НAВЧАЛЬНИЙ ПРЕДМЕТ. Українська література . 9 клас
РОЗДІЛ. Нова українська література.
ТЕМА. Переспіви псалмів у творчоті Т.Г.Шевченка .Цикл «Давидові псалми». Осмислення поетом Бога, України, власного життя крізь біблійні тексти.
МЕТА (формувати компетентності): предметні: навчати учнів зіставляти переспіви Шевченка й оригінальні біблійні тексти псалмів. закріпити набуті знання з теорії літератури (поняття про псалом та гімн);ключові: , визначити домінанти поетового почуття, висловлювати судження про актуальність проблем твору ; інформаційні: формувати вміння використовувати різні джерела інформації ;загальнокультурні: виховувати засобами художнього слова усвідомлення загальнолюдських моральних норм та світоглядних категорій, що існують одвічно і є основою буття;
ТИП УРОКУ: урок вивчення та аналізу твору (комбінований)
НAВЧАЛЬНИЙ ПРЕДМЕТ. Українська література . 9 клас
РОЗДІЛ. Нова українська література.
ТЕМА. Переспіви псалмів у творчоті Т.Г.Шевченка .Цикл «Давидові псалми». Осмислення поетом Бога, України, власного життя крізь біблійні тексти.
МЕТА (формувати компетентності): предметні: навчати учнів зіставляти переспіви Шевченка й оригінальні біблійні тексти псалмів. закріпити набуті знання з теорії літератури (поняття про псалом та гімн);ключові: , визначити домінанти поетового почуття, висловлювати судження про актуальність проблем твору ; інформаційні: формувати вміння використовувати різні джерела інформації ;загальнокультурні: виховувати засобами художнього слова усвідомлення загальнолюдських моральних норм та світоглядних категорій, що існують одвічно і є основою буття;
ТИП УРОКУ: урок вивчення та аналізу твору (комбінований)
І не встануть з праведними
Злії з домовини;
Діла добрих оновляться,
Діла злих загинуть.
Т.Г.Шевченко
Перебіг уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів
Бесіда
(У квітні 1845 року, завершивши навчання в Академії мистецтв, Шевченко знову приїхав в Україну. Очевидно ,думав , що тепер уже назавжди повернувся на Батьківщину. Поки що не мав постійного місця проживання. Як і під час першої поїздки, бегато подорожує. Прагнув якомога більше побачити в Україні. Немов би хотів набутись з нею.)
(Майже двомісячне перебування у Козачковського можна назвати щасливою для України осінню: саме в цей час поет написав такі твори, як
«Невольник», «Великий льох», «Наймичка», «Кавказ», «І мертвим, і живим...», «Холодний яр», «Минають дні, минають ночі...», «Три літа», «Заповіт).
ІІ. Оголошення теми, мети і завдань уроку
ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
Т Г.Шеченко виріс у патріархальній сім′ї, де любов до Бога була неодмінною умовою життя. Навіть жорстока панщина сприймалася людьми як замах на їхню віру, переконання, оскільки неволя не давала можливості належно відправляти обряди, почувати себе людиною, створеною за подобою, образом Божим. Не дивно , що Шевченко писав:
Там неволя,
Робота тяжкая ніколи
І помолитись не дають.
Уже з цих рядків бачимо, що потреба молитви вважалася такою ж насущною, як харчування, дихання..
Вчився Шевченко за церковними книгами, дуже добре знав Псалтир, читав молитви над усопшими, відбував церковні Богослужіння. У щоденнику Шевченка є прекрасні слова про те , яке полегшання приносили сповідь і причастя...
Т.Шевченко : «Я знав майже весь Псалтир напам′ять і читав його (як казали слухачі мої) виразно, себто голосно. Внаслідок такої моєї вдатності не був у селі похований жоден покійник, над яким би я не прочитав Псалтир»
Питанню Бога у своїй творчості Т.Шевченко приділяє багато уваги. Про це свідчать епіграфи до багатьох творів, а також розроблені теми у творчості.
Я знаю, що таке |
Я дізнався на уроці про... |
Послання –
Псалтир –
Псалом - |
|
3.Учитель
Шевченко наприкінці 1845 року звертається безпосередньо до біблійних текстів – робить цикл переспівів псалмів.
Поетичний цикл (з грец. – коло, колесо, обертання) – це група творів, що пов′язані однією темою, настроєм , місцем або часом написання.
Переспів – вірш, написаний за мотивами поетичного твору іншого автора. На відміну від перекладу, автор переспіву може змінювати ритм, трансформувати чи додавати нові образи.
б.Які жанрові особливості і провідні мотиви псалмів?
