Значення дитячих казок у розвитку дітей багатогранні. Від розвитку фантазії до розвитку правильного мовлення.
Казка є невід'ємним елементом у вихованні дітей. Вона доступною мовою вчить дітей життя, розповідає про добро і зло. Діти легше розуміють казку, ніж прісну дорослу мову.
Українська народна казка «Курочка Ряба»
Мета: познайомити з українською народною казкою «Курочка Ряба», формувати комунікативну компетентність, вміння сприймати, усвідомлювати елементи фактичного змісту, розв’язувати проблемні завдання, збагачувати словниковий запас, вчити зосередженості під час слухання, співпереживанню, вмінню інсценізувати текст казки.
Обладнання: предметні малюнки, кольорові олівці, ілюстрації до казки «Курочка Ряба», книжка «Курочка Ряба» у різних виданнях, шапочки – маски.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Дидактичні й розвивальні цілі:
Головні: розвивати пізнавальні інтереси, вчити порівнювати життєві факти, вчинки героїв народної казки, робити свої висновки, аргументувати.
Супровідні: розвивати вміння виразно говорити, самостійно вирішувати виникаючі проблеми, визначати свою життєву позицію.
Виховні цілі: формувати емоційну компетентність.
Хід уроку
І Актуалізація знань, вмінь, навичок учнів
1.Організаційний момент.
Сьогодні, діти, машина часу перенесе нас у далеке казкове минуле, де в одному селі, в одній українські хатинці..
2. Щоб бути готовими до подорожі у минуле треба підготуватися. Тож проведемо мовну розминку.
а ) Текст мовної розминки читає учитель
Тишком – нишком, тишком – нишком
Вийшла мишка із нори.
В шкребетушки ніс і вушка догори.
б ) Бесіда.
- Чому мишку називають шкребетушкою?
- Як треба читати цей вірш: швидко чи повільно, голосно чи тихо? Доведіть свою думку.
в ) Промовляння вірша ( слідкуємо за чіткою вимовою звуків «о», «а» у словах). Недарма, ми заговорила про мишку – сіроманку, вона зіграє свою роль в нашій мандрівці.
ІІ Повідомлення теми і завдань уроку.
Тож вирушаємо до українського села: українська хата, де мешкають казкові герої української народної казки « Курочка Ряба». Саме із цією казочкою ми познайомимось. В селі, куди ми прибули, живуть і свійські тварини.
1. Вправа «Поміркуйте, хто де живе?»
З’ єднаймо назву свійської тварини із назвою її домівки
корова хлів
собака будка
кіт хата
мишка
- А де живе мишка? ( І у хаті, і у хліву, і у полі, і у степу, адже народ її прозвав «мишкою - сіроманкою»).
-Діти, в який час ми потрапили? ( В минулий, казковий)
2.Відтворимо події тих далеких часів за змістом казки, головним героєм якої буде персонаж, про якого ми вже говорили ( мишка) та той, про якого відгадайте ось цю загадку:
Що за птиця?
Людей не боїться,
Не літа високо,
Тільки квокче: ко - ко? ( Курка) М. Пономаренко
- Хто головний персонаж казки, за якою будемо працювати?
3. Практична робота ( робочий зошит с.11, завдання 3)
а ) Вправа «Згадайте казку».
- Які казки ілюстровано?
- Що є спільним в цих казках?
Перекажіть епізод з казки «Курочка Ряба» ( за ілюстрацією).
- Розфарбуй епізод до тієї казки, яка тобі найбільше подобається.
ІІІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
1. Слухання казки. Вчитель читає казку українську народну казку «Курочка Ряба»
Жили собі дід та баба, і була в них курочка ряба. Знесла курочка яєчко. Дід бив, бив – не розбив. Баба били, била – не розбила. Коли це мишка бігла, хвостиком зачепила, яєчко покотилося та й розбилося.
Дід плаче, баба плаче, а курочка кудкудаче:
2 . Відтворення змісту казки учнями
3.Робота за ілюстраціями підручника . Поміркуйте і скажіть, чи все, що намальовано, відповідає фактичному змісту казки?
4. Створимо свою казку, казку на новий лад. Інсценізація казки на новий лад, створеної учнями.
Жили собі дід та баба. І була в них курочка ряба. Дуже любили старенькі курочку. Піклувалися про неї, добре годували. Щоб віддячити дідусеві і бабусі, курочка вирішила зробити їм сюрприз. Знесла яйце і розфарбувала його у золотисто – жовту фарбу. Радіє дідусь, радіє бабуся .
У хаті завжди світло і радісно, немов сонечко поселилось. Мишка, що жила в підпіллі, теж захотіла світла і вкрала яєчко. Засумували, заплакали старенькі та курочка заспокоїла: «Не плач, дідо, на плач, бабо, буде знову у вас таке яєчко!» Слово своє дотримала. А незабаром у хаті з’явилося мале курча, яке вилупилось з яйця, що вкрала мишка. Всі були щасливими, окрім мишки, адже недарма кажуть люди: « На чужий коровай очей не поривай»!
Ось така казка про Курочку Рябу на новий лад вийшла у нас. Пам’ятаймо, що справжнє «золото» - це дружні стосунки, мир і злагода.
ІV. Закріплення та осмислення знань.
1. Бесіда
- Чи сподобалась вам нова казочка?
- Чим?
- Хто з героїв, найдобріший? Чому?
- У яких словах виявляється доброта героїв, їх небайдужість до почуттів інших?
- На кого з героїв казки ви б хотіли бути схожими?
- Чиї вчинки ви б хотіли наслідувати?
2. Заучування лічилки
Ходить курка на гніздечко,
Золоті несе яєчка.
Скільки їх там, відгадай.
Раз, два, три – утікай!
3. Вправа «Складемо екологічний ланцюжок» ( Проблемна задача)
Спочатку була курочка. Що далі?
Курочка - яйце – курчатка – курочка – яйце.
V. Узагальнення і систематизація знань.
Вправа «Мікрофон»
VІ. Підсумок кроку
Ми повертаємось на нашій машині часу в теперішнє і пам’ятаємо, що справжнє «золото» - це… ( відповіді учнів)