Конспект уроку "У світі пірамід"

Про матеріал

Метою уроку є узагальнити і систематизувати знання учнів з теми «Піраміда, її елементи і властивості. Площа поверхні», удосконалити вміння використовувати властивості пірамід, формули для обчислення площі повної та бічної поверхні піраміди для розв'язування задач; розглянути піраміду не тільки як геометричну фігуру, а й різні аспекти її використання

Перегляд файлу

Конспект  уроку з геометрії в 11-му класі

Підготувала  Васильєва А.В., вчитель математики Андріївської СРШ І-ІІІст.

Тема уроку. У світі пірамід

Мета уроку: узагальнити і систематизувати знання учнів з теми «Піраміда, її елементи і властивості. Площа поверхні», удосконалити вміння використовувати властивості пірамід, формули для обчислення площі повної та бічної поверхні піраміди  для розв’язування задач; розглянути піраміду не тільки як геометричну фігуру, а й різні аспекти її використання;

розвивати просторову уяву, зорову пам’ять, вміння аналізувати, робити висновки, привчати учнів працювати творчо, показати застосування набутих знань на практиці;

виховувати позитивне ставлення до навчання, наполегливість, прагнення до самовдосконалення, культуру математичного мовлення і запису,  інтерес до геометрії та історії математики.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: мультимедійний проектор, екран, презентація, моделі пірамід.

 

Все на землі боїться часу, і

тільки час боїться пірамід

ХІД УРОКУ

  1.               Організаційний момент. Вступне слово вчителя

Наш урок сьогодні присвячений знайомому і в той же час загадковому геометричному тілу – піраміді. Понад п’ять тисячоліть назад була споруджена перша піраміда – колосальна гора з каменю, побудована на точному математичному розрахунку. З тих пір вивченням пірамід займалися історики, археологи, географи. І ми з вами сьогодні поговоримо про піраміди як многогранники і основну увагу будемо приділяти правильній чотирикутній піраміді, а також заочно побуваємо в Стародавньому Єгипті, ознайомимося з першим дивом світу – пірамідою Хеопса.

Піраміди мають багато секретів і таємниць, пронесених через багато століть. «Все на землі боїться часу, і тільки час боїться пірамід» - говорить арабська приказка. Ці слова будуть епіграфом до нашого уроку. На ньому ми постараємося розкрити таємниці пірамід і здобути знання, які не тільки розширять ваш кругозір, а й будуть необхідні при розв’язуванні практичних задач.

Отож, запишіть число і тему уроку.

  1. Перевірка домашнього завдання

3. Актуалізація опорних знань

 Згадаємо, що таке піраміда і з яких елементів вона складається?

  •                  «Попрацюємо усно»
    •                   Яку назву має піраміда, зображена на малюнку?
    •                   Назвіть основу піраміди, вершини піраміди, її бічні ребра, ребра основи. Скільки їх?
    •                   Як називається висота бічної грані? Назвіть її на малюнку.
    • Назвіть висоту піраміди.
    • Скільки бічних граней у цій п’ятикутній піраміді?
    • http://cs9973.userapi.com/u17322743/-14/x_639d45a3.jpgЯк за назвою піраміди установить, скільки вона має вершин, ребер, граней?
  •                  Учень міркує: «Трикутна піраміда називається тетраедром. Отже, правильна трикутна піраміда –це правильний тетраедр». Чи правий він? Чи кожна правильна трикутна піраміда є правильним тетраедром?
  •     «Графічний тренінг»

Накресліть правильну зрізану чотирикутну піраміду

Вчитель:

Найвідоміші піраміди – це єгипетські    одне із семи чудес світу. А чому ж  їх вважають чудом? Про це нам розкажуть консультанти – історики.

  •     Екскурс  в історію пірамід  (випереджальне завдання)

Чудом піраміди вважають за їхню могутність, за їхню велич, за те, що на їхню будову були витрачені величезні кошти, а ще за їх вік.

(виступ учнів, демонстрація слайдів)

4. Розв’язування задач

  •                  Задачі про піраміду Хеопса
  • Скільки часу витратить турист, щоб обійти навколо піраміди, якщо його середня швидкість 3,5 км/год.

Розв’язання:

 

  • Наша класна кімната має площу . Скільки таких кімнат можна розмістити на площі основи Великої піраміди.

Розв’язання:

 

  • З висотою скількох поверхів будинку можна порівняти висоту піраміди Хеопса, якщо висота одного поверху приблизно 3м.

 

Розв’язання:

 

  • Турист, дивлячись на вершину піраміди, мріє піднятись на її вершину і побачити марево пустелі. Давайте підкажемо йому коротший шлях до вершини і допоможемо підрахувати його довжину.

Розв’язання:

Найкоротший шлях по апофемі:

З

ABCD – квадрат, то

 

Попрацювали – треба і відпочити. Отож, зараз рекламна пауза.

  •                  «Рекламна пауза» (виступ учня)

(Реклама про піраміду – застосування у повсякденному житті, користь від цих знань для майбутніх  професій)

В житті ми часто зустрічаємось з пірамідами. Ще 2-3 тисячі років до нашої ери форми пірамід використовувалися у побудовах гробниць для фараонів. Проте, піраміди це не лише усипальниці.

 Дизайнери, архітектори використовують пірамідальні форми при побудові будинків, ліхтарів на вулицях.

 У вигляді шести – і восьмигранних пірамід будують каплички, церкви.