Учнівські повідомлення
Повідомлення 1. Давид – другий цар Ізраїлю, який очолив державу близько 1000 року до Різдва Христового і правив близько сорока років. Він створив могутню імперію, заклав столицю Єрусалим. Давид був марнославним і помстливим. Але й духовно багатим, обдарованим талантами, мудрим. Йому приписують авторство псалмів: думки, почуття, одкровення, осяяння, пов′язані з бурхливими подіями свого життя, Давид перелив у пісні-молитви.
Слово «псалом» означає піснеспів із супроводом музичного інструмента(псалтеріона). Звідси – Псалтир (збірка псалмів).
Повідомлення 2. У канонічному тексті Біблії вміщено 150 псалмів. Як гадають, 73 із них належать Давидові, решта – іншим авторам. Процес творення псалмів тривав з Х по ІІ ст. до Р.ХР.
Псалми насичені східним (орієнтальним) світосприйманням, метафорикою, фразелогією, що вражає, навіть часом немало дивує. Як, наприклад, постійні благання псаломівців до Бога помститися ворогам. Пояснити ці місця можна так: на Сході прокльони сприймали як традиційну, усталену групу слів (фразеологізмів) :їх промовляли пристрасно, але не замислюючись над дослівним значенням.
У псалмах Бога наділено людськими почуттями: він може бути гнівним, ревнивим, вороги його завіту йому осоружні. Автори звертаються до творця так, як один до одного. Усе це зумовлено головною метою псалмоспівців – розбудити і плекати в людях довіру до Бога, здатність та бажання щирого спілкування.
Псалми не раз проказував Христос під час свого земного життя. Його слова на хресті – з псалма : «У руки Твої віддаю дух мій».
У грудні 1845 року Шевченко вписав у рукописну книгу «Три літа» «Псалми Давидові» - 1,12, 43,52,53,81,93,132,136,149 згідно з Псалтирем. «Десять псалмів, відтворених Шевченком, - це ніби невеличкий Псалтир, що обіймає все багатство й розмаїття Книги Псалмів, цю своєрідну суму старозаповітного богослов′я, подану в ліричній та дидактичній манері». Ці десять поезій є не лише високохудожніми перекладами давніх релігійних гімнів і молитов, а й Шевченко-вими заповідями рідному народу.
Кожен переспів циклу «Давидові псалми» звучить урочисто й піднесено.
Гімн (грец. –урочиста пісня) – похвальний музичний твір на слова сиволічно програмного змісту, уживається здебільшого як символ держави.
|
7. Робота з підручником
Прочитати тексти псалмів. Виконати порівняльний аналіз псалма 1-го із Біблії та псалма 1-го Шевченкового: (додаток)
8. Самостійна робота в зошитах
Дати письмову відповідь на питання:
ІV. Підсумок уроку
1. УЧИТЕЛЬ : «Псалми Давидові» Тарас Шевченко переклав 19 грудня 1845 року, а 22 грудня записав до альбому «Три літа», підводячи підсумок своєму духовому зростанню, що супроводжувалося прозріванням і виробленням нових світоглядних позицій.
Євген Сверстюк : «Біблійні гори для всіх великих завжди недосяжно високі й вічно манливі. Але вони приймають до себе тільки тих, хто увесь час підіймається крізь терни. Вони відкриваються тільки блаженним, що чисті серцем і готові бути гнаними та вмерти за правду.
У той щедрий рік високого сонця поет любові прагнув прихилити неба своєму народові й піднести його до вершин, що заясніли перед ним самим. В Україні кріпацькій він опиняється, наче пророк на руїнах святині. На сторожі коло них, принижених земляків своїх, він поставив слово – і тим звеличив їх. Те слово все пам′ятає і вічно нагадує»
2. Заповнити другу половину таблиці.
V. Домашнє завдання:
Підготувати повідомлення про те, чи згодні ви з думкою, що вірш «Як умру , то поховайте..» («Заповіт») можна вважати авторським псалмом, порівняйте його з 43-м та 149-м переспівами псалмів. Що спільного і спорідненого в цих творах?
Додаток
Біблія. Псалом 1
Т.Шевченко «Давидові псалми»
Псалом 1
Блаженний муж на лукаву
Не вступає раду,
І не стане на путь злого,
І з лютим не сяде.
А в законі господньому
Серце його й воля
Навчається, і стане він –
Як на добрім полі
Над водою посажене
Древо зеленіє,
Плодом вкрите. Так і муж той
В добрі своїм спіє.
А лукавих, нечестивих
І слід пропадає,-
Як той попіл, над землею
Вітер розмахає,
І не встануть з праведними
Злії з домовини;
Діла добрих оновляться,
Діла злих загинуть.
61