоєгипетської цивілізації – піраміди в містечку Гіза. Ці вражаючі уяву усипальні фараонів продовжують і сьогодні зберігати безліч таємниць, а проте якими засобами користувались стародавні майстри під час їх зведення, досі сперечаються інженери і історики. Почуті вами факти свідчать, що піраміда Хеопса творіння людського генія - це пам’ятник не тільки архітектури, але й математики.
І кожна цегла, статуя, колона,
Мережечка, різьба і малювання
Незримим устами промовляє:
«Мене створив Єгипетський народ і
Тим на вік своє імення вславить»
Так переклала напис на руїні піраміди Леся Українка.
Я бажаю вам, любі одинадцятикласники, щоб ваші знання і вміння, як камені Великої Піраміди, як цеглинки складалися один до одного, утворюючи Велику піраміду знань. Щоб вони були такими ж довговічними і кріпкими. І, пам’ятайте, щоб збудувати перше чудо світу, єгиптянам треба було довго і важко працювати.
Успіхів вам! Урок завершено! До побачення!