 Дахи пірамідальної форми прикрашають різні кіоски, альтанки, грибочки на пляжі.

 Бункери для піску або розчину, що застосовують на будівництві і в промисловості, часто роблять у формі зрізаної чотирикутної піраміди.

 Пірамідальні форми використовують для виготовлення предметів побуту.

 Використовуються вони і при виготовленні упаковки для продуктів у харчовій промисловості. Ми купуємо пакетики чаю у вигляді пірамід.

 Упаковка томатної пасти теж для зручності має форму піраміди.

 Весь світ знає піраміду Рубіка і головоломку «Піраміда».

 І навіть діти складають іграшкові пірамідки.

Отож, запам’ятайте вивчені відомості про піраміду, бо вони вам можуть знадобитися у побуті і в майбутній професії.

 

  •     «Знайди помилку» - в розв’язанні задачі допущені помилки, учні знаходять і виправляють їх.

І група учнів буде працювати над завданням «Знайди помилку». Завдання для всіх одне – знайти і виправити помилки на картках, а піраміди різні.

(потрібні розрахунки робіть в зошитах, а виправляйте в картці)

 

  • Робота в парах

Вчитель:

А друга група попрацює в парах  над знаходженням деяких кутів Великої Піраміди.(завдання на картках)

 

Картка 1

  1. Знайти плоский кут при вершині піраміди.
  2. Знайти кут між висотою і бічним ребром.

 

Картка 2

  1. Знайти кут між бічним ребром і площиною основи.
  2. Знайти кут між висотою і апофемою.

 

Картка 3

  1. Знайти двогранний кут при ребрі основи.
  2. Знайти кут між бічним ребром і ребром основи.

 

Розв’язування до карток:

Картка 1

  1. - рівнобедрений

- медіана, бісектриса, висота

З

  1. , то

З

 

Картка 2

- похила, - проекція, то

З

З

З

Картка 3

  1. , - середина , то , тоді (за ттп)

- лінійний кут двогранного кута з ребром

З

  1. З

 

5. Рефлексія. Оцінювання учнів


Мені сподобалось на уроці…

Я навчився…

Я знаю…

Я вмію…

Це важливо, тому що…

Я досяг успіху , тому що…

Не сподобалось на уроці…

Виникли труднощі із…

Мій настрій…


 

6. Домашнє завдання

Отже, сьогодні ми закріпили вміння застосовувати властивості піраміди для розв’язування різних типів задач, узагальнили і систематизували свої знання.  Із усіх многогранників тепер ви знаєте піраміду і призму.

Отож, вдома вам треба скласти таблицю порівняння цих двох геометричних тіл. Початок якої я вам пропоную такий: 

№1

 

          ПРИЗМА

 

    ПІРАМІДА

Бічні грані - прямокутники;

 

Верхня і нижня основи  -

рівні  багатокутники

Назва ПРИЗМИ залежить від основи:

Якщо основа трикутник, то трикутна  призма,

якщо основа чотирикутник чотирикутна призма 

Бічні грані – трикутники

 

Основа  - багатокутник

 

Назва ПІРАМІДИ залежить від основи:

Якщо основа трикутник, то трикутна  піраміда,

якщо основа чотирикутник чотирикутна піраміда

 

№2. Обчисліть площу повної поверхні піраміди Хеопса.

№3. Оберіть зручний для вас масштаб і зробіть із паперу розгортку цієї піраміди.

 

7. Підсумок уроку

Більше 2,5 тисяч років тому люди тягли на гору величезні брили, які все вище і вище підіймали піраміду. Її будівництво нагадувало великий мурашник. Люди падали і вмирали від непосильної праці під розжареним сонцем, а на їхнє місце наглядачі гнали все нові і нові загони. То були тяжкі часи для народу Єгипту. Мабуть, тому і залишився вислів «Єгипетська праця».

До наших часів збереглося до 70 пірамід. Височать вони від Каїра до Фаюма майже на 100 км.

 У XXIст. жоден архітектор навіть за допомогою сучасної техніки і знань не зумів повторити піраміду Хеопса. Першою найвищою спорудою, яка з’явилася після піраміди Хеопса, стала Ейфелева вежа, побудована як символ технічного прогресу в ХХ ст. нашої ери. У наші дні сотні-тисяч людей з’їжджаються з усіх кінців світу, щоб подивитися на найвеличніший пам’ятник давньоєгипетської цивілізації – піраміди в містечку Гіза. Ці вражаючі уяву усипальні фараонів продовжують і сьогодні зберігати безліч таємниць, а проте якими засобами користувались стародавні майстри під час їх зведення, досі сперечаються інженери і історики. Почуті вами факти свідчать, що піраміда Хеопса творіння людського генія - це пам’ятник не тільки архітектури, але й математики.

І кожна цегла, статуя, колона,

Мережечка, різьба і малювання

Незримим устами промовляє:

«Мене створив Єгипетський народ і

Тим на вік своє імення вславить»

Так переклала напис на руїні піраміди Леся Українка.

Я бажаю вам, любі одинадцятикласники, щоб ваші знання і вміння,  як камені Великої Піраміди, як цеглинки складалися один до одного, утворюючи Велику піраміду знань. Щоб вони були такими ж довговічними і кріпкими. І, пам’ятайте, щоб збудувати перше чудо світу, єгиптянам треба було довго і важко працювати.

Успіхів вам! Урок завершено! До побачення!

 

doc
Додано
15 липня 2018
Переглядів
2436
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